[OT] Coca-Cola Zero Sugar, Ny smak.

Det mest fascinerande med den här tråden är att det alltså finns människor som tycker att ~10% raffinerat socker i något man dricker är "naturligt".

Själv tycker jag att nästan all läsk smakar apa för att det är så äckligt sött.

Lightläsk främjar de insulinutsöndring på samma sätt som sockerhaltiga drycker. Därför sjunker blodsockret och orsakar hungerkänsla.
...bll bla = viktuppgång!
Du får gärna referera till en studie :)

här är en som inte riktigt håller med dig

Lightläsk främjar de insulinutsöndring på samma sätt som sockerhaltiga drycker. Därför sjunker blodsockret och orsakar hungerkänsla.

Nej det gör det inte.

"Ett flertal studier visar att icke energigivande sötningsmedel varken påverkar blodsocker, insulin eller mag-tarmhormoner (inkretiner) (13-15). Det saknas vetenskapliga belägg för att icke energigivande sötningsmedel bidrar till högre blodsocker och insulinsvar efter måltid, på samma sätt som socker och andra tillgängliga kolhydrater. Icke energigivande sötningsmedel kan därmed användas av personer med diabetes, eftersom de inte påverkar blodsockret."

Det mest fascinerande med den här tråden är att det alltså finns människor som tycker att ~10% raffinerat socker i något man dricker är "naturligt".

Mina smaklökar älskar det konstigt nog, men hjärnan äcklas av sockermängden ?

Inte naturligt såklart, men nog tusan är en kall cola gott någon gång då och då.....

Då hade ju inte diabetiker kunnat dricka lightläsk? Så vad grundar du detta på?

lightläsk eller sockrad läsk handlar nog mest om 2 läger inget annat. Allt kan intas med måtta. Vetenskapen säger att lightläsk är som att dricka vatten utom för tänderna. Så om ni ska skrika så backa gärna med fakta.
Om ni nu är ute efter naturligt så kan ni väl blanda i lite plutonium eller bly i maten. Blir inte naturligare än så...?

Mmm. Inget är så gott som kemi. Mera E- till folket!

Nån cola om året glider ner. Då med socker. Men en bira slår slisket alla dagar.

E-ämnen är farligt!!!

naturlig.blabar.jpeg

Vetenskapen säger att lightläsk är som att dricka vatten utom för tänderna. Så om ni ska skrika så backa gärna med fakta.
Lustigkurre, "dricka läsk är som att dricka vatten, utom för tänderna".
Bästa förnekelsen idag kanske?
Läsk duger möjligen att hälla sprit i om man vill bli full.
Vuxna människor som dricker läsk e ju rätt genanta.
Det kanske det den här tråden liksom handlar om.

Då hade ju inte diabetiker kunnat dricka lightläsk? Så vad grundar du detta på?

lightläsk eller sockrad läsk handlar nog mest om 2 läger inget annat. Allt kan intas med måtta. Vetenskapen säger att lightläsk är som att dricka vatten utom för tänderna. Så om ni ska skrika så backa gärna med fakta.
Om ni nu är ute efter naturligt så kan ni väl blanda i lite plutonium eller bly i maten. Blir inte naturligare än så...?
Eftersom lightläsk inte är vatten och forskningsläget är osäkert, så kanske man ska undvika att uttala sig tvärsäkert. Ska man uttala sig säkert är det bra att backa det med starka fakta.

Det genanta är väl att du fortsätter skriva en massa som inte stämmer.

Inte naturligt såklart, men nog tusan är en kall cola gott någon gång då och då.....
Jovars, är den så kall att sötman inte blir för påtagligt så går det ju såklart, en varm sommardag. :giggle: Tycker mest det är konstigt att läsk dricks så ofta av så många. Särskilt den med "naturligt" socker i. En liten sketen burk är ju som att trycka tre kanelbullar eller nåt sånt.

Jag skulle tro att läsk är en väldigt stor bov när det kommer till övervikt. Det märks ju inte på samma sätt hur sjukt mycket socker man sätter i sig.

Är det godare utan socker? Är det nyttigare med kemisk tillsats? Jag vet stevia är naturligt - men övrigt sockerfritt har jag svårt att se som "nyttigare".
Stevia är inte det minsta naturligt. Processen ta fram sötningsmedel baserat på Stevia är lika naturlig som amfetamin.
Mvh

VM i felcitering eller?

Personligen så tycker jag att folk som sitter på forum och killgissar/ljuger för att sen vägra acceptera att dom har fel lite mer genanta än en vuxen människa som dricker en läsk.

men alla tycker vi väl olika :)

Sötningsmedel som finns i lightläsk. Aspartam är välstuderat även på lång sikt då det använts i bortåt 50 år. Skulle det vara farligt så hade något gjorts åt det.
Att sen jämföra lightprodukter med alkohol som bevisligen är ett nervgift och som kan döda i för hög dos är skrattretande. Har dessutom aldrig hört stt tredje person blivit drabbad av för stort intag av lightprodukter...

Det påståendet verkar det dock inte finnas så mycket stöd för.
Är dock såklart beredd att ändra min ståndpunkt om det finns underlag som stöder det.

Jovars, är den så kall att sötman inte blir för påtagligt så går det ju såklart, en varm sommardag. :giggle: Tycker mest det är konstigt att läsk dricks så ofta av så många. Särskilt den med "naturligt" socker i. En liten sketen burk är ju som att trycka tre kanelbullar eller nåt sånt.

Jag skulle tro att läsk är en väldigt stor bov när det kommer till övervikt. Det märks ju inte på samma sätt hur sjukt mycket socker man sätter i sig.

Säger inte emot det.

Men säger bara att det ibland är gott. Gott med en öl också ibland och någon enstaka wiskey om man mot förmodan vore pigg nog att uppskatta det. Dock kommer jag försöka lura i mig själv eller någon annan att det är nyttigt - det är njutningar att förtära med sans OCH eftersom det inte är nyttigt så skall det fan vara gott - annars är dubbelfel!

Stevia är inte det minsta naturligt. Processen ta fram sötningsmedel baserat på Stevia är lika naturlig som amfetamin.
Mvh
Tur att det görs i samma länder som är vana att hantera kokablad och dess processer då, typ Bolivia. Har smakat på torkade steviablad, högst naturliga, och även det var extremt sött. Förvånande att något så sött och kalorifattigt finns i naturen.
/David

Fantastisk tråd! Oerhört underhållande så här på måndag morgon. Ett extra stort tack till DH och kais01 för era inlägg. Ni lyfte tråden till en annan nivå.

Angående lightläsk kontra sockrad så tycker jag att en sockrad läsk någon gång i veckan inte är något större problem, om man i övrigt klarar att hantera sitt kalori-intag. Men tar man istället för den sockrade läsken istället en sockerfri så är det troligtvis bättre för hälsan, kaloribalansen och tänderna. Observera att det bara är min åsikt.

En hembakad kanlebulle på 60g innehålller ca 195 kcal. En maffig café-bulle från Espresso House innehåller ca 400kcal.

En 33cl burk cola innehåller 139 kcal.

Kanske byta titel på tråden och skapa en ny tråd på ämnet att de sabbat Cola Zero. En av få läsk jag dricker. Fattar inte alls argumentet att om man inte dricker läsk med socker så kan man strunta i det? Dricker ni läsken för sockrets skull eller?

Personligen dricker jag läsk för att det är gott som omväxling till annat. Ser då inte nyttan med att tugga i mig en halv paket socker i onödan. Sen är jag ju ingen storkonsument av läsk oavsett vad.

Tycker detr synd om de sabbar Cola Zero, får ut och köpa en burk av den nya och smaka själv.
Jag giller läsk men för mig är det så pass stor skillnad i smak mellan och sockerläsk och zero att jag föredrar vatten före den sistnämnda. Men visst hade gärna varit utan sockret...

Edit: fascinerade att en sån här tråd genererar så många inlägg.

Senast ändrad:
Är väldigt förvånad att inte Trocadero har lyfts fram ordentligt i denna tråden.
När jag cyklar långt och måste äta på pizzerior brukar jag beställa en burk Trocadero och en burk lättöl och blanda en sk. norrländsk radler av detta. En gång råkade jag ta Trocadero zero vilket jag skäms för men även den var god blandad med lättöl

Är väldigt förvånad att inte Trocadero har lyfts fram ordentligt i denna tråden.
Trocadero är ju alternativet när man inte hittar Portello.

Vasabryggeriet gjorde förövrigt väldigt god "light"-version av Trocadero och Portello tidigare, min killgissning är den lilla mängd riktigt socker som kommer med fruktjuicen dämpar smaken av sötningsmedlet.

men det är ju en intressant fråga! Förra midsommar debatterades det här på kalaset så vi ordnade blindtest mellan "sockercola" och zero. Zero vann på knockuot, alla kidsen på kalaset valde den. Testa nån gång, ni kanske blir överraskade... :)
Det är jätteintressant med blindtest! Alla borde testa. Det testet jag var med på hade 17 olika sorter (light och socker). Någon trodde att Coops cola var riktig cola (han tyckte att den var godast). Han var inte alls nöjd men han var inte ensam. Jag prickade rätt på riktig cola (godast dessutom) och pepsimax. Näst bästa cola tyckte jag var premier.

Cola light i aluburk är lätt den godaste.
Men ska man blanda grogg så behövs den kolsyrade sirapen(sockercola och cola zero)

Äsch, det är som vanligt.
Det finns stora ekonomiska intressen i att vissa saker ska bevisas i rapporter, t ex att socker är ofarligt och att konstgjorda sötningsmedel är farliga.Jag dricker Cola Zero till maten för att slippa dricka 15 sockerbitar. Mer kCal in ger övervikt på sikt. Det går att googla fram rapporter på 70-talet om att bly i bensin är ofarligt. det var först när en läkare undersökta mjölktänder från barn uppväxta i ett område nära en motorväg i USA och bevisade via IQ-test och uppföljningar på misslyckade högskolestudier som bilindustrin/petroleumindustrin i USA fick ge sig och börja konstruera motorer som klarade sig utan tetraetylbly.

Är inte raffinerat socker ganska onaturligt?
Det socker du köper i butik är kristalliserat avkok på sockerbets-juice. Ganska naturligt.

De amerikanska varianterna dock... majs kokad i syra och alpha-amylas som ger en skön fruktos-glukos blandning... inte jättenaturligt

Tillbaka
Topp