[OT] Coca-Cola Zero Sugar, Ny smak.

Kold

Aktiv medlem
Coca-Cola har lanserat en ny smak för Zero Sugar.
Blev förvånad när jag såg den nya förpackningen på Ica, Står "Ny smak" på etiketten. "Åh nej, vad har dom gjort nu".

Helt klart förändrad smak, tyvärr till det sämre. Vattnig, mindre syrlighet, mindre kolsyra, svagare eftersmak som liksom bara faller bort.
Menlös.

Besviken.

BIC_6259453_CCZ_kaizen_330ml_CANSLK_FR_SWE_D_5000112637939copy.png

Det är gott.
Att slippa dricka kalorier. Att få dricka något annat än vatten.
Är det godare utan socker? Är det nyttigare med kemisk tillsats? Jag vet stevia är naturligt - men övrigt sockerfritt har jag svårt att se som "nyttigare".
"Kalorifritt"- ska det glra man inte går upp i vikt? Haha...det kan väl ingen tro på allvar?

Gå i upp i vikt lär man nog inte göra på 0 Kalorier? Låter som det borde bli ett kraftigt underskott för de flesta.
En gång i tiden fanns det de som trodde cocosbollar var bantarfika. Det är ju så få kalorier i dessa.
Grattis.
NoSugarläsk=mer kemikalier & sämre smak. "Vi har lyckats göra en undermålig dryck ännu litet sämre."

Har hört människor som dricker 1,5 liter cola per dagen och är klart överviktiga. De borde ha en klar fördel energiintagsmässigt av utbyte till en läsk utan socker. Blir 600+ kcal mindre per dag. Det är rätt mkt.

Har hört människor som dricker 1,5 liter cola per dagen och är klart överviktiga. De borde ha en klar fördel energiintagsmässigt av utbyte till en läsk utan socker. Blir 600+ kcal mindre per dag. Det är rätt mkt.
Det finns ingen korrelation mellan övervikt och konsumtion av 1,5l läsk/dag? Även om en är "zerosugar"?

Det finns ingen korrelation mellan övervikt och konsumtion av 1,5l läsk/dag? Även om en är "zerosugar"?
Är det godare utan socker? Är det nyttigare med kemisk tillsats? Jag vet stevia är naturligt - men övrigt sockerfritt har jag svårt att se som "nyttigare".
"Kalorifritt"- ska det glra man inte går upp i vikt? Haha...det kan väl ingen tro på allvar?

Vilken sten lever du bakom? Har du ens en liten uppfattning om hur en viktuppgång går till?

sockerfri läsk är så 90-tal.

och bevisat viktökande som jag förstått det. skapar en förväntan om tillförd energi som aldrig infrias. går ju lätt räkna ut vilket sug det leder till.

toppa det med besk bismak och en socialt störande urindrivande effekt.

nej tack.

Gjorde en snabb pubmedsökning och fann att det inte verkar finnas något konsensus som pekar på att intag av läsk med sötningsmedel leder till obesitet. Läste bara abstracts av de första reviewerna jag fann iofs. En studie nämnde att förhållandet mellan grav övervikt och högt intag kan vara det motsatta än det uppenbara, alltså att grav övervikt hellre sammanfaller med högt intak av sockerfri läsk.

Men! Man får inte glömma andra problem som läsk orsakar, oavsett sockerinnehåll. Tänderna tar stor skada, och de skadorna är ofta dyra och tråkiga att fixa.

Edit: En av studierna i en av reviewerna ovan hävdar alltså att sockerfri läsk leder till övervikt.

Senast ändrad:
sockerfri läsk är så 90-tal.

och bevisat viktökande som jag förstått det. skapar en förväntan om tillförd energi som aldrig infrias. går ju lätt räkna ut vilket sug det leder till.

toppa det med besk bismak och en socialt störande urindrivande effekt.

nej tack.
Länka gärna studien som visar att sockerfri läsk leder till viktuppgång :)

Är din test alltså att om det finns en (positiv) korrelation mellan "åtgärd 1" och "utfall A" och en (positiv) korrelation mellan "åtgärd 2" och "utfall A" så är de två åtgärderna ekvivalenta? Torde kunna motbevisas ytterst enkelt i det allmänna fallet. Vill du hävda att det gäller krävs ytterligare argument.

Det här tråden verkar vara på väg att spåra ur.
Men, om man på allvar vill bli lurad att det finns ngn nyttoeffekt med zero - så fortsätt så.

Det här tråden verkar vara på väg att spåra ur.
Men, om man på allvar vill bli lurad att det finns ngn nyttoeffekt med zero - så fortsätt så.
Vi pratar inte om att det är nyttigare motför ingen konsumtion alls, men det är nyttigare än sockersötad läsk.

Men du tror ju iofs att man kan gå upp i vikt utan ett kaloriintag, så jg ska inte ens ge mig på att diskutera :)

Kalorifritt är kalorifritt. Du går uppi vikt av kaloriöverskott, och kommer det överskottet från läsk så är det såklart jättebra att dricka lightläsk istället. istället för att du läxar upp folk i tråden kanske du bör läsa på lite.

Källa på det du har "förstått"?
det har referats diverse undersökningar genom åren i pressen. diskussionen var mer spridd som sagt på nittiotalet och utifrån dessa referat kom åtminstone jag fram till att det här inte är en bra ide.

inte för att det var svårt att räkna ut på förhand.

de ekonomiska intressena av dessa kemikalier är mycket starka, och det präglar också resultatet av diverse vetenskap som stödjer konceptet att hälla i sig detta skräp.

effekten på urinproduktionen varierar mellan individer, men liknande falska socker används t ex i behandlingen av hjärnödem.

det har referats diverse undersökningar genom åren i pressen. diskussionen var mer spridd som sagt på nittiotalet och utifrån dessa referat kom åtminstone jag fram till att det här inte är en bra ide.

inte för att det var svårt att räkna ut på förhand.

de ekonomiska intressena av dessa kemikalier är mycket starka, och det präglar också resultatet av diverse vetenskap som stödjer konceptet att hälla i sig detta skräp.

effekten på urinproduktionen varierar mellan individer, men liknande falska socker används t ex i behandlingen av hjärnödem.

Bra svar..

Kanske byta titel på tråden och skapa en ny tråd på ämnet att de sabbat Cola Zero. En av få läsk jag dricker. Fattar inte alls argumentet att om man inte dricker läsk med socker så kan man strunta i det? Dricker ni läsken för sockrets skull eller?

Personligen dricker jag läsk för att det är gott som omväxling till annat. Ser då inte nyttan med att tugga i mig en halv paket socker i onödan. Sen är jag ju ingen storkonsument av läsk oavsett vad.

Tycker detr synd om de sabbar Cola Zero, får ut och köpa en burk av den nya och smaka själv.

Kanske byta titel på tråden och skapa en ny tråd på ämnet att de sabbat Cola Zero. En av få läsk jag dricker. Fattar inte alls argumentet att om man inte dricker läsk med socker så kan man strunta i det? Dricker ni läsken för sockrets skull eller?
Ja, de få gånger per år jag dricker läsk är det sockret jag är ute efter. Märkligt nog är det alltid när jag cyklar längre än 15/20 mil jag får det suget.

Det finns en svårbevisad avigsida med alla dessa light- produkter; de är allesammans fenomenala på att locka fram ett sötsug på riktigt socker.
Nettot är kanske därför tveksamt även om upplevelsen är positiv.

Ja, de få gånger per år jag dricker läsk är det sockret jag är ute efter. Märkligt nog är det alltid när jag cyklar längre än 15/20 mil jag får det suget.
Har man kört ett par timmar, pausar och trycker en korv med bröd, så kör jag också en sockerläsk (oftast), eller en pucko. Problemet är lite som att ha socker i kaffet. Att har man väl slutat så smakar det dynga med, lite så blir det med sockerläsk om man vant sig av med det.

Har man kört ett par timmar, pausar och trycker en korv med bröd, så kör jag också en sockerläsk (oftast), eller en pucko. Problemet är lite som att ha socker i kaffet. Att har man väl slutat så smakar det dynga med, lite så blir det med sockerläsk om man vant sig av med det.
Mmmm pucko och korv är nice ;). Det sockerfria hoppar jag.

Där har du problemet. Dricka litervis är inte nyttigt. Läsk bör vara gott och inte slentrianmässig törstsläckare. Btw så anser jag att om man har läsk/öl/vin så serverar man alltid vatten också.

#åsikt

Jag spanade efter den nya colan när jag handlade på min lokala affär av det mindre slaget. Det fanns gott om paket med cola zero, cola light och pepsimax. Men den vanliga sockercolan var slut. Det kändes spontant som att det var den som sålde bäst (vilket jag förstår till 100%).

Vi pratar inte om att det är nyttigare motför ingen konsumtion alls, men det är nyttigare än sockersötad läsk.

Men du tror ju iofs att man kan gå upp i vikt utan ett kaloriintag, så jg ska inte ens ge mig på att diskutera :)
Lightläsk främjar de insulinutsöndring på samma sätt som sockerhaltiga drycker. Därför sjunker blodsockret och orsakar hungerkänsla.
...bll bla = viktuppgång!

Tillbaka
Topp