Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

Tut på karusellen Trondheim!

Jag tänkte avslöja vad mina byggen för 2021 skulle bli, och jag hade grandiosa planer.

Både ny Cannondale till mig och frugan, bygga klart retrohojen och ge Topstonen en rejäl ansiktslyftning.
Blickar jag tillbaks lite så byggde jag två hojar 2019, tre hojar 2020 och nu under 2021 hade jag planerat 4 byggen.
appe.jpg

Men som vanligt så är det alltid något.
appe2.jpg

Och det är väl egentligen flera saker. Jag hade ju tänkt att mjölka ur min arbetsgivare på massa grejer, och så långt är det väl lugnt, det är just det där som ALLA som försöker handla cyklar eller cykelprylar upplever, det är slut, överallt.

Och så är det för mig med.

Grejer jag har på gång från jobbet kommer tyvärr dröja, först ska team åkarna ha sina prylar, sen ska butikerna ha sina prylar, och några led längre ner i ledet kommer jag. Det gör inte så mycket heller för de grejer jag vill ha från komponent tillverkarna dröjer med.
appe3.jpg

Så....
appe4.jpg

...nu stod man där med massa planer som får skjutas på framtiden(slutet av året), och de gratis dealar och grova rabatter man har nu kan helt enkelt inte nyttjas.

Frugan och jag hade bestämt att nu med min nya förmånliga cykelsituation så kan vi spara massa pengar till ett nytt boende i stället, och jag hade tydligen sagt ja till det.

Så om de ska bli några hoj byggen i år så blir det att bygga på begagnat, redan omoderna "2021" prylar från web shopparna, och nu när jag måste betala för det, mjölka fram pengar på något sätt.

Det sistnämnda löste sig med en riktigt sweet sponsor deal....
appe5.jpg

Och jag kan nu stolt stoltsera med mina kommande 2021 byggen....
appe6.jpg

Som ni ser så blir det helt enkelt att putsa och gnola på det som finns hemma.

CAAD10 Black Inc
Frugans fräsiga hybrid får en rejäl overhaul med massa nytt och LÄTT, här siktar vi på världens lättaste Alu hybrid, jag tror vi snor den titeln lätt. (Får bli "Sveriges" om folk börjar posta massa länkar på lätta alu hybrider nu)

F29 Carbon team
Mitt skrytbygge från förra året ska få sig en översyn, mer kolfiber, bort med skinwalldäcken, och ny styrkombo bland annat, vi ska jaga vikt och den ska förberedas för att gå Cykelvasan i år.

Delta V2000
Tanken här är att helt enkelt få ihop aset, men målet med bygget är väl mest att reta retro nördarna
och skapa något jag vill ha hängandes på väggen.
Några av kommentarerna jag fått på jobbet är "Wow, such a classic" och "Ooh i remember that one, what a piece of shit".

Slate Ultegra
Den här är väl lik de andra tre cyklarna, en cykel som jag verkligen vill ha i min "samling", den första riktiga kommersiella gravel cykeln, Cannondale Slate. Jag sålde min Topstone för att köpa den här. Den här är för en modern "kult" cykel, när den kom ut 2016 så skrek folk "det där är det dummaste jag sett!!!!!", en landsvägscykel för både on och offroad. I dag så är gravel cykel något folk tar på allvar, landsvägscykling är inte längre bara asfalt.

Och om jag jämför den här med den nuvarande Topstone Carbon Lefty, så är den här mer av ett "klipp och klistra" bygge, den ser mer ut som något någon på Cannondale har plockat ihop själv efter arbetstid, vilket är otroligt nära sanningen av hur hela den här cykeln kom till.

Jag bara älskar utseendet på den här cykeln, den är väldigt off, vilket jag verkligen älskar, i mina ögon är den den näst snyggaste Gravel hojen efter 3T Exploro.

Den här kommer inte byggas om så extremt, cykeln är i näst intill nyskick och tanken är att modda den för att få ut dess fulla potential, lite mer slaglängd på dämparen, lite lättare, lite greppigare däck.

Och fortsättningen då?
Jag skrev ju i förra inlägget att det skulle bli fem projekt...och ja...men vi får helt enkelt se när det femte bygget dimper ner i brevlådan. Vi får se, jag har två SUPER byggen i huvudet som jag planerat länge nu, men jag har ingen lust att starta något som ändå inte blir klart förrens nästa år eller bygga på "gamla" prylar.

Sen så kommer det en fortsättning på det här inlägget kanske redan i morgon....

Jag köper "CAAD10 Black Inc" kosta vad det kosta vill, din fru kan gå. Alternaivt bygger du bara en ny bättre cykel till henne, det förtjänar hon. Jag är övertygad om att hon vill ha en "Gravel"!
Tack :)

F29 Carbon team
Mitt skrytbygge från förra året ska få sig en översyn, mer kolfiber, bort med skinwalldäcken, och ny styrkombo bland annat, vi ska jaga vikt och den ska förberedas för att gå Cykelvasan i år.
Kom ihåg att förbereda dig själv också för en lätt fika-tur med mig också när du kommer hit. Själva Cykelvasan kommer förmodligen vara en walk in the park i jämförelse, mentalt alltså!

Oki!

Fortsättning från i går.

Ända sen jag började på nya jobbet så har jag sökt svaret på den eviga frågan....varför har Cannondale inga snygga/lena/mjuka svetsar längre?

Efter att ha talat med lite folk så har jag svaret.
cann.jpg

Många tror att det är för att vissa av cyklarna tillverkas i taiwan nu för tiden, eller att man helt enkelt inte bryr sig.

är det inte.

nu ska jag förklara.

här ser en nygräddad svets ut på en Aluminiumram, är den slätare än så här så har den manipulerats efter svetsning.

cann2.jpg

Så att Cannondale har haft snygga svetsar förr i tiden är en sanning med modifikation, dem var slipade.

Anledningen till att man inte har "snygga" svetsar numera beror på tre saker.

1. Hållbarhet. Många av de Aluminiumramar Cannondale har i dag kan rören ha en godstjocklek ner mot 0,7mm, förr i tiden hade man minst det dubbla. Lägger du en gräddsvets, och sedan ska slipa den så är det extremt lätt att slipa ner i "röret", har du då 0,7mm gods så blir det lätt hål.... Många fabriker vill inte slipa på så tunna rör då de inte kan garantera hållbarhet.

Det här är också en av anledningarna till att man sällan ser polerade "high performance" alu ramar från tillverkare numera, slipning och polering äter godstjocklek...

2. Kostnad. Att efterbehandla en svets kostar pengar, det är en extra process i tillverkningen som är tidsödande och kan ibland generera i att man får kasta ramar(då man av misstag går ner i godset på materialet.

3. Vikt!. Men man slipar ju bort material?Det borde ju bli lättare?

Nej....

Ser du en aluram med snygga slipade svetsar så är den definitivt tyngre än en motsvarande ram utan slipade svetsar.

Det finns ca 4 olika sätt att få snygga/slipade svetsar i modern cykeltillverkning.

Jag har sammanställt dem i en bild nedan.

Alt 1.

Man använder rör med tjockt gods så du KAN slipa ner svetsen jämt emot röret och du kan nagga lite i rörets tjocklek också.

Snyggt men tyngre.

Alt 2.

Man svetsar först ihop ramen. Sedan slipar man svetsarna lätt och svetsar en gång till ovanpå svetsen för att bygga material så man har material att slipa "ut"svetsen gentemot röret.

Snyggt men tyngre.

Alt 3.

Den här tekniken använder bland annat Specialized (D´aluisio Smartweld) och Trek(Invisible Weld) för att mjuka leeeena svetsar.
Ramrören är "valsade" i ändan så man får som en ficka där man kan grädda på med massa svets för att sedan kunna slipa eller hårdpolera svetsen jämn.

Snyggt men tyngre...ca 100-150 gram tyngre än en Cannondale ram...tihi...

Alt 4.

Här använder man kanske gjutna, frästa eller hydroformade alu delar och rör som sedan "muffas" in i varann, då kan man limma eller lägga en liten fin svets som sedan är enkel att slipa jämn.

Snyggt men tyngre.
.

cann4.jpg

cann3.jpg

Så, det är anledningen till att Cannondale(och andra tillverkare) inte har "snygga" svetsar längre, det är dyrt, vilket gör att det definitivt inte hamnar på billigare cyklar, och på dyrare cyklar där oftast vikt och "performance" är viktigt så tyngden inte ett önskvärt alternativ.

Så om folk inte hakar upp sig på "snygga" svetsar så kan ni snart få se Alu ramar som är näst intill lika lätta som kolfiberramar på marknaden.

Nu över till lite cykelbyggande.

Jag har ju äntligen fått tag i en av mina drömcyklar, Cannondale Slate. här i Ultegra version.

cann5.jpg

Och ja, den ska så klart byggas om. Tanken var att leta på en någorlunda använd hoj så man kunde köra omlack och massa fix.....men den här är fan i nyskick, så jag kan fan inte med mig att börja skrapa lack och slita isär den.....tanken på att modda en cykel över en helg i stället för att månadsvis vänta på delar, eller hitta tid för lackering osv är rätt lockande med.

Men lite ska göras.

Så här ser den ut original:
cann6.jpg

Och det här är målet:
cann7.jpg

Som ni ser är det ju väldigt subtila ändringar.....

Jag vill trolla bort det orangea som finns på cykeln, köra grå styrlinda, byta ut varenda kromad skruv mot svarta titanskruvar, lite greppigare däck, lite koooolfiber, och få bort det mesta av matt strukturerad aluminium, blank svart ska det va.

Är de allvetande distrubitionsgudarna DHL, UPS och Postnord med mig så har jag allt hemma innan helgen.

Och just nu väger den 9.1kg utan pedaler, kommer vi spräcka 9:an med uppgraderingarna? HUUUUVA!

Kram.

Senast ändrad:
Är det en hommage till originalfärgsättningen att du lämnar det orangea på insidan av kedjestaget? :)

Jag tycker inte det gör något, väldigt subtilt. Men lite oroväckande att du har koll på det och tar hänsyn till det i din konceptbild dessutom.

Ser fram mot ditt färdiga bygge :)

Haha, tro mig, den orangea loggan på styrhuvudet stör mig lika mycket=)

Men ja jo...man kanske är lite nitisk ibland....haha

Oki, det verkar som paketen till Slate:n kommer innan helgen så det kommer bli byggande!...JAAAA!

Så då kan jag droppa planerna för nästa bygge, frugans fina Black Inc.

Kort historia.
Jag köpte ramen i tron om att den var lite sliten så tanken var att lackera om den, MEN den var i superskick, och i och med att det är en speciell modell så kunde jag inte med att skrapa lack....

Tänkte att sälja den innan min fru hoppade in och sa att hon behövde en ny pendlarhoj, Black Inc?Pendlarhoj? Puristerna knyter händerna i fickan....

Cykeln presenterades 2014 som Cannondales finaste alu räser, CAAD10 Black inc, special lack, matt grafitgrå metallic med blanksvarta partier med guldflake samt guldfärgad pinstriping. Med bara de lökigaste komponenterna så var den inte bara dyr med ett nypris på 5500 dollars, utan även pisselätt på ca 7.5 kg med pedaler.

caad.jpg

Frugans version är inte alls lika stekig egentligen...men desto lättare på 7.1kg med pedaler.

caad2.jpg

Highlightsen på cykeln är egentligen Ritchey Bullmoose styret i kolfiber som lackerats för att matcha ramen och Sram kolfibervevpartiet. Resten är Sram Apex 1x11, Magura Mt5 bromsar och en del Aliexpress prylar, och det som funnits i gömmorna.
caad3.jpg

caad4.jpg

Tanken är att lyfta upp den på den "nivå" den här cykeln ska vara på, high end prylar rakt igenom. Som sagt, cykeln väger 7.1kg men det finns fortfarande massa vikt att spara så det ska bli kul att se hur lätt den kan bli.

Just nu rullar den på ett par Planet X kolfibertubhjul, men Bike Ahead hjulen som egentligen skulle på Topstonen(som nu är såld) ska på den här i stället. Har även ett par Magura Mt8 Race Carbon bromsar och lite finare växlar, lättare pedaler, Tune kolfiber sadel och kolfiberstolpe...

caad5.jpg

Puss och kram!

BRA DAG!

Paketen kom....
tungbaba.jpg

Och i dem så låg detta....som ni ser så vet Thomson hur man paketerar saker. Ignorera att jag beställde ett 700x45 däck i stället för 650x47....nån som vill köpa ett WTB Resolute i just storlek för 700x45 för en billig peng? Bara ett fuckup än så länge, bådar gott!
tungbaba2.jpg

Sen så har jag photoshop tramsat mig lite...
tungbaba7.jpg

Så där ja!
tungbaba9.jpg

I morgon skall det monteras prylar på Slate:n, så då jäklar kör vi seriös bildreportage med vägning av grejerna, kommer vi komma under 9.1kg? Nu får jag ett nytt däck på måndag så cykeln blir till 99% klar i helgen i alla fall!

Kram.

Oki, då börjar vi...

Låt oss kalla det...

DEL 1.

Vi börjar med sadel, sadelstolpe och lite titan skruv.

duffy12.jpg

Vi kan börja med titanskruven, tanken är att sprinkla utvalda delar av bygget med detta ädla material, men framförallt, lätta hojen.
duff2.jpg

Här den grymma skillnaden i vikt när jag byter mina flaskhållarskruvar och bromsoksskruv mot titan!
duff8.jpg

Eller här t.ex, skruvarna till Lefty gaffeln.

duff9.jpg

Nu över till Sadelkombon. Vi byter ut original kolfiber/alu stolpe med Fabric Scoop sadel till en Thomson alu pinne med Fabric Line sadel med kolfiberrails, ännu en succé.
duff6.jpg

Och nej nej nej jag har inte glömt sadelkämman, självklart dunkar vi dit en liten titanskruv med.
duff3.jpg

Så vad blir då viktbesparingen då? Vi räknar...
duff10.jpg

95,1 gram!
duff11.jpg

Vi hade som mål att nå under 9,1kg med hojen, och vi närmar oss med stormsteg.

Nej, jag ska sluta larva mig. Det här är inget weightweenie bygge, styrstammen och sadelstolpen byter jag endast av estetiska skäl, jag tycker de är svinsnygga, finns både lättare och dyrare alternativ.

Och skruvarna är också för att jag vill ha svarta i stället, och det är ju fantastisk fin lyster i svarteloxerad titan.?

Cykeln väger nu som sagt ca 9kg, och den vikt jag sparat kommer ätas upp av ett tyngre framdäck.

Ändå, ca 9kg för en alu gravel med framdämpare och så kallade råånke tunga hjul är fan världsklass ändå.

Del 2 i kväll då?

Bilagor

• duff.jpg
    duff.jpg
    534.3 KB · Besök: 139
Oj, det hann bli söndag.

Del 2.

Lördagen gick till annat än att montera cykelprylar så tog en liten stint efter frukost i dag.

Vi lämnade av sist med sadelkombon, och så här vart det! Kanske blir svarta skruvar till stolpen framöver...
toffe8.jpg

Men nu är det dag för styrkombon! Och lite bakdäck...
toffe.jpg

Nya Thomson styrstammen...och sedan med lite titan skruvar...
toffe2.jpg

Och där har vi skalat lite vikt gentemot original styrstam!
toffe3.jpg

Samt här kommer det nya styret. Blev ett BBB Gravel, två centimeter bredare, lite mer flare, och en platt/aero ovansida. Glömde väga det, men efter lite googlande så väger nya styret ca 40 gram mer. Ett Thomson kolfiber gravelstyre hade ju så klart varit najsare...men äääh...
toffe4.jpg

Här kom första överraskningen, tittade inte upp saker ordentligt, trodde styrlindan var helgrå, det var tyvärr fade, men det får funka, det var verkligen exakt samma grå som ramen så någon slags matchning vart det i det.

Överraskning nr2 syns också på bilden, nya styrstammen var lite "lägre" så jag har fått beställa lite mer spacers. SLAM THE STEM? Njae...som att sänka eller sätta lågprofil på en suv, töntigt. Ja jag vet "aero" profil på styret men scchyyy!!
toffe6.jpg

Så, så här ser cykeln ut nu, inte riktigt riktigt klar, MEN nytt däck kommer på måndag, och spacers på tisdag. Bakdäcket ser lite trött ut, jag har nu officiellt förklarat krig mot min flash pump från en annan amerikansk cykeltillverkare med ett stort S i loggan. Har irriterat mig länge på att den är lika kraftfull som GW:s lungor, en "BLASTAR" inte i luft längre, utan mer som en lååååång sån där ppptfffy fis som från krysset på en gammal Labrador. Däcket poppar inte påå plats utan det blir mest en lång obekväm situation.
toffe9.jpg

Nån som vill köpa två st 700x42 WTB Resolute Skinwall för en billig peng? De har gått som tubeless så de har en "coating" på insidan. De är i fint skick, mest smutsiga.

Del 3 kanske kommer på tisdag då?

Kram.

Ni vet när barnen är så där okontrollerbara och det enda de gör är att jävlas med varann? Så vart det i kväll och innan jag gick Gunvald på dem så kom jag på den utmärkta idéen...

"Måla pappas skor"
blupp2.jpg

Fram med pappas Posca och Montana pennor och gå loss.
blupp.jpg

Jag hoppade in på slutet och la lite grafik, men annars är det 80% min 3 och 5 årings konstverk.
blupp3.jpg

Ska lägga lite matt klarlack på dem och snöra upp dem sen så har jag fan Peter Sagan klass på dojjorna!

(Och så började jag drömma mig bort om hur man skulle kunna göra en riktigt seriös refresh av ett par skor....hmm...)

Det går som på räls här!

Del 3, på en måndag???What!

Förutom att Lefty är bäst, så underlättar det däckbyten väldigt mycket, vilket funkade otroligt bra i dag då rätt framdäck dök upp i brevlådan.
gold5.jpg

Så där ja, jag vet att det är lag på att ha ljus däcksida på Gravel hojar, men Svart däcksida är det nya skinwall, så det så.
gold4.jpg

Och efter att ha slitit lite klibbor så är vi snart i mål! Bara späjsers till styrstammen och sedan få lite luft i däcken. Nu när jag pensionerat Blastpumpen från stora S så söker jag efter ljus och lykta efter något som kan förflytta enorma mängder luft fort, nån som har numret till The Mamas? Del 4 i morrn då.
gold9.jpg

Och nu när Slate:n snart är klar så är det dags att riva tag i Black Inc:en.
För det är lite abstinens som bubblar upp i kroppen när man har för många cyklar monterade och redo att cykla på....
gold8.jpg

gold7.jpg

gold6.jpg

Men det har börjat hända lite, för i dag trillade nämligen det in ett konverterings kit för mina Bike Ahead hjul. Vi ska gå från 100x15/142x12 ner till qr.
gold10.jpg

Och det som är kvar egentligen klarlack. Tejpbitarna ni ser på fälgarna täcker lite epoxi som jag lagt i på några ställen, den sista finishen ni vet.
gold2.jpg

De som minns, minns att dessa hjul köptes begagnade, och i hmm...lättat skick...hål i hjulen, där lagningen kanske mest var spackel? När jag slet bort tubdäcken som satt på hjulen så följde det med lite fälg här och där...
dom4.jpeg

dom3.jpeg

Men nu är det i topskick igen! Och jag funderar på om jag ska matcha dem lite mot Black:en, som i sin tur är väldigt Jon Player Special inspirerad. Lite blanksvart med guldglitter och guldstripes vid ventilen får det nog bli.
gold.jpg

BRA ÖS NU!!!

Kommer det lite info om Supersix EVO SE med Sram Rival AXS snart kanske? Var det rent av idag det skulle släppas?

Jag hoppade in på slutet och la lite grafik, men annars är det 80% min 3 och 5 årings konstverk.
Visa bilaga 476894

Ska lägga lite matt klarlack på dem och snöra upp dem sen så har jag fan Peter Sagan klass på dojjorna!

(Och så började jag drömma mig bort om hur man skulle kunna göra en riktigt seriös refresh av ett par skor....hmm...)
Men vikten då? Här skulle man verkligen vilja ha före och efter-värden, så man ser vad priset är för bling!

Kommer det lite info om Supersix EVO SE med Sram Rival AXS snart kanske? Var det rent av idag det skulle släppas?

Hej!
Jag måste tyvärr hålla munnen stängd om detta, både kommande releaser och växelgrupper, men Cannondale släpper en ny cykel var 2-3 vecka ungefär.

Vi släppte dessa två för ca 1 vecka sen, Adventure Neo och Topstone Neo Sl.

Så håll ögonen öppna!

Topstone Neo Sl.

Jag har aldrig förut tänkt på ordet "hängbuk" när jag sett en cykel. Men jag vet inte hur man annars ska beskriva den?

Topstone Neo Sl.

Jag har aldrig förut tänkt på ordet "hängbuk" när jag sett en cykel. Men jag vet inte hur man annars ska beskriva den?

Tycker inte den är så hängbukig...men förstår vad du menar.
1616488415310.png

Då tycker jag Carbon Topstone Neo är lite mer hängbuk.
1616488462174.png

Topstone "alu" Neo använder Mahle e-bike system, och kolfiberversionen Bosch. Det är lite politik, de som skriker efter elcyklar allra mest är Tyskarna och jänkarna, och där är nästan Bosch ett krav, german engineering...OCH jättebatteri.

Just Bosch systemen styr designen på ramen/undre ramrörets vinkel väldigt mycket så alla Bosch hojar får den där hängbuken, syns mindre på en mtb, men på en Gravel eller landsvägshoj...ja...det sticker lite i ögat=)

Kokad groda! Ja, den undre är ju helt klart en isterbuk, men den övre har ju också drabbats av en "schmeerbäuchlein"...

Tillbaka
Topp