Kränkte en EPA-traktor idag

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
G

Gano

Guest
Vet inte hur det är där ni bor, men här i Värmland har nog antalet EPA-traktorer blir typ....12 gånger fler? Tydligen behövs det inte dubbla växellådor utan det räcker med någon programmering så vips är det en EPA-traktor, på en LGF-skylt bara. Man köper den bil man har tänkt till 18-årsdagen och kör den som EPA mellan 16 och 18 års ålder. BMW, Mercedes, Volvo etc.

Hursomhelst. Idag kl 18:10 så kränkte jag en EPA-traktor. I sydlig riktning med envis motvind på Hammaröleden i svagt, svagt motlut. Nu kan man ju inte cykla ute på leden, så kränkningen skedde från cykelbanan.

Räknas det och hur många poäng är det värt?

Haha hat/älskar epor när man är ute på grusvägsrally, när man kommer ikapp och hamnar bakom en och saknas några km/h för att göra en omkörning.. ?

Paybacktime. Men, då alla A/epatraktorer kränker alla andra fordon (och hela mänskligheten) varje minut, dygnet runt ligger de fortfarande på plus...

Var det Värmlands enda lagliga A-traktor eller gick det i 90?
Såg eländet eller rättare sagt kön bakom när jag var uppe på bron, sen fick jag jaga ikapp. Nu ska hen få igen, tänkte jag (låg bakom en imorse när jag skulle till jobbet med bil). Plötsligt fick jag superkrafter och flög fram när det gick upp för mig att hämnden var nära. Här ska förnedras, tänkte jag.

Nästan värre att bli kränkt av en el-cyklist klädd i stor dunjacka och överdragsbyxor som tuffar på i 45 km/h. Tydligen många pendlare som kör 500 wattare på cykelvägar. Lite knäckande när de susar förbi i uppförsbackar utan att tappa märkbart i fart. Strypta kring 45 km/h så de går att kränka i medvind eller medlut.

I sydlig riktning med envis motvind på Hammaröleden i svagt, svagt motlut. Nu kan man ju inte cykla ute på leden, så kränkningen skedde från cykelbanan.
Med envis motvind, och oavsett hur svagt motlutet är, hade jag varit nöjd med att hålla +30 km/h tillräckligt länge för att både köra ikapp och förbi vilket fordon som helst(y)

Grabbens, laglig (hoppas och inte sett en switch). Hojta om han missköter sig. Lättigenkänd.
4B825E2E-1B39-45BD-A493-8DD04771674C.jpeg

0CAFFDE6-95F9-4270-9CE1-7721A1F980E9.jpeg

Skönt ändå som förälder att han sitter säkert kontra moppebilarna som du inte får köra högtryckspruta på med risk att du blåser igenom karossen?

Senast ändrad:
Kan det vara så att föraren såg hur mycket du ansträngde dig, saktade ner lite och gav dig "segern"? Allt för att du skulle må bra. Omtanke, kärlek och en fin gest.

Annars tycker jag att man automatiskt bör få en hel hög med minuspoäng varje gång man försöker kränka någon. Känns som lite fel inställning att ha i trafiken.

Förra veckan såg jag en sån där moppebil ligga på taket utanför Hammarlundens skola (ligger bredvid Hammaröleden). Verkar som en närkontakt med en vägskylt är allt som krävs för att dom skall hamna på rygg som en skalbagge. Tveksam om jag skulle släppa ut en 15-åring i något sådant.

Kan det vara så att föraren såg hur mycket du ansträngde dig, saktade ner lite och gav dig "segern"? Allt för att du skulle må bra. Omtanke, kärlek och en fin gest.

Annars tycker jag att man automatiskt bör få en hel hög med minuspoäng varje gång man försöker kränka någon. Känns som lite fel inställning att ha i trafiken.
Jag tycker mest det är roligt när nån stackars cyklist ska "kränka" mig. Nästan som när bilister ska gasa på lite extra för att visa att dom minsann kan köra ifrån en elcykel...? Fast cyklisten får ju jobba för det. ?
Å andra sidan, ingen känner sig dummare än jag när jag ligger i knapp styrfart i uppförsbacke med elen avslagen och folk glor som om man vore dum i huvudet. "Hallå, gubben.. Du har ju motor. Lite fortare än 7 km/h går den väl?"
Vad gäller A-traktisar här i krokarna så tror jag mig inte ha sett en enda som gör nämnvärt över 30.

Grabbens, laglig (hoppas och inte sett en switch). Hojta om han missköter sig. Lättigenkänd.
Visa bilaga 477488
Visa bilaga 477489

Skönt ändå som förälder att han sitter säkert kontra moppebilarna som du inte får köra högtrycksputa på med risk att du blåser igenom karossen?
Vilket kanonskick den ser ut att vara i! Trevligt att se att det fortfarande finns gamla epor som inte fått smaka vinkelslipen.

Förra veckan såg jag en sån där moppebil ligga på taket utanför Hammarlundens skola (ligger bredvid Hammaröleden). Verkar som en närkontakt med en vägskylt är allt som krävs för att dom skall hamna på rygg som en skalbagge. Tveksam om jag skulle släppa ut en 15-åring i något sådant.
Ja nä fyfan. När man funderar på fullface till stigcykling får man kritik för utrustningsval som ger ”falsk trygghet” vilket det säkert ligger nåt i. Vill inte ha mina av barn åkandes i sillburkar i trafiken i 45 knyck. Keyword BARN, de är i princip oförmögna att bete sig lika medvetetet och ansvarsfullt som ngn 10 år äldre. Gammal studie iofs 2011-2015 men samtliga döda och 7 av 10 skadade fanns i moppebilen vid olycka med motpart personbil. Självklart minst lika farligt på tex cykel, men cyklar man bland bilar i 45 knyck är riskerna nog mer uppenbara!

Först och främst : Nyregistrering av EPA traktorer förbjöds 1975
A traktorer fick däremot nya regler förrra året och intresset ökade kraftigt.
Transportstyrelsen utreder just nu om hastigheten på A traktorer ska ändras till 45 Km /h

Visa bilaga 477488
Visa bilaga 477489

Skönt ändå som förälder att han sitter säkert kontra moppebilarna som du inte får köra högtrycksputa på med risk att du blåser igenom karossen?
Volvo 240 är förmodligen en av de absolut mest välbyggda bilarna som någonsin tillverkats. Finns massor kvar i USA, speciellt i Seattle av någon anledning. Tror Curt Cobain körde en sådan. Rekordet för antalet mil med en och samma bil utan renovering eller motorbyte har btw satts av en Volvo P1800 med B20-motor, 4 milj miles = 643.600 mil.

Volvo 240 är förmodligen en av de absolut mest välbyggda bilarna som någonsin tillverkats. Finns massor kvar i USA, speciellt i Seattle av någon anledning. Tror Curt Cobain körde en sådan. Rekordet för antalet mil med en och samma bil utan renovering eller motorbyte har btw satts av en Volvo P1800 med B20-motor, 4 milj miles = 643.600 mil.
Här är min 240, men den har inte gått så långt.
D09955EC-4E5A-4D2B-A93F-2FE231ED6CB8.jpeg

5B0E290E-2CD6-4FA8-8587-AD4921193FA5.jpeg
E77F596B-A7EC-45D8-B7B5-E2EDE1BD1FAE.jpeg

Nästan värre att bli kränkt av en el-cyklist klädd i stor dunjacka och överdragsbyxor som tuffar på i 45 km/h. Tydligen många pendlare som kör 500 wattare på cykelvägar. Lite knäckande när de susar förbi i uppförsbackar utan att tappa märkbart i fart. Strypta kring 45 km/h så de går att kränka i medvind eller medlut.
En sådan 500 W träffade jag på norr om Forshaga i Värmland. Iklädd gummistövlar och stor jacka som fladdrade i vinden. Kastspö över styret. Först körde han om mig, men jag hakade på och efter nån km så körde jag om honom i ett medlut, slutade med att han stannade mig och frågade om jag också hade elmotor. Den gjorde nog bara ca 40 tror jag.

Med envis motvind, och oavsett hur svagt motlutet är, hade jag varit nöjd med att hålla +30 km/h tillräckligt länge för att både köra ikapp och förbi vilket fordon som helst(y)
Iofs: Ett stort +1 på ikapp och om-körning
Men "motlutet" K-D => Hammarö längs hammaröleden är gissningsvis 25cm/km!
Hammarön (liksom hela K-d-trakten) är om inte helt platt så åtminstone rejält tomt på både långa och branta backar.
Om jag kommer ihåg rätt är högsta punkten på Hammarön endast c:a 30m över Vänern

Nja. det är förvisso fortfarande imponerande men Irv Gordon lät renovera motorn två gånger på vägen.
Vilket säger ganska mycket om grovsmidet i det där eländiga bojsänket.

Blev kränkt av epatraktor i måndags. Den segade sig om när jag låg i 35. Jag ökade farten till 45, men den fortsatte ändå att dra ifrån. Därefter blev jag omkörd, trots möte och skymd sikt, av ett pucko i Audi som sedan fortsatte att köra om epatraktorn på ett lika osnyggt vis för att 150 meter senare svänga av på sin uppfart. Två livsfarliga omkörningar på 50-väg inom loppet av 700 meter för att spara max 10 sekunder.

Först och främst : Nyregistrering av EPA traktorer förbjöds 1975
A traktorer fick däremot nya regler förrra året och intresset ökade kraftigt.
Transportstyrelsen utreder just nu om hastigheten på A traktorer ska ändras till 45 Km /h

Tjena!

Intresset ökade redan när snorisarna upptäckte att man fick köra a-traktor med moppekort. Sen ökade det ännu mer när man fick installera varvtalsregulator och självklart ännu mer efter nya reglerna förra året.

Transportstyrelsen utreder inte om man kan höja hastigheten till 45, för det går inte för det sätter EU-regler stopp för. Däremot är det möjligt att höja till 40, men den biten försvinner garanterat efter i måndags då ett antal motioner ang höjning av gränsen röstades ner med argumentet att det går emot trafiksäkerheten.

Tillbaka
Topp