Sammanfattning av resan:
LÅNG TEXT
Tisdag
Åkte med färjan och kom fram till Visby 00.15 natten mot onsdag. Sov hos kompis och gav mig av efter frukost på onsdagen.
Onsdag
Jag cyklade norrut med målet blå lagunen. Anledningen till semester i mars var lite mycket arbete och lite mycket i livet, så jag behövde en paus från allt. När jag cyklar på onsdagen inser jag snart att allt jobb och annat gjort att jag prioriterar träning lite sämre än jag själv tänker mig. Jag har medvind och bra, men ganska kallt väder. Ändå får det förvånansvärt sakta. Jag gör en avstickare precis i början och cyklar lite traktorväg, men väljer sedan lite större vägar. Väljer bort att följa gotlandsleden och cyklar mer raka vägen mot lagunen, för ditt vill jag!
Kommer dit i hyfsad tid på eftermiddagen... Hittar en tältplats och reser mitt tält. Magiskt vackert och helt folktomt. En stor parkering skvallrar om att så inte är fallet mitt i sommaren. Jag läser i min bok och går runt lite i området. Njuter av att vara ledig och känner trötthet av att varva ner komma ifatt mig.
Äter en variant på "flygande Jacob" som blir succé för mig som inte vill lägga tid på maten... Koka nudlar. När det är klart lägg i jordnötter och torkad banan. Sjukt gott och mat på några minuter.
Framåt eftermiddagen/kvällen känner jag att jag fryser mer än jag borde. Det blåser iofs och är inte så varmt i luften, men jag är bra klädd och har sol. Jag äter lite mer och lägger mig i tältet för att vila strax innan 18. Somnar typ direkt med sovsäcken som täckte och dagkläder på mig. Vaknat runt 20, ringer sambo, äter lite snacks, gör mig iordning för natten och stönar snabbt igen. Vaknar lite småfrusen några gånger på natten, men kan inte säga att jag fryser av att det är kallt egentligen.
Torsdag
Vaknar mer ordentligt vid 6 och är hungrig. Är en flap-jack och lägger mig för att lyssna på dugg-regnet som droppar på tältet. Somnar. Vaknat vid 8. Regnet börjar lätta och jag vill ha frukost. Inser att jag sovit orimligt länge och jobbar klockan... Det är egentligen först då jag ikväll är jag somnade vid 18 och vaknade vid 8. Total "faktisk sömn" 11h 45min enligt klockan. Är jag frusit beror uppenbart på att jag vart helt slut i kroppen. När jag dessutom tog ut mig utan att äta ordentligt klarade inte kroppen hoppas värmen som vanligt.
Det är då jag bestämmer mig för att skippa Fårö och istället bara vara. Släppt all prestation och "ska hinna" och istället på riktigt bara vara. Beslutet tar emot flest, men när jag landat i det är känslan otroligt skön!
Jag steker mitt bröd och brygger mitt kaffe. Fantastisk frukost ? kan starkt rekommenderas om man som jag är trött på gröt.
Efter det läser jag, solar, traskar runt, äter både snacks och mat... Får ta en liten cykeltur till hissen närmast och hämta vatten för att klara ett dygn till. Cyklar ett par kilometer extra ut på en grusväg. Men i övrigt tar jag det bara lugnt och vilar större delen av dagen. Tar också ett dopp i lagunen... Det var kallt! Bet nästan lika mycket som doppet när jag testade gå igenom isen hemma i vintras. Skillnaden då var att jag hade 200 meter hem. Ändå var detta då väldigt skönt! Och på något sätt också en vändpunkt i min energiåterhämtning. Värmen kom snabbt och jag var lättare till mods.
På kvällen gick jag och la mig med mörkret och somnade snabbt igen.
Fredag
Efter att ha somnat tidigt vaknade jag också tidigt. Gick upp strax innan solen och stekte mitt bröd i soluppgången. (Se bilden längst upp till höger). Även om det inte blev över havet var det riktigt fint och jag njöt av morgonen.
Sedan tidig avfärd mot stenkusten i norr för att åka vidare söderöver och se hur långt jag orkade. Vinden skulle vara måttligt, framför allt på morgonen och så blev det. Är cykla vägen längs havet, är fåglarna, höra vågorna, känns ensamheten, njuta av luften och utsikten över havet... Det var verkligen magiskt. Jag stannade många gånger och vara njöt. Denna sträcka skulle jag ge tid!
Flera stopp och många bilder senare både jag året civilisationen. Nu kom värmen och jag plockade av mig till endast vanliga cykelkläder +arm och benvärmare - ingen jacka eller extra byxor... Ändå var jag varm. Så skönt! Solen i ansiktet och jag insåg att solkräm kunde vart bra, men trodde aldrig det skulle bli så varmt. Som jag njöt av denna förmiddag!
Jag cyklade på lite och nådde Lärbro framåt 11. Handlade på Coop och cyklade vidare längs landsvägen. För att slippa äta precis känns vägen tog jag en skogsväg och pausade mitt i skogen... Helt vindstilla och ännu varmare.
Jag funderade på vägval... Små små vägar och inte komma så långt eller ut på landsväg och trycka på... Jag valde det senare och kom ganska snart till Tingstäde träsk - som är en fin sjö med trevlig badplats. Jag hittade en tältplats precis utanför själva badplatsen och sig mig ner där. Ännu ett (halv)dopp - i sanning snarare skvätte jag ner mig och var aldrig i mycket mer än till knä... Även här var det riktigt kallt.. men då här jag också att snö i dikena på väg till träsket... Så kanske inte var så konstigt. Klockan var bara runt 14 och det var mycket kvar av dagen.
Jag lagade lite att äta och tog sedan en promenad. Slappade lite utanför tältet och njöt av kvällen. Kollade vädret och insåg att förmiddagen efter skulle innehålla regn. La mig igen tidigt.
Lördag
Gick min vagnar upp med solen och gjorde min frukost. Lite förvånad över att den lös på mig. När jag steker mitt bröd är jag moln tona upp på himmeln och inser att prognosen nog stämmer. Har ca 1,5-2h till bilen... Bestämmer mig för att plocka ihop allt hyfsat snabbt och ge mig iväg. Gör så och cyklar några fina grusvägar, som dock är mycket mjuka utanför bilspåren. Min tvåhjuliga kärra är för första gången lite jobbigt. Men inte värre än att det går lite långsamt.
Kommer fram strax innan 9 på morgonen. Att att vädret ska bli bättre söderut och tar därför en snabbdusch för att åka till djupvik. Har en fantastisk förmiddag till för jag bygger lite med stenar, lagar lite mat och njuter av att ha harmoni i kroppen.
På kvällen äter jag sushi med min kompis och ser därmed att mitt cykeläventyr är slut. Stannar på ön till söndagen och sitter nu på båten.
Summerar
Jag har haft sjukt bra väder! Gjorde flera riktigt kloka val. Bland annat att ta MTB istället för lvg-cykel. Är stanna en natt extra och vila kropp och sinne vid lagunen. Cykla stenkusten som troligen är oslagbar, iaf om man gillar de miljöerna. Kollade väderprognoserna och parerade för dem, vilket gav extra positiv upplevelse. Sist och allra viktigast... Jag valde att åka med de saker jag hade! "Investerade" 200 i en powerbank och en pressening på Biltema... Det var allt.
Insåg till framtiden
Cykla med packning är inte riktigt min grej, jag älskar slå läger och "hänga". Nästa gång slänger jag nog cykel i bilen och slår upp tält på olika ställen för att cykla dagsrundor från den istället. Hade vart sjukt mycket mer surt att inser om jag spenderat 20k på cykel/utrustning inför resa.
Stormköket vart i klenaste laget (visste jag egentligen)... Det är inte lätt att använda i vind. (Trianga mini + gryta från 27-serien)