Gotland i slutet av mars

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Hej!
Jag kommer cykla en runda på Gotland i slutet av mars. Mest för att rensa skallen och ta det lite lugnt.
Då jag har en bra cykelvagn, men dåligt med packväskor för ramen blir det cykling med vagnen efter landsvägscykel... Ger dessutom möjlighet för lite mer kläder och gardering för olika väder.

Nu till mina funderingar
  • Hur är vädret rent generellt på Gotland i mars? Blåsigt? Extra regnigt?
  • Finns det vägar jag absolut ska cykla eller absolut ska undvika?
  • Finns det tältplatser man ska besöka (och kanske som är extra värda innan det är så mycket turister på ön)
  • Annat jag borde uppmärksamma/tänka på?

Jag räkna med att cykla 7-10 mil om dagen och cyklar onsdag-lördag (samt lite på söndag, men tänkte ha den tiden som lite marginal också...) Det ger max 35-40 mil.

mzi

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Mars är faktiskt den enda månad på året då det inte blåser på Gotland! Näe, så är det tyvärr inte. Det blåser alltid där, nästan alltid motvind. Mars är dock inte en något speciell regnig månad, men det är ju ingen inteckning för att det inte kommer regna varje dag ändå... Det är kustklimat, så förhoppningsvis så är det inte frysgrader.

Stora området söder om Visby, Tofta, är avlyst för det mesta när det inte är sommar. Annars är det bra camping där. Men i mars så kan det mycket väl vara besöksförbud. Jag skulle försöka använda allemansrätten så mycket som möjligt, och inte campa på campingplatser om möjligt. De flesta är säkert inte ens öppna. Kolla in något hotell halvvägs så du kan komma in, torka lite kläder och äta en juste middag och kanske få en pilsner. Kanske ett hotell i Visby också innan du åker hem?

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Just nu funderar jag på första natten... Kommer med båten 00.15. Cyklar gärna så kort som möjligt innan jag får upp tältet. Får man tälta på östra sidan om rv 140 i höjd med södra hällarna?

landergren

Ny medlem
Gotland i slutet av mars
Här kan man tälta ca 1 minut ifrån färjeterminalen:
57.621044688120534, 18.273903707751117 (klistra in i google maps)
Vet inte om man får dock. Men det har inte hindrat mig när jag campat där. Kanske finns några lamm i hagen. Nära till en rastplats med toa etc.

Campingarna lär ju inte va öppna. Men jag hade fricampat oavsett. Beroende på din budget så skulle jag tipsa om att stanna för en varm dusch i diverse idrottsanläggningar. Typ VOK stugan eller liknande.
Om/när det är blåsigt kan du ju gamblea med vädret och köra medvind första 1-2 dagarna och hoppas det slutar/vänder innan du ska tillbaka till Visby.

En annan idé är att en dag lämna tältet och köra en tur utan den tråkiga och tunga (antar jag) vagnen och köra en tur runt Fårö. Till exempel sätta camp på Furillen/smöjen eller därikring och köra ett varv runt Fårö.

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Den tältplatsen låter ju grym! Slår upp tältet i totalt mörker, så antar att det får bli lite som det blir....

Vad gäller budget så är den relativt obegränsad i detta sammanhang och det handlar om vad jag vill ha ut av trippen. Blir det allt för regnigt får det bli hotell hela resan, men det är inte vad jag önskar.

Gillar också tanken på att lämna vagnen en dag. Även om den inte är brutalt tung så möjliggör det ju lite andra alternativ.

Sedan vet jag inte jag ska cykla runt ön än, eller mer kors och tvärs...

ooms

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Beroende på din budget så skulle jag tipsa om att stanna för en varm dusch i diverse idrottsanläggningar. Typ VOK stugan eller liknande.
Vet inte hur det är på Gotland, men många idrottsanläggningar håller ju omklädningsrum och duschar stängda nu under pandemin, även om själva anläggningen är öppen. Så jag skulle kolla upp det mycket noga innan jag förlitade mig på nåt sånt.

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Vet inte hur det är på Gotland, men många idrottsanläggningar håller ju omklädningsrum och duschar stängda nu under pandemin, även om själva anläggningen är öppen. Så jag skulle kolla upp det mycket noga innan jag förlitade mig på nåt sånt.

Det är nog sant. Jag siktar nog snarare på camping någon natt på mitten. Då kan jag även ladda upp all elektronik. Men även det måste jag kolla så det är öppet.

mzi

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Mycket verkar ha stängt med en snabb googling. Men ring runt och prata med ställen som du gillar. Det är inte omöjligt att någon lyfter luren fast det är stängt, och om du förklarar vad du tänker dig så kanske de ställer upp ändå.

Jolinwood

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Du kanske har gedigen erfarenhet av utomhusliv i kyla men om inte så se till att ha ett par torra extra skor, vantar mössa i vagnen. Regn och blåst runt noll grader kan med lite otur bli farligt. Med det sagt hoppas jag du får en kanontur med mestadels sol!

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Jo, har både cykelkläder för vintern och vana av att sova i minusgrader (samt utrustning för det). Tack ändå för omtanken!

Hoppas däremot slippa allt för mycket vinterkänsla på denna tur med tanke på att jag cyklar med landsvägsdäck...

Just nu är planen.
första natten nära färjan. (Sover troligen utifrån tipset jag fått)
Andra natten nordöstra ön (Några tips på tältplats?)
cykla Fårö utan kärra
Tredje natten samma som andra natten
Fjärde natten på östra sidan (Några tips på tältplats?)
Femte och sista natten kan bli utanför Visby (Några tips på tältplats?) eller på hotell... Det får humöret avgöra...

mzi

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
På norra ön så är det fint längs kusten öster om Slite. Kanske kallbada lite i Smörjen? På östsidan så är Sandviken vid Östergarn rätt fint och hyggligt skyddat.

landergren

Ny medlem
Gotland i slutet av mars
Tänkte inte på att idrottsanläggningarna kan vara stängda. Glömde den lilla coronadetaljen...
För nordöstra kanske s.t Olofsholm eller som tidigare nämnt Smöjen/Furillen. Tänk på att stenarna kan vara vassare än vanligt där det är gamla kalkbrott (smöjen, furillen) med tanke på lvg-däcken.
För fjärde natten rekommenderar jag Grogarnsberget. Verkar som att restaurangen vid Katthammarsvik rökeri är öppet då.
Nackdelen med östra sidan är ju att du missar solnedgång ifrån tältet.

Under sommaren vill man undvika väg 148 men när det inte är turistsäsong borde det va lugnt. Den är ganska smal med mycket trafik.

Akronym

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Tycker Lickershamn är väl värt ett besök. Likaså Lauterhorn och kusten norr om Lauters hamn.
I övrigt tycker jag rent generellt att oskusten är finare än västkusten om det är naturen du är ute efter, speciellt från Katthammarsvik och neråt.
Finns ett fint motormuseeum i Herrvik lite öster om Katthammarsvik. Drivs av ett gäng gubbar så öppettiderna kan väl variera lite men kul om man får se dom dra igång någon gammal tändkula :)
Furilden och Blå Lagunen är ju klassiker annars.
Sen håller jag med Scania123 om att Ekstakusten är väldigt fin, men har stuga där så är kanske lite partisk.
Hade tänkt gör en liknande resa lite senare i vår/sommar och försöka hinna längs kusten från Visby upp till Fårösund (kanske även Fårö beroende på dagsform) och sen ner till Hoburgen för att avsluta på Ekstakusten.

Tror du kommer få en superfin resa :) Du får fylla på med bilder från turen sen

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Tack! Lickershamn kan jag nog missa denna gång, men har vart där innan... Däremot är blir kusten vid Lauterhorn målet på dagen utan vagn och då passerar jag även Blå lagunen. Det är väl dock inte riktigt "badtemperatur" i kalkbrotten i mars 🥶

Någon som vet hur det är väster om Blå lagunen utmed kusten? Fina tältplatser där? Passar bra i rutten att sova två nätter där någonstans.

En helt annan sak
Om man tar cykel+vagn över med färjan... Anmäler man bara "cykel" då och sedan är det självklart att det är ok med vagn också?

sdx

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Tack! Lickershamn kan jag nog missa denna gång, men har vart där innan... Däremot är blir kusten vid Lauterhorn målet på dagen utan vagn och då passerar jag även Blå lagunen. Det är väl dock inte riktigt "badtemperatur" i kalkbrotten i mars 🥶

Någon som vet hur det är väster om Blå lagunen utmed kusten? Fina tältplatser där? Passar bra i rutten att sova två nätter där någonstans.

En helt annan sak
Om man tar cykel+vagn över med färjan... Anmäler man bara "cykel" då och sedan är det självklart att det är ok med vagn också?
Om du skall till lauters så passerar du inte blå lagunen då den ligger på andra sidan sundet nämligen i ar.
I praktiken så kan du slå up ditt tält varsom helst då det inte finns några turister vid den tid punkten.
Men slå inte upp tältet vid rastplats Gotland efter färjan dom lokala knarkar a har tillhåll där på nätter så den lokala polisen är där ofta.
Förutsätter du 200 meter öst om rastplatsen så finns det ett skogsparti där är det bättre att slå upp tältet du kan kolla på goggle maps.

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Om du skall till lauters så passerar du inte blå lagunen då den ligger på andra sidan sundet nämligen i ar.
I praktiken så kan du slå up ditt tält varsom helst då det inte finns några turister vid den tid punkten.
Men slå inte upp tältet vid rastplats Gotland efter färjan dom lokala knarkar a har tillhåll där på nätter så den lokala polisen är där ofta.
Förutsätter du 200 meter öst om rastplatsen så finns det ett skogsparti där är det bättre att slå upp tältet du kan kolla på goggle maps.
Njae.... Passerar och passerar... Det beror ju på omvägen jag tar :)

mzi

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
När jag var över i somras så var det bara två cyklar anmälda, men en vagn var med och det var ingen som sa något alls. I mars är det om möjligt ännu mindre ett problem.

Paco

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Följer tråden med spänning då jag funderar på att göra nåt liknande fast på grus och när det blivit lite varmare på dygnets alla timmar.

ponx

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Mellan Danbo naturreservat och Ljugarn söder om Katthammarsvik finns fina ställen att tälta på. Jag hade en hel strand för mig själv när jag var där i Augusti. Det var rätt kallt även på sommaren nattetid så jag använde min foliefilt. Det blir väl lite extra rått så nära vattnet.

P2m2

Medlem
Gotland i slutet av mars
Dom bästa tältplatserna finns vid vattnet, fårö fyr, holmhällar mm. Men det blir nog kallt och rått i mars. Fördelen med Mars är att du slipper sommarstugeägare som på sina kvällspromenader ska informera dig om allemansrättens regler. På gotland kan man ta cykeln på bussen om man inte vill cykla vissa sträckor, dom har hållare bak på bussarna. Tyvärr tror jag inte det lirar med vagn.

sdx

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Dom bästa tältplatserna finns vid vattnet, fårö fyr, holmhällar mm. Men det blir nog kallt och rått i mars. Fördelen med Mars är att du slipper sommarstugeägare som på sina kvällspromenader ska informera dig om allemansrättens regler. På gotland kan man ta cykeln på bussen om man inte vill cykla vissa sträckor, dom har hållare bak på bussarna. Tyvärr tror jag inte det lirar med vagn.
Badisarna bor året runt nu mera.

mzi

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Nu kanske jag tolkar fel, men det är inte på något sätt i strid med allemänsrätten att tälta i hagar. Nu kanske ängena hänvisar till någon bestämd plats och då ber jag om ursäkt. Strandnär går det bra att tälta i de allra flesta fall:

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Ska försöka dokumentera min resa med bilder så gott det går... Batteri i telefonen begränsar ju dock något. Kommer eventuellt inte ha el mellan färja och färja... Men har en powerbank med mig, så kan ladda ett par gånger och får köra med telefonen avstängd stora delar av dygnet. Så här köpt Gotlandskarta och tänkte inte köra mycket Google Maps.

Inser ändå mer och mer att det inte är tal om lättvikt denna resa, utan snarare flexibel tungpackning 🙂

Kommer ha med både komplett gortex-ställ och vattentäta sommarkängor. Tar även en ryggsäck att packa endags-packning i om jag vill vandra en dag/kväll eller om jag vill ha med mer än jag får plats med på cykeln när jag cyklar en dag utan vagn...

Däremot tar jag nog med mycket torrmat/mjukkonserv och kommer inte laga så mycket eller äta på restaurang.

Finns det intresse kan jag återkomma med packlista och senare bilder på ekipaget.

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Bjuder på packlista också... Inte helt klar, justeras när allt är framplockat samt när jag ser hur vädret kan tänkas bli.

Cykel
Lvg-cykel
Stänkskärmar
Cykellampa
Kärra
Cykelkläder 2 lager som kan användas samtidigt.

Kläder
Underställ x2 (dag+sov)
Mjukisbyxor
1 t-shirt
Varm tröja
Skalbyxor
Skaljacka
Kängor
Mössa x3 (cykling,kväll,sov)
Vantar x3
2 par Kalsonger
3 par strumpor
Buff

Sov
Tält
Sovsäck
Liggunderlag (ev x2)

Kök
Trangia mini +1-litersgryta
Bränsle
Tändstickor
Tändstål
"Kaffebryggare" (vietnamesisk)
Vattendunk
Cykelflaskor

Mat
5 Frukost (färdigmat och ev stekpannebröd)
2 mjukost
1 Rökt korv
1 Flytande margarin (becel)

15 koppar kaffe

1 mjukkonserv + heater
7 torrkonserv/mjukkonserv
3 nudlar
1 jordnötter
1 bananchips
2 påsar Chips
5 godispåsar
8 enervit energi
10 Flapjack

Övrigt
Nintendo DS
Laddare mobil (Powerbank + snabbladdare)
Pannlampa
Toapapper
Solglasögon x2
Reflektionsbok + pennor
Karta
Biljett i papper
Soppåse

Cykelreparation
2 slangar
1 däck
Punkakit
Däckavtagare
Pump
Kedjelänk
Kedjebrytare

Necessär
Tandborste
Tandkräm
Shampoo
Deo

First aid - mellan + mini
(Jag har flera olika)

P2m2

Medlem
Gotland i slutet av mars
Bjuder på packlista också... Inte helt klar, justeras när allt är framplockat samt när jag ser hur vädret kan tänkas bli.

Cykel
Lvg-cykel
Stänkskärmar
Cykellampa
Kärra
Cykelkläder 2 lager som kan användas samtidigt.

Kläder
Underställ x2 (dag+sov)
Mjukisbyxor
1 t-shirt
Varm tröja
Skalbyxor
Skaljacka
Kängor
Mössa x3 (cykling,kväll,sov)
Vantar x3
2 par Kalsonger
3 par strumpor
Buff

Sov
Tält
Sovsäck
Liggunderlag (ev x2)

Kök
Trangia mini +1-litersgryta
Bränsle
Tändstickor
Tändstål
"Kaffebryggare" (vietnamesisk)
Vattendunk
Cykelflaskor

Mat
5 Frukost (färdigmat och ev stekpannebröd)
2 mjukost
1 Rökt korv
1 Flytande margarin (becel)

15 koppar kaffe

1 mjukkonserv + heater
7 torrkonserv/mjukkonserv
3 nudlar
1 jordnötter
1 bananchips
2 påsar Chips
5 godispåsar
8 enervit energi
10 Flapjack

Övrigt
Nintendo DS
Laddare mobil (Powerbank + snabbladdare)
Pannlampa
Toapapper
Solglasögon x2
Reflektionsbok + pennor
Karta
Biljett i papper
Soppåse

Cykelreparation
2 slangar
1 däck
Punkakit
Däckavtagare
Pump
Kedjelänk
Kedjebrytare

Necessär
Tandborste
Tandkräm
Shampoo
Deo

First aid - mellan + mini
(Jag har flera olika)
Har du en lätt varm dunjacka skulle jag ta med den, väldigt skönt att ha på kvällen.

mzi

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Jag skulle också packa lite annorlunda.

Jag skulle nog bara ta en mössa, men kan förstå två. Men inte tre! (Vantar samma sak!) Sovkläder är najs, det är bra att planera för, men om det är blött och hemskt brukar jag sova i de jag har på dagen så att de torkar. Kängor skulle jag byta mot flippflopps eller liknande. Jag vandrar numer i jympadojjor och har helt lämnat kängor. På cykel tar de bara massa plats. Skalkläder skulle jag byta mot någon flimsigt och vattentätt om man får för sig att vara still i regn. Rör du dig blir du ändå våt på något sätt. Regntäta plagg är även vindtäta när det behövs.

Godis, chips och liknande som inte är energi under cyklingen utan som en belöning efter tycker jag är bättre att köpa när tillfälle ges. Det känns ännu mer som en belöning!

roskai

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Kan varmt rekommendera att tälta vid brissund, Hallshuk, Ska du tälta gratis på Fårö så gör det vid ekeviken på eller intill stranden. Furilden, Ljugarn, närsholmen, hoburgen. Huruvida man får tälta på dessa platser eller ej låter jag vara osagt.

Mvh Gotlänning! 🙂

sdx

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Kan varmt rekommendera att tälta vid brissund, Hallshuk, Ska du tälta gratis på Fårö så gör det vid ekeviken på eller intill stranden. Furilden, Ljugarn, närsholmen, hoburgen. Huruvida man får tälta på dessa platser eller ej låter jag vara osagt.

Mvh Gotlänning! 🙂
Du är utflyttad så du räknas till gruppen båtflyktingar

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Gotland i slutet av mars
Jag har aldrig fått klagomål när jag tältat längs med kusten. Roligaste var ett stenkast från Fårösunds Fästning by Pontus, inom synhåll från uteserveringen (där vi åt middag). Så länge det inte är inom synhåll från någon bostad är det lugnt. Speciellt i Mars.

/Kvartsgotlänning, minst

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Gotland i slutet av mars
Fyra strandnära tältnätter på Gotland.. bara gissa på var det är.
dsc_4669_4693276191_o.jpg
dsc_4805_20268999002_o.jpg
dsc_4996_4693999922_o.jpg
dsc_5028_19656517193_o.jpg

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Fantastiskt, vilket engagemang! Fortsätt gärna diskutera både utrustning och annat... Jag kommenterar mina val och hur jag tänkt nedan 🙂

Låter som kustnära tältning är lugnt. Det uppskattar jag! I mars tänkte jag även ta någon natt vid blå lagunen då jag undvikit den sommartid och tänkte det kunde vara folktomt nu. Men kanske blir lite hårt underlag.

Vad gäller kläder beror mycket på vad jag redan äger. Har bra skalkläder sedan tidigare, men kanske inte det jag skulle köpt idag.
Kängorna är inte vandrarkängor, utan en relativt lätt jaktkänga, som är både hyfsat varm och helt vattentät. Det är de enda helt vattentäta skor jag har. Hade det vart sommar hade jag valt annorlunda och ser jag att väderprognosen säger 0 mm regn kanske jag också gör det.

Insåg dessutom igår att det skiljer ganska lite att ställa bilen på betalparkering i Oskarshamn eller gratis på ön. Tar jag med bilen över är också flexibiliteten/säkerhetsmarginalen större. Då kan jag chansa med lite lättare packning och blir det katastrof lämnar jag kärran och cyklar till bilen.

Men 0 grader, regn och lite vind... Då vill jag inte ha allt för klen utrustning.

Vad gäller mat/godis är det vad jag typ räknar med att göra åt. Sedan har jag inte bestämt mig för riktigt hur jag ska göra än. Också med tanke på Corona... Men gissningsvis köper jag lite på ön och tar med mindre.

Packutrymmet i kärran är 85 l, varken mer eller mindre. Så är jag under den volymen handlar det bara om vikt vs komfort/lyx. Över 85 liter blir det till att binda ovanpå och suger massa vind = inte aktuellt. Detta påverkar givetvis också mina val.

ponx

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Jag hade också med:
Tarp - ifall vädret blir uselt och man vill kunna mecka/äta i skydd, funkar också under tältet om det är grisigt.
Nödfilt - Kostar nästan inget, tar ingen plats och för mig var det skillnaden mellan att frysa en natt eller sova gott.
Lås + vajer - Jag sov bättre när cykeln var låst utanför tältet/affären.
Kniv och multitool

Jag skulle inte lägga mig i sovsäcken med blöta kläder, då blir sovsäcken blöt och kall och man fryser. I min värld så har man blöta kläder när man arbetar och torrt när man sover/återhämtar.

BigF

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Behöver du en plats att förvara vagnen när du cyklar på Fårö så bor jag i Fårösund och har plats i garaget. Ser ut som en trevlig tripp. Att cykla Stenkusten är något jag brukar rekommendera alla som kommer norröver på cykel. Men med landsvägsdäck i mars hade jag valt en annan väg.

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Jag hade också med:
Tarp - ifall vädret blir uselt och man vill kunna mecka/äta i skydd, funkar också under tältet om det är grisigt.
Nödfilt - Kostar nästan inget, tar ingen plats och för mig var det skillnaden mellan att frysa en natt eller sova gott.
Lås + vajer - Jag sov bättre när cykeln var låst utanför tältet/affären.
Kniv och multitool

Jag skulle inte lägga mig i sovsäcken med blöta kläder, då blir sovsäcken blöt och kall och man fryser. I min värld så har man blöta kläder när man arbetar och torrt när man sover/återhämtar.

Tarp har jag övervägt, lås är med och nödfilt finns i första förband 👍

Tarp kan användas på många sätt och får se lite hur jag gör med det...

Skulle heller aldrig lägga mig blöt. Och ännu mindre i dunsovsäck. Fukt är största fienden för att hålla värmen under natten...

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Behöver du en plats att förvara vagnen när du cyklar på Fårö så bor jag i Fårösund och har plats i garaget. Ser ut som en trevlig tripp. Att cykla Stenkusten är något jag brukar rekommendera alla som kommer norröver på cykel. Men med landsvägsdäck i mars hade jag valt en annan väg.
Förvaring kan vara kanon... Återkommer i så fall 🙂

Varför är vägen sämre i mars? Och vilken väg skulle du ta?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer