Gotland i slutet av mars

BigF

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Förvaring kan vara kanon... Återkommer i så fall 🙂

Varför är vägen sämre i mars? Och vilken väg skulle du ta?
Det är bara att skicka iväg ett PM om det blir så.

Den är rejält gropig (en bekant kallade den för naturlig pumptrack) och i mars kan den vara vattensjuk på sina ställen. Men har man inte bråttom så är det en av de vackraste sträckorna på Gotland. Alternativet är att hålla sig till Asfalten förbi Fleringe kyrka, Bästeträsk, Ar och norröver.

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Det är bara att skicka iväg ett PM om det blir så.

Den är rejält gropig (en bekant kallade den för naturlig pumptrack) och i mars kan den vara vattensjuk på sina ställen. Men har man inte bråttom så är det en av de vackraste sträckorna på Gotland. Alternativet är att hålla sig till Asfalten förbi Fleringe kyrka, Bästeträsk, Ar och norröver.
Tack, bra att veta 🙂
Har jag gott om tid satsar jag nog på att cykla den... Har ingen brådska.

Borde ju vara fantastiskt ensamt att tälta där då... Om man vara hittar någonstans att så upp tältet.

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
+1
Men som sagt, lvg-däck är lite vågat där. Jag hade nog kört cx-däck med lite mönster, eller liknande för att minska punkarisken.
Kör gp4000, men slänger eventuellt med nya gp5000 som är tänkta ersättare när dessa tar slut senare i sommar... Värsta som kan hända är ju 5 km promenad i kängorna + däckbyte.

Vackert är viktigt... Mycket viktigt 🙂

Har nästan övervägt MTB istället för lvg, men magkänslan säger nej... Så är nog fel val för mig denna gång. Men med tanke på att många vägar är osopade och att det kan bli så kallt att det är halt är det inte självklart.

KjellF

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Jag skulle lämna mysbyxorna, t-shirten och dunjacka (som någon föreslog) hemma, inget av plaggen är bra om det blir fuktigt. Jag skulle också skippa alla plagg nummer tre och bara ha sådant som går att kombinera om det blir kallt. Sist gäller att allt "bra att ha" lämnas hemma eller i bilen.

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Jag skulle lämna mysbyxorna, t-shirten och dunjacka (som någon föreslog) hemma, inget av plaggen är bra om det blir fuktigt. Jag skulle också skippa alla plagg nummer tre och bara ha sådant som går att kombinera om det blir kallt. Sist gäller att allt "bra att ha" lämnas hemma eller i bilen.

Allt "bra att ha" stannar hemma. Bara frågan vad det är :)

Om du lämnar allt att ha torrt och varmt på kvällen... Hur ska du få sköna kvällar när du cyklat klart efter en regnig dag? Allra helst om det fortsätter regna och vara kallt ute

sdx

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Kör gp4000, men slänger eventuellt med nya gp5000 som är tänkta ersättare när dessa tar slut senare i sommar... Värsta som kan hända är ju 5 km promenad i kängorna + däckbyte.

Vackert är viktigt... Mycket viktigt 🙂

Har nästan övervägt MTB istället för lvg, men magkänslan säger nej... Så är nog fel val för mig denna gång. Men med tanke på att många vägar är osopade och att det kan bli så kallt att det är halt är det inte självklart.
Vägarna är osopade så all sandningssand finns kvar.

KjellF

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Allt "bra att ha" stannar hemma. Bara frågan vad det är :)

Om du lämnar allt att ha torrt och varmt på kvällen... Hur ska du få sköna kvällar när du cyklat klart efter en regnig dag? Allra helst om det fortsätter regna och vara kallt ute
Problemet är att bomull och då speciellt mysbyxor inte blir så mysigt om det blir fuktigt och torrt blir det först när du har kommit hem.

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Hmm... Funderar mer och mer på MTB ikväll faktiskt. Skulle kunna vara riktigt bra det också...

Tar jag med bilen över ger det helt klart andra alternativ. Då blir det nog lite annan rutt. Start längre in på ön. Cykla Hejnum hällar och vidare norr ut. Ev ända till halls fiskeläge, runda viken och sova mot om Bläse.

Sedan en natt på Fårö (kanske norsta auren och se soluppgång? Tid på det?)

Ev en natt vid blå lagunen + eftermiddagsvandring.

Tillbaka mot bilen under lördagen.

Där finns andra kläder och jag kan avsluta med en dag i/runt Visby på söndagen. Eller besöka något med bil.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Gotland i slutet av mars
Jag har cyklat runt hela ön några gånger och kört lite halvlånga weekends ett par. Har alltid kört på CX (det var pre-gravel) och aldrig önskat något annat. Har dock inte haft kärra, det har varit på den snällare delen av året.

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Jag har cyklat runt hela ön några gånger och kört lite halvlånga weekends ett par. Har alltid kört på CX (det var pre-gravel) och aldrig önskat något annat. Har dock inte haft kärra, det har varit på den snällare delen av året.
Ok
Själv har jag "bra" lvg, tung men bekväm fulldämpad och enklare hardtail som på sikt ska säljas att välja på. Lutar åt den senare just nu.

Testa kortare stam + tempostyre på i veckan tror jag :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Gotland i slutet av mars
.. och jo, jag har visst haft kärra kom jag på. Då hade vi barn med.. men bodde inte i tält :)

Åkte båten över och cyklade Visby-Ihreviken-Fårösund-Gothem-Ljugarn-Hemse om jag minns rätt, matchade cykling med sovande barn i princip. Endast sista dagens etapp var i ösregn :-)

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Blir bil över... Och mest troligt också MTB... Nu känns det helt rätt 😀

Funderar dock på helfjädrad och låst bakdämpare när vagnen är på. Någon som har erfarenhet av det?

roskai

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Blir bil över... Och mest troligt också MTB... Nu känns det helt rätt 😀

Funderar dock på helfjädrad och låst bakdämpare när vagnen är på. Någon som har erfarenhet av det?
Funkar bra med vilket som, jag har cyklat från Visby till Fårösund på en Pole 150 med endurodäck 😉 Finns förövrigt en del dödsbranter och annat kul längs den kusten om du får feeling! Kanske blir svårt att cykla med en tvåhjulig vagn men jag och ett par kompisar cyklade denna sträcka längs stigar varav den ena hade en banshee typ 130mm dämpning fram och bak med en Bob yak vagn med stötdämpning.

BigF

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Funkar bra med vilket som, jag har cyklat från Visby till Fårösund på en Pole 150 med endurodäck 😉 Finns förövrigt en del dödsbranter och annat kul längs den kusten om du får feeling! Kanske blir svårt att cykla med en tvåhjulig vagn men jag och ett par kompisar cyklade denna sträcka längs stigar varav den ena hade en banshee typ 130mm dämpning fram och bak med en Bob yak vagn med stötdämpning.
Tar gärna del av den rutten om det är möjligt. 😀

P2m2

Medlem
Gotland i slutet av mars
Val av cykel, har cyklat runt gotland med kona cyclocross och helstel Merida mtb, båda med väskor bak och fram, går utmärkt att sätta fast pakethållare fram med buntband om man har carbongaffel (kona cyclocross) med hål för skärmar (https://www.atredo.se/pakethaallare-fram/pakethaallare-till-front-lowrider). Jag föredrar nog helstel mtb med semislicks, hyfsat bra rull och väldigt bra komfort. Skulle aldrig köra med en vagn för en liten tur på gotland om jag inte behövde grejer för hela familjen, vilket jag gjort, men då går allt i barnens tempo.

roskai

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Tar gärna del av den rutten om det är möjligt. 😀
Du vill väl köra den från andra hållet misstänker jag?

Men vi började vid p18, cyklade längs hällarna till hamnen vidare till snäck. Upp för grusbacken vid vändplatsen, förbi höghuset. Ut på hällarna mellan snäck och brissund. Vid muramsris får man cykla lite grusväg. Vid brissund vill man kanske cykla lite asfalt om man inte orkar släppa ut luft och cykla på stranden. Sen är det egentligen bara att plöja på längs kusten till Hallshuk, där stannade vi och tältade. Några stopp på vägen rekommenderas men du som Gotlänning känner nog väl till att man kan äta lunch i Lickershamn (åtminstone på sommaren). Från Hallshuk var det lite svårare med stigar, blev blandat stig och asfalt. Just den sträckan är för mig lite outforskad, har cyklat Visby-hallshuk-visby ganska många gånger, och det brukar vara en "lagom" runda 😂.

Kolla gärna i Arons bok Sveriges bästa stigcykling. Då får du även se bilder på mig på dessa platser 👍

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Val av cykel, har cyklat runt gotland med kona cyclocross och helstel Merida mtb, båda med väskor bak och fram, går utmärkt att sätta fast pakethållare fram med buntband om man har carbongaffel (kona cyclocross) med hål för skärmar (https://www.atredo.se/pakethaallare-fram/pakethaallare-till-front-lowrider). Jag föredrar nog helstel mtb med semislicks, hyfsat bra rull och väldigt bra komfort. Skulle aldrig köra med en vagn för en liten tur på gotland om jag inte behövde grejer för hela familjen, vilket jag gjort, men då går allt i barnens tempo.
Allt handlar väl om hur mycket pengar man vill lägga och vad man redan äger... Samt vad man vill göra av semestern. Denna resa tänker jag flytta mig under säg 3-4 h om dagen. Sedan vill jag hinna ta det lugnt runt tält... Kanske cykla lite i närheten, kanske vandra lite, mycket slappa... Viktigaste är att komma iväg själv ett par dagar och lägga bort telefon/dator/jobb.

Skulle jag gärna för att cykla med tält får jag fundera på annat upplägg en annan gång.

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Jag skulle också packa lite annorlunda.

Jag skulle nog bara ta en mössa, men kan förstå två. Men inte tre! (Vantar samma sak!) Sovkläder är najs, det är bra att planera för, men om det är blött och hemskt brukar jag sova i de jag har på dagen så att de torkar. Kängor skulle jag byta mot flippflopps eller liknande. Jag vandrar numer i jympadojjor och har helt lämnat kängor. På cykel tar de bara massa plats. Skalkläder skulle jag byta mot någon flimsigt och vattentätt om man får för sig att vara still i regn. Rör du dig blir du ändå våt på något sätt. Regntäta plagg är även vindtäta när det behövs.

Godis, chips och liknande som inte är energi under cyklingen utan som en belöning efter tycker jag är bättre att köpa när tillfälle ges. Det känns ännu mer som en belöning!

Jag har funderat mer på detta med att sova blöt. Det ska väldigt mycket till för att det ska vara ett klokt val. För det allra allra mesta skulle jag säga att det är precis tvärtemot grundläggande rekommendationer i friluftsliv. Det är till och med ett råd som kan göra att någon kommer till skada.

Att blöta ner sovsäcken minskar värmeförmågan ordentligt och att vakna mitt i natten helt genomfrusen och med en blöt sovsäck när det vänt och blivit minusgrader kan bli både obehagligt och i värsta fall ge köldskador.

P2m2

Medlem
Gotland i slutet av mars
Allt handlar väl om hur mycket pengar man vill lägga och vad man redan äger... Samt vad man vill göra av semestern. Denna resa tänker jag flytta mig under säg 3-4 h om dagen. Sedan vill jag hinna ta det lugnt runt tält... Kanske cykla lite i närheten, kanske vandra lite, mycket slappa... Viktigaste är att komma iväg själv ett par dagar och lägga bort telefon/dator/jobb.

Skulle jag gärna för att cykla med tält får jag fundera på annat upplägg en annan gång.
Helt rätt, det viktiga är att det blir av, och 3-4 h om dagen blir väl 7 - 10 mil vilket brukar vara den sträcka dom flesta verkar avverka på semestern, det är ju inget träningsläger. Lycka till.

mzi

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Vi har nog lite olika idder om blött. När jag pratar om blöta underställ så är det ju inte så att det rinner om dem. Men att de kanske är lite fuktiga. Då värmer de fortfarande men kräver lite mer för att torka.

Men jag ser också att vi gör våra resor väldigt annorlunda, när jag kör touring själv och inte med barnen så cyklar jag till dagen är slut och sedan går jag och lägger mig. Så det det finns inte massa tid för "arbete" (vad det nu skulle vara). Om kläderna då är lite fuktiga så spelar det inte så stor roll för mig, vattnet är uppvärmt redan.

Skulle de vara så blöta att det droppar om dem så får man väl vrida ur dem först.

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Vi har nog lite olika idder om blött. När jag pratar om blöta underställ så är det ju inte så att det rinner om dem. Men att de kanske är lite fuktiga. Då värmer de fortfarande men kräver lite mer för att torka.

Men jag ser också att vi gör våra resor väldigt annorlunda, när jag kör touring själv och inte med barnen så cyklar jag till dagen är slut och sedan går jag och lägger mig. Så det det finns inte massa tid för "arbete" (vad det nu skulle vara). Om kläderna då är lite fuktiga så spelar det inte så stor roll för mig, vattnet är uppvärmt redan.

Skulle de vara så blöta att det droppar om dem så får man väl vrida ur dem först.

Med "arbete" utgår jag ifrån att andra menar "cykla". Men det kan lika gärna vara "vandra" eller vad nu man gör för aktivitet.

Att lägga sig blöt kan möjligen fungera mitt i sommaren även om jag inte heller då skulle rekommendera det, men jag skulle verkligen avråda från det om det kan bli ordentligt kallt på natten.

mzi

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Du gör som du vill. Mina våta ullunderställ blir jag inte kall i, men det är jobbigt när de är frusna på morgonen eftersom jag la ifrån mig dem fuktiga. Men you do you!

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Packningen när den är packad och klar... Blev några ändringar från packlistan.

Inga regnkläder och tunnare varmtröja - regnponcho och varm jacka
Inga mjukisbyxor - vindstoppande längdskidbyxor, som också är sköna.
Inga kängor - löparskor
Varm "buff" att ha på kvällen
Endast två mössor och handskar cykling + kväll.

Som ni ser är temat kyligare än planerat, men inget regn.

Sedan blev det lite för skrymmande med mitt superlätta liggunderlag. Så inget extra liggunderlag - sittunderlag istället.
Valde även ett par vattenflaskor istället för en dunk till vatten.
T-shirten stannar i bilen och behöver ju därför inte bara med på cykel. Den var främst till färjan.

Typ så

20210321_113700092.jpg

sdx

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars

Inga kängor - löparskor

Sedan blev det lite för skrymmande med mitt superlätta liggunderlag. Så inget extra liggunderlag - sittunderlag istället.
T-shirten stannar i bilen och behöver ju därför inte bara med på cykel. Den var främst till färjan.

Typ så

Visa bilaga 476778
Skulle nog rekommendera regnkläder.

BigF

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars

Inga kängor - löparskor

Typ så

Visa bilaga 476778
När åker du? Kommande vecka ser ju ut att bli kanon!

Edarion

Aktiv medlem
Gotland i slutet av mars
Skulle nog rekommendera regnkläder.
Nästa vecka det ut att bli helt regnfritt... Poncho skyddar också när jag inte är på cykeln. Väl på cykeln får kläderna bli blöta om det kommer lite regn.

Har ju dessutom bestämt mig för att ha bil över till ön. Tar jag av kärran kommer den att vara 2-3 h cykling från där jag är om jag cyklar stora vägar... Så känns superlugnt.
Där finns både ombyte, tjock vinterjacka och regnkläder.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer