Kränkte en EPA-traktor idag

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
Tack! Riktigt bra info. Ser ut som det ökat ~10% mellan 2015-nutid.

Eller från 5.8 olyckor per 1000 a-traktorer till 6.2 per 1000 a-traktorer.

Undrar vad det beror på? Min gissning är att allt eftersom utbudet ökat pga lättare att bygga så har a-traktorer spritt sig till andra målgrupper (förr var det oftast väldigt bilintresserade ungdomar alt bönder som hade a-traktor, där jag bor i alla fall).

Hade varit kul att se samma statistik med mopeder och mopedbilar. Något du också råkar sitta på? ?

Tjena!

Jag tror din gissning är väldigt nära sanningen. Tillsammans med att dom rör sig mycket mer i tätorter, eftersom numera är det många kids som bor mitt i stan som har a-traktor, det hände ju aldrig förr.

Har ingen statistik på mopedbilar, det intresserar mig inte lika mycket.

Tjena!

Jag tror din gissning är väldigt nära sanningen. Tillsammans med att dom rör sig mycket mer i tätorter, eftersom numera är det många kids som bor mitt i stan som har a-traktor, det hände ju aldrig förr.

Har ingen statistik på mopedbilar, det intresserar mig inte lika mycket.

Tycker ändå det är lite spännande så gjorde lita snabba sökningar. Är på telefonen, så ursäkta mig att jag inte presenterar så fint som du gjorde.

Det verkar som mopedbilar och a-traktorer har en uppåtgående trend medan mopeder har en nedåtgående trend. Tyvärr är statisken bara till 2016 för mopeder, för en korrekt jämförelse så behövs upp till 2020.

Vilket styrker mitt antagande att vissa grupper som är kända för att gärna ta risker har flyttats ur mopedgruppen och in i mopedbils- och a-traktorgruppen.

Tycker ändå det är lite spännande så gjorde lita snabba sökningar. Är på telefonen, så ursäkta mig att jag inte presenterar så fint som du gjorde.

Det verkar som mopedbilar och a-traktorer har en uppåtgående trend medan mopeder har en nedåtgående trend. Tyvärr är statisken bara till 2016 för mopeder, för en korrekt jämförelse så behövs upp till 2020.

Vilket styrker mitt antagande att vissa grupper som är kända för att gärna ta risker har flyttats ur mopedgruppen och in i mopedbils- och a-traktorgruppen.
Väldigt intressant. Jag har min iakttagelse att (olyckor med) mopeder har minskat till förmån för (olyckor med) elsparkcyklar (Skulle gärna kalla dem "elscootrar")
Elsparkcyklar får framföras av alla och envar, utan förarutbildning, utan hjälmkrav, utan försäkring, utan åldersgräns osv. Hur ser statistiken ut där, jämfört med mopeder menar jag.
Ungdomarna borde rimligtvis skratta åt 'förarbevis' osv.

Om du har en Canyon så beror det på det. Canyon är alltid snabbast i världen. Det har jag läst i Tour.
Nja, inte enl Tour utan Strava och CyclingTips

Om du har en Canyon så beror det på det. Canyon är alltid snabbast i världen. Det har jag läst i Tour.
Tror dom flesta vill ha en, en del har inte råd, en del får inte investera för äkta hälften och en del är gamla soppiga tävlingscyklister som aldrig skulle köpa "fultysk" fastän nästan alla cyklar tillverkas i Asien idag?

Problemet är väl att lagstiftningen inte hängt med i svängarna och framför allt de som skapar lagarna saknar tekniskt kunnande. Jag har en PPC och kan byta program men vilket arsel till päron låter sin 15-åring ha tillgång till PPC:n ? då blir det genast svårare på BSR går det inte att rycka farthållarsäkringen. Angående H-can så numera använder den både varvtal och hastighetssignal och rätt installerad är det inte så enkelt att förbigå. Problemet är att i en övergångsperiod har det funnits produkter som där man sätter en induktiv givare på kardanen utan att kräva insignal från denna så det har räckt att justera ut den 2mm så har det blivit en vanlig bil. Idag är bilprovningen mer restriktiva med godkännande och godkänner inte alla tekniska lösningar men de som redan är reg-besiktigade går ju inte göra något åt om inte Polisen tar en i en kontroll och kräver en besiktning. I Hedemora var det ett antal anställda på bilprovningen som åkte dit då de godkände vad som helst. Idag gör man bäst i att ha kontakt med stationschefen och diskutera vad just din station godkänner eller inte vad gällande försvårande av manipulation.

Vad är det för pengar i en sån idag?
Minns en kollega som köpte en 264 i bra skick mitten på nittiotalet för 45000 och alla tyckte det var galet. Den gick väl vidare för mer pengar senare så tji fick vi andra.
Nu kan du köpa en egen:
Den har dock gått längre än min 240 och är i sämre skick under huven.

Tillbaka
Topp