ESS pausar i år och ersätts av SWE Cup Enduro

ESS pausar i år men samma arrangörer (Åre, Falun och Isaberg) ingår istället i SWE Cup Enduro. Östersund pausar pga Corona medan Göteborg avstår. En grengrupp för utförsdisciplinerna Enduro, Downhill och 4X har skapats där de flesta av arrangörerna för ESS ingår. På hemsidan https://www.swemtbgravity.se/ hittar ni datum och arrangörer för årets nationella tävlingsserie i Enduro samt SM i Downhill och Pumptrack. I år går tävlingarna i Åre, Järvsö, Isaberg, Arvika, Ulricehamn och Falun. I Järvsö blir det SM i både Enduro (15-16 juli) och Pumptrack (17 juli). SWE Mtb Gravity kan ni också följa på Instagram.

Skiljer sig lite i krav på skydd jämfört med ESS nu va?

För nationella och internationella tävlingar i Sverige gäller att nedanstående skydd skall bäras:
• Rygg-, knä- och armbågsskydd.
• Fullängdsbyxor i rivsäkert material med inbyggda skydd för knän eller vida shorts i rivsäkert material och knäskydd.
• Långarmad tröja.
• Heltäckande handskar
Fast det står även:
Tävlande måste bära hjälm under hela tävlingen. SCF har i samråd med arrangörer bestämt att hjälm med hakskydd (full-face hjälm) måste användas på alla deltävlingar. Full-face hjälm med avtagbart hakskydd är tillåtet på transportsträckor. SCF rekommenderar även i enlighet med UCI att utrustning enligt 4.3.013 ska bäras.

Okej? Så vars ordnas det svartrace? Mvh har inte råd att lägga mer pengar på skydd som jag inte använder för det mesta...

Skiljer sig lite i krav på skydd jämfört med ESS nu va?

Fast det står även:
Tävlande måste bära hjälm under hela tävlingen. SCF har i samråd med arrangörer bestämt att hjälm med hakskydd (full-face hjälm) måste användas på alla deltävlingar. Full-face hjälm med avtagbart hakskydd är tillåtet på transportsträckor. SCF rekommenderar även i enlighet med UCI att utrustning enligt 4.3.013 ska bäras.
Det där låter ju som DH-reglerna. Säkert att du kollat på rätt ställe?

Fast som jag läser det är det enbart krav på Full Face Hjälm, Övriga skydd är rekomenderade.
Så tycker det verkar som det varit tidigare!

§ 3 Utrustning 4.5.004 Tävlande måste bära hjälm under hela tävlingen. I mycket tekniskt krävande terräng eller vid en tävling med mycket branta utförsbackar kan arrangören stipulera att ”fullface-hjälm” ska bäras. UCI rekommenderar att utrustning enligt 4.3.013 ska bäras.

§ 3 Utrustning 4.5.004 Tävlande måste bära hjälm under hela tävlingen. I mycket tekniskt krävande terräng eller vid en tävling med mycket branta utförsbackar kan arrangören stipulera att ”fullface-hjälm” ska bäras. UCI rekommenderar att utrustning enligt 4.3.013 ska bäras.
Vilket är UCI för downhill enligt:
4.3.013 The UCI strongly recommends that riders wear the following protection:
− back, elbow, knee and shoulder protectors made of rigid materials;
− protection for the nape of the neck and the cervical vertebrae;
− padding on shins and thighs;
− broad full-length trousers made from rip-resistant material incorporating protection for the knees and calves, or broad-cut shorts made from rip-resistant material plus knee and calf protectors with a rigid surface;
− long sleeved shirt;
− full finger gloves.

Men är rekommendationer för enduro inte måsten!

Appråpå armbågsskydd så glömmer jag totalt bort att mina Fox Enduro D3O sitter på.
Att cykla endurotävling utan knäskydd, fullfacehjälm och ryggskydd är ju bara dumt. Ser man inte fördelarna med att klara en krash och kunna cykla vidare känns det som att något rejält saknas.
Att folk har mindre skydd och tar mindre risker normalt är väl valfritt men på tävling är det andra spelregler och tävlingsdjävulen tar vid för de flesta vare sig de vill eller inte.

Vilket är UCI för downhill enligt:
4.3.013 The UCI strongly recommends that riders wear the following protection:
− back, elbow, knee and shoulder protectors made of rigid materials;
− protection for the nape of the neck and the cervical vertebrae;
− padding on shins and thighs;
− broad full-length trousers made from rip-resistant material incorporating protection for the knees and calves, or broad-cut shorts made from rip-resistant material plus knee and calf protectors with a rigid surface;
− long sleeved shirt;
− full finger gloves.

Men är rekommendationer för enduro inte måsten!

Appråpå armbågsskydd så glömmer jag totalt bort att mina Fox Enduro D3O sitter på.
Att cykla endurotävling utan knäskydd, fullfacehjälm och ryggskydd är ju bara dumt. Ser man inte fördelarna med att klara en krash och kunna cykla vidare känns det som att något rejält saknas.
Att folk har mindre skydd och tar mindre risker normalt är väl valfritt men på tävling är det andra spelregler och tävlingsdjävulen tar vid för de flesta vare sig de vill eller inte.
Ja så fattar jag det också!

Håller med helt ang. skydd. Skulle inte vilja köra utan på tävling!

Det där låter ju som DH-reglerna. Säkert att du kollat på rätt ställe?
Nja, det är lite förvirrande.

Läser här och klickar på länken, kommer till partiet för downhill. Under Enduro står det bara att fullface-hjälm krävs, men att det enligt UCI rekommenderas att använda skydd enligt 4.3.013

-edit-
Pucktvåa
Gott så, fortsätter med fullface, knäskydd och ryggskydd.

Hmm, så SweCup Enduro har tagit över mer eller mindre hela forna ESS-serien nationellt som jag förstår det?

Med bara en enda tävling så blir det ju ingen direkt "serie" 2022. Vore det inte bättre att försöka knuffa in den tävlingen också i SweCup i stället (de verkar ju desperat söka efter arrangörer: https://scf.se/mountainbike/svenska-cykelforbundet-soker-sm-arrangorer-till-ar-2022-2024/)?
Eller går det inte att komma överens mellan arrangörerna? Visst, det går ju i.o.f.s. fint att köra den som en enskild endurotävling också, men ett namnbyte kanske behövs i så fall :-)

I övrigt ser jag klart fram emot Endurosäsongen :-)

Hmm, så SweCup Enduro har tagit över mer eller mindre hela forna ESS-serien nationellt som jag förstår det?

Med bara en enda tävling så blir det ju ingen direkt "serie" 2022. Vore det inte bättre att försöka knuffa in den tävlingen också i SweCup i stället (de verkar ju desperat söka efter arrangörer: https://scf.se/mountainbike/svenska-cykelforbundet-soker-sm-arrangorer-till-ar-2022-2024/)?
Eller går det inte att komma överens mellan arrangörerna? Visst, det går ju i.o.f.s. fint att köra den som en enskild endurotävling också, men ett namnbyte kanske behövs i så fall :-)

Var väl mera än en tävling? Ulricehamn, Åre, Isabelle och Järvsö minst om jag kommer ihåg rätt?

Bilagor

• 87EB549B-AD88-4B25-AFB0-84A3297EF20E.png
    87EB549B-AD88-4B25-AFB0-84A3297EF20E.png
    112 KB · Besök: 125

SweCup och Svenska Mästerskapet är två skillda tävlingar, SM är bara 1 tävling, som oftast körs i samband med en av de andra tävlingarna, dvs, den som vinner SM tävlingen, blir Svensk mästare, och får också poäng i serien.

SweCup och Svenska Mästerskapet är två skillda tävlingar, SM är bara 1 tävling, som oftast körs i samband med en av de andra tävlingarna, dvs, den som vinner SM tävlingen, blir Svensk mästare, och får också poäng i serien.
Jag uppdaterade med vad som står på hemsidan…. Där står det att den ingår och det var därifrån jag utgick ;)

vad jag menade med serie var alltså ESS.. alltså att ESS bara är en tävling 2022.. att Swecup är flera vet jag ;-)

Därav min fråga om inte Göteborgsendurot (ESS) kunde bytt arrangör och klivit in som en deltävling i Swecup i stället (då de väl söker arrangörer till cupen?)

...missade att länken gick till SM, antog att det gällde Swecup också :-)

vad jag menade med serie var alltså ESS.. alltså att ESS bara är en tävling 2022.. att Swecup är flera vet jag ;-)

Därav min fråga om inte Göteborgsendurot (ESS) kunde bytt arrangör och klivit in som en deltävling i Swecup i stället (då de ju söker arrangörer) :-)

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh. Du tänkte så.

Bra fråga.

Står det inte högre upp i tråden att det var samma person som arrangerade hela ESS som fixar med GBG? Så orkar inte med är kanske en sida av vad det nu är för mynt

Tillbaka
Topp