Taskiga ursäkter till att man suger

MrSthlm

Aktiv medlem
Svamligt inlägg nu men.... det är ju vanligt att man/folk hittar på ursäkter för sig själv när man presterar sämre än någon annan.

Vanligt är:

"Klart han/hon är så bra, han/hon har ju tränat så mycket eller så länge."

Min kommentar:

Frågan är om inte kontinuerlig disciplinerad träning är den allra största prestationen? Nästan större än själva prestationen i sig (tex om man får en bra tid på ett visst lopp eller dylikt) med tanke på hur ofantligt mycket jobb samt disciplin som ligger bakom? Man fallerar oftast inte med träningen för att man inte har tid utan just för att man brister i disciplin, pannben/vilja och kontinuitet? Sist men absolut inte minst förmågan att kunna träna mycket utan att dra på sig skador eller klara sig/arbeta igenom skador, här kommer både gener och träningsupplägg in i bilden.

Så ja, visst, någon kanske är bättre eftersom han/hon tränat mera men den stora frågan är, skulle man överhuvudtaget klarat av det själv, vad som krävs för att bli bra? (I de allra flesta fall, ytterst tveksamt.)

Slutsats: Det är just träningen som är den allra största utmaningen och det som de allra flesta fallerar i. Är brist på träning en bra ursäkt? Svar: Nej, absolut inte, inte för fem ören, det är träningen som är det svåraste, den största utmaningen av allt.

Senast ändrad:
Vi har alla olika förutsättningar ekonomiskt, socialt, och närhet till bra stigar etc.

Nyckeln att bli bra är säkerligen både mängd och kvalitet på träningen, och hemligheten att orka med det tror jag är att göra träningen till något roligt man ser fram emot. Adrenalin, frihet, kamratskap eller vad det nu triggar inom en.

Målet är då inte att bli superbra, utan det bara händer, typ ”Hoppsan, jag är visst rätt bra på detta numera, det bara blev så för att det var så roligt”.

Kul inlägg! Påminde mig på något vagt vis om det här (varning för lång och filosofisk text om man finner sådant skrämmande): https://www.wsj.com/articles/SB122178211966454607

Vill man rusta sig med ursäkter är väl kanske den allra händigaste att gå till arv & miljö och konstatera att med de förutsättningar man haft, var det tydligen exakt här man skulle hamna. Och sen försöka göra det bästa av det ...

... som kommer gå exakt så bra eller dåligt som arv & miljö tillåter.

Senast ändrad:
Jag kör 26" (bla), är gammal och har (av olika ointressanta skäl) ingen träningsdisciplin att tala om. Klart jag presterar sämre. Men måste jag jämföra mig med andra och känna att jag suger när jag tycker det är kul att cykla? Det om något suger ju.

Inte jag heller.
I mina kretsar är det snarare "coolt, det där vill jag också lära mig" eller "coolt, det där vågar jag inte" som är reaktionerna på saker.
Håller med, att peppa och bli peppad det stärker och lyfter nivån oerhört mycket.
Självklart blir man bättre på det man övar och tränar på. Så ju mera pepp desto roligare är det att träna och göra sitt bästa. Och bättre blir man. Ovs.
"Instant positive looping"

sen kan jag tycka att t.ex. Johan Olssons mindset, att totalt isolera sig innan Stora Tävlingen och bara råträna, det är något unikt och som gör hans story, likt Rocky Balboas, värd att berätta. Men om Johan får dåliga skidor den dagen eller faller, så är det nog bara enbart placeringen som betyder något. Hårt men sant.
Har man inte haft roligt på vägen står man litet tomhänt där på prisutdelningen.

vi borde lära oss av jänkarna. Peppa!

I den klassiska Musiksvängen fins det många som pratar om talang. Jag brukar säga "talang är viljan att öva".

Att orka stå i ett övningsrum i 10 timmar varje dag i 15år... Det kräver en stor portion mental styrka som säkert överväger den medfödda talangen.

Dom som har övat mest (och smartast) har kommit längst.

I den klassiska Musiksvängen fins det många som pratar om talang. Jag brukar säga "talang är viljan att öva".

Att orka stå i ett övningsrum i 10 timmar varje dag i 15år... Det kräver en stor portion mental styrka som säkert överväger den medfödda talangen.

Dom som har övat mest (och smartast) har kommit längst.
Dags för ett Stenmarkscitat nästan ?

5CCB152E-6342-4CF9-8BBC-E77F5A71F9EF.jpeg

Jag har ingenting att säga om ursäkter. Men kan berätta att många svenskor är förvånad att jag inte tävlar. Hur kan jag cykla så mycket utan att har en tävling som motivation? Det verkar att många behöver en tävling för att motivera sig själva att träna. Har också hört att folk tar Strava och berättar till vänner att dom ska träna imorgon. Då "måste" dom träna, annars ser vännerna att dom inte tränar.

Det låter mycket konstigt för mig. Vet inte om många svenskarna/Stockholmare som sporter är konstiga, eller jag har blivit gammal och det är så överallt nu. Men har inte fått såna kommentarer i andra länder.

Jag cyklar för att ha kul och för att det känns bra, både när man cyklar och efteråt (och även innan när man har planerat en tur).

Måste allt vara en prestation, motiverad träning, tävling...vara bäst...? Håller med @Berk, cykla gör jag för själ lika mycket som kropp. I min värld vinner den som har mest roligt/störst njutning... oftare jag än Strava-typerna...(enligt mig). Men visst, var och en blir lycklig på sitt vis!

När folk frågar varför jag är så taskig så förklarar jag att det är för att dom suger.
Ja precis, jag brukar håna alla som bänkar mindre än 160 varje gång jag ser dom på gymmet.

bara så dom inte tror att de är värda lika mycket

edit: jag cyklar såklart bakom folk som har för dyra cyklar eller ful stil och skriker åt dom att börja med padel istället.
Men det är ju mer ens medborgerliga plikt

Ja precis, jag brukar håna alla som bänkar mindre än 160 varje gång jag ser dom på gymmet.

edit: jag cyklar såklart bakom folk som har för dyra cyklar eller ful stil och skriker åt dom att börja med padel istället.
Precis, ibland måste folk fatta att dom, rent objektivt, är sämre människor på alla plan. Man vinner ingenting på att sakna självinsikt.

...är MTB antites till Padel ?

någonting i magtrakten vill säga att det är så. Eller vill att det ska vara så.

jag kräver folkomröstning !

Cavendish sade en gång ungefär. Folk säger till mig att de skulle göra vad som helst för att kunna cykla som jag, men de gör ju inte det.

Jag har ingenting att säga om ursäkter. Men kan berätta att många svenskor är förvånad att jag inte tävlar. Hur kan jag cykla så mycket utan att har en tävling som motivation? Det verkar att många behöver en tävling för att motivera sig själva att träna. Har också hört att folk tar Strava och berättar till vänner att dom ska träna imorgon. Då "måste" dom träna, annars ser vännerna att dom inte tränar.

Det låter mycket konstigt för mig. Vet inte om många svenskarna/Stockholmare som sporter är konstiga, eller jag har blivit gammal och det är så överallt nu. Men har inte fått såna kommentarer i andra länder.

Jag cyklar för att ha kul och för att det känns bra, både när man cyklar och efteråt (och även innan när man har planerat en tur).

Intressant kommentar det här med att folk blir folk förvånad över att du inte tävlar när du tränar så mycket. Precis som att det vore något fel eller udda att tycka det är kul att träna utan att tävla (tex att cykla).

I vissa fall kan man kanske ses som udda när man tränar mycket samt att det faktumet kan användas som en tafflig ursäkt för att man presterar bättre än dem. Säger inte att det är vanligt men det förekommer. Halvt skämtsamma, halvt allvarsamma kommentarer om att "Men du tränar ju så mycket" (precis som att det skulle vara udda eller konstigt). I konditionssporter blir oftast en betydligt större skillnad i prestation mellan folk som tränar seriöst jämfört med folk som inte gör det.

En av mina poänger är väl att det är just precis det som är utmaningen, det svåraste, att träna mycket, att hålla uppe kontinuiteten, envisheten, att klara sig igenom skador eller om man har tur att undvika dem, att följa sin strategi och träningsupplägg. Det är just detta som oftast skiljer agnarna från vetet även om det självklart också finns talanger som har ovanligt lätt för sig. Möjligt det finns folk som tycker det är kul att träna precis hela tiden medan andra också drivs av andra faktorer.

Vi går väl helt enkelt igång på olika saker (eller ibland en kombination därav). En del triggas av att se sin egen utvecklingskurva bli bättre, andra av att tävla mot andra, en del bara som en hobby (att det är kul eller den sociala biten) men ger blanka f-n i själva prestationen. Inget är självklart fel (för att påpeka det helt uppenbara).

Själv drivs jag mest att min egen utvecklingskurva, inte varje gång jag tränar det nödvändigtvis är kul. ;-)

Sedan lever vi ju en tid då många söker upplevelser och det är intressant, då är det upplevelsen man i första hand söker framför själva prestationen. Vettigt får man nog säga. :-) Men som sagt, folk är olika...

Men jag har en oerhört stor respekt för folk som tränar hårt, kontinuerligt, disciplinerat och slingrar sig igenom alla hinder i form av skador, rehabiliteringar och andra utmaningar man kan stöta på. Sådana förebilder motiverar mig.

Senast ändrad:
Intressant kommentar det här med att folk blir folk förvånad över att du inte tävlar när du tränar så mycket. Precis som att det vore något fel eller udda att tycka det är kul att träna utan att tävla (tex att cykla).

I vissa fall kan man kanske ses som udda när man tränar mycket samt att det faktumet kan användas som en tafflig ursäkt för att man presterar bättre än dem. Säger inte att det är vanligt men det förekommer. Halvt skämtsamma, halvt allvarsamma kommentarer om att "Men du tränar ju så mycket" (precis som att det skulle vara udda eller konstigt). I konditionssporter blir oftast en betydligt större skillnad i prestation mellan folk som tränar seriöst jämfört med folk som inte gör det.

En av mina poänger är väl att det är just precis det som är utmaningen, det svåraste, att träna mycket, att hålla uppe kontinuiteten, envisheten, att klara sig igenom skador eller om man har tur att undvika dem, att följa sin strategi och träningsupplägg. Det är just detta som oftast skiljer agnarna från vetet även om det självklart också finns talanger som har ovanligt lätt för sig. Möjligt det finns folk som tycker det är kul att träna precis hela tiden medan andra också drivs av andra faktorer.

Vi går väl helt enkelt igång på olika saker (eller ibland en kombination därav). En del triggas av att se sin egen utvecklingskurva bli bättre, andra av att tävla mot andra, en del bara som en hobby (att det är kul eller den sociala biten) men ger blanka f-n i själva prestationen. Inget är självklart fel (för att påpeka det helt uppenbara).

Själv drivs jag mest att min egen utvecklingskurva, inte varje gång jag tränar det nödvändigtvis är kul. ;-)

Sedan lever vi ju en tid då många söker upplevelser och det är intressant, då är det upplevelsen man i första hand söker framför själva prestationen. Vettigt får man nog säga. :-) Men som sagt, folk är olika...

Men jag har en oerhört stor respekt för folk som tränar hårt, kontinuerligt, disciplinerat och slingrar sig igenom alla hinder i form av skador, rehabiliteringar och andra utmaningar man kan stöta på. Sådana förebilder motiverar mig.

Jag tycker dock aldrig om mina uteaktiviteter som träning. Det är bra för hjärnan, och kroppen, att vara ute och röra på sig.

Tävling (eller event, äventyr, utmaning) handlar enligt mig ju ofta att att omvandla träningen till praktiken och pressa sig utanför sin komfortzon. Om det så handlar om ett GP lopp, VR, TCR eller en Gravel Challenge.
Att klara sig undan skador till exempel lär ju vara betydligt lättare om en inte utsätter kroppen för riktig stress jämfört med träning som bara lurar kroppen? Någon som tävlar behöver sedan dessutom navigera genom toppar och dalar i form.
Alla gånger jag har fått problem med kroppen har varit under tillfällen då jag gjort något utöver "träning". På en Brevet, på en Abloc Winter Challenge och på ett Maraton.

Som tävlande landsvägscyklist inspireras jag ännu mer av de rävar som med lite träning men mycket rutin fortfarande slår mig i olika moment trots att jag lägger ner väldigt mycket mer tid. Det är enligt mig den stora charmen med tävling (och träning) på landsväg. Så otroligt komplext.

Måste allt vara en prestation, motiverad träning, tävling...vara bäst...? Håller med @Berk, cykla gör jag för själ lika mycket som kropp. I min värld vinner den som har mest roligt/störst njutning... oftare jag än Strava-typerna...(enligt mig). Men visst, var och en blir lycklig på sitt vis!
"Strava-typer". Vilka är det, alla som för aktivitetsdagbok? Jag tror det är svårt att jämföra hur mycket någon njuter av sin motion/hobby mot sig själv. Den som är aktiv väldigt mycket får åtminstone njuta väldigt mycket :)
Sen är tävling eller event en helt annan form av njutning. De som drivs av prestation OCKSÅ kanske inte har njutning som mål för varje pass men får också njutning på ett sätt som en "Njutare" inte får efter avslutad prestation. En dimension av njutning som "Njutaren" missar helt.

Exempel från mig: första vinsten i en cykeltävling, ett GP lopp förra året. Inte så mycket njutning första 45min men när det efter ett misstag av konkurrenterna uppenbarar sig en grymt bra chans för mig och jag lyckas förvalta den och vara först över linjen och perfekt utnyttja mitt starka vapen så når vi en otrolig njutning och jag njuter varje gång när jag tänker igenom kurvorna och hur känslan var där och då. Och jag njöt också de minuterna som varade mellan att jag såg min chans till att jag fick testa den. Njöt och byggde upp pirr i magen.

Eller när vi cyklat Kust till Kust på grus. Njutning i många dimensioner. Lagom tempo, magiska landskap, öde bygder, känslan att färdas genom tid och rum tillsammans med en partner eller fler, champagnen som väntar efter halva sträckan (första dagen). Mot slutet av andra dagen och ju närmre mål en kommer vänder dock njutningen över och njutningen som återstår är den andra formen. Min totala njutning av att klicka ur pedalerna, sätta sig på en bänk och äta pizza. Och drömma tillbaka på hela äventyret. Lång tid framöver.

Även fast det finns mängder med fina minnen från träningspass med vänner också (och med hjälp av strava kan vi ju enkelt minnas tillbaka och kolla på bilder från de som knäppt av någon bild från passet eller öldrickandet efteråt) så fastnar många av dessa pass inte riktigt lika starkt i minnet och det är svårare att känna hur det kändes där och då på samma vis som den där tävlingen eller utmaningen.

Senast ändrad:
Att klara sig undan skador till exempel lär ju vara betydligt lättare om en inte utsätter kroppen för riktig stress jämfört med träning som bara lurar kroppen?

ja precis!!! Det är därför man aldrig hör talas om atleter som skadat sig under träningsperioder. Sån tur att träning inte utsätter kroppen för stress på riktigt. Förstå hur många människor som hade kunnat dra på sig skador då ??

ja precis!!! Det är därför man aldrig hör talas om atleter som skadat sig under träningsperioder. Sån tur att träning inte utsätter kroppen för stress på riktigt. Förstå hur många människor som hade kunnat dra på sig skador då ??
heheh, jag menar givetvis relativt sett. Hur ofta tror du en 400m löpare maxar 400m på träning? Eller en GC cyklist kör 21 dagar med berg och prestation på raken under en träningsperiod?
Visst att hårda träningsperioder eller bara träning givetvis också kan orsaka skador men sannolikheten borde vara större för skada när du utsätter kroppen för mer påfrestning än vad du gör på träning.
För en CX cyklist kan det ju dock skilja en hel del på träning och tävling. Träning består väl till 80% distans i 4-5 timmar medan tävling består av 60min fullt ös. Olika påfrestning såklart :/

heheh, jag menar givetvis relativt sett. Hur ofta tror du en 400m löpare maxar 400m på träning? Eller en GC cyklist kör 21 dagar med berg och prestation på raken under en träningsperiod?
Visst att hårda träningsperioder eller bara träning givetvis också kan orsaka skador men sannolikheten borde vara större för skada när du utsätter kroppen för mer påfrestning än vad du gör på träning.
För en CX cyklist kan det ju dock skilja en hel del på träning och tävling. Träning består väl till 80% distans i 4-5 timmar medan tävling består av 60min fullt ös. Olika påfrestning såklart :/

Relativt sett så kan jag nog garantera dig att majoriteten av skadorna hos en sprinter sker under träning. Kan även garantera dig att man gör fler max-sprintar på träning än vad man gör tävlingar under ett år :)

Ibland förstår inte kroppen att stressen den utsätts för bara är på låtsas och då går den sönder, trots att det bara är träning.

Relativt sett så kan jag nog garantera dig att majoriteten av skadorna hos en sprinter sker under träning. Kan även garantera dig att man gör fler max-sprintar på träning än vad man gör tävlingar under ett år :)

Ibland förstår inte kroppen att stressen den utsätts för bara är på låtsas och då går den sönder, trots att det bara är träning.
OK, jag är nog ute och cyklar kring kortdistanslöparna :D Det är väl så att det är antal max-sprinter som skadar mer än hur långa max-sprinterna ja

Får hålla mig till cykel/löpning där jag uppenbarligen tränar för dåligt eftersom jag bara skadar mig på händelser utöver träningen :(

Edit: Dock är ju "Relativt sett" en bra fras att dra till med ;)
Hur många timmar tränar en sprinter/elitidrottare, säg 800h/år. Hur många timmar "tävlar" en 400m löpare? Steven Gardiner har ca 10-15min tävlingstid enligt "Worldathletics.org" (dock givetvis mer tid i form av träningstävling mm) Säg 20min / 0,33 timmar
Det krävs väldigt väldigt många skador på träning för att "väga upp" en endaste skada på tävling ;)

Senast ändrad:
@Eapea Möjligt jag missförstår dig en del nu men ja, en majoritet av träning sker väl oftast i betydligt lugnare tempo så att de kvalitetspass man genomför håller just kvalité. Skulle man köra hårt varenda jäkla träningspass lär skadorna komma som ett brev på posten förr eller senare.

Absolut att det är imponerande med folk som tränar lite men ändå presterar på tävling fast personligen imponeras jag ändå mest av folk som är hmmm "träningsprodukter". ;-)

Senast ändrad:
Tror inte jag hört så många dåliga ursäkter, de flesta är medvetna om sina begränsningar.
I mitt fall:
1. vid ungefär 10h träningscykling i veckan tröttnar jag mentalt, känns som om jag inte gör annat än cyklar, lusten faller bort.
2. vid 20% av träningstiden på sweetspot eller ännu hårdare träning blir jag ordentligt sjuk inom två veckor, så har det varit varje gång jag försökt de sista 25 åren, så jag drar slutsatsen att min fysik är för klen också.
3. Min fysionomi, smal-svag plus tung i absoluta tal, fast jag har underhudsfett som Bardet typ, pga abnormt lång.

Tror inte jag hört så många dåliga ursäkter, de flesta är medvetna om sina begränsningar.
I mitt fall:
1. vid ungefär 10h träningscykling i veckan tröttnar jag mentalt, känns som om jag inte gör annat än cyklar, lusten faller bort.
2. vid 20% av träningstiden på sweetspot eller ännu hårdare träning blir jag ordentligt sjuk inom två veckor, så har det varit varje gång jag försökt de sista 25 åren, så jag drar slutsatsen att min fysik är för klen också.
3. Min fysionomi, smal-svag plus tung i absoluta tal, fast jag har underhudsfett som Bardet typ, pga abnormt lång.
1. Du vill ha kul/trevligt, det är inte svaghet i mina ögon.
2. Tränar du för hårt (en dålig återhämtning=sjukdom)?
3. Det är en giltig "ursäkt" (man har ju sina gener).

Tillbaka
Topp