[LVG] Shimano 105 växelreglage krånglar

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hej, har problem med min CX, högerreglaget krånglar. Det har varit problem att växla ner (lilla spaken) ända sedan cykeln var ny. Ibland går det direkt, men ibland måste man trycka fler ggr för att något ska hända. Det är som något ska haka i men inte gör det. Det funkade bättre förut men har blivit sämre med åren. Nu är det riktigt illa, ibland måste jag trycka 5 ggr för att den ska växla. Lite störande.

Innan jag börjar googla själv och skruva isär allting så tänkte jag bara kolla om någon varit med om detta och lagat det själv? Är det något som låter sig göras, eller är det bara att köpa nytt? Känns som man borde kunna slipa till något för att det ska fungera bättre åtminstone. Men jag vet inte, någon kanske provat?

Det är en sådan hydraulisk 105, https://bike.shimano.com/en-NZ/product/component/105-5800/ST-RS505-L.html

_9010276.jpg

Ok, jag skulle kunna kika om vajern sitter som den ska.

Som de flesta kanske vet så finns dessa både som mekaniska och hydrauliska. Det är säkert en viss skillnad i konstruktion på dem. Därför detta förtydligande. Men jag kanske skulle skrivit att bara bromsen är hydraulisk.

Jag löste mina växelproblem genom att spraya massor på alla ställen jag kom åt. Ta bort hjulet och täck bromsen, håll en trasa runt och spraya.

Första steget är väl att lista ut om problemet är vajern eller själva mekanismen i handtaget.

Jag skulle börja med att släppa vajern från växeln och dra ut den lite där höljet från styret går in i ramen. Dra sedan i vajern samtidigt som du klickar på knappen (och växeln inte är på tyngsta så den är i ändläge). Om vajern inte släpper efter är det problem med mekanismen i handtaget. Släpper den som den ska varje gång är det något som kärvar någonstans med vajern

Vajern är helt klart misstänkt, eller sket i förga... reglaget vid styret. Du kan göra litet felsökning genom att vända eller hänga upp cykeln och "handväxla", föra växelreglaget för hand över kassetten. Var inte heller blyg för att lyfta av hoodsen, gummit över styrreglaget.

Ok, tack. Det känns som det finns hopp då :) har aldrig skruvat sönder något sånt där mekaniskt underverk men nu fick jag mod. Men börjar såklart kolla vajern!

Lyft på gummit på hoodsen och kolla om vajern ser hel ut. Enligt egen erfarenhet och hörsägen har iaf. vissa Shimano 105 av olika modeller ganska lätt för att slita ut vajern precis i toppen på handtaget.

Det problemet finns mer eller mindre på alla shimano STI med vajern under lindan. Det börjar fransa sig ganska snart och bättre att byta vajer innan den går av för då kan man behöva lossa reglaget och det kostar ju en styrlinda.

Det problemet finns mer eller mindre på alla shimano STI med vajern under lindan. Det börjar fransa sig ganska snart och bättre att byta vajer innan den går av för då kan man behöva lossa reglaget och det kostar ju en styrlinda.
Går den av på vägen så har man en rolig tur hem med enväxlat bak också! (Och om man inte trollar lite, på tyngsta växeln). En kompis drabbades med 12 mil kvar av Mälaren Runt ett år, dock hade vi tur och fick hjälp på Cykloteket i Västerås trots att de egentligen stängde. :-)

Går den av på vägen så har man en rolig tur hem med enväxlat bak också! (Och om man inte trollar lite, på tyngsta växeln). En kompis drabbades med 12 mil kvar av Mälaren Runt ett år, dock hade vi tur och fick hjälp på Cykloteket i Västerås trots att de egentligen stängde. :-)

Förr i tiden och på pendlaren som har "tvättlinor" kör jag minst ett år/800 mil mellan byten. På Ultegra och 105 byter jag vajen efter 300 mil och vajer/hölje efter 600. Så träligt att pilla ur trasiga vajrar.

Som någon skrev ovan. Spraya 5-56 i alla öppningar i reglaget. Vik upp hoodsen så du kommer åt. Kan ju vara annat fel men testa i vart fall detta innan du skruvar isär något.

Mitt vxl-reglage 105 strulade i vintras. Fick spraytipset och nu funkar reglaget som det ska.

5-56 hålls annars långt bort från min hoj.

Som någon skrev ovan. Spraya 5-56 i alla öppningar i reglaget. Vik upp hoodsen så du kommer åt. Kan ju vara annat fel men testa i vart fall detta innan du skruvar isär något.

Mitt vxl-reglage 105 strulade i vintras. Fick spraytipset och nu funkar reglaget som det ska.

5-56 hålls annars långt bort från min hoj.

8 fall av 10 är det vajer och eller hölje när det strular.

Nu har jag kollat vajern. Men tyvärr. Som jag skrev är det som att det är något som inte hakar i när man växlar. Det är noll motstånd ibland. Spaken går i luften. Det klickar inte ens som det ju ska göra.

Men vajern är bra iaf, den löper fint. Måste vara något krångligare som jag befarade :(

Nu har jag kollat vajern. Men tyvärr. Som jag skrev är det som att det är något som inte hakar i när man växlar. Det är noll motstånd ibland. Spaken går i luften. Det klickar inte ens som det ju ska göra.

Men vajern är bra iaf, den löper fint. Måste vara något krångligare som jag befarade :(

Trist.... att mecka isär STI reglage är inte kul.... Du hade testat 5-56 dush för att lösa upp eventuellt stelt fett?

Höljet? Äsch, be en cykelsmed byta vajer och hölje, (200 kr?) så borde du få goda råd på köpet.
...Det finns säkert en snabb-release som gör att vajern slaknar, så man kan rengöra den och annat utan att förlora växelinställningarna. Borde finnas under hoodsen, sas innanför styrröret. Kan det vara något bus med den?

Jag har bråkat alldeles för länge med en rätt ny 105-växel. Inte STI, men fan gjort allt man kan. Även en av stans bästa cykelreparatören gick bet. Sista hoppet står till att byta kabelstyrningen under vevhuset som ser helt söndertrasad ut, vilket verkar gått alla förbi tills det att vinterdäcken sent om sider skulle på. Annars nytt reglage...

Y66Y98600_A_large.jpg

Har haft samma problem, har märkt att om jag först petar på växelreglaget typ 3-5mm och håller den där en microsekund för att sedan trycka hela vägen så funkar det, men ja det är sjukt drygt om man ska accelerera lite så har man inte tid med detta

Har haft samma problem, har märkt att om jag först petar på växelreglaget typ 3-5mm och håller den där en microsekund för att sedan trycka hela vägen så funkar det, men ja det är sjukt drygt om man ska accelerera lite så har man inte tid med detta
Ja precis, ett trick ungefär i den stilen funkar. Men det är drygt att hålla på så.
Hur löste du det på riktigt sedan då?

Trist.... att mecka isär STI reglage är inte kul.... Du hade testat 5-56 dush för att lösa upp eventuellt stelt fett?
Nja, inte så ordentligt kanske. Får köra det igen. Kan ju inte skada.

Men precis, mecka isär det där lockar inte alls. Det står inget om det i manualerna heller så man får fota ordentligt så man kommer ihåg hur man får ihop det sedan :)

Jag hade liknande problem med mitt vänsterreglage. "Lösningen" blev att konvertera till 1X...

Det som hade hänt var att vajern "gnagt sönder" den tunna vita plastguiden som kabeln löper i. Det gjorde att vajern fastnade vid nerväxling.

Kolla bilden från SJS så ser du vad jag menar. (Dom säljer även "reglagehuset" löst för £75).

...jo jag testade spraya WD40 precis överallt, men det hjälpte inte :(
Så jag får skruva isär den. Har inte orkat göra det än. Känns halvkul.
Men, antingen går den att laga och då är ju allt frid och fröjd.
Går den inte att laga så går det ju tydligen att byta ut hela innanmätet där och då har man redan det isär.
Har ingen lust att byta båda reglage, rätt nöjd med dessa. Annars hade det ju varit ett fint uppgraderingstillfälle :)

Nu har jag äntligen fått tummen ur och skruvat upp där och kikat lite.

Identifierade problemet till den här klacken som jag pekar på med kniven här. När man trycker på lilla spaken så ska den här klacken vikas in mot den kanten precis snett ovan/vänster. Det gör den inte ibland utan bara glider ovanpå där.

Vet inte vad det beror på egentligen. Det ser ut att vara helt, dvs, inga slitna kanter, det sitter en fjäder på klacken också, den fungerar.

Vet inte om jag har lust att försöka ta isär detta, det verkar inte helt enkelt med massa små C-clips och fjädrar. Meka bil kan jag göra men detta är inte riktigt min grej.

_3300045.jpg

Är problemet att den lilla klacken går för långt ut alt den stora klacken för långt in? Beroende på hur man ser det så att säga.

Är problemet att den lilla klacken går för långt ut alt den stora klacken för långt in? Beroende på hur man ser det så att säga.
Nja, inte riktigt. Det fungerar oftast, men ibland så hakar det inte i varandra utan den jag pekar på bara glider ovanpå. Men när det funkar så hakar det i fint där ända ner.

det är fettet som hårdnar och gör att den inte fjädrar tillbaka som den ska. På mtb-reglage har jag torrväxlat och masserat klacken med en liten mejsel tills den rört sej som den ska. Ev spraya något tunnt också

Bra jobbat, Sambal Oelek! Det är aldrig kul att få fel på grejorna, men att hitta felet ger en speciell tillfredsställelse. ...Jag har sällan klack, så jag vet inte vad det är. Eftersom jag alltid har rätt vill jag - enligt ovan - tro den har med "snabb-releasen" att göra. ?

Påskpyssel

Det var en svinenkel lösning på detta, men vi tar det från början...

Idag fick jag äntligen tid/sinnesstämning för att ta tag i detta projekt.

Märkte häromdagen att storspaken inte går tillbaka riktigt som den ska. Det är ett glapp på typ 1cm (längs ut sett då). Jämfört med vänstersidan där det går tillbaka distinkt.

Testa att trycka in storspaken ca 1cm så får man just mitt problem. Lillspaken svävar i luften.

Så storspaken något intryckt gör visst att den blockerar den här klacken på ovan foto. Så den går utanpå. Det var liksom problemets utfall. Men problemets orsak var detta med storspakens retur. Det hjälpte inte heller att starta om routern. Så jag fick samla lust att fixa detta...

Så kom den dagen idag... Tog bort allt och såg att det verkar inte bättre än att man måste ta bort hela rasket för att komma åt storspakens grejjer. Men det satt ett plastlock där längst in som hade lossnat något.

Tog bort plastlocket och där under var returfjädern! Det var en klack något längre upp där den ursprungligen suttit. Så tog bara en mejsel och tryckte upp den dit, gick lätt. Skruvade fast locket. Sedan returnerar storspaken fint som den ska!

Fettade in grejjerna igen och skruvade ihop allt och satte dit! Nu återstår bara ny vajer, linda och antagligen lufta bromsar. Men det är lättfixat. Gött!! Tänk att det var så enkelt! Var lite dålig stämning häromdagen när jag tänkte att det är nog bara att köpa nytt, det billigaste jag hittade på nätet var ca 1200 spänn, kändes väldigt onödigt. Tur man slapp det!

shimamon105_struggle.jpg
Först såg det ut såhär, under locket har returfjäderns ben hoppat ner.

_4020068.jpg
Sedan när det var fixat blev det såhär. Bara att skruva på locket igen.

Tillbaka
Topp