Lufta Shimano skivbroms

smen64

Aktiv medlem
Lufta Shimano skivbroms
Hej,jag behöver lufta bromsarna och när jag kollat på nätet så skruvar de i en nippel med slang uppe vid handtaget och använder en eller två sprutor för att trycka oljan antingen nerifrån eller uppifrån men jag har inget gängat hål vid cylindern.Skulle det inte funka att bara lossa luftningsnippeln nere vid oket och låta oljan rinna igenom av sig själv,och då se till att det hela tiden finns olja i cylindern.Jag hittar ingen beteckning på bromsarna men det skall vara mineralolja.
Annars om man måste köpa luftningskit,var finns det till bra pris?
Hälsningar
Göran

Lufta Shimano skivbroms
Hej,tack för snabbt svar,problemet är att jag hittar ingen stans att få dit en tratt,jag har lossat det avlånga locket men har inget gängat hål någonstans vad jag kan se.

Lufta Shimano skivbroms
Shimanos bromsar måste vara de lättaste att lufta. Har aldrig behövt spruta för att trycka olja genom oket. På med tratten och lufta sedan som en vanlig motorcykelbroms.

Lufta Shimano skivbroms
Han har nog den gamla modellen som kräver "tvingen" med lock och slang för att kunna lufta ordentligt.

Lufta Shimano skivbroms
Hej,här kommer några bilder hoppas jag.

Bilagor

• PB110009.JPG
    PB110009.JPG
    48 KB · Besök: 771
  • PB110013.JPG
    PB110013.JPG
    43.5 KB · Besök: 628
  • PB110019.JPG
    PB110019.JPG
    61.1 KB · Besök: 659
  • PB110020.JPG
    PB110020.JPG
    61.8 KB · Besök: 547
  • PB110012.JPG
    PB110012.JPG
    45 KB · Besök: 483
Lufta Shimano skivbroms
Det går faktiskt att ”lufta” en broms av den typen. - men det är lite besvärligt.
Få se nu om jag får med alla moment.

- börja med att trä en liten 6 mm(?) ringnyckel på okets blödningsmutter, därefter en bit slang av passande dimension så den sitter fasr på muttern. Slangen sänks ner i en behållare med såpass mycket (LHM)- bromsolja att änden är under ytan.

- se till att bromshandtag och -behållare står vågrätt.

- ta bort lock och gummimembram över handtagets bromsvätskebehållare.

- fyll behållaren med bromsvätske

- öppna okets mutter ett kvarts varv

- tryck in bromshandtaget och håll det intryckt

- stäng okets mutter

- släpp handtaget.

-se till att bromsvätskebehållaren är full hela tiden! Annars trycker du i luft igen.

Upprepa tills ren bromsvätska (olja i Shimanobromsar. LHM finns på bensinmacken) trycks ut i behållaren under oket.

Eftersom behållaren i handtaget är så liten är det en rätt besvärlig och lite kladdig procedyr men i brist på ”originalverktyg” funkar det faktiskt en glåmig söndagseftermiddag när nöden är stor.
Täck över bromsskivan så det inte rinner olja på den. Och ha gärna en rejäl trasa till hands. Dock är LHM en mineralsk hydraulolja som till skillnad från vanlig DOT bromsvätske inte är frätande på lack.

Det är faktiskt den klassiska bromsvätskebytareprocedyren för bil och mc som används här, från tiden innan tryckluft och vacuumbehållare blev var mans egendom.

Senast ändrad:
Lufta Shimano skivbroms
Det låter bra med oldstyle arbeten det passar mig,funkar säkert lika bra som att köpa massa skitdyra luftningssatser.

Räcker det att leta efter LHM olja på macken eller behöver man veta fabrikat mm.
Göran

Lufta Shimano skivbroms
smen64 sa:
Det låter bra med oldstyle arbeten det passar mig,funkar säkert lika bra som att köpa massa skitdyra luftningssatser.

Räcker det att leta efter LHM olja på macken eller behöver man veta fabrikat mm.
Göran

LHM funkar, finns antagligen i ett par märken - även på Biltema. Tror bara det är Citroen som använder den i sina modeller med hydraulisk fjädring. Jag har köpt en liter på Statoil. SnirkelK heter dte väl idag.
Kokpunkten på LHM lär vara lite lägre än på Shimanos skitdyra motsvarighete men kastar du dig inte ut från ett berg med din pendlare lär du ha goda marginaler på din sida :-)

Lufta Shimano skivbroms
Pfaff sa:
Täck över bromsskivan så det inte rinner olja på den. Och ha gärna en rejäl trasa till hands. Dock är LHM en mineralsk hydraulolja som till skillnad från vanlig DOT bromsvätske inte är frätande på lack.
DOT fräter egentligen inte men har så låt ytspänning så den kryper mellan (vilket i praktiken inte spelar så stor roll.
DOT är vattenlöslig så så skulle det droppa någonstans (på skivan exv.) så tvättar man bort med rikligt med vatten.
Så mineral resp glykol -baserad olja har lite olika för och nackdelar som man enkelt hanterar, men på helt olika sätt.

Lufta Shimano skivbroms
Tack alla för utförliga svar och hjälp.Skall testa i morgon om jag hinner,skriver och rapporterar efteråt,det kan kanske hjälpa någon annan jag tror att man kan göra mycket utan att behöva skaffa alla dyra specialprylar.

Lufta Shimano skivbroms
smen64 sa:
Tack alla för utförliga svar och hjälp.Skall testa i morgon om jag hinner,skriver och rapporterar efteråt,det kan kanske hjälpa någon annan jag tror att man kan göra mycket utan att behöva skaffa alla dyra specialprylar.

Det går bra. Jag har gjort det o det funkar finemang.
Men har skaffat ett set sedermera, det går onekligen fortare. ?

Lufta Shimano skivbroms
Det går också att lufta såna med bara enklaste spruta och en slangbit på ok-nippeln, öppet lock på handtaget, låtsas att reservoaren i handtaget är tratten och låt det svämma över ner i nån behållare. När det ser rent ut så kan du fippla dit packning och lock igen.

I övrigt lika - plocka bort pads och skiva innan du pillar med olja, luftningsblock i oket, isopropanol är bra till att tvätta bort oljan.

Lufta Shimano skivbroms
Jag luftade bromsarna på frugans hybrid förra veckan, nästan exakt efter Pfaff:s förnämliga instruktion, det funkade utmärkt och tog ca. en halvtimme. LHM från Biltema använde jag.
Det kan vara en fördel att hälla upp vätskan i en lite mindre behållare med pip, två tryck på handtaget var max vad som gick utan att fylla på igen. Det funkar faktiskt också utan att ha slangbiten doppad i vätska, om man öppnar nippeln i samma moment som man trycker på handtaget och stänger den igen innan man släpper så är slangen fylld med vätska och ingen luft letar sig tillbaka, vilket förenklar proceduren ytterligare.

Mvh Ulf S.

Lufta Shimano skivbroms
Hej,luftningen av bromsen gick utmärkt med kläm,öppna stäng släpp metoden bromsarna känns bra men de skriker som fan sista metern innan cykeln stannar.Jag hade tagit av hjulen och plockat ur beläggen innan jag luftade men skall prova att skaffa nya belägg kanske var de kass,oljiga sen tidigare.Jag hade en träkloss mellan kolvarna när jag luftade så att de inte skulle hoppa ur.i

Lufta Shimano skivbroms
Kolla efter bromsvätska kring kolvarna. Som jag skrev är det vääääldigt vanligt på dessa bromsar att de börjar läcka kring kolvarna. Man luftar, allt verkar bra men efter ett ta blir bromsen sämre och sämre igen. Då hittar man oftast en fuktig smutsfläck bakom beläggen som dessutom kontaminerat belägg och skivor.

Lufta Shimano skivbroms
Skrik är mycket vanligt på dessa bromsar, det finns lösningar som funkar temporärt, tex att matta ner skivan med smärgelduk, men problemet återkommer efter en tid ändå. Några har tipsat om andra typer av belägg, kanske finns det några som är tysta?

Mvh Ulf S.

Lufta Shimano skivbroms
Jag ska bara lufta min frambroms som i videon ,då den känns lite svampig och bromsreglaget känns inte lika spänstigt som bakbromsens.
Jag tänkte köpa LHM olja ,men det kanske är dumt att blanda den med "originaloljan" ?

Senast redigerad av en moderator:
Lufta Shimano skivbroms
Jag ska bara lufta min frambroms som i videon ,då den känns lite svampig och bromsreglaget känns inte lika spänstigt som bakbromsens.
Jag tänkte köpa LHM olja ,men det kanske är dumt att blanda den med "originaloljan" ?

Normalt sett inga problem att blanda dem. Men när du ändå köper en flaska LHM så kör du ju igenom hela systemet, det kanske är dags att byta oljan?

Lufta Shimano skivbroms
Biltemas LHM har mycket snyggare färg ?och lägre pris än Shimanos. Systemet rymmer inte många ml, så som föregående säger, varför inte byta allt när du ändå gör jobbet?

Lufta Shimano skivbroms
Tack för svaren här ovan, skulle kanske ha nämnt att det är Tektro bromsar på min cykel , men principen är ju den samma. Den här luftningskoppen som används i videon verkar inte passa till Tektrobromsarna , men man kan väl göra samma sak med en injektionsspruta.
Cykeln är ny ,3 månader , sedan vet man ju inte hur länge den har stått innan jag köpte den,men det känns ändå som ett litet större projekt att blöda hela systemet än att bara göra det mindre luftningssteget som i videon.

Lufta Shimano skivbroms
Lufta Shimano skivbroms
Slänger in en fråga som en lite spinnoff på den här tråden. Min fru har köpt en cykel med bromsar från Tektro och min undran är om även denna ska ha LHM? Det vore bra i så fall med tanke på att jag har ett antal liter stående....

LHM är för övrigt en hydraulvätska som kanske främst kopplas till Citroens hydraulik. Men även BMW, Rolls Royce, Jaguar, VAG med flera har använt sig av denna, både till fjädringar, bromsar och styrservo. Det innebär att Jaguar har en egen som de säljer svindyrt, men LHM är LHM. Uppfyller den inte kraven så får den inte klassas som det (viktigt bara att inte förväxla den med LDS, som är den syntetiska varianten).
Minns jag inte fullständigt fel så finns det bara två tillverkare av LHM i världen (varav Total är den ena), så vad det står på flaskan är fullständigt ointressant.

Såg även att ni diskuterade kokpunkt, men jag tror inte ni behöver vara oroliga. Om den dög att bromsa en Citroen CX Turbo II på de franska motorvägarna på väg ner mot Rivieran utan att koka i systemet, så lär den nog knappast göra det i en cykel heller.

Lufta Shimano skivbroms
Jag kan svara mig själv här. Hittade på mineralolja på nätet för Shimano och Tektro. Så svaret på frågan måste vara "ja".

Jag kommer aldrig behöva köpa bromsolja till min frus cykel.

Tillbaka
Topp