Uppgradera bromsar?

Funke

Medlem
Uppgradera bromsar?
Hej

Jag är total nybörjare på detta med att meka med cyklar. Normalt så lämnar jag alltid in cykeln på verkstan för varje litet problem men en vuxen människa ska kunna fixa sin cykel själv så därför försöker jag nu lära mig det. Men jag behöver lite hjälp. Jag ber redan nu om ursäkt för att detta blir långt.

Jag har en Nishiki Pro Air från 2015 som används till pendling. Överlag är jag nöjd men bromsarna har egentligen aldrig varit bra. Främst bakbromsen men även frambromsen är lite vek. Jag har en mountainbike också och den har så mycket bättre bromsar. Tillråga på allt så krånglar bakbromsen.
Förra året så var bakbromsen extremt dålig. I början kändes den bara svampig men mot slutet av sommaren så bottnade handtaget utan att någon speciell bromsverkan kändes. Den skrek däremot som en stucken gris.
Jag lämnade in den på service där de bytte belägg och planslipade skivan för den var sliten sa de. De rengjorde dessutom hela paketet för den var "helt otroligt smutsig". Jag kommer inte ihåg ifall de även luftade systemet men de gjorde de antaligen för den var minsre svampig när jag fick tillbaka den. Sedan dess har den stått över vintern och när jag tog fram den för någon månad sedan så är bromsen bättre men fortfarande kändes den lite svampig och jag fick bromsa rätt så hårt för att få stopp. Den skriker ungefär lika mycket som tidigare. Sedan dess har den blivit klart sämre. Nu bottnar den ut igen och om jag rengör bromskivan och beläggen så tar det inte mer än några hundra meters cyklande innan den är randig av svart smuts.
Min slutsats är att oket läcker olja. Vad jag har fattat så är det ingen idé att försöka renovera utan det är byte som gäller.
Problemet jag har är att jag kan inte ett jota om bromsar (ell cyklar för den delen). Det enkla hade ju varit att bara köpa en ny precis likadan som sitter där nu men eftersom jag aldrig varit nöjd med bromsverkan så hade jag tänkt byta upp mig när jag ändå håller på.

Bromsok: Shimano BR-M447
Skiva: SM-RT54-S Ø160. På den står det "Resin pad only".

Min plan för bak är att byta ut oket, skivan och beläggen. Oket pga att det läcker och skivan för jag vill ha en som man kan köra andra belägg på. På MTB är det metall-belägg och den bromsar som sagt som en F1-bil i jämförelse.
När jag mätte skivan så var den ca 1,4 mm tjock och det står min 1,5 på den så jag antar att det är dags att byta den ändå.

Fram är min plan att byta skiva till en större (Ø180 eller Ø203) samt nya belägg. Om jag fattat det hela rätt så köper man en adapter för att få plats med större skiva.
Finns det adaptrar som går från Ø160 till Ø203 eller är det stopp på Ø180?
Låter detta som något görbart eller är det onödigt att köpa större skiva fram? Räcker det med en skiva som klarar metall-belägg?

Frågor:
1. Var köper man såna här grejer? Jag har kollat lite på Bikester som verkar ha ett stort utbud men kass beskrivning av allt och på cykelkraft som har bra beskrivning men sämre utbud.
Jag kommer också köpa en avluftningssats samt ett verktyg för att lossa bromskivan.

2. Vad är lagom prisnivå att lägga sig på för ok och skivor? Jag behöver inte värsting men samtidigt brukar det vara så att man ska undvika det billigaste för det är bara skräp.

3. Är alla ok av standardmått eller finns det stora begränsningar på vad man kan byta till?

4. Har jag glömt något?

dogday

Aktiv medlem
Uppgradera bromsar?
Någon annan kanske kan bidra med annat förslag, men vad jag ser verkar det vara samma koppling på ditt ok som på detta:

Det brukar rekommenderas som stabil ersättning för sämre och läckande modeller. Har bytt ut 4 st mot denna och de funkar bra.

Tror inte du behöver gå över till metallbelägg eller större skiva, bara du får ett ok som fungerar och en skiva som är fräsch; organiska biter alldeles tillräckligt för att du ska kunna flyga över styret på en 160-skiva. Belägg ingår (organiska) med oket. Aningen osäker på om dina bromshandtag fungerar på dessa dock, men det kanske någon annan kan svara på.

Skivbromsar monteras med lite olika metoder så kolla hur dina sitter (IS eller post mount tror jag det är som kan vara aktuellt) på internet, eller lägg upp en bild här så kan någon berätta om du behöver adapters för nya oken.

Skivan fästs antingen med centerlock eller sex bultar (Torx 25), ta en titt och googla så ser du vilken modell du har och vilket verktyg som behövs.

"Bleed kit" borde gå att hitta på Bikester eller annat ställe. Kolla så du får med bromsolja.

Sen behöver du insex för att ta loss oket och (helst) fast nyckel för att dra loss slangen från gamla oket. Tror det är insex 5 mm och nyckel 6 mm, men inte dumt att köpa set om du inte redan har.

Jo. Se till att byta båda samtidigt (verkar som det du avser göra det iofs?). Det tar inte mycket tid extra, kostar inte mycket och kommer vara värt det alla gånger.

Kan ha missat något men tror det borde vara allt?

Senast ändrad:

Funke

Medlem
Uppgradera bromsar?
@dogday

Tack för ditt svar. Jag har googlat, läst på, kollat på bilder och kommit fram till följande.
Skivan är av centerlock-typ så där behöver jag ett speciellt verktyg.
Adaptern fram är en IS till PM.
Standardverktyg som torx, insex och fast nycklar har jag gott om.

BR-M6000 är faktiskt en av de jag kollat på. Jag funderar också på BR-M7100 som just nu är billigare på Bikester. Eller har den en annan anslutning så jag behöver köpa ny slang också?

När du skriver att "byta båda samtidigt", Är det skivan både fram och bak du syftar på då?

Bak.jpgFram.jpg

dogday

Aktiv medlem
Uppgradera bromsar?
@dogday

Tack för ditt svar. Jag har googlat, läst på, kollat på bilder och kommit fram till följande.
Skivan är av centerlock-typ så där behöver jag ett speciellt verktyg.
Adaptern fram är en IS till PM.
Standardverktyg som torx, insex och fast nycklar har jag gott om.

BR-M6000 är faktiskt en av de jag kollat på. Jag funderar också på BR-M7100 som just nu är billigare på Bikester. Eller har den en annan anslutning så jag behöver köpa ny slang också?

När du skriver att "byta båda samtidigt", Är det skivan både fram och bak du syftar på då?

Visa bilaga 418264Visa bilaga 418265
Hej igen!

Låter ju som att det borde gå bra!

Vad jag gogglat mig fram till har brm7100 banjokoppling, så det betyder annan slang (eller modifikation av den befintliga, osäker på om det går).

Med "byt båda" så menar jag att det är smidigast att byta båda oken samtidigt. Men om ena skivan är trött har den andra kanske inte heller så många mil kvar? Om inte, så se till att tvätta och kanske till och med slipa den lite så den inte kontaminerar de nya beläggen (gäller alltså skivor som tjuter).

Funke

Medlem
Uppgradera bromsar?
Hej igen!

Låter ju som att det borde gå bra!

Vad jag gogglat mig fram till har brm7100 banjokoppling, så det betyder annan slang (eller modifikation av den befintliga, osäker på om det går).

Med "byt båda" så menar jag att det är smidigast att byta båda oken samtidigt. Men om ena skivan är trött har den andra kanske inte heller så många mil kvar? Om inte, så se till att tvätta och kanske till och med slipa den lite så den inte kontaminerar de nya beläggen (gäller alltså skivor som tjuter).
Efter ganska många timmars googlade och kollande på Youtube av diverse instruktionsvideos (vilken otrolig guldgruva det är) så hade jag tillräckligt med självförtroende för att lägga en beställning.

Gällande anslutningen på oket så kom jag fram till samma sak. Serie 7000 och allt över har banjo koppling. Men eftersom den var billigare (och förmodat bättre) så köpte jag helt enkelt en ny slang med färdig banjo i ena änden också.
Dock fanns det bara en kvar i lager så jag kunde inte köpa mer än så.

Jasså det kan kontaminera åt det hållet också. Hur som helst blir det nya skivor och belägg både fram och bak. Jag gick emot dina tips och köpte en större skiva fram tillsammans med en ny adapter för IS-PM till Ø180.

Däremot följde jag rekommendationen att köra organiska belägg. Vi får se om jag är nöjd annars är det ju en smal sak att köpa nya.

Jag borde få paketen idag eller imorgon så jag kommer med rapport om hur resultatet blev när allt är monterat.

johfo

Medlem
Uppgradera bromsar?
Jag har en Nishiki Hybrid 601 från ca 2008. Den hade först 486-bromsar (?) som aldrig var bra och sen började läcka. Panikköpte ett kit 395-bromsar på Sportson, då jag inte hade nån lust att åka bil flera dagar tills något annat kom hem. Det var dumt. De var riktigt dåliga. Ofta småsvampiga och dålig bromsverkan.
Köpte ett komplett kit 7000-bromsar och så bytte jag från 160- till 180-skiva fram.
Det blev skillnad. Nu är det ungefär som på MTBn. Använder enbart pekfingrarna för att bromsa.
7000-bromsarna har kortare handtag än de gamla också. Mycket skönare.
Jag tyckte prisskillnaden att bara byta ok till att få helt 7000-kit var ganska liten. Några hundringar har jag för mig.
Monteringsmässigt väldigt enkelt. Behöved kapa slangarna vid handtagen och det ingick extra insatser och oliver och plastblock för att hålla fast det i skruvstycket när man knackar i insatsen.

Funke

Medlem
Uppgradera bromsar?
De
Jag har en Nishiki Hybrid 601 från ca 2008. Den hade först 486-bromsar (?) som aldrig var bra och sen började läcka. Panikköpte ett kit 395-bromsar på Sportson, då jag inte hade nån lust att åka bil flera dagar tills något annat kom hem. Det var dumt. De var riktigt dåliga. Ofta småsvampiga och dålig bromsverkan.
Köpte ett komplett kit 7000-bromsar och så bytte jag från 160- till 180-skiva fram.
Det blev skillnad. Nu är det ungefär som på MTBn. Använder enbart pekfingrarna för att bromsa.
7000-bromsarna har kortare handtag än de gamla också. Mycket skönare.
Jag tyckte prisskillnaden att bara byta ok till att få helt 7000-kit var ganska liten. Några hundringar har jag för mig.
Monteringsmässigt väldigt enkelt. Behöved kapa slangarna vid handtagen och det ingick extra insatser och oliver och plastblock för att hålla fast det i skruvstycket när man knackar i insatsen.
Det låter väldigt likt min situation. Vi får se hur det känns med skillnaden mellan bak och fram nu när de nya delarna kommer och allt blir korrekt luftat. Om det känns dåligt så får jag köpa ett nytt ok fram också.
I nuläget är det inte att tänka på att bromsa med ett finger. Det är 3 fingrar som gäller för att få stopp.

Senast ändrad:
Uppgradera bromsar?
Tror det kommer bli kalas det där, kanske till och med lite overkill med större skiva men för mycket broms har man väll aldrig hört talas om!
Glöm inte att bädda in beläggen tidigt, det tar ett litet tag innan de är som bäst. Även här är youtube behjälpligt (y)

johfo

Medlem
Uppgradera bromsar?
nu verkar inte br-m7000 finnas kvar hos bike-discount där jag köpte. Men de har komplett kit br-m7100 för €163 https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-br-m7100-disc-brake-set-870532 . Gamla versionen av XT br-m8000 finns kvar för €168 (de har väl bite point adjust oxå). Både gamla och nya SLX och XT har verktygslös reach adjust och de bekvämare kortare handtagen.
Nya kit är hyfsat luftade från fabrik och det går att kapa slangar utan att lufta om man låter bli handtaget under tiden. Men den lilla tratten till shimano är ju ändå bra att ha förr eller senar och kostar inte så många kronor.

Mineraloljan ska visst vara samma soppa som LHM+ som används till Citroëns bromsar och det finns på Biltema för 125kr/litern https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/transmissionsoljor/lhm-2000022986 (den är dock snyggt, nästan självlysande gul-grön och ser läckert giftig ut, till skillnad från Shimanos röda soppa. Jag köpte en liten flaska av nåt cykeltillbehörsmärke för länge sen och den var blå. Det blev ju då brunt när det blev blandat med shimanos. Inte alls lika snyggt som biltemas...och nej...det är inget man ser när det är klart, men ändå... 😁

johfo

Medlem
Uppgradera bromsar?
Källa på det?
Dvs en riktig källa typ oljelaboratorium... Som kan lista alla tillsatser osv...

Inte?

Då håller jag mig till originalet...
Jag vill betona att jag inte skrev att det tvärsäkert är exakt samma produkt. Bl a tog jag upp skillnad i färg, vilket indikerar att de inte är helt identiska.

Men jag tänkte inte på att Shimano är en stor oljeproducent med egna oljekällor och raffinaderi. Så deras original är säkert väldigt speciell och kanske det enda som fungerar...

Näe, skämt å sido, jag har ingen labbrapport eller vetenskaplig studie som stöder det.

Dock hittade jag för några år sedan en tråd på ett mycket trevligt cykelforum där detta avhandlades. Tror det kan ha varit denna:

I denna tråd görs gällande att flera Happyiter testat detta alternativ sedan 2010.

Valhalla skrev 2019-02-22:
"Långtidstest på Biltemas LHM i shimanobromsar:
- Efter 7 år började ena bromsen svettas lite ifrån ena oket. Normalt slitage skulle jag kalla det.
- Polarns bromsar fortfarande felfria efter 6 år.
Funkar klockrent med andra ord."

Det räckte för mig, men var och en gör som den vill, så kör på med original du.
Jag kör inte heller varken Shimanos eller Srams originalolja till kedjorna. Lite edge ska man väl ha i tillvaron..

Funke

Medlem
Uppgradera bromsar?
Vilken skillnad det blev! Både fram och bak biter lika bra som mountainbiken nu. Om inte bättre.
Jag har bara tagit en snabb tur runt kvarteret och gjort lite försiktiga bromsprov för att slita in bromsarna och de blev bättre för varje inbromsning. En tur till jobbet med lite lagom bromsning en bit av vägen så lär de vara kalas efter det.

Tack så mycket för hjälpen allihopa.

Plush

Moderator
Forumvärd
Uppgradera bromsar?
Jag vill betona att jag inte skrev att det tvärsäkert är exakt samma produkt. Bl a tog jag upp skillnad i färg, vilket indikerar att de inte är helt identiska.

Men jag tänkte inte på att Shimano är en stor oljeproducent med egna oljekällor och raffinaderi. Så deras original är säkert väldigt speciell och kanske det enda som fungerar...

Näe, skämt å sido, jag har ingen labbrapport eller vetenskaplig studie som stöder det.

Dock hittade jag för några år sedan en tråd på ett mycket trevligt cykelforum där detta avhandlades. Tror det kan ha varit denna:

I denna tråd görs gällande att flera Happyiter testat detta alternativ sedan 2010.

Valhalla skrev 2019-02-22:
"Långtidstest på Biltemas LHM i shimanobromsar:
- Efter 7 år började ena bromsen svettas lite ifrån ena oket. Normalt slitage skulle jag kalla det.
- Polarns bromsar fortfarande felfria efter 6 år.
Funkar klockrent med andra ord."

Det räckte för mig, men var och en gör som den vill, så kör på med original du.
Jag kör inte heller varken Shimanos eller Srams originalolja till kedjorna. Lite edge ska man väl ha i tillvaron..
Ja var och en gör som den vill.
Jag kör på original ja, av garanti och reklamationsskäl bl a och för att den funkar bra.
Det finns många "Internetmekaniker" som tycker än det ena och än det andra och ytterst få av dom har rätt.

T ex har jag skickat in gafflar för garanti (för kunds räkning, några månader gamla) där det blivit nobben då tillverkarna kontrollerat oljan och funnit nåt helt annat i gaffeln än vad som ska vara där, vid konfrontation så framkom att dom minsann mekat själv och tyckt sig veta bättre än tillverkaren. Dvs ingen garanti gäller och kunderna fick slanta upp för helt nya dyra gafflar.

Men som sagt, var och en gör som den vill.

jonte987

Aktiv medlem
Uppgradera bromsar?
jaja. Frågan var om shimano har forskat fram en speciell superolja - Eller om de köper hydralolja på fat och häller i karamell färg. Jag vet inte, men jag vet vad jag skulle sätta pengarna på om jag var tvungen.

Octagon

Aktiv medlem
Uppgradera bromsar?
Din kedja kommer att gå sönder, speciellt om du använder minsta drevet på kassetten utan att ha foliehatten på. Själv använder jag bara Shimano-olja på kedjan förutom själva kedjelåset där jag har KNC-olja.

johfo

Medlem
Uppgradera bromsar?
...
Det finns många "Internetmekaniker" som tycker än det ena och än det andra och ytterst få av dom har rätt.
...
Källa på det?
Alltså statistiskt signifikant data sammanställt av renomerat undersökningsföretag eller organisation?
Inte?
Det finns så många "internetstatistiker" som hänvisar till sina åsikter så som om de vore fakta.
😉 kunde inte låta bli

Rattnalle

Aktiv medlem
Uppgradera bromsar?
jaja. Frågan var om shimano har forskat fram en speciell superolja - Eller om de köper hydralolja på fat och häller i karamell färg. Jag vet inte, men jag vet vad jag skulle sätta pengarna på om jag var tvungen.
Poängen är att du inte vet vilken olja de köpt så du kan köpa exakt samma.

Även om slumpvis vald hydraulolja säkert fungerar bra nog egentligen.

wukkaN

Aktiv medlem
Uppgradera bromsar?
Källa på det?
Dvs en riktig källa typ oljelaboratorium... Som kan lista alla tillsatser osv...

Inte?

Då håller jag mig till originalet...
Av ren nyfikenhet, varför skulle det vara nödvändig att se alla tillsatser? Räcker det inte med det som framgår av "manualerna" för respektive oljeblandning? Det går ju enkelt att googla fram och är väl en bra start? Jag är inte så insatt i hydraloljans värld men det tordes väl vara en rätt begränsad kravlista på den oljan som fungerar?

johfo

Medlem
Uppgradera bromsar?
Läser man skyddsdatabladet för Shimanos mirakelbromsolja så är rubriken just "Hydraulic Mineral Oil".
Innehåller Component Information : Lubricant base oil 97% Additives 3%
Additional Information : The highly refined mineral oil contains <3% DMSO-extract, according to IP346
Men de anger inga CAS-nummer "CAS registry number : Trade secret"

Tittar man på Biltemas https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36987_SDB.pdf så står det under avsnitt 3: Destillat (petroleum), <3%DMSO extract (IP346)
Tittar man även på Biltemas datablad https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36987_TDS.pdf så är det bara densiteten som är jämförbar och den ligger ungefär (vilket inte är exakt) på samma värde, Shimano: Approx. 0.83g/cm3 (15°C), Biltema 0.837-0.857.

I övrigt hittar jag inte något som är direkt jämförbart och som säger varken eller.
Produkterna är hur som helst inte identiska och det skrev jag ju redan från början eftersom färgen skiljer sig markant.
Biltema anger
"Specialolja för Citroëns broms- och hydraulsystem från 1967 års modell och framåt, samt även för andra bilar som använder LHM-olja. Oljan kan blandas med tidigare LHM-kvaliteter, men inte med andra broms- eller hydraulvätskor. "
(Andra torde väl då avse bl a DOT-typ)
och de skriver att den passar till
"BENTLEY: ARNAGE AZURE CONTINENTAL, BMW: 7 8, CITROËN: 2 ACADIANE BX C35 XANTIA XM, ROLLS-ROYCE: CORNICHE" och de nämner inte alls Shimano cykelbromsar.

Så det är helt klart inte i enlighet med manualerna och tillverkarens rekommendationer att använda den.

Läser man Shimanos användarmanual för de bromsar jag har på pendlaren BR-M7000 https://si.shimano.com/pdfs/um/UM-8VR0A-006-ENG.pdf så står inget alls om vad man ska ha för bromsvätska. Det står inte heller hur man gör för att byta eller lufta.
Vill man vara säker på att garantier gäller ska man då såklart vända sig till en verkstad och säkert helst en auktoriserad sådan.
I manualen för återförsäljare skriver de föga förvånande att man bara ska använda Shimanos originalolja.

Jag tror inte manualerna kommer lösa detta.
Vi som gärna mekar själva får helt enkelt läsa på och välja själva vilka tips och råd vi tror på och ta eventuella konsekvenser av detta. Vill man vara helt säker (på att i alla fall garantier ska gälla) så lämnar man in till auktoriserad verkstad för allt. Vill man vara helt säker så cyklar man inte i skogen, för då kan man gå sönder, men låter man bli kan man få liggsår.

Vi får nog göra som de säger på andra sidan spa't "agree to disagree" och välja själva hur hårt vi vill gå in i originalitetsreligionen och/eller vilka internetråd vi vill tro på och följa.

Rattnalle

Aktiv medlem
Uppgradera bromsar?
Jag köpte en liter av Shimanos olja för en rätt billig peng för några år sen. Har gjort av med halva hittills. Inte var den särskilt dyr heller.

moros

Aktiv medlem
Uppgradera bromsar?
Sen kan man ju se det såhär: 1l Shimanoolja kostar väl knappt 200 hos tysken. Biltemaoljan 140. Inte så att det är ljusår billigare att köpa biltema-oljan precis. Sen är ju Shimanoflaskan snyggare i mekhyllan

gandhi

Aktiv medlem
Uppgradera bromsar?
Additiven är tillsatser, ofta med syfte att klara reologiska toleranser över tid. Initialt, när bromsarna är nyservade så är det nog ingen som helst skillnad mellan olika bromsvätskor (så länge det är samma typ, t ex mineralolja), men efter en tids användning kan det eventuellt vara skillnad. Biltemas produkter håller nog måttet, men troligtvis inte samma toleranser batch till batch som t ex Shimanos eller Maguras gör. Men säker kan man ju inte vara utan oljelabbanalys :geek:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Uppgradera bromsar?
Additiven är tillsatser, ofta med syfte att klara reologiska toleranser över tid. Initialt, när bromsarna är nyservade så är det nog ingen som helst skillnad mellan olika bromsvätskor (så länge det är samma typ, t ex mineralolja), men efter en tids användning kan det eventuellt vara skillnad. Biltemas produkter håller nog måttet, men troligtvis inte samma toleranser batch till batch som t ex Shimanos eller Maguras gör. Men säker kan man ju inte vara utan oljelabbanalys :geek:
Eller tvärtom.

johfo

Medlem
Uppgradera bromsar?
hursomhelst är Biltemas lättare och snabbare för många att få tag i till lågt pris...

Bikester vill t ex inte skicka sån med frakt till utlämningsställe, så 1 liter kostar 199kr och frakten 249kr. Så 448kr litern. Sen kan man ju passa på att köpa en massa annat som man kanske behöver, eller som man bara inte kan låta bli (och då kan det ju bli väldigt dyr olja i slutändan :oops:). Om man å andra sidan räknar med en bilresa till Biltema kan det bli dyr olja även där om man har långt eller kanske åker taxi. Även om Biltema har mycket skräp (det saknar jag vetenskaplig källa på) har det även hänt att jag köpt allehanda produkter där, så ett besök där kan bli dyrt om än kanske inte lika dyrt som när jag råkar shoppa loss från tysken...

Men precis som med val av produkt får det nog vara upp till var och en hur man ser på risk, funktion, kostnad, väntetid mm.

Tror inte vi kommer längre här. Men kul att TS fick ordning på sin broms i alla fall! @Funke - Snyggt mekat!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer