Uppgradera bromsar?

Funke

Medlem
Uppgradera bromsar?
Hej

Jag är total nybörjare på detta med att meka med cyklar. Normalt så lämnar jag alltid in cykeln på verkstan för varje litet problem men en vuxen människa ska kunna fixa sin cykel själv så därför försöker jag nu lära mig det. Men jag behöver lite hjälp. Jag ber redan nu om ursäkt för att detta blir långt.

Jag har en Nishiki Pro Air från 2015 som används till pendling. Överlag är jag nöjd men bromsarna har egentligen aldrig varit bra. Främst bakbromsen men även frambromsen är lite vek. Jag har en mountainbike också och den har så mycket bättre bromsar. Tillråga på allt så krånglar bakbromsen.
Förra året så var bakbromsen extremt dålig. I början kändes den bara svampig men mot slutet av sommaren så bottnade handtaget utan att någon speciell bromsverkan kändes. Den skrek däremot som en stucken gris.
Jag lämnade in den på service där de bytte belägg och planslipade skivan för den var sliten sa de. De rengjorde dessutom hela paketet för den var "helt otroligt smutsig". Jag kommer inte ihåg ifall de även luftade systemet men de gjorde de antaligen för den var minsre svampig när jag fick tillbaka den. Sedan dess har den stått över vintern och när jag tog fram den för någon månad sedan så är bromsen bättre men fortfarande kändes den lite svampig och jag fick bromsa rätt så hårt för att få stopp. Den skriker ungefär lika mycket som tidigare. Sedan dess har den blivit klart sämre. Nu bottnar den ut igen och om jag rengör bromskivan och beläggen så tar det inte mer än några hundra meters cyklande innan den är randig av svart smuts.
Min slutsats är att oket läcker olja. Vad jag har fattat så är det ingen idé att försöka renovera utan det är byte som gäller.