Mineralolja till shimanobromsar, från biltema?

joohan

Medlem
Det har blivit dags att lufta mina shimano skivbromsar...
I mitt surfande har jag hittat den här dunken. Priset är ju mycket trevligt jämfört med t.ex. shimano original. Kommer jag märka någon skillnad om jag använder den eller ska jag satsa på shimanos dyrolja ändå?

/Johan

FMJ

Ny medlem
Den har cool färg ;)
Funkar bevisligen, men vågar inte tala in dig i att investera i den.
Skulle om du har några extra slantar över köpa shimanos egna.

fredrikw

Aktiv medlem
Fråga dig gärna istället hur mycket olja du behöver. Med tanke på att den totala mängden olja som krävs för fram- och bakbroms är drygt hälften av mängden i den lilla Shimano-flaskan så kan du ju dividera fram hur många kompletta oljebyten det innebär. Klart att det är surt att betala överpris, men att sitta med en hel dunk olja som man aldrig kommer att använda är kanske inte heller så vettigt.

Brakastruten

Aktiv medlem
Köpte också 1 liter LHM-olja (Liquide Hydraulique Minéral). Finns där du hittar biltillbehör. (Citroen använder sådan t.ex.) Sedan kan man fylla väldigt många cyklars bromssystem!

ostkaka

Aktiv medlem
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Fråga dig gärna istället hur mycket olja du behöver. Med tanke på att den totala mängden
> olja som krävs ... att sitta med en hel dunk olja som man aldrig kommer att använda är kanske
> inte heller så vettigt.

Mineraloljan fungerar fint för att smörja upp klackarna i bodyn. Då går det ju åt några droppar också! Sedan kanske man har en kompis med Shimano/Magura-bromsar man kan erbjuda sig att lufta också.

marcus_ec

Aktiv medlem
MR hyde skrev:
> Jag har använd Castrols LHM olja funkar klockrent
> sen kan du köpa den lite överallt
>
>
> //svein

Funkat 1år för mig utan luftning. Tumme upp!

ivehult

Ny medlem
Jag kör också med den länkade LHM+ oljan från Biltema, dock till mina Magura. Men tydligen är det så at LHM-oljan har rätt höga krav på sig, för att få kalla sig för "LHM" så det är egentligen ingen skillnad från olika märken, annat än märket dvs.. Så biltemas, även om den är billig, ska hålla samma standard.

DIRAVI

Ny medlem
LHM är en relativt smal standard, som ni säger, LHM är LHM, klart jäförbart.

Det finns skillnader, frmförallt på viskositetsstabiiteten, mellan lika märken av LHM, men de skillnaderna är relativt små, och inget man kommer märka i tänkt användningsområde.

Som gammal citropat har man ju gjort av med några liter genom åren ;)

highway

Medlem
Kolla upp vad dom olika bromsvätskorna har för våt kokpunkt,, är det till en xc hojj spelar det förmodligen ingen roll men till en DH hojj gör det de

Kneecap

Aktiv medlem
highway skrev:
> Kolla upp vad dom olika bromsvätskorna har för
> våt kokpunkt,, är det till en xc hojj spelar det
> förmodligen ingen roll men till en DH hojj gör
> det de

Tjena!

En av fördelarna med mineralolja är just att kokpunkten inte är så relevant.. Speciellt inte den våta, då mineralolja inte drar åt sig fukt som en bromsvätska gör..
Vad jag ville ha sagt är att i denna tråden diskuteras det olja, inte bromsvätska av DOT typ..

joohan

Medlem
Tack för alla svar, då blir det biltema.

Nån som har tips på var man kan köpa vettiga sprutor apropå luftning? På apoteket här hade de perfekta sprutor, men bara i 10-pack...

/Johan

DIRAVI

Ny medlem
joohan skrev:
> Tack för alla svar, då blir det biltema.
>
> Nån som har tips på var man kan köpa vettiga
> sprutor apropå luftning? På apoteket här hade
> de perfekta sprutor, men bara i 10-pack...
>
> /Johan

Jag använder en oljekanna från jula, bara att kippa av pip-spetsen, pipen är i form av en slang.

fredrikw

Aktiv medlem
Köper man en hel dunk när man bara behöver någon centiliter kan man väl lika gärna slå till på 10 sprutor fast man bara behöver två. Av respekt för dunken om inget annat.

fredrikw

Aktiv medlem
Fast om man nu ska vara allvarligt, jag gick in på Apoteket och sa att jag bara behövde två sprutor, då delade de på ett paket åt mig så jag kunde köpa två och inte ett 10-pack.

bengt

Ny medlem
Jag frågade på apoteket om de hade sprutor. De plockade fram från bakom disken. Valde en stor och en liten, jag tog fram plånboken och skulle betala... men jag fick dem...

Även om man måste köpa en liter av BT_oljan är den ju klart billig.

Olja 60 kr, sprutor gratis, hobbybensinslang 30 kr = 90.
Klart överkomligt. Rättare sagt, nästan gratis jämfört med att lämna in cyklen, och det är trevligt att ha koll på sina egna prylar (cykel).

Senast redigerad av en moderator:

Brakastruten

Aktiv medlem
Varför görs inte oljereserven i genomskinligt matrial? Är oljan så ljuskänslig? Menar, de har ju så fina färger, när de är nya.. Plast som plast kan man tycka?

Brakastruten

Aktiv medlem
Locket är svart plast. Osäker på hur det var med huset. Bara tänkt svart.. alltihiop.
För övrigt, så funkar bromsarna nu bra! Det var nog bara lite klantigt överflöds-söl som skulle ut.. hur det nu gick till.

juppe

Ny medlem
En dum fråga säkert, men vad händer om man använder bromsvätska i ett system där det ska vara mineralolja?

perzzon

Aktiv medlem
Om du använder dot-vätska i ett system för mineralolja kan/kommer packningarna dö, det är nog inte att rekommendera.

DIRAVI

Ny medlem
Samma sak omvänt, jag vet av ett par gammla Rödoljecittror som stått sen sent sextiotal då någon hällt grönolja i dem. Och även omvänt.

En 68'a DS 20Pallas i nästintill perfekt skick, med några tusen mil på mätarn, oh inte en hl packning efter felfylla med rödolja.

(rödolja-glykolbaserad, grönolja-mineral)

Valhalla_

Aktiv medlem
Långtidstest på Biltemas LHM i shimanobromsar:

- Efter 7 år började ena bromsen svettas lite ifrån ena oket. Normalt slitage skulle jag kalla det.
- Polarns bromsar fortfarande felfria efter 6 år.

Funkar klockrent med andra ord.

Valhalla_

Aktiv medlem
Självklart beror det på att biltemas olja är bättre. Vad annars? :-D

Oavsett vad så är det helt safe att prova.

Valhalla_

Aktiv medlem
Whatwhatwhat?!

Nåja, jag kör vidare på det beprövade spåret, Biltema ftw!!
Dessutom sticker det alltid i någons ögon att man väljer Biltema och bara det kan ju vara värt det.

sdx

Aktiv medlem

Bele

Aktiv medlem
"Fully synthetic" står det ju på CHF vätskan du länkar till.. Borde vara bättre än shimanos med andra ord. Tätningarna i shimanos bromsar är nbr/buna-n så det ska nog funka bra med den vätskan också.

LHM+ kostar hälften av shimanos olja och dessa är ju likvärdiga.
https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/transmissionsoljor/lhm-2000022986

Vad har ni kommit fram till under de här två åren, är det CHF eller LHM som är bäst?

Åldras CHF? Hittade en öppnad burk i garaget som är inköpt på OKQ8, men som jag inte längre kommer ihåg till vad. Kan mao ha stått länge. Vill inte chansa då bromsen eventuellt ska användas i alperna.

Pfaff

Aktiv medlem
Vad har ni kommit fram till under de här två åren, är det CHF eller LHM som är bäst?

Åldras CHF? Hittade en öppnad burk i garaget som är inköpt på OKQ8, men som jag inte längre kommer ihåg till vad. Kan mao ha stått länge. Vill inte chansa då bromsen eventuellt ska användas i alperna.

Om LHM skrivs det mycket. Vill man veta mera finns det information att hämta på Citroënsidor, så som http://www.petersgarage.se/CITROEN/CXHYDRVATSK.HTM

Valhalla_

Aktiv medlem

Jag har kört båda lite om vartannat och sedan 2011 tror jag det är, tar den flaskan som står närmast. Senast blev det nog chf. Funkar hur bra som helst. Har nog samma flaska kvar sedan urminnes tider vill jag minnas. Åldras gör det i princip bara när oljan används.

sdx

Aktiv medlem

Chf styrväxel olja funkar lika bra som orginal shimano ligger ganska nära i cst.
Har för mig att shimano ligger runt 8i cst och chf oljan runt 9 i cst.

Bele

Aktiv medlem
Glömde bifoga bilden tidigare. Den här bör väl funka?

DSC_1366.JPG

Emil777

Aktiv medlem
Skulle inte ha den i mina Shimanobromsar. Vad jag vet så är Chf 11s en syntetolja och inte en mineralolja. Den är inte heller blandbar med andra hydrauloljor.
LHM är en mineralolja, så den skulle jag köra på.
+1 på Biltema LHM.
Jag har den i Shimano MT200 bromsarna sen ett år, då det inte gick att få tag på Shimanoolja. Men biltemas funkar bra. Den är dock gul, inte sådär snyggt röd som Shimano-oljan är. Men bromsslangarna är inte genomskinliga som tur är.

weldion

Aktiv medlem
Funkar bra i mina mt5
Ja, den fungerar säkerligen fint. Skulle dock inte rekommendera en syntetisk olja som inte gillar att blandas med andra oljor när tillverkaren vill ha en mineralolja.
Så nej till Chf 11s (även fast en del tycker att den fungerar) och ja till LHM.

Pfaff

Aktiv medlem
Ja, den fungerar säkerligen fint. Skulle dock inte rekommendera en syntetisk olja som inte gillar att blandas med andra oljor när tillverkaren vill ha en mineralolja.
Så nej till Chf 11s (även fast en del tycker att den fungerar) och ja till LHM.

Har man en liter stående går det ju att slösa bort ett par deciliter att skölja ur den gamla mineraloljan och fylla på med nygammal syntet.

weldion

Aktiv medlem
Har man en liter stående går det ju att slösa bort ett par deciliter att skölja ur den gamla mineraloljan och fylla på med nygammal syntet.
Ja, så kan man göra, men man kan inte rekommendera det tycker jag.
En del Komatsumodeller kör med 10-30w som hydraulolja. Häller man det i bromsarna också för att man har en liter på hyllan?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer