Friskvårdsbidrag - cykelskor?

• Trådstartare Trådstartare ybs
  • Start datum Start datum

ybs

Aktiv medlem
Halloj har försökt söka mig fram till svar men hittar inget. Så.. är ett par cykelskor (spd) ok att nyttja friskvårdsbidraget till?

Cykling är ju ok som aktivitet men vad avser det?

Antar att det beror på att utrustning kan säljas. En aktivitet är ju en förbrukningsvara så att säga. Antingen har du deltagit i aktiviteten eller inte liksom
Sicken diskussion jag har haft med Skatteverket om det här, det är helt ok att gå in till din kompis som driver gym ge honom 3000kr och sen behöver du inte svettas en droppe om du inte vill. Men när jag sliter ut min drivlina på en säsong med blod, svett, tårar och ett och annat glädjevrål så får man vackert pynta. ?
Svaret från Skatteverket, förstår hur du tänker men så är reglerna.
Hål i huvudet är vad det är.
Däremot fick jag tillbaka 3k för shuttling i alperna. ??

Sicken diskussion jag har haft med Skatteverket om det här, det är helt ok att gå in till din kompis som driver gym ge honom 3000kr och sen behöver du inte svettas en droppe om du inte vill. Men när jag sliter ut min drivlina på en säsong med blod, svett, tårar och ett och annat glädjevrål så får man vackert pynta. ?
Fast vart drar du gränsen? Med skattepengar, för det är väll avdragsgillt för företaget? Nytt värre styre till hojen som inte får mig att träna mer utan bara tycker det är roligare? Nya bromsar?

förstår ditt argument men det blir som sagt svårt att dra gränsen

Ordet "friskvård" tycker jag ger en bra hint om vad tanken med bidraget är. Det är aktiviteten i sig det handlar om. Du ska utföra något som främjar hälsan och får dig att må bättre. Att köpa grejer är ingen friskvård utan bara vanlig shopping.

Däremot fick jag tillbaka 3k för shuttling

Ordet "friskvård" tycker jag ger en bra hint om vad tanken med bidraget är. Det är aktiviteten i sig det handlar om. Du ska utföra något som främjar hälsan och får dig att må bättre. Att köpa grejer är ingen friskvård utan bara vanlig shopping.
Ja den logiken köper jag givetvis. Utrustning skulle ju också teoretiskt kunna gå att lösa men blir ju sjukt meckigt. Typ att skor som exempel har ett inbyggt chip och man har 100 mil att avverka på ett år annars blir man återbetalningsskyldig ha ha

Fanns det inte nåt sorts ”cykelgym” där man betalade en månadsavgift för att vara medlem. Där cykel ingick i månadsavgiften. Så i praktiken hyrde man cykel fast det på papperet var ett gymmedlemskap där utrustning fanns att tillgå. Minns inte vart jag såg det.

Jag förstår varför reglerna är som de är. Men har också tyckt det är störigt. Man får inte köpa ett par cykelskor eller en kedja men liftkort går numer (?) bra. Man kan ju tycka det är mer friskvårdigt att slita ut lite cykeldelar över ett år än att åka skidor och dricka öl 4 dagar.

Jag förstår varför reglerna är som de är. Men har också tyckt det är störigt. Man får inte köpa ett par cykelskor eller en kedja men liftkort går numer (?) bra. Man kan ju tycka det är mer friskvårdigt att slita ut lite cykeldelar över ett år än att åka skidor och dricka öl 4 dagar.
Liftkort är ju i princip som ett gymkort.
Skidor, pjäxor, stavar däremot kan väl jämföras med cykeldelar typ skor och kedja vilket inte är okej. Inte alls ologiskt tycker jag.

Liftkort är ju i princip som ett gymkort.
Skidor, pjäxor, stavar däremot kan väl jämföras med cykeldelar typ skor och kedja vilket inte är okej. Inte alls ologiskt tycker jag.

Logiskt och logiskt. Det är klart att det är enkelt att bara säga så. Inga grejer, punkt slut. Men de flesta skulle väl hålla med om att ett par löparskor eller en cykelkedja som används året runt är betydligt bättre friskvård än ett liftkort?

Men ja, jag ser logiken.. skidor är grejer. Cykelskor är grejer. Liftkort och gymkort är det inte. Det var inte riktigt det jag ville få fram.

Logiskt och logiskt. Det är klart att det är enkelt att bara säga så. Inga grejer, punkt slut. Men de flesta skulle väl hålla med om att ett par löparskor eller en cykelkedja som används året runt är betydligt bättre friskvård än ett liftkort?

Men ja, jag ser logiken.. skidor är grejer. Cykelskor är grejer. Liftkort och gymkort är det inte. Det var inte riktigt det jag ville få fram.
Utmaningen är hur det ska hanteras praktiskt om man även tilläts köpa prylar. Löser du det så är du hemma ?

Går fint att på friskvårdspengen ta ett kort för att få tillgång till en stationär cykel inne på ett gym (gymkort). Går inte fint att betala för att få tillgång till en ickestationär cykel utomhus (cykelhyra). Mer friskvård att sitta inne och trampa än att göra det utomhus!?

Jag som inte löptränar då, men använder mina Asics GT1000 till vardags, får jag också bidraget?

Utmaningen är hur det ska hanteras praktiskt om man även tilläts köpa prylar. Löser du det så är du hemma ?

Jo precis :) alltså jag fattar varför det är som det är. Men jag tycker fortfarande ett par löparskor är mer friskvård än ett liftkort. Men jag bryr mig inte så mycket alltså. Jag gör det jag vill oavsett, tror de flesta tänker likadant.

Går fint att på friskvårdspengen ta ett kort för att få tillgång till en stationär cykel inne på ett gym (gymkort). Går inte fint att betala för att få tillgång till en ickestationär cykel utomhus (cykelhyra). Mer friskvård att sitta inne och trampa än att göra det utomhus!?
Det finns inget som hindrar din arbetsgivare från att teckna avtal om förmånscykel. Om arbetsgivaren dessutom höjer lönen motsvarande den extra kostnaden som drabbar den anställde kostar det inte dig som anställd något alls.

Men visst är dagens system också problematiskt, det är nog många som plockar ut ett gymkort och sen knappt använder det öht. ”Men det är ju gratis”... också går skattepengar rakt ner i gymföretagens fickor.

Ett sätt att delvis styra upp det är som min förre arbetsgivare gjorde, där fick man gå in med en tredjedel av kostnaden själv när man ville utnyttja bidraget. Ex.vis kostade gymkortet 2400kr fick jag pynta 800kr och arbetsgivaren sköt till 1600kr som friskvårdsbidrag.

Det finns inget som hindrar din arbetsgivare från att teckna avtal om förmånscykel. Om arbetsgivaren dessutom höjer lönen motsvarande den extra kostnaden som drabbar den anställde kostar det inte dig som anställd något alls.
Fast det är väl inte helt jämförbart!? Antingen blir det väl dyrare för min arbetsgivare (höjd lön) eller för mig (förmånsbeskattning) jämfört med motsvarande summa som handlar om inomhuscykling.

Personligen är jag väldigt tveksam till att man gör saker "gratis" för enskilda individer på detta sätt. Slår helt sönder utbud-efterfrågan-prissättning. En hel del människor som skulle göra saker ändå och som inte har några som helst problem att betala ett marknadsmässigt pris får effektivt sett en löneförhöjning. Andra människor gör köp som de aldrig i livet skulle göra om de var tvungna att betala ett marknadsmässigt pris och det trots att de i princip skulle ha råd. I stället tvingas arbetsgivaren "sponsra" t.ex. gym utan att få något (eller åtminstone speciellt mycket) för det.

Fast det är väl inte helt jämförbart!? Antingen blir det väl dyrare för min arbetsgivare (höjd lön) eller för mig (förmånsbeskattning) jämfört med motsvarande summa som handlar om inomhuscykling.

Det är ingen jämförelse utan ett alternativ för att möta gnället från de som tycker att det är orättvist att man får cykla gratis på gym men inte utomhus. Precis som med friskvårdsbidraget och alla andra regler så är det inte helt perfekt och det finns vissa avigsidor.

"Vissa avigsidor" innebär att alla som friskvårdar oorganiserat och på egen hand inte får ut en jävla spänn. Helt sjukt anser jag. Av de fyratusen kronorna jag "får" brinner rubbet inne varje år. Finns ingenting jag kan använda det till som främjar min friskvård. Trots att jag cyklar minst fyra gånger i veckan året om.

Det går ju att använda till kurser och liknande. Men jag håller med, det är ursprungligen i princip ett statligt stöd till gymen och massageställena som nu utökats lite. Och det är väl så det sett ut i alla år..

"Vissa avigsidor" innebär att alla som friskvårdar oorganiserat och på egen hand inte får ut en jävla spänn. Helt sjukt anser jag. Av de fyratusen kronorna jag "får" brinner rubbet inne varje år. Finns ingenting jag kan använda det till som främjar min friskvård. Trots att jag cyklar minst fyra gånger i veckan året om.
Inget är perfekt. Men zoomar man ut lite och tittar på folkhälsan i stort är friskvårdsbidraget rätt bra. Många av mina kollegor går och tränar på lunchen och en hel del av dessa skulle aldrig ha gjort det om de fått betala allt ur egen ficka.

Även jag tillhör de som inte nyttjar friskvårdsbidraget eftersom jag cyklar (utomhus) och spelar innebandy under höst/vinter. Jag får inte ut en enda krona i rena pengar, men får en friskvårdstimma istället. En timma betald arbetstid per vecka som jag kan lägga på träning blir en hel del faktiskt under ett år.

Ännu sjukare. Få bidrag för att INTE cykla upp till toppen.
Samma gäller i fall slalom. Onödigt med lift överhuvudtaget. Det är väl bara svårt att få kvitto på att cykla gratis upp för en backe.
Finns trailpass också för den delen.

Edit. Onödigt med cykel också när det är går bra att gå upp för backen

Ganska exakt så är det för mig också. Jag gymmade förut men cyklar enbart nu plus lite armhävningar etc hemma. Skulle inte förvåna mig om campingavgift räknas som friskvård. Suck..

Det är ingen jämförelse utan ett alternativ för att möta gnället från de som tycker att det är orättvist att man får cykla gratis på gym men inte utomhus. Precis som med friskvårdsbidraget och alla andra regler så är det inte helt perfekt och det finns vissa avigsidor.
Min åsikt har inget med någon sorts avundsjuka över orättvisor att göra. Jag är inte ett dyft avundsjuk på kollegor som bedriver inomhuscykling på gym på vintern gratis medan jag själv bedriver inomhuscykling i mitt vardagsrum på utrustning bekostad för egna pengar. Jag har med marginal råd med det.

Min uppfattning är av principiell natur och jag tycker att avigsidorna är så stora att man borde skrota systemet med friskvårdsbidrag. Argumentationen innehåller dock inslag av politik så den går inte att föra här.

Min uppfattning är av principiell natur och jag tycker att avigsidorna är så stora att man borde skrota systemet med friskvårdsbidrag. Argumentationen innehåller dock inslag av politik så den går inte att föra här.

Om du vill ha en utmaning att bita i så är det bara att klura ut en bättre lösning. Ingen har lyckats hittills så det är nog inte en lätt uppgift.

Bidrag är ju frivilligt. Tar man inte ut det får man väl hoppas att det finansierar något annat i vårt samhälles som kan vara bra.

Ska man prompt ha ut "sina" pengar kan man ju alltid boka paddel-tider och sälja dom lite dyrare på blocket sen (om nu inte hypen lagt sig redan) då är det fritt att köpa vilken utrustning du vill sen

Om du vill ha en utmaning att bita i så är det bara att klura ut en bättre lösning. Ingen har lyckats hittills så det är nog inte en lätt uppgift.
Friskvårdstimme (som tidigare nämnts) är kanske bättre? Jag har aldrig hittat något att lägga bidraget på, men alltid använt min timme.

Ett annat otyg som inte nämnts här är när man, som jag, förväntas spendera friskvårdspengen via en viss onlinetjänst. Där lägger flera gym upp "paketerbjudanden" som ofta är dyrare än deras ordinarie priser.

Tillbaka
Topp