Cykla i vind eller vindstilla.

matte70

Medlem
Om man cyklar en raksträcka på 5 km åt ena hållet i medvind, och sedan vänder och cyklar i motvind. Ena hållet tar kanske dubbelt så lång tid som det i medvind. Säg för enkelhetens skull 5 minuter plus 10 minuter, totalt 15 minuter.

Om man då cyklar i vindstilla, bör man då cykla på 7.5 minuter åt vardera håll med samma kraftansträngning, allt annat lika? Eller cyklar man snabbare totalt i vindstilla?

Vilket är optimala vindförhållanden för att cykla på bästa tiden, dvs fram och tillbaka?

Nej, inte vindstilla. Man kör naturligtvis valfri sträcka med så bra medvind som möjligt. Sedan väntar man på att vinden vänder och kör samma sträcka tillbaks.

Jag brukar ibland på sommrarna förlägga en runda som startar i motvind, blir vindstilla runt "vändningen" och motvind hem.... Det är sådant som man kan förklara Dukkha med....

Luftmotståndet ökar med kvadraten på den relativa hastigheten; dubblas den senare så fyrdubblas den förstnämnda.

Som ttfh säger, och alla biltillverkare vet, behövs en jätteökning av krafttillförseln för att uppnå de stora hastigheterna. Och så är det också att cykla i motvind.
Som ölänning kan jag en del om det här. 30 km/h i marschfart i medvind blir cirka 21 - 22 km/h i motvind med ungefär samma kraftansträngning. Sålunda uppväger inte glädjen med medvindens höga hastighet motvindens envisa trilskhet.

Följande 'lektion' i luftmotstånd fick jag för många år sen:

'Oj vad jag har blivit snabb, jag trampar ju nästan ur, 4 intervaller sen vänder jag och så 4 intervaller tillbaka'

Senare, mumlande, när frugan undrade varför mitt korta intervallpass tog sån tid:

'luftmotståndet ökar kvadratiskt med relativa hastigheten, luftmotståndet ökar kvadratiskt med relativa hastigheten, luftmotståndet ökar kvadratiskt ...'

Det tar längre tid i vind .
Pga det går långsammare I motvind kommer du tillbringa relativt mer tid i mot än medvind .
Om du kör 25km/h I vindstilla och det blåser 5km/h kommer du i teorin köra 30km/h åt en hållet och 20km/h åt andra hållet . Är sträckan 50km tar det i vindstilla 50/25+50/25=4 h .
Är det 5km/h med/motvind tar det 50/30+50/20= 4.16h

Senast ändrad:
Art luftmotståndet är kvadratisk är inte fundamentala problemet här.

Säg att vi kör en sträcka av 40 km med 40 km/h. Då kör vi en timme fram och en timme tillbaka. Säg nu att vi har effektiva vind av 10 km/h och luftmotståndet dominerar (men det kan också vara en transportband i situationen där rullmotstandet dominerar). Då kör vi med samma effekt 30 km/h motvinds och 50 km/h medvinds. Då blir det 80 minuter fram och 48 minuter tillbaka, så 8 minuter långsammare totalt. Om effektiva vinden är 20 km/h har man redan förbrukat 2 timmar motvinds.

Jag skriver effektiva vinden, för att vindhastigheten berör på avståndet från marken.

Att luftmotståndet är kvadratiskt gör det omöjligt använda samma totala energi när man kör fram och tillbaka med effekt anpassad så man kör konstant hastighet.

Som Nederländare kör man medvinds i öppen terräng och skev-motvinds bakom en dijk, som låter som dike, men är precis motsatsen och med 12 meter höjd nästan högsta punkten i många provinser. I Sverige finns ingen dijken, men däremot finns mycket skog som också funkar.

Som Nederländare kör man medvinds i öppen terräng och skev-motvinds bakom en dijk, som låter som dike, men är precis motsatsen och med 12 meter höjd nästan högsta punkten i många provinser. I Sverige finns ingen dijken, men däremot finns mycket skog som också funkar.
Vi har även åsar.

Det är hyfsat vindstilla idag så jag skall se om snittfarten blir högre idag än i förrgår.
Jag kör en sträcka på Ribban (i Malmö) som är ca 3 km år vardera håll. Kommer att testa 18 km och se hur det går.

När jag cyklar är det alltid motvind. Spelar ingen roll vad SMHI förutspått, det är motvind ändå.
Men vissa dagar kan man känna sig riktigt stark.
När man stannar upptäcker man varför, det var den dagen det året man hade medvind!

Nänä, Vikingarna åkte turnébuss, det vet vi ju alla.
Nänä, Vikingarna åkte (eget) flygplan, först ett propeller sedan ett jet: "Viking One", åtminstone under de mest framgångsrika åren
(Jag är uppväxt ~2km från där Christer Sjögren bor)

Jag kör en sträcka på Ribban (i Malmö) som är ca 3 km år vardera håll. Kommer att testa 18 km och se hur det går.
Snälla ; testa INTE din hastighet på Ribban på lördag förmiddag.
Det är full med folk , hundar, vardagscyklister och allt annat . Det låter SJÄLVMORD ( eller bara
MORD ) !!!

som berk säger kan vägvalet ut resp hem påverka. tar hellre motvind på utresan, och söker minska den genom att cykla där det inte är så öppet; bland hus eller om man håller sig i skog.

om jag pendlar med brompton kanske jag tar kommunalt motvindsvägen. iaf om det är kraftig vind eller snöglopp.

om man inte ser upp när man väljer bostadsort, och bosätter sig nära kusten och pendlar in mot land kan man på grund av sjöbrisen få motvind både till och från arbetet. särskilt märkbart på eftermiddagen när solen värmt landmassan ordentligt. ex cykelpendlare från nacka in mot stockholms innerstad, kanske ingen tillfällighet att det rör sig många med bockstyre på sträckan?

som berk säger kan vägvalet ut resp hem påverka. tar hellre motvind på utresan, och söker minska den genom att cykla där det inte är så öppet; bland hus eller om man håller sig i skog.

om jag pendlar med brompton kanske jag tar kommunalt motvindsvägen. iaf om det är kraftig vind eller snöglopp.

om man inte ser upp när man väljer bostadsort, och bosätter sig nära kusten och pendlar in mot land kan man på grund av sjöbrisen få motvind både till och från arbetet. särskilt märkbart på eftermiddagen när solen värmt landmassan ordentligt. ex cykelpendlare från nacka in mot stockholms innerstad, kanske ingen tillfällighet att det rör sig många med bockstyre på sträckan?

Jag bodde under en tid i oxelösund och cykelpendlade till nyköping och under sommaren var det alltid motvind. Nästan iaf

Bor i Malmö precis som trådskaparen. Har alltså viss erfarenhet av vind :-) En faktor som jag tycker påverkar mycket är att vinden sällan är konstant. Vinden varierar i styrka (kommer i byar) och kan komma från olika håll (kastvindar). Det gör att även medvind kan vara "svår" att utnyttja till fullo. Likaså motvinden varierar på samma sätt. Det gör att man har svårt att hålla optimal kadens. Det blir lite som att cykla i terräng som ständigt skiftar uppåt och neråt, svårt att ha rätt växel och rätt tryck på pedalerna hela tiden (jmf med vindstilla och planmark). Är det sen även bebyggelse eller annat som påverkar vinden, så blir det en lite hela havet stormar, vind som ömsom hjälper ömsom är emot dig, plötsligt har du sidvind, plötsligt kantrar den osv osv. Blåsiga dagar är det bara att ge upp alla eventuella försök till bra tider på favoritrundan samt att PR på olika Strava-lvg-segment är rätt meningslösa, för det enda de säger är att man just den dagen hade en jäkla bra medvind.

Cyklade igår kväll då det mer eller mindre var vindstilla. De 18 km jag cyklade förra veckan hamnade jag på ca 27 km/h i snitt (fram och tillbaka på en 3 km sträcka), hyfsat plant. Då var det mer eller mindre halvstorm ute, och åt ena hållet höll jag strax över 40 km/h och andra hållet ca 23 km/h. Igår kväll körde jag samma sträcka med en snitthastighet av 31 km/h. Alltså nästan 4 km/h snabbare.

Så summa summarum, vindstilla är betydligt snabbare.

Tillbaka
Topp