Trainerroad

Trainerroad
Oavsett jobbighet eller testformat (t.ex. 2x8-, 20-minuters eller ramptest) så tänker jag att det framförallt är viktigt försöka ha ett så konsekvent upplägg m.a.p. återhämtning, testmiljö, energi, stimulantia etc för att skillnader i testresultat i så stor utsträckning som möjligt ska avspegla förändring av kapacitet. Vill man få in mer (högintensiv) träning den dagen är det isf förmodligen bättre att plussa på efter testet om man fortfarande känner sig fräsch.

Trainerroad
Adaptive Training! (för tillfället endast i closed Beta)

Trainerroad
Adaptive Training! (för tillfället endast i closed Beta)

Nic3! Im there.

Nu har jag inte tiden att kolla på 30 min podcast men jag är positiv.

Trainerroad
Nån mer som orkade lyssna igenom deras "försvarstal"? Vet inte vad jag ska tycka. Långa utläggningar om hur existerande forskning har många potentiella felkällor med helt klart en del bra poänger, men väldigt lite om varför deras planer / modellet ser ut som dem gör. Sen är det så äckelamerikanskt det kan bli men var väl ok tidsfördriv när man knuffade runt barnvagnen :)

Trainerroad
De verkar ha gjort om en del av planerna, kollar sweet spot base phase och de är nya/annorlunda idag.

edit: Tänkte kolla podcasten om polarized etc under kvällens pass. Men angående frågan om varför deras planer sett ut som de gjort är väl för att det har varit deras åsikt att det effektivaste sättet att tillgodogöra sig begränsad träningstid. Så, mycket intensitet.

Nu ser de ut att ha sänkt intensiteten i iaf base, mindre tröskel och mer sweet spot i low och mid volume. Mer i linje med namnen.

Jag ska ju böra någon sorts bas-fas idag, nu vart det beslutsångest :)

Senast ändrad:
Trainerroad
Det verkar som de haft problem med sin release hantering och de har nu rullat tillbaka till hur de sett ut länge. Verkar oklart vilka som rullades ut rätt och vilka som inte var det. Eller om de inte skulle rullats ut förren AT är live.

Finns en tråd på forumet om det. https://www.trainerroad.com/forum/t/new-training-plans/55537/182
Spårade ur på fint Happy maner faktiskt.

Jag han lägga in mid volume SSB I och II i min kalender. För det lirar bättre med vad jag tänkt mig nu...tror jag.

Trainerroad
Nu efter att ha kollat på senaste podcasten så med avseende på vad Nate sa i slutet om fler nivå-varianter så antar jag det som kom ut som mid volume är den lägre av två eller flera mid volume planer. Såg bra ut för mig för mid-volume med mycket (nuvarande) intensitet är lite stretch. Bättre med lite lägre intensitet och möjlighet att lägga till tid istället för att faila när jobbet har sugit lite mycket kraft. Och jag vet jag är en idiot som låter det hända men...

Gällande podcasten, ja det lät ungefär som när jag förklarar skit på jobbet.

Trainerroad
Orkar inte riktigt lyssna på men senaste poden drog igång som släpptes i torsdags automatiskt.
Dom har tydligen gjort ngt fel och backar tydligen från vad dom påståt om polariserat, iaf i något sammanhang och jag har inte hört det avsnittet.
Är det tom så nu att dom studerat forskning och kommit fram till samma som alla andra eller är det ngn bagatell?

Trainerroad
Har försökt lyssna på podcasten ett par gånger men det är olidligt. Det är evighetsutläggningar som aldrig når i hamn och ingen får nånsin faktiskt svar på sina frågor.

Trainerroad
Jo men, har polletten trillat ner äntligen?
Eller lallar dom fortfarande på om sweetspot?
Ne det skulle jag inte säga. De malde på att det egentligen bara är basfasen som är sweet spot intensiv medan resten är "pyramidiserad" och de menar inte alls på att sweet spot är det enda som gäller. Sen tjöta de på om hur bra rekrytering Amber var för hon kan både vetenskap och cykla yada yada yada....

Trainerroad
Måste säga emot allt det negativa, jag tycker verkligen om podden. Och Dylan Johnsson. För någon med vetenskapligt intresse är deras långa utläggningar uppskattade. Båda är mycket bättre än exempelvis som GCN som knappt förstår frågorna som de svarar på. Har ni tips på andra poddar som ni gillar bättre?

Trainerroad
Måste säga emot allt det negativa, jag tycker verkligen om podden. Och Dylan Johnsson. För någon med vetenskapligt intresse är deras långa utläggningar uppskattade. Båda är mycket bättre än exempelvis som GCN som knappt förstår frågorna som de svarar på. Har ni tips på andra poddar som ni gillar bättre?
Dylan Johnsson tycker jag du ska fortsätta följa.
Han har dock ingen pod vad jag vet.
Polariserat som han förespråkar som vissa tror är nytt har gällt sen Gustav Vasa.
Redan när jag satt med tummen i munnen på slutet 60-tal och vi hade många stora cyklister så pratade dom att Svensson körde för mellanmjölkigt. Lugnare när du kör långt och hårdare när du kör hårt.
Det är en av dom första sakerna jag kommer ihåg från sporten på tv när dom intervjuade ngt svenskt proffs och jag är född 64.

Det jag personligen har emot trainerroad är att det är så uppenbart att det i första hand är försäljning, det är amerikaner riktigt bra på.
Det hoppar dock en del grodor mellan varven och dom tolkar forskning delvis på sitt eget sätt .

Jag lyssnar på deras pod ibland när jag cyklar långt och jag inte har annst olyssnat, dom pratar ändå cykel bland allt svammel?

Hittar dom en nyckel som funkar bra för stora massan till adaptiv träning som dom jobbar med så blir jag imponerad.

Dom svenska poddarna blandar också ibland ihop begreppen men dom följer jag ändå.

Trainerroad
Jaha nu har de gjort nån app update.
Alla mina sparade favoriter är borta och appen är så sinnessjukt slö samt att man får trycka 100 ggr för att få respons.
Nån annan som upplevt samma?
Kör på android lur.

Trainerroad
Hej,

köpte en Kickr Snap till frun igår efter att ha tröttnat på byta cyklar på min direktdrivna hela tiden.
Kopplade ihop allt gladeligen och tryckte in mig på ett pass för att testa bara och fick då väldigt tungt motstånd direkt trots att det skulle vara typ 125w. Det var snarare runt 300w. Försökte mosa på några tramptag i hopp om att den skulle "lätta" på motståndet om kadensen sjönk och provade även olika växelkombos men motståndet låg kvar. I Resistance och Standard läget är det inga konstigheter men ERG läget verkar inte funka som det ska?
Givetvis kalibrerad i Trainerroad och det gick utan problem. Ska prova kalibrera i Wahoos egna app men det bör ju inte påverka.
Läste nån tråd på TRs forum där de rekommenderade att köra i ANT+ läget? Frun har iPhone, kör den ens ANT+`?

Trainerroad
Hej,

köpte en Kickr Snap till frun igår efter att ha tröttnat på byta cyklar på min direktdrivna hela tiden.
Kopplade ihop allt gladeligen och tryckte in mig på ett pass för att testa bara och fick då väldigt tungt motstånd direkt trots att det skulle vara typ 125w. Det var snarare runt 300w. Försökte mosa på några tramptag i hopp om att den skulle "lätta" på motståndet om kadensen sjönk och provade även olika växelkombos men motståndet låg kvar. I Resistance och Standard läget är det inga konstigheter men ERG läget verkar inte funka som det ska?
Givetvis kalibrerad i Trainerroad och det gick utan problem. Ska prova kalibrera i Wahoos egna app men det bör ju inte påverka.
Läste nån tråd på TRs forum där de rekommenderade att köra i ANT+ läget? Frun har iPhone, kör den ens ANT+`?
Iphone har inte ant+.
Jag kör BT mot Snap sen tr uppdateringen eftersom ant inte visade några watt. Har inte orkat trixa med det. Blir inte 300w i alla fall

Trainerroad
Iphone har inte ant+.
Jag kör BT mot Snap sen tr uppdateringen eftersom ant inte visade några watt. Har inte orkat trixa med det. Blir inte 300w i alla fall
Ok! Men visst ska den reglera motståndet automagiskt i ERG mode? Har bara haft direktdrivna smart trainers så vet inte hur det ska vara men som det är nu är ERG obrukbart.

Trainerroad
Ok! Men visst ska den reglera motståndet automagiskt i ERG mode? Har bara haft direktdrivna smart trainers så vet inte hur det ska vara men som det är nu är ERG obrukbart.
Det ska inte vara några problem. Nu har jag inte testat någon annan men jag kör trainerroad utan att växla bara trampa på.

Jag hade som sagt noll watt på ant+ så kanske är det effekt givaren som krånglade inte erg.
Kanske ser du ner om du kollar under devices när du trampar lite
Kanske enklast på android så du kan se både ant och bt.

Annars är väl nästa steg att testa i någon annan app

Trainerroad
Fattar nada - installerade wahooappen på min androidlur nu, kalibrerade i den, körde igång TR - funkar kanon både med ANT+ och Blåtand.
Får testa igen med fruns iphone vid tillfälle. Kanske är den som trilskas då.

Trainerroad
Uh oh
FF0C9718-90A5-4493-BED9-2D80436A26CC.jpeg

Trainerroad
Det diskuterades (väl) i något av Podcast avsnitten samt i https://www.trainerroad.com/blog/introducing-adaptive-training-the-right-workout-every-time/

As you train, Adaptive Training analyzes how successfully you complete workouts in each training zone. The results are expressed in a new chart we call Progression Levels. Progression Levels are measured from 1-10 and track your growing fitness across each training zone.
Som jag förstår det så utvärderar algoritmen hur väl man genomfört tidigare pass och justerar kommande workouts från det. Med "levels" är det också enklare att jämföra (byta) pass inom resp zon/energisystem om man skulle tycka att t.ex Kaweah är världens tråkigaste pass (eller att man blir understimulerad med den plan som lagts ut)

Trainerroad
Korspostat från en annan tråd

Nu behöver man k te dubbellogga med en Garmin-enhet samtidigt som man kör TrainerRoad ?

Trainerroad
Jag är med i Adaptive Training men har inte gjort något program ännu, utan kör Train Now när det är dåligt väder ute. Jag gjorde en Ramp test förra veckan och fick ett högre FTP.

Problemet är att jag tycker att passen är för lätta...

Är jag för otålig, eller gör jag något fel...

Edit: kör med Tacx Neo och Garmin Rally,

Exempel före ramptest
Screenshot_20210826-184049.png

Exempel efter ramptest
Screenshot_20210826-184126.png

Trainerroad
Jag är med i Adaptive Training men har inte gjort något program ännu, utan kör Train Now när det är dåligt väder ute. Jag gjorde en Ramp test förra veckan och fick ett högre FTP.

Problemet är att jag tycker att passen är för lätta...

Är jag för otålig, eller gör jag något fel...

Exempel före ramptest
Visa bilaga 508826

Exempel efter ramptest
Visa bilaga 508827

Hmm... Det är klart att ett endurance-pass ska vara lättare än ett VO2 max-pass. Men är det alldeles för lätt kan du ju välja att gå över till -2 eller sätta intensiteten till typ 105% och anpassa därifrån.

Trainerroad
Train now utgår från den progression level du har för respective zon, vilket i princip är nivån på passet du klarade senast. (och har du inte kört nått står den på 1.0) Nästa gång den tar nått productive är det en bit högre men inte mer än 1.0 upp (tror jag) högre. Du kan välja nått stretch istället då hoppar den upp lite mer snabbare. Och så blir det bättre nästa gång.

De pass som har nivå 4-5 är lagom mot rätt FTP att starta på. Om du kollar alla träningsplaner så är det så.

Om man är "dålig" relativt FTP i uthållighet vid sweet spot t.ex kontra FTP test och man inte klarar det sänker den nivån på pass efter.

Med train now så har du ju också valt tid för passet, ett 1timmes endurance kan aldrig få särskilt hög progression level för det är för kort tid i zonen för att bli hur jobbigt som helst.

Edit: nivån 1.0 är alltså inte det som motsvara "normalt" för FTPn. De är alla lätta pass. Nivån är i princip hårdheten/uthålligheten i den zonen. Ett nivå 5 sweetspot kan vara lika drygt som nivå 5 vo2max.

Trainerroad
Att börja på 1.0 PL kan vara ganska frustrerande och långsamt. Hugg på med ett 5.0 pass och se hur det går.

Sen finns det vissa pass som jag kan tycka har lite för hög/låg PL i förhållande till hur jobbiga de är. T.ex har Nieras (2x29 min @ FTP, 4 min RBI) samma PL (7.9) som Echo +3 (80 min @ 85-95% FTP). Jag vet ju vilken jag skulle föredra för en "bump" av PL.

Tillbaka
Topp