Trainerroad

ulen

Medlem
Trainerroad
Ok, fick min Kickr 18 utbytt på garanti till en Kickr 20 (oljud). Suverän support från Wahoo.

Långnäsa är att Kickr 20 inte supportar gamla android versioner typ 7.1 (utan BT LE) som min Sony Xperia Z4 Tab.

Får väl köra på telefonen och prova att casta till TV'n, eller skaffa en nyare android platta.
Eller annat tips på tex Android TV-burk som går att köra TR på?
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag kör på mobilen och kollar på nåt annat på tv. Jag kan testa om det funkar på android tv om nån har nytta av det. Zwift går enligt vissa men jag får det inte att funka
 

MackanG

Medlem
Trainerroad
Ok, fick min Kickr 18 utbytt på garanti till en Kickr 20 (oljud). Suverän support från Wahoo.

Långnäsa är att Kickr 20 inte supportar gamla android versioner typ 7.1 (utan BT LE) som min Sony Xperia Z4 Tab.

Får väl köra på telefonen och prova att casta till TV'n, eller skaffa en nyare android platta.
Eller annat tips på tex Android TV-burk som går att köra TR på?
Varför inte koppla trainern till xperian via ant+ i stället för BT. Xperian har hårdvara för ant+. Behöver bara installera ant radio service om det inte redan är installerat.
 

ulen

Medlem
Trainerroad
@MackanG det är ett klart alternativ om det är möjligt.
Ska forska i Ant+ på plattan, tack!

Plattan är trevligare att cykla mot, mindre pillig än telefon om du tex ska justera motståndet.
Och du kan dela skärmen med Spotify.
 

ulen

Medlem
Trainerroad
OK, svar från Wahoo (lite OT i denna tråd kanske):
"Unfortunately no, we no longer support ANT+ trainer connections for Android due to the widespread adoption of BTLE on this platform."
 

Chapter 2

Aktiv medlem
Trainerroad
En fråga till er som har lite tränings vana.
Just nu kan jag bara få ihop max 1-2 träningspass per vecka och med TRs Low volym-träningsplan är det 3 pass per vecka som är planerat.
Förstår att inget av alternativen är optimala, men vilket är bäst? Ska jag sprida ut de tre passen och förlänga antalet veckor för Base phase, Build phase osv så att jag tillslut kör alla pass? Eller är det bättre att helt enkelt skippa de pass jag inte hinner med för att inte varje fas ska bli för utdragen? Hur skulle ni gjort?
 

Ubbe73

Aktiv medlem
Trainerroad
Någon som exporterar TR pass för att köra ute? Funderar på att testa detta på något av passen som ligger på lördag/söndag. Har endast pulsmätare att tillgå vid utepass. Ni som provat detta. Hur tycker ni det funkar?
 

glitch

Aktiv medlem
Trainerroad
Någon som exporterar TR pass för att köra ute? Funderar på att testa detta på något av passen som ligger på lördag/söndag. Har endast pulsmätare att tillgå vid utepass. Ni som provat detta. Hur tycker ni det funkar?

Jag tycker det är så där. Kör jag intervaller vill jag hålla mig till mitt effektmål för intervallen. För att ha koll på watten och tiden (jag har effektmätare) behöver ögonen och fokus tas från vägen för att kolla på min Garmin. Dessutom är vägen kuperad med annan trafik osv. Så för att det ska funka någorlunda måste man uppsöka en lämplig vägsträcka osv. Så för egen del kör jag distanspass och annan kul cykling ute och strukturerade intervaller inne.
Sen funkar t.ex. backintervaller eller sprinter bra ute men det behöver jag inte TR till.
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
En fråga till er som har lite tränings vana.
Just nu kan jag bara få ihop max 1-2 träningspass per vecka och med TRs Low volym-träningsplan är det 3 pass per vecka som är planerat.
Förstår att inget av alternativen är optimala, men vilket är bäst? Ska jag sprida ut de tre passen och förlänga antalet veckor för Base phase, Build phase osv så att jag tillslut kör alla pass? Eller är det bättre att helt enkelt skippa de pass jag inte hinner med för att inte varje fas ska bli för utdragen? Hur skulle ni gjort?
Skippa borde väl funka. Jag drar ner varje pass med -variant så långt det går
 

Ubbe73

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag tycker det är så där. Kör jag intervaller vill jag hålla mig till mitt effektmål för intervallen. För att ha koll på watten och tiden (jag har effektmätare) behöver ögonen och fokus tas från vägen för att kolla på min Garmin. Dessutom är vägen kuperad med annan trafik osv. Så för att det ska funka någorlunda måste man uppsöka en lämplig vägsträcka osv. Så för egen del kör jag distanspass och annan kul cykling ute och strukturerade intervaller inne.
Sen funkar t.ex. backintervaller eller sprinter bra ute men det behöver jag inte TR till.
Ungefär som jag kört hittills. Rätt segt dock att sitta inne 1.5-2 timmar även med en tv som tidsfördriv. Dock så känns det ganska effektivt och psyket får lite träning också. Går ev ner till 3 pass/v med TR och resten lägger jag ute i nästa period.
 

Msiipola

Medlem
Trainerroad
Varför använda TR (eller någon annan)? Det finns mycket info om hur man lägger upp sin egen träning på nätet och i böcker (se Joe Friel), beroende på vilket mål man har. Vilket dessutom gör att man kan anpassa sin träning till sin aktuella form. Vilket "skräddarsydda" planer från TR inte gör.

Rent generellt tror jag det är bättre att lära sig själv hur den egna kroppen (som är unik) fungerar. Vilket TR inte kan veta. Och inte heller någon av de andra online-tjänsterna.

TR är mycket duktiga på sälja in sin "one size fits all" eller som de säger deras sweetspot-planer passar 99% av alla cyklister. Då tillhör väl jag den 1%-grupp som inte passar för TR 😀!
 

lundatok

Aktiv medlem
Trainerroad
Saken är väl den att för 99% så passar det, man överbelastar, sen vilar man sig och blir starkare.

Jag körde nior på sweetspot och åttor på 105% en hel vinter, funkade jättebra. Fast det var ju lite långtråkigt.
 

konscious

Aktiv medlem
Trainerroad
Varför använda TR (eller någon annan)? Det finns mycket info om hur man lägger upp sin egen träning på nätet och i böcker (se Joe Friel), beroende på vilket mål man har. Vilket dessutom gör att man kan anpassa sin träning till sin aktuella form. Vilket "skräddarsydda" planer från TR inte gör.

Rent generellt tror jag det är bättre att lära sig själv hur den egna kroppen (som är unik) fungerar. Vilket TR inte kan veta. Och inte heller någon av de andra online-tjänsterna.

TR är mycket duktiga på sälja in sin "one size fits all" eller som de säger deras sweetspot-planer passar 99% av alla cyklister. Då tillhör väl jag den 1%-grupp som inte passar för TR 😀!
Dom säljer sin produkt med generella antagande så man slipper tänka och läsa meningslösa litterära verk om träningslära.
Så dom inspirerar till att träna och har en tydlig strategi med progress vilket inte är så illa.
Det enda antagandet man kan vara säker på, att någon vill ha dina pengar.
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
Dom säljer sin produkt med generella antagande så man slipper tänka och läsa meningslösa litterära verk om träningslära.
Så dom inspirerar till att träna och har en tydlig strategi med progress vilket inte är så illa.
Det enda antagandet man kan vara säker på, att någon vill ha dina pengar.

Hoppas du har hittat något du tycker passar dig bättre.
 

Msiipola

Medlem
Trainerroad
Tack, jag kommer inte hitta något. Har tappat lust för inomhusträning, struktur och krav. Kör ute 5 h i veckan med obefintlig utveckling.
Är du säker på att din utveckling är obefintlig? Jag har cyklat i många år, och tidigare utan några kunskaper om hur man skulle träna "rätt". Trotts det har min kondition blivit bättre ju längre säsongen gått. Det är ju först på senare år som det kommit en massa information och tjänster om hur man ska träna. På gott och ont.

Det viktigaste tror jag är att man cyklar regelbundet och tar i åtminstone lite grann, så att kroppen får jobba. Det ger träning, även om det kanske inte ger maximal träning.

Jag tror också man ska görs det man trivs med, och vill göra! Utan att känna krav från andra och vad de tycker.
 

Msiipola

Medlem
Trainerroad
Jag tycker man ska tänka över sina val och varför man gör dessa.

Folkhälsan säger att det räcker att motionera 3 ggr/vecka och minst 30 minuter. Allt över denna träningsmängd är en bonus.
 

konscious

Aktiv medlem
Trainerroad
Är du säker på att din utveckling är obefintlig? Jag har cyklat i många år, och tidigare utan några kunskaper om hur man skulle träna "rätt". Trotts det har min kondition blivit bättre ju längre säsongen gått. Det är ju först på senare år som det kommit en massa information och tjänster om hur man ska träna. På gott och ont.

Det viktigaste tror jag är att man cyklar regelbundet och tar i åtminstone lite grann, så att kroppen får jobba. Det ger träning, även om det kanske inte ger maximal träning.

Jag tror också man ska görs det man trivs med, och vill göra! Utan att känna krav från andra och vad de tycker.

Ja när det gäller i dom högre zonerna, kör inte ens med en pulsklocka utan helt på känsla och humör.
Ska man bli bättre krävs mer tid och intensitet, jag tvekar om syftet med detta.
Back to basic!
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
News!

 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Screenshot_20210225-175237_Outlook.jpg
 

Spacekitty

Aktiv medlem
Trainerroad
"For example, if you struggle with a VO2 max workout, your VO2 max progression level will slightly decrease and your upcoming VO2 max workouts will be made a bit less intense."

Men hur vet TR om jag struggle. Räknar den antalet bakåttramp och om jag sänker intensiteten under passet? Om jag klarar ett pass är det ju lätt att räkna ut att det kan vara lite hårdare nästa gång.
 

dP79

Medlem
Trainerroad
"For example, if you struggle with a VO2 max workout, your VO2 max progression level will slightly decrease and your upcoming VO2 max workouts will be made a bit less intense."

Men hur vet TR om jag struggle. Räknar den antalet bakåttramp och om jag sänker intensiteten under passet? Om jag klarar ett pass är det ju lätt att räkna ut att det kan vara lite hårdare nästa gång.
Nu vet jag inte alls hur de gjort men kan tänka mig flera sätt
  • Kolla hur pulsen utvecklas över passet jämfört med hur du brukar ligga till men även jämfört med hur pulsen är för andra.
  • Man får ange upplevd ansträngning på något sätt - Borgskalan :-) ?
  • Givetvis uppenbara som sänkning av motstånd, paus av workout osv.
Men jag gissar att de börjar ganska enkelt och bygger ut efterhand om det hela tas emot bra osv.
Oavsett roligt att de vågar gå sin egen väg.
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag är också på priolista att bli försökskanin.

AI, betyder det att man kan koppla TR till Google assistant och säga "OK Google, träna åt mig!"? ;-)
Jag utgår ifrån att jag slipper radera planen och börja om varje gång det spårar ur med sjuka barn och förkylningar +ANNAT. Vi får väl se om den har parametrar nog för att hantera det.
 

Kid1000

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag utgår ifrån att jag slipper radera planen och börja om varje gång det spårar ur med sjuka barn och förkylningar +ANNAT. Vi får väl se om den har parametrar nog för att hantera det.
Just detta får mig att slänga alla planer i sopkorgen och istället köra varannan dag rakt av, ofta med varannan tröskel och över tröskel. Lagom ostrukturerat men har levererat PB i FTP gång på gång.
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
Just detta får mig att slänga alla planer i sopkorgen och istället köra varannan dag rakt av, ofta med varannan tröskel och över tröskel. Lagom ostrukturerat men har levererat PB i FTP gång på gång.

Fast att (regelbundet) köra varannan dag och mer än en typ av pass är ändå någon typ av struktur och betydligt mer/bättre än att bara tokköra några (korta) segment på helgrundan eller ständigt skjuta upp träningen för att man inte har lust. Ibland är det nog smart att kliva tillbaka och fundera på vad som är "minimum effective dose" istället för att nörda ner sig för långt i opti-träsket.
 

Raemoe

Aktiv medlem
Trainerroad
Tänkte börja med strukturerad träning nu. Har precis beställt en enkel trainer (Elite Qubo Power Fluid) och köpt ett år TrainerRoad. Jag har kadens, hastighet och pulsmätning - visst ska det räcka för att få till bra träningspass med virtual power inomhus? Trainern är listad på deras virtual power-lista.

I övrigt, hur funkar det för er som tränar utomhus utan effektmätning? Finns ni? Jag har planer på att skaffa en effektmätare så småningom, men får man vägledning av appen under passet utan sådan? Visar den puls eller RPE-profil?
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Puls lär den visa oavsett power. Jag antar att den visar virtuell power precis som vanlig men att det bara är sämre precision och ingen erg.
Tyvärr är det väl billigare att köpa en trainer med power & erg än att köpa effektmätare.
 

zodah

Aktiv medlem
Trainerroad
Tänkte börja med strukturerad träning nu. Har precis beställt en enkel trainer (Elite Qubo Power Fluid) och köpt ett år TrainerRoad. Jag har kadens, hastighet och pulsmätning - visst ska det räcka för att få till bra träningspass med virtual power inomhus? Trainern är listad på deras virtual power-lista.

I övrigt, hur funkar det för er som tränar utomhus utan effektmätning? Finns ni? Jag har planer på att skaffa en effektmätare så småningom, men får man vägledning av appen under passet utan sådan? Visar den puls eller RPE-profil?
Jag har tränat utan effektmätare hela livet tills i vintras. Se till att cykla med personer som är lite eller mkt bättre och försök hänga med.
 

Lingon

Aktiv medlem
Trainerroad
Det funkar fint att träna ute utan effektmätare. Man kan tex använda rpe/puls på distanspass/långa intervaller och klocka/rpe på korta. Eller hitta en backe som är lagom lång för det du tänkt träna.
Man tävlar inte i effektmätning irl, bara på zwift. 😄
 

Kid1000

Aktiv medlem
Trainerroad
Fast att (regelbundet) köra varannan dag och mer än en typ av pass är ändå någon typ av struktur och betydligt mer/bättre än att bara tokköra några (korta) segment på helgrundan eller ständigt skjuta upp träningen för att man inte har lust. Ibland är det nog smart att kliva tillbaka och fundera på vad som är "minimum effective dose" istället för att nörda ner sig för långt i opti-träsket.
Ja jag försökte köra program o så på fasta dagar. Funkade bra så länge livet är perfekt. Så iatället tog jag träning varannan dag dagsformen får bestämma nivån. Är man sjuk så rullpass. Så då hänger det på närminnet. Minns man gårdagen så går det.
 

fhloston

Aktiv medlem
Trainerroad
Hmm, dum fråga...
Hur jobbigt är TRs 8 minuters FTP-test? Är det lämpligt att göra det, följt av ett 1-timmes zon 5 pass? Eller ska jag göra FTP-test på en vilodag?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer