Trainerroad

Vernersson

Aktiv medlem
Trainerroad
Min 1030 har ju faktiskt även trainern länkad, kanske den som stör? Ska prova utan nästa gång.

Kan mkt väl vara relaterat till 1030'n, har även jag upplevt att den har stört ut quarq under pass.
Speciellt när Edgen har tappat kontakten med trainern och sedan återfår kopplingen. Då har trainern "tappat" effekten helt & hållet under ett par sek.

Men inte på samma sätt som din kurva ser ut.

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
Läser produktbladet på https://tacx.com/product/flow-smart/. Kan det vara så att den trainern med 45 N bromskraft (max 6% lutning och max 800 W vid 40 kmh) behöver mer fart på svänghjulet för att produkten av de två ska bli högre än den effekt som du önskar? Dvs en högre växel för att kompensera låg kadens.

Jag jämför med deras Neo (som jag råkar ha) där angiven bromskraft är 250 N (max 25% lutning och max 2200 W vid 40 kmh) och där det går fint att köra t.ex tröskelintervaller även på riktigt låg utväxling.

Falk1n

Aktiv medlem
Trainerroad
En Tacx flow smart verkar det vara.
Jag har också haft en sådan och som nämnts ovan så måste man använda växlarna ibland för att erg-mode ska lyckas justera effekten på ett tillfredsställande sätt. Det problem du upplevde är jag ganska säker på att du kan slippa om du växlar till en tyngre växel. Även motsatt problem kan uppstå om man redan använder en tung växel och en måleffekten blir väldigt låg (vilo-intervall), då kan inte trainern justera tillräckligt och du kommer då ligga över tänkt effektmål, tills du växlar till en lättare växel. Lycka till!

NickPick

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag har en del gratismånader liggande om du vill ha för resten av vintern?
Haft konto sedan tiden när man betalar $8.25 per månad, så nu törs man inte avsluta prenumerationen ifall det kostar $20 att återuppta det :O
Snällt, men det verkar vara en gratismånad per konto.
Skulle vara kul att se trainerroads nytecknarstatistik efter höjningen.

Zwift fungerar dåligt generellt så då kan jag lika gärna göra pass i connect och låtar trainern reglera motstånd.

SGS

Aktiv medlem
Trainerroad
Har också haft problem med ERG-mode.

Min Elite Quobo Digital Smart B+ (vilket jäkla namn) har alltid funkat superbra ihop med TR fram tills nyligen. ERG la då mer eller mindre av helt och jag fick det aldrig att lira bra igen. Kanske någon mjukvaru-uppdatering som strular till det i mitt fall då jag inte ändrat någonting alls i set up?

Det, i kombination med priset, gjorde att jag numera tänkt pröva Zwift ett tag. Saknar redan TR...

Vernersson

Aktiv medlem
Trainerroad
I mitt fall så har jag hittat orsaken till att trainern ibland bara klippte motståndet.

Edge 1030 kopplade ihop sig med Kickern som "Smart trainer", och om/när Edgen tappade ANT kopplet momentant och sedan återanslut så beordrade den Kickern att lägga på 0% belastning innan Trainerroads kommando tog över.

Det upphörde helt när jag plockade bort Kickern som "Smart Trainer" och anslöt den som en ren effektmätare.

lundatok

Aktiv medlem
Trainerroad
Darwin, kände mig som en neanderthalare.
1581668089205.png

Raggamuffin

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag har också haft en sådan och som nämnts ovan så måste man använda växlarna ibland för att erg-mode ska lyckas justera effekten på ett tillfredsställande sätt. Det problem du upplevde är jag ganska säker på att du kan slippa om du växlar till en tyngre växel. Även motsatt problem kan uppstå om man redan använder en tung växel och en måleffekten blir väldigt låg (vilo-intervall), då kan inte trainern justera tillräckligt och du kommer då ligga över tänkt effektmål, tills du växlar till en lättare växel. Lycka till!

Provade bara växla 3-4 st så det var nog för lite. Gårdagens pass innehöll inga låga kadenser och glömde bort att prova.

Vernersson

Aktiv medlem
Trainerroad
Eftersom jag tecknade mig för helår med betalning i klumpsumma så kommer jag aldrig våga släppa det så länge jag är aktiv cykelmotionär.

Menar, mitt helår är ju billigare än vad ett nytecknat abonnemang är på 6 månader. (99USD / år)

På tal om annat....Jag fick vika mig halvvägs in i sista intervallen på Fish -2 i onsdags.... Uppenbarligen var jag mer förkyld än jag trodde.
Bara slå av ERG och lägga sig på 40-isch% av FTP resten av passet.
fish-2.png

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
Trainerroad
Är det jag som är klen eller är Augusta för hårt konstruerat? Jag har provat det flera gånger och alltid behövt bryta i tredje intervallen eller direkt efter spiken i början av fjärde.

Dags igen för Augusta och samma döda ben igen efter tredje spiken. Jag sänkte med några % och körde vidare. Och när fjärde spiken skulle komma så tappade iPaden kontakten med trainern och stökade till ännu mer genom att komma igång igen mitt i spiken med fullt motstånd, så där fick jag se mig besegrad i år igen. Jävla skitpass.

Spacekitty

Aktiv medlem
Trainerroad
Gruppträning i Trainerroad, där man kan se varandra svettiga och snoriga i ett synkroniserat pass. Kan det vara nåt?

Vernersson

Aktiv medlem
Trainerroad
Gruppträning i Trainerroad, där man kan se varandra svettiga och snoriga i ett synkroniserat pass. Kan det vara nåt?

Kan säkert roa en del, för egen del vill jag nog fortsätta vara asocial nere i min källare 😉

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Två frågor från en total noob på strukturerad träning och riktig cykling..

1) Jag är söder om low volume och om jag kör ett par timmar ute på helgen så kan/orkar/vill jag inte inte köra inne också. Jag kan och vill inte heller köra strukturerat ute.
Hur avancerat är programmet? Blir det knas i strukturen om jag hoppar över pass?
Inte för att det spelar så stor roll men det är ju kul att göra så rätt som möjligt.

Jag ser att man kan lägga in race i planen och det ska då räknas om. Fungerar det även om jag lägger till "race" med kort varsel samma dag? Jag menar, det är inte planen upp till "race" som ska fixas, utan planen efter...

2) Jag kan knappt rulla på med under 70 watt. Trainern rullar med känns det som och det blir hackigt. Beror det på trainern, mig, eller drivlinan?
Det är en snap med en 3x9 26a på. Jag kör på stora klingan och ett par växlar ner där bak.

Det kanske är för att jag är för klen så att min warm-up hamnar under rimlig nivå?

Spacekitty

Aktiv medlem
Trainerroad
Nu finns det länkar att klicka på för den som vill prova TR, behöver inte längre bli inbjuden med e-postadresser. (nej jag får inga förmåner)

roller

Aktiv medlem
Trainerroad
Ni som är motionscyklister och använder er av Trainerroad, ser ni att det gör nytta att testa sig hos t.ex. Aktivitus? Eller tycker ni att det räcker med ftp-test via Trainerroad? Vad är det som skapar mervärde till träningen om ni anser det vara god idé att testa sig på en testklinik?

Eld

Aktiv medlem
Trainerroad
Ni som är motionscyklister och använder er av Trainerroad, ser ni att det gör nytta att testa sig hos t.ex. Aktivitus? Eller tycker ni att det räcker med ftp-test via Trainerroad? Vad är det som skapar mervärde till träningen om ni anser det vara god idé att testa sig på en testklinik?
Jag kan inte se att det skulle skapa något mervärde till träningen. TrainerRoads ramptest räcker för att träningen med TrainerRoad ska hamna på rätt nivå.

Trainerroad
Jag kan inte se att det skulle skapa något mervärde till träningen. TrainerRoads ramptest räcker för att träningen med TrainerRoad ska hamna på rätt nivå.
Eller för att vara lite mera specifik, resultatet från Aktivitus är så nära ett korrekt individuellt resultat man kan komma på amatörnivå medan ramptest är ”good enough”.

För att vidareutveckla, FTPt på TRs ramptest är då 75% av din maxWatt, å denna 75% är ett medelvärde på hela befolkningen (från TRs databas dvs). Dina träningszoner bestäms sedan helt kallt baserat på detta FTP. På så vis kan två fel uppstå: 1) ditt ramptest FTP kan vara för högt eller för lågt, samt 2) dina träningszoner kan ligga fel.

Gör du ett ramptest på Aktivitus m.fl. mäts även laktatnivån i blodet. Detta ger då ett mera korrekt resultat, både från ett FTP och träningszons (aerob & anaeroba nivåer) synpunkt. Därtill ser du vilken/vilka zoner du borde träna mera för att utvecklas, både i Watt och puls. Dock vet man ju inte heller till 100% exakt vid vilken laktatnivå dina zoner går då även detta är individuellt, men skillnaderna borde vara rätt så minimala (Nån som kan bättre får gärna förklara!!!).

Avslutar med mina personliga åsikt och erfarenhet: som amatör klarar man sig bra med TRs ramptest. Men vill man optimera träningen och även har lite högre ambitioner än Sub10 runt pölen så är 1-3 laktattest per år nästan nödvändigt för att kunna strukturera träningen.

Jämför jag mitt TRs ramptest FTP mot Aktivitus FTP så visar TRs alltid 10-20W för högt. Detta skulle då resultera i felaktiga träningszoner för mig, t.ex. endurance blir tempo, sweetspot blir tröskel osv. Men min mamma sa alltid att jag var speciell ;)

NickPick

Aktiv medlem
Trainerroad
Avslutar med mina personliga åsikt och erfarenhet: som amatör klarar man sig bra med TRs ramptest. Men vill man optimera träningen och även har lite högre ambitioner än Sub10 runt pölen så är 1-3 laktattest per år nästan nödvändigt för att kunna strukturera träningen.

Jämför jag mitt TRs ramptest FTP mot Aktivitus FTP så visar TRs alltid 10-20W för högt. Detta skulle då resultera i felaktiga träningszoner för mig, t.ex. endurance blir tempo, sweetspot blir tröskel osv. Men min mamma sa alltid att jag var speciell ;)

1. Personer som kör 7h runt pölen använder sig av trainerroad, väldigt konstigt påstående. Det är det mest prisvärda och enkla sättet att träna dig starkare effektmässigt med träningsplan.
2. Flera laktattest per år behövs inte. Man behöver inte ens göra ett laktattest för att "strukturera träningen". Många som är väldigt snabb gör för övrigt ett test per år, men som du säger så ändras ju formen och med det siffrorna.

3. 10-20W skillnad i FTP är ju dagsform/ utrustning som är variabeln. Drack du kaffe innan?
Fördelen med att testa själv är att man kan göra ett test per månad (eller oftare om man vill) och följa progression. Det blir rätt dyrt på klinik. Ramptestet bygger på data från så sjukt många personer och med tanke på att fler än 10k per dag använder trainerroad så har dom rätt bra koll på sin data.

Men för att göra test så måste man ju ha den utrustningen, och då är det enklare att gå till en klinik.

Trainerroad
För att vidareutveckla, FTPt på TRs ramptest är då 75% av din maxWatt, å denna 75% är ett medelvärde på hela befolkningen (från TRs databas dvs).
Jag tror du menade rätt, men för att förtydliga för andra som läser. Det är ju inte 75% av maxwatt, eller 1min max watt som används. Utan 75% av sista minutens snittwatt, efter en definierad ramp upp till det.

Så det är en kombination av rampen, stegning, längd och % som används (är grund) för approximeringen.

lundatok

Aktiv medlem
Trainerroad
Coach Chad beskriver det som ett utmattningstest i ett av de senaste podavsnitten, inte ett maxtest.

Sen vet jag inte riktigt vad jag skulle med ett riktigt FTP-test till, tre gånger om året. När jag tränade mer och inte puttade barnvagnen visste jag ungefär var jag kunde prestera på säg 4x4 och 4x8 och 8x9/1. Det i sig brukade räcka rätt långt för att veta hur långt jag kommit i träningen.

Senast ändrad:
Trainerroad
1. Personer som kör 7h runt pölen använder sig av trainerroad, väldigt konstigt påstående. Det är det mest prisvärda och enkla sättet att träna dig starkare effektmässigt med träningsplan.
2. Flera laktattest per år behövs inte. Man behöver inte ens göra ett laktattest för att "strukturera träningen". Många som är väldigt snabb gör för övrigt ett test per år, men som du säger så ändras ju formen och med det siffrorna.

3. 10-20W skillnad i FTP är ju dagsform/ utrustning som är variabeln. Drack du kaffe innan?
Fördelen med att testa själv är att man kan göra ett test per månad (eller oftare om man vill) och följa progression. Det blir rätt dyrt på klinik. Ramptestet bygger på data från så sjukt många personer och med tanke på att fler än 10k per dag använder trainerroad så har dom rätt bra koll på sin data.

Men för att göra test så måste man ju ha den utrustningen, och då är det enklare att gå till en klinik.

1. Du får gärna visa var jag skrev att träna med TrainerRoad är dåligt! :)
För att repetera: ett TR ramptest ger inte samma information om din nuvarande kondition jämfört med ett laktattest.

2. För att optimera träningen och maximera utvecklingen så behöver du veta vid vilket watt och puls dina laktatnivåer förändras. Detta kommer att variera baserat på i vilken träningsperiod du är. Om du bara kör ett laktattest i, t.ex. januari, hur ska du då veta hur din aeroba nivå utvecklats i maj? Kan mycket väl vara så att ditt FTP ökat samtidigt som din aeroba tröskel är den samma (pulsen dvs).

Sen går det självklart bra att träna utan denna kunskap. Och bevisligen finns det många riktigt snabba cyklister som aldrig gjort ett laktattest. Tror dock de hade kunnat vara ännu snabbare!

3. Igen, var skrev jag nåt om dagsform? De laktattest jag har gjort har visat mig att jag klarar av att prestera med höga nivåer mjölksyra i kroppen. Inget ramptest i världen ger mig den informationen. Därför justerar jag ner mitt FTP med 10-20W för att få mera korrekta nivåer för endurance, SST samt tröskel, medan jag får justera upp VO2max effekten. Detta är baserat på information från, just det, ett laktattest.

Tyckte även jag var rätt tydlig med att det är min egen erfarenhet för hur just min kropp fungerar. Förhoppningsvis är den informationen till nytta för nån.

4. 75% regeln är ju ett medelvärde på alla de 10k användare. Finns alltid de som är över eller under

nisseson

Aktiv medlem
Trainerroad
75% regeln är ju ett medelvärde på alla de 10k användare. Finns alltid de som är över eller under

Jag har varit/är skeptisk till ramptests förmåga att prognostisera FTP, iom. att det är så olika arbeten, men modellen kan ju vara träffsäker likväl (dvs. min skepsis är obefogad). Har någon sett data på "hur många som hamnar hur rätt" på ett ungefär?

lundatok

Aktiv medlem
Trainerroad

Manurhin2

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag har varit/är skeptisk till ramptests förmåga att prognostisera FTP, iom. att det är så olika arbeten, men modellen kan ju vara träffsäker likväl (dvs. min skepsis är obefogad). Har någon sett data på "hur många som hamnar hur rätt" på ett ungefär?
Jag har sedan länge kört ett protokoll max-1, vila10, max-5,vila10,max20, och sen tagit 95% av 20an.
Detta har fungerat tillräckligt bra.
I Zwift är upplägget annorlunda innan max20an och borde ge lite mer men ändå när jag gör ramptestet så får jag ca 5% högre ftp. Det beror såklart lite på vad för effektprofil man har och även om man ligger långt från snittet i deras underlagsgrupp.
Jag kör efter Estimatet från 20minuterstesten(inne/ute)
M

Trainerroad
Jag har sedan länge kört ett protokoll max-1, vila10, max-5,vila10,max20, och sen tagit 95% av 20an.
Detta har fungerat tillräckligt bra.
I Zwift är upplägget annorlunda innan max20an och borde ge lite mer men ändå när jag gör ramptestet så får jag ca 5% högre ftp. Det beror såklart lite på vad för effektprofil man har och även om man ligger långt från snittet i deras underlagsgrupp.
Jag kör efter Estimatet från 20minuterstesten(inne/ute)
M

Pacade du då 20:an perfekt eller kunde du tagit i lite mer från början?
Det är det som TR försökt få bort, för de flesta kan inte paca det rätt (jag t.ex.), man måste ju i princip veta FTP före.

Sen verkar det ju vara så att de med hög mjölksyra tålighet och marginal mellan FTP och VO2max testar lite högre, och de som bara distanstränar testar lite lågt i ramptest.Av förståeliga skäl...

Trainerroad själva förspråkar ju att man kör det format man själv gillar och att man skall byta test sätt om man vill. Att de har med ramptestet i planerna är ju för att det passar de allra flesta. Särskilt om man är mer oerfaren och långt ner på utvecklingskurvan (om man är dåligt tränad när man börjar med planen alltså :)) Men som Lundatok skrev, de har mängder med data som också stöder den favoriseringen.

Också i podcasten var ju Nate otroligt tydlig med att de kontinuerligt utvärderar vad som funkar och vad som är bäst gällande allt.. Och att de skiter i vem som kom på vad etc, de kommer alltid rekommendera det de tror gör folk snabbast. Och är beredda att ändra sina rekommendationer löpande. Den inställningen är ju grunden till varför de är bra.

Manurhin2

Aktiv medlem
Trainerroad
Pacade du då 20:an perfekt eller kunde du tagit i lite mer från början?
Det är det som TR försökt få bort, för de flesta kan inte paca det rätt (jag t.ex.), man måste ju i princip veta FTP före.

Sen verkar det ju vara så att de med hög mjölksyra tålighet och marginal mellan FTP och VO2max testar lite högre, och de som bara distanstränar testar lite lågt i ramptest.Av förståeliga skäl...

Trainerroad själva förspråkar ju att man kör det format man själv gillar och att man skall byta test sätt om man vill. Att de har med ramptestet i planerna är ju för att det passar de allra flesta. Särskilt om man är mer oerfaren och långt ner på utvecklingskurvan (om man är dåligt tränad när man börjar med planen alltså :)) Men som Lundatok skrev, de har mängder med data som också stöder den favoriseringen.

Också i podcasten var ju Nate otroligt tydlig med att de kontinuerligt utvärderar vad som funkar och vad som är bäst gällande allt.. Och att de skiter i vem som kom på vad etc, de kommer alltid rekommendera det de tror gör folk snabbast. Och är beredda att ändra sina rekommendationer löpande. Den inställningen är ju grunden till varför de är bra.
Jag har också lyssnat på podden men det hjälper inte.
Jag skulle säga att jag nog gjorde det jag kunde på 20an och jag körde ramptestet 3 eller 4 dagar efteråt och fick betydligt högre resultat.
Ramptestet ska vara lika i Zwift som i Trainerroad men jag har inte en aning om hur sen Trainerroad lägger zonerna, det har ju också betydelse.
Många experter talar också numer lite diffust om ftp vilket det också är, ett fiktivt värde.
Oavsett om det diffar mellan metoder så kanske det är tillräckligt bra, vad vet jag.
Jag kör efter estimat av 20minuterstest och kör ex 105% på 8or, det skulle inte funka med ramptest.

M

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer