Trainerroad

Trainerroad
Menar du att du jämför med Zwift ramptest eller TR ramptest? De är väl inte lika? Kör inte Zwift fasta steg, typ 20W? TR kör 6% av tidigare FTP. Du har väl iofs hög FTP (?) så då borde de ju bli ganska lika.

EDIT: För att förtydliga. Jag försöker bara förstå hur du menade. Inte försvara ramptest kontra annat. Du har ju uppenbarligen koll på vilket som funkar bäst för dig.
 
Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Trainerroad
Menar du att du jämför med Zwift ramptest eller TR ramptest? De är väl inte lika? Kör inte Zwift fasta steg, typ 20W? TR kör 6% av tidigare FTP. Du har väl iofs hög FTP (?) så då borde de ju bli ganska lika.
Ok, då är det isf fel det jag läst att zwift kopierat atrainerroads ramptest.
Som jag kommer ihåg så kan det vara 20w ökning i Zwift , det är inte jättelångt ifrån även om det inte är 6%.
Om det är 6% i Trainerroad så borde det vara mer lika för alla jämfört med Zwift.
I Zwift "tjänar" man på att vara klen, som jag, och förlorar på att vara stark isf eftersom verkligheten hinner komma ikapp dom starka med små höjningar och tvärt om.

M
 

roller

Aktiv medlem
Trainerroad
Tack för alla svar!
Om jag uppfattat det rätt så fungerar det bra med ett ramptest för att ligga tillräckligt nära optimal träningsintensitet om man använder sig av TR:s pass/block och inte är elitcyklist.
Med tanke på att TR har mycket data, har någon sett några spridningsmått på hur ramptest mäter jämfört med kliniska test?
 

desmo

Aktiv medlem
Trainerroad
Mörkret kommer allt tidigare om kvällarna. Trainern försöker locka ner mig i källaren... Jag hoppas stå emot fram till November men vi får väl se hur det går.
Målet 2020 är Sverigetempot och Trainerroad har ingen träningsplan för det. Illa! (målet är alltså att genomföra LoSS på så bra sätt som möjligt utifrån mina förutsättningar, inte vara snabbast eller så).

Jag kommer försöka cykla ute 2 ggr/v under vintern. Kanske 1-2h varje gång. Och då blir det någon form av lugnare distanstempo eller mtb. Mest för att det är skönt att vara ute och inte glömma av hur mycket kläder som behövs osv. Lite pannbensträning alltså.
Utöver det hoppas jag kunna köra 2 trainerpass/v. Mellan 45-90 min. Men oftast 45-75 skulle jag tro.
Hur ska jag tänka? Historiskt har det mest blivit vo2-intervaller för då blir det korta hårda pass. Och det generella målet med träningen måste ju bli att höja ftp så mycket som möjligt? För något annat relevant mätetal finns väl inte när det kommer till långa lopp? Eller är det massa sweet-spot på trainern som gäller trots allt?
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
@desmo Testa "custom plan builder" med Sverigetempot som A-event och ev andra breveter/lopp som B-event. Min gissning är att du får Base I - Build - Base II - Build med tyngdpunkt på Sustained Power. Volym efter ambition och tillgänglig tid för träning och återhämtning

Men som vanligt är den bästa träningen den som blir av och att orka följa en plan i 9+ månader kräver nog en hel del disciplin. Jag kommer istället göra det jag tycker är kul fram till jul och först därefter fundera på träningsupplägg för ST.

De pass jag tycker gör mest för breveterna är som syftar till att öka FTP och muskeluthållighet. Och pannbenstjocklek.
 
Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Trainerroad
@desmo Testa "custom plan builder" med Sverigetempot som A-event och ev andra breveter/lopp som B-event. Min gissning är att du får Base I - Build - Base II - Build med tyngdpunkt på Sustained Power. Volym efter ambition och tillgänglig tid för träning och återhämtning

Men som vanligt är den bästa träningen den som blir av och att orka följa en plan i 9+ månader kräver nog en hel del disciplin. Jag kommer istället göra det jag tycker är kul fram till jul och först därefter fundera på träningsupplägg för ST.

De pass jag tycker gör mest för breveterna är som syftar till att öka FTP och muskeluthållighet. Och pannbenstjocklek.

Jag försökte mata in Sverigetempot men det gick bara mata in tider till 99h. Lite mer än så behöver jag för genomförandet ;).
Men du har helt rätt, Trainerroad rekommenderar Base - Build - Base - Build - Specialty.
En fråga, hur "givande" är det att köra utomhuspassen utan watt-mätare? Passen som är easy och moderate borde vara lämpliga att köra utomhus.

Jag känner som dig angående +9 månader att struktur. Men i November känns det rimligt att börja köra lite trainer. Däremot skulle jag tro att trainern får vila from mars/april när det blir lite roligare att cykla ute igen.
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
99 timmar är väl en bra målsättning?? ;-) men om man tänker köra med riktig sova kan man kanske kan testa lägga in det som "stage race" över 5-6 dagar.

Det som TR planen bortser från och förmodligen aldrig kommer ta med i planen är träningstid i sadeln för att vänja sig vid riktigt lång långcykling. Det är bara fokus på fitness.
 

NickPick

Aktiv medlem
Trainerroad
Med TRs pass och planer kan man själv välja om de ska köras ute eller inne. För uthållighet/tempo/sweetspot är det oftast roligare utomhus men för VO2max/Bilats etc känns det säkrare att vara stationär.
Jag vet. Jag kör alla pass utomhus. Det är även bra träning att köra vo2 utomhus, men jag förstår din poäng. Detr ju då förbannat tråkigt att sitta på trainer.
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
Mobil-appen (iaf på iOS) verkar ha lite lagg i att läsa kalendern från servern och det finns inget uppenbart bra sätt att tvinga den att ladda om. Kör nästan bara med datorn numer...
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
Testade att lägga till ett extra pass för imorgon i kalendern på www.trainerroad.com, öppnade den appen på mobilen och där var det ju inte. Bytte sedan till Workouts och tillbaka till Calendar och vips så dök den upp :-)

3e veckan i SSB nu, kände mig tvungen att bumpa FTP-inställningen med 2% från (t)ramptestet för att matcha effekt med puls på de längre intervallerna, får se om den utvecklingen håller i sig $-)
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
....
2) Jag kan knappt rulla på med under 70 watt. Trainern rullar med känns det som och det blir hackigt. Beror det på trainern, mig, eller drivlinan?
Det är en snap med en 3x9 26a på. Jag kör på stora klingan och ett par växlar ner där bak.

Det kanske är för att jag är för klen så att min warm-up hamnar under rimlig nivå?

Upptäckte just att det går bättre att hålla låga watt på mindre klinga fram. Tyckte jag läste motsatsen här men ser nu att wahoo också rekommenderar det. I alla fall på Snap.
 

Msiipola

Medlem
Trainerroad
Det som TR planen bortser från och förmodligen aldrig kommer ta med i planen är träningstid i sadeln för att vänja sig vid riktigt lång långcykling. Det är bara fokus på fitness.
Ja precis.

Om tänker sig att lägga upp en träningsplan i vinter/vår för att sikta på något långlopp i sommar (Vätternrundan?) är inte TR anpassad för det. För sådan träning behövs allt längre turer i lugn takt (zon 2), men det är få workouts i TR som är över 2 timmar. Vilket inte räcker till.

Min plan är att köra TR fram till slutet av mars, för att träna upp fitness och FTP, och sedan börja cykla ute. Eventuellt med en plan från TrainingPeaks.
 
Trainerroad
Ska du köra så länge (och ”låg” effekt) spelar väl inte intervaller så stor roll? Och hur mycket kan man variera? Finns ju 75 pass som är mer än 2,5timme. Annars bara att köra freeride passen i resistance mode. Eller flera efter varandra.
 

lundatok

Aktiv medlem
Trainerroad
De har ju en centuries-plan som är för 160+ km lopp, sen kan man ju alltid kombinera en low volume-plan (två-tre pass) med långcykling på helgen?

Lyssnade på en intervju med Tadej Pogacars tränare, Tadej körde fem timmar sweetspot för att bygga bas. Det borde ge en hel del pannben också, för längre rundor.
 
Trainerroad
De har ju en centuries-plan som är för 160+ km lopp, sen kan man ju alltid kombinera en low volume-plan (två-tre pass) med långcykling på helgen?

Lyssnade på en intervju med Tadej Pogacars tränare, Tadej körde fem timmar sweetspot för att bygga bas. Det borde ge en hel del pannben också, för längre rundor.
Nämndes det i podden om det var sweetspot baserat på Coggans zoner eller ISMs egna, dvs individspecifika baserat på laktatnivåer/kurvan?
Frågar då det är en hot topic på diverse forum just nu 😃
 

Vernersson

Aktiv medlem
Trainerroad
Om man vill ha längre pass än de som redan finns kan man alltid konstruera sina egna mha "Workout Creator".

 

lundatok

Aktiv medlem
Trainerroad
Nämndes det i podden om det var sweetspot baserat på Coggans zoner eller ISMs egna, dvs individspecifika baserat på laktatnivåer/kurvan?
Frågar då det är en hot topic på diverse forum just nu 😃
Laktatnivåer var en hel del av diskussionen så jag förutsätter att det var baserat på hans individuella laktatnivåer.

Podden går att lyssna på här:
 

fhloston

Aktiv medlem
Trainerroad
Angående långa pass, på Tacx TTS4 kunde man köra fria pass, dvs man höjde och minskade motståndet fritt, och höll på så länge man ville.
Finns det någon sådan variant på Trainerroad (ska snart börja en testmånad i min utvärdering av vilken app jag ska köra)
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Angående långa pass, på Tacx TTS4 kunde man köra fria pass, dvs man höjde och minskade motståndet fritt, och höll på så länge man ville.
Finns det någon sådan variant på Trainerroad (ska snart börja en testmånad i min utvärdering av vilken app jag ska köra)
Vet inte men vi tjat om olika appar här

Om inte annat brukar det väl följa med nån app till trainern som man kan köra lite basic med (?)

Sen kan man i TR ofta välja varianter på passen mellan -5 och +5. Vet inte hur det ser ut på långpassen
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
Angående långa pass, på Tacx TTS4 kunde man köra fria pass, dvs man höjde och minskade motståndet fritt, och höll på så länge man ville.
Finns det någon sådan variant på Trainerroad (ska snart börja en testmånad i min utvärdering av vilken app jag ska köra)

Du kan välja FreeRide med en tid som är längre än du tänker klara och sluta när du tröttnar. Om du har "smart" trainer så byter du till resistance mode isf ERG mode eller styr trainern från GPS/en annan app (och loggar bara med TR). Men jag tror du kommer bli besviken/välja någon annan app än TR om den funktionen är en nödvändighet.
 

fhloston

Aktiv medlem
Trainerroad
Vet inte men vi tjat om olika appar här

Om inte annat brukar det väl följa med nån app till trainern som man kan köra lite basic med (?)

Sen kan man i TR ofta välja varianter på passen mellan -5 och +5. Vet inte hur det ser ut på långpassen

NLC sa:
Du kan välja FreeRide med en tid som är längre än du tänker klara och sluta när du tröttnar. Om du har "smart" trainer så byter du till resistance mode isf ERG mode eller styr trainern från GPS/en annan app (och loggar bara med TR). Men jag tror du kommer bli besviken/välja någon annan app än TR om den funktionen är en nödvändighet.

Jag tror vi menar samma app. Jag håller på att utforska olika alternativ till min nya Neo. Tidigare hade jag en halvsmart Genius med TTS4 som app.
Till Neon har jag testat Taxc nya egna både som betal och gratis, samt Zwift. På tur nu står TR, min fråga om FreeRide, var mer att det kan vara en enkel variant på långcykling. Jag är mest intresserad av något strukturerat och relativt korta pass, men vill även kunna köra längre ibland.
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag tror vi menar samma app. Jag håller på att utforska olika alternativ till min nya Neo. Tidigare hade jag en halvsmart Genius med TTS4 som app.
Till Neon har jag testat Taxc nya egna både som betal och gratis, samt Zwift. På tur nu står TR, min fråga om FreeRide, var mer att det kan vara en enkel variant på långcykling. Jag är mest intresserad av något strukturerat och relativt korta pass, men vill även kunna köra längre ibland.
Jag kollade just och det finns ett pass "disaster" på drygt 4h. Vet inte om du tycker det är långt. För mig lär det räcka ett tag.
 

NickPick

Aktiv medlem
Trainerroad
Ett alternativ är ju att cykla på riktigt och utomhus tex på helgerna för att få "distans". Slippa sitta inne liksom, för det går ju alltid bättre under hög belastning som tex intervaller, när man faktiskt ser en ände på eländet.
 
Senast ändrad:

Msiipola

Medlem
Trainerroad
Om man vill ha längre pass än de som redan finns kan man alltid konstruera sina egna mha "Workout Creator".

Det finns ju en plangeneratorn (Plan Builder), men den är kass på träning för längre event/lopp. Om man läser på forumet finns många inlägg med samma kritik. Speciellt om för ultralånga lopp över 30 mil.

Exempel. Plan Builder ger ett antal frågor innan plan skapas. Vilken typ, längd, tidpunkt för event man tränar för, tidigare erfarenhet, antal timmar man vill träna i veckan mm. Jag har provat med Gran Fondo, antal träningsveckor 26, turlängd 8 timmar (ung.20 mil), intensitet Smooth (ung. zon 2). Den genererade planen har turer på högst 2 timmar, även veckorna för Event. Vilket är mer eller mindre värdelöst för mina önskemål. Träning för långlopp kräver en stegvis ökning av längst turer till närheten av samma längd som det lopp man tänker cykla. Dvs. för exemplet turer på 5 timmar eller mer.

Och visst kan man själv skapa en träningsplan med exempelvis Workout Creator, men vitsen med färdiga planer är ju att förhoppningsvis kunniga personer skapat dessa. Därför kommer jag i vår gå över till TraingPeaks, som har bättre färdiga planer för det jag söker.
 

ulen

Medlem
Trainerroad
Jag har börjat köra med delad skärm på Android-plattan. Ganska smutt.
Spotify spelas på stereon.
Men TR har kraschat nån gg. Gick dock att återstarta och fortsätta.
Nån annan som drabbats?
Screenshot_20201126-001713.png
 

glitch

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag har börjat köra med delad skärm på Android-plattan. Ganska smutt.
Spotify spelas på stereon.
Men TR har kraschat nån gg. Gick dock att återstarta och fortsätta.
Nån annan som drabbats?
Visa bilaga 455254

Jag kör tr på luren, tycker det krashar rätt ofta när man flippar mellan TR och Spotify / andra appar. Förvisso brukar det gå bra att köra resume workout men det tar lite tid och är irriterande i synnerhet när man bara ska byta låt eller nåt för att peppa för den där intervallen som skulle börjat 30s senare.
 

roller

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag kör tr på luren, tycker det krashar rätt ofta när man flippar mellan TR och Spotify / andra appar. Förvisso brukar det gå bra att köra resume workout men det tar lite tid och är irriterande i synnerhet när man bara ska byta låt eller nåt för att peppa för den där intervallen som skulle börjat 30s senare.
+1
TR på Androidlur och underhållning på Windowsdator för att minimera risken för strul med träningspasset.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Trainerroad
Inte haft problem med men i tisdags tappade den kontakten med min trainer 3 gånger, ej hänt innan.
Det märks inte riktigt för den behåller motstånden men pulsen och effekt låser sig på skärmen.

Kör man då en 12 minuters seghelvetesintervall så upptäckts det inte så lätt då pulsen ligger rätt stabilt redan.
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
+1
TR på Androidlur och underhållning på Windowsdator för att minimera risken för strul med träningspasset.
Jag fick tag på nya Chromecast med Google tv. Kör Plex men borde vara smidigt för Spotify också. Förutsätter självklart tv i gymmet.

Har inte haft nån låsning än men kör man mycket händer det säkert. TR verkar ändå funka smutt jämfört m mycket annat
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag fick tag på nya Chromecast med Google tv. Kör Plex men borde vara smidigt för Spotify också. Förutsätter självklart tv i gymmet.

Har inte haft nån låsning än men kör man mycket händer det säkert. TR verkar ändå funka smutt jämfört m mycket annat

Ja jag har aldrig haft problem annars, zwift tröttnade jag på.
Det blev mest gubbträning där ändå även om tävling kunde vara kul ibland.
 

Eld

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag undviker helt att köra något annat program samtidigt som TrainerRoad på min Androidplatta. Varje gång jag har försökt köra tex SVT Play eller Youtube samtidigt så har TrainerRoad hängt sig efter ett tag och jag har blivit tvungen att starta om TrainerRoad-appen.
 

NickPick

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag hade problem med min Samsung S20 och fick detta:
Samsung Galaxy phones are notorious for killing or slowing down apps to save battery life to the point that it actually interferes with a lot of processes. A lot of phones do this, but Samsung takes it to a near-zealous degree. TrainerRoad is naturally a little intensive on the back-end, as we're maintaining multiple devices connected via Bluetooth, sending and receiving erg commands, showing all of that data live, etc. There are a few things we can do to combat this. First, let's prevent your phone from trying to kill TrainerRoad to save battery. Follow the steps below:

  1. Open up the settings menu on your phone by pulling down the notification bar, and selecting the settings gear in the top right.
  2. From the Settings menu, search for "Battery" and select the top result.
  3. Go to "App Power Management" and turn OFF Adaptive Battery.
  4. Now, go back to the Battery menu you were on before.
  5. Go to "Power Mode" and select "High Performance".
  • This will use more battery but will allow the phone and app to run as quickly as possible. This should help prevent dropout issues as the phone should be delegating more processing power to our app.
  • Feel free to swap this setting back to whatever you used before when you aren't using TrainerRoad. Just keep in mind riding while using Power Saving mode on your phone could potentially lead to further dropout issues as it gets more strict.

There's a little more we can do here to prevent TR from getting killed.

  1. Find the TrainerRoad app in your home or "Apps" screen. Long-press on the app and select "App Info" from the popup menu.
  2. From here, you should see a menu that says "Battery". Select it.
  3. If "Optimize Battery Usage" is OFF and "Allow background activity" is ON, you are good to go. If not, keep following the steps.
  4. Turn background activity on, and then select the "Optimize Battery Usage" menu.
  5. Select the text that says "Apps not optimized" and change it to "All".
  6. Now use the search bar to look for "TrainerRoad" and make sure to set it as OFF.

It is also a great idea to come into your ride with a fully charged phone, or even better, keep a wall charger for your phone with your trainer so you don't have to worry about battery restrictions.

Please let me know how you go with these steps, Niklas, and hopefully we will get TrainerRoad working without any further issues!

Best,
 

ulen

Medlem
Trainerroad
Ahh, tack för tipset.
Kört på min Xperia Z4 med stamina-läget på. Ska testa att slå av det.

Har en tv framför mig med en Nexus-player ansluten, ofta rullar en gammal TdF-etapp där.
Det smutta med att köra spotify på plattan framför mig är att via Spotify-connect finns volymstyrning av musiken i stereon.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer