Trainerroad

Trainerroad
Menar du att du jämför med Zwift ramptest eller TR ramptest? De är väl inte lika? Kör inte Zwift fasta steg, typ 20W? TR kör 6% av tidigare FTP. Du har väl iofs hög FTP (?) så då borde de ju bli ganska lika.

EDIT: För att förtydliga. Jag försöker bara förstå hur du menade. Inte försvara ramptest kontra annat. Du har ju uppenbarligen koll på vilket som funkar bäst för dig.
 
Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Trainerroad
Menar du att du jämför med Zwift ramptest eller TR ramptest? De är väl inte lika? Kör inte Zwift fasta steg, typ 20W? TR kör 6% av tidigare FTP. Du har väl iofs hög FTP (?) så då borde de ju bli ganska lika.
Ok, då är det isf fel det jag läst att zwift kopierat atrainerroads ramptest.
Som jag kommer ihåg så kan det vara 20w ökning i Zwift , det är inte jättelångt ifrån även om det inte är 6%.
Om det är 6% i Trainerroad så borde det vara mer lika för alla jämfört med Zwift.
I Zwift "tjänar" man på att vara klen, som jag, och förlorar på att vara stark isf eftersom verkligheten hinner komma ikapp dom starka med små höjningar och tvärt om.

M
 

roller

Aktiv medlem
Trainerroad
Tack för alla svar!
Om jag uppfattat det rätt så fungerar det bra med ett ramptest för att ligga tillräckligt nära optimal träningsintensitet om man använder sig av TR:s pass/block och inte är elitcyklist.
Med tanke på att TR har mycket data, har någon sett några spridningsmått på hur ramptest mäter jämfört med kliniska test?
 

desmo

Aktiv medlem
Trainerroad
Mörkret kommer allt tidigare om kvällarna. Trainern försöker locka ner mig i källaren... Jag hoppas stå emot fram till November men vi får väl se hur det går.
Målet 2020 är Sverigetempot och Trainerroad har ingen träningsplan för det. Illa! (målet är alltså att genomföra LoSS på så bra sätt som möjligt utifrån mina förutsättningar, inte vara snabbast eller så).

Jag kommer försöka cykla ute 2 ggr/v under vintern. Kanske 1-2h varje gång. Och då blir det någon form av lugnare distanstempo eller mtb. Mest för att det är skönt att vara ute och inte glömma av hur mycket kläder som behövs osv. Lite pannbensträning alltså.
Utöver det hoppas jag kunna köra 2 trainerpass/v. Mellan 45-90 min. Men oftast 45-75 skulle jag tro.
Hur ska jag tänka? Historiskt har det mest blivit vo2-intervaller för då blir det korta hårda pass. Och det generella målet med träningen måste ju bli att höja ftp så mycket som möjligt? För något annat relevant mätetal finns väl inte när det kommer till långa lopp? Eller är det massa sweet-spot på trainern som gäller trots allt?
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
@desmo Testa "custom plan builder" med Sverigetempot som A-event och ev andra breveter/lopp som B-event. Min gissning är att du får Base I - Build - Base II - Build med tyngdpunkt på Sustained Power. Volym efter ambition och tillgänglig tid för träning och återhämtning

Men som vanligt är den bästa träningen den som blir av och att orka följa en plan i 9+ månader kräver nog en hel del disciplin. Jag kommer istället göra det jag tycker är kul fram till jul och först därefter fundera på träningsupplägg för ST.

De pass jag tycker gör mest för breveterna är som syftar till att öka FTP och muskeluthållighet. Och pannbenstjocklek.
 
Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Trainerroad
@desmo Testa "custom plan builder" med Sverigetempot som A-event och ev andra breveter/lopp som B-event. Min gissning är att du får Base I - Build - Base II - Build med tyngdpunkt på Sustained Power. Volym efter ambition och tillgänglig tid för träning och återhämtning

Men som vanligt är den bästa träningen den som blir av och att orka följa en plan i 9+ månader kräver nog en hel del disciplin. Jag kommer istället göra det jag tycker är kul fram till jul och först därefter fundera på träningsupplägg för ST.

De pass jag tycker gör mest för breveterna är som syftar till att öka FTP och muskeluthållighet. Och pannbenstjocklek.
Jag försökte mata in Sverigetempot men det gick bara mata in tider till 99h. Lite mer än så behöver jag för genomförandet ;).
Men du har helt rätt, Trainerroad rekommenderar Base - Build - Base - Build - Specialty.
En fråga, hur "givande" är det att köra utomhuspassen utan watt-mätare? Passen som är easy och moderate borde vara lämpliga att köra utomhus.

Jag känner som dig angående +9 månader att struktur. Men i November känns det rimligt att börja köra lite trainer. Däremot skulle jag tro att trainern får vila from mars/april när det blir lite roligare att cykla ute igen.
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
99 timmar är väl en bra målsättning?? ;-) men om man tänker köra med riktig sova kan man kanske kan testa lägga in det som "stage race" över 5-6 dagar.

Det som TR planen bortser från och förmodligen aldrig kommer ta med i planen är träningstid i sadeln för att vänja sig vid riktigt lång långcykling. Det är bara fokus på fitness.
 

NickPick

Aktiv medlem
Trainerroad
Med TRs pass och planer kan man själv välja om de ska köras ute eller inne. För uthållighet/tempo/sweetspot är det oftast roligare utomhus men för VO2max/Bilats etc känns det säkrare att vara stationär.
Jag vet. Jag kör alla pass utomhus. Det är även bra träning att köra vo2 utomhus, men jag förstår din poäng. Detr ju då förbannat tråkigt att sitta på trainer.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer