Trainerroad

Stumpy

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Ok, topp. Har ingen täckning i garaget men de 15 graderna där lockar.
Har heller inte WiFi-täckning från huset till garaget. Löste det med home plugs som kör datatrafiken över elnätet. Pluggen i garaget har både nätverksuttag och WiFi.
Jag har 10 grader i garaget och tycker det är lagom. Jacka på under uppvärmningen och sedan kort-kort under passet. Svettas ändå ordentligt och måste ha handdukar tillgängliga.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Raggamuffin sa:
Har heller inte WiFi-täckning från huset till garaget. Löste det med home plugs som kör datatrafiken över elnätet. Pluggen i garaget har både nätverksuttag och WiFi.
Jag har 10 grader i garaget och tycker det är lagom. Jacka på under uppvärmningen och sedan kort-kort under passet. Svettas ändå ordentligt och måste ha handdukar tillgängliga.
Jag har 4 mil till garaget tyvärr så det fungerar inte för mig.

Stumpy

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Stumpy sa:
Raggamuffin sa:
Det verkar opraktiskt.. ;)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Raggamuffin sa:
Stumpy sa:
Raggamuffin sa:
Det verkar opraktiskt.. ;)
Ska man ha tillräckligt stort garage så :)
Bodde närmre när jag byggde det en gång..

NLC

Aktiv medlem
Jag har tidigare kört både mobilappen och datorversionen offline genom att ha startat TR i uppkopplat läge och öppnat önskad workout. Men då också för säkerhets skull loggat passet med Garmin (motsv) utifall att sparandet skulle fel.

lundatok

Aktiv medlem
Körde dagens pass på 90 min, ca 60-70% av FTP eftersom det var min första vecka och jag ville testa. Nästa vecka kör jag nog ett par timmar ute istället.

Falk1n

Medlem
lundatok sa:
Körde dagens pass på 90 min, ca 60-70% av FTP eftersom det var min första vecka och jag ville testa. Nästa vecka kör jag nog ett par timmar ute istället.
Jag har kört sex veckor sweet spot base nu. Har haft kul nästan hela vägen. Denna vecka var det återhämtning inför nästa block. Det är tydligt att det är de lugnaste långa passen som är de tråkiga inomhus för mig. Allt annat går bra

Freddie L

Aktiv medlem
Falk1n sa:
lundatok sa:
Jag har kört sex veckor sweet spot base nu. Har haft kul nästan hela vägen. Denna vecka var det återhämtning inför nästa block. Det är tydligt att det är de lugnaste långa passen som är de tråkiga inomhus för mig. Allt annat går bra
+1 Jag har precis avslutat samma, men det tog nog närmare 8v pga ANLEDNING. Det har varit toppen, förutom de sista på typ jämna 60-70% som var så tråkiga att jag hoppade över 90minutaren och körde nytt FTP test i stället. Hade ökat 10% (obs massor av felkällor i detta)! Ser fram emot nästa block, och funderar på att sälja Mtb och bakhjul. ;-)

lundatok

Aktiv medlem
Ja, de andra passen i veckan var ramptest och 3x12 på 85% vilket var helt ok att lida igenom. Så de långa och lugna passen tar jag nog ute om vädret tillåter på helgen.

NLC

Aktiv medlem
lundatok sa:
Ja, de andra passen i veckan var ramptest och 3x12 på 85% vilket var helt ok att lida igenom. Så de långa och lugna passen tar jag nog ute om vädret tillåter på helgen.
Om 60-70% passet var typ Andrews, Fletcher eller Townsend hade jag nog funderar på att byta det mot Baxter. Att bryta ner 90 minuter i 1-3 min långa delar är betydligt roligare än att ligga på samma (låga) effekt 10-12 minuter i taget.

roller

Medlem
lundatok sa:
Kör ni som de säger med enbenstramp, kadensvariationer och gud vet vad?
Jag kör TR på min mobil och tittar samtidigt på Netflix eller liknande på en annan skärm. Det gör att jag missar ofta informationen om enbenstramp med mera. Jag har ungefär samma frågeställning, om jag borde fokusera på övningarna istället på Netflix.

Om passet är intensivt t.ex. over-under så klarar jag dock inte att fokusera på någon serie med behållning.

Falk1n

Medlem
Jag gör variationerna om jag lyckas se beskrivningen (missar ibland pga tittar ofta på cross på tv när jag trampar, vilket iofs ibland ger naturliga kadensvariationer när man blir taggad). TR's coach skriver ju dock att alla variationer är valfria så nog får man ut en fin träningseffekt även utan dessa. Men som sagt, sitter man ändå inne och nöter kan man lika gärna gå den extra procenten för att eventuellt få tillbaka den i slutändan, tycker jag. :)

Senast ändrad:

MAMTB

Medlem
Jag brukar följa de olika kadensövningarna åtminstone. Tycker även tiden går fortare under långa intervaller om man delar upp dom i olika delar med olika kadens.

Normalt ute så brukar jag ligga runt 80-85 i kadens så inomhus på trainer är perfekt tillfälle att öva upp kadnensen tycker jag.

desmo

Aktiv medlem
Jag gick in för att pausa mitt abonnemang idag. Jag har inte cyklat trainer alls hittils i vinter, och blir inget under våren. Just nu betalar jag $10/månad. Gör jag paus så står det att jag kommer få betala nya avgiften när jag väcker kontot igen så jag var tvungen att kolla upp det. Så nu kostar det $20/mån?! Nu känner jag mig snål, men är inte det dyrt?
Zwift är $15. Sufferfest $13. Enligt vad jag hittade på nätet.
Så nu blev jag lite rådvill hur jag ska göra. Blir säkert trainer nästa vinter.

Falk1n

Medlem
desmo sa:
Jag gick in för att pausa mitt abonnemang idag. Jag har inte cyklat trainer alls hittils i vinter, och blir inget under våren. Just nu betalar jag $10/månad. Gör jag paus så står det att jag kommer få betala nya avgiften när jag väcker kontot igen så jag var tvungen att kolla upp det. Så nu kostar det $20/mån?! Nu känner jag mig snål, men är inte det dyrt?
Zwift är $15. Sufferfest $13. Enligt vad jag hittade på nätet.
Så nu blev jag lite rådvill hur jag ska göra. Blir säkert trainer nästa vinter.
Jag håller med om att det känns lite saftigt. Har provat Zwift ett par månader och tycker att kvalitetsskillnaden på träningsprogram och workouts dem emellan gör det värt att använda TR istället.

lundatok

Aktiv medlem
Insåg under gårdagens pass att det var väldigt länge sedan jag tränade på riktigt.

Sen hade jag nog klantat mig lite, först låg det 6 veckor bas som ett program och sen en egen plan enligt Planbuilder efter det. Har kört två veckor enligt första basen, inte hela världen men nu justerade jag så jag har en plan från nu till efter sommaren.

Eld

Medlem
NickPick sa:
lundatok sa:
Kör ni som de säger med enbenstramp, kadensvariationer och gud vet vad?
Tiden går ju snabbare, samt att det är bra att variera sig så varför inte egentligen?
Jag gör en del av övningarna men just enbenstramp är uteslutet med min setup. ERG mod med powermatch från en ensidig effektmätare... då fungerar inte enbenstramp alls. Halva motståndet om jag trampar med vänsterbenet och tvärstopp om jag försöker trampa med enbart höger.

Vernersson

Aktiv medlem
Gjorde precis första FTP-testet (Ramp Test) på mkt mkt länge.

Har pga ideliga förkylningar som kommit & gått under hela hösten & vintern skjutit på Ramptestet eftersom jag inte har velat belasta mig på det sättet när jag inte har känt mig helt kry.

Har mest harvat runt med tröskelpass mm så det har känts "sådär lagom".

Uppenbarligen funkade det också för nu ikväll landade min nya FTP på 289W, en "lagom" ökning från tidigare 270W.

Kommande pass kommer nog att bli sviniga ;-)

glitch

Aktiv medlem
Vernersson sa:

Har pga ideliga förkylningar som kommit & gått under hela hösten & vintern skjutit på Ramptestet eftersom jag inte har velat belasta mig på det sättet när jag inte har känt mig helt kry.

Uppenbarligen funkade det också för nu ikväll landade min nya FTP på 289W, en "lagom" ökning från tidigare 270W.

Gött!!
För att sätta i relation, vad blir w/kg?

MAMTB

Medlem
Första veckan efter ftp-höjning kan bli riktigt brutal. Särskilt om det är längesedan man testat ftp och man får en stor ökning. Gjorde själv misstaget att inte testa på länge och efter ramptest fick jag en ftp-ökning med 40 watt. Efterföljande sweetspot-pass blev rena rama vo2max-pass istället!

Vernersson

Aktiv medlem
glitch sa:
Vernersson sa:

Gött!!
För att sätta i relation, vad blir w/kg?
Eftersom jag är ett tjocko som gillar mat & belgisk öl landar det på blygsamma 3,25W/kg c:a ;-)

l-a-h

Ny medlem
glitch sa:
herne sa:
Någon som fått friskvårdsbidrag för trainerroad? Verkar någorlunda godkänt enligt skatteverkets definition.
Japp, var inga problem genom Benify.
Dessutom har Trainerroad numera en "utomhusfunktion" vilket gör att det inte längre finns några frågetecken.
Enligt Benify: "Observera att kontokortskvitton inte är giltigt som underlag enligt skatteverkets regler."

Vilken typ av kvitto bifogade du ?

Sampan

Medlem
Vi använder Wellnet för friskvårdsbidrag. De godkände mitt utlägg utan någon diskussion. Jag använde kvitto från TrainerRoad samt kontoutdrag som underlag. Kvittot beställde jag hos TrainerRoad genom att skicka ett mejl via supportsidan.

lundatok

Aktiv medlem
Geiger före lunch, fick stötta med lite socker för jag höll på att gå av. Pulsen höll sig rätt låg så jag hoppas att jag börjar komma in i detta med att tröska Sweetspot.

julgus

Aktiv medlem
Ericsson senare idag.. Enl TR upplägg är det nu mycket Sweet Spot som gäller. Tyckte det var tungt som fan initialt.. nu leker jag mig nästan igenom övningarna :)p). Dags för ftp-höjning? Jag har minskat träningsvolymen något men tycker det ger bättre resultat. Gått över helt på vegetarisk kost också och benen känns livligare än någonsin utan den överrumplande känslan av trötthet/mjölksyra man kan få tidigt in i en tuff intervall en bit in i ett pass. Inbillning? Kanske.

NickPick

Aktiv medlem
Första veckan efter ftp-höjning kan bli riktigt brutal. Särskilt om det är längesedan man testat ftp och man får en stor ökning. Gjorde själv misstaget att inte testa på länge och efter ramptest fick jag en ftp-ökning med 40 watt. Efterföljande sweetspot-pass blev rena rama vo2max-pass istället!
Om sweet spot blev rena rama vo2 så bör kanske ditt test ha legat i överkant?

julgus

Aktiv medlem
Den nya Plan Buildern verkar vara riktigt bra anser jag. Jag la in ett nytt lopp och blev tillfrågad om den skulle kalkylera om hela planen. Sweet. Hela säsongen 2020 ligger nu i plan och inget hindrar att man kör pass ute irl. Blir mer Trainerroad för mig för det fungerar verkligen bra. Har 3 testmånader att dela ut om någon är sugen.

lundatok

Aktiv medlem
Screenshot_20200128-084715.png

Körde Taylor -2 nu på morgonen, kändes men inte jättetufft med 30/30 på 120% av FTP. Har några veckor kvar till ramptest, ska se hur det utvecklar sig annars får jag kanske testa om för att hitta rätt igen.

Vernersson

Aktiv medlem
Själv körde jag Kaweah igår...
Trodde jag skulle börja spy mjölksyra på slutet 🤢
kaweah.PNG

Sedan har mitt system fått lite märkliga tapp av kadensen från min Quarq.
8-10 ggr igår pausade TR i ett par sekunder för att den tappade kadensvärdet.

Sjukligt irriterande.

lundatok

Aktiv medlem
Kolla ditt batteri, jag har även hängt fram en ANT+antenn och tejpat fast den under skrivbordet så det inte blir så långt till datorn.
Körde Kaweah förra söndagen, alla utom sista intervallen och den var väl "ok". :D

Vernersson

Aktiv medlem
Kolla ditt batteri, jag har även hängt fram en ANT+antenn och tejpat fast den under skrivbordet så det inte blir så långt till datorn.
Körde Kaweah förra söndagen, alla utom sista intervallen och den var väl "ok". :D
Bytte batteri i Quarq'en efter passet.
Har redan en BT sticka hängande i en kabel mindre än 1 meter från hojen.

Funderade dock på om laptopens inbyggda BT kan spöka till det hela lite.
Ska inaktivera den innan nästa pass.

Vernersson

Aktiv medlem
Det där passet ska vara jobbigt.. undrar om han menar mjölksyra eller allmänt slut. Jag tror det senare vilket ju bör vara en känsla efter 1.5timme. Både kadens o hr ser ju rimliga ut.
Låg på 85-95 i kadens och toppade ut på drygt 90% MaxHR så ja det var rimligt.
Men dock så upplever jag de där passen som jävligt jobbiga (nyttiga).
Sedan om det är mest mentalt eller fysiskt jobbigt låter jag vara osagt.

Men FTP ligger iaf inte fel, dagsformen låg dock troligen fel isf.

lundatok

Aktiv medlem
Har Donner imorgon, den ser riktigt rivig ut.
Donner is 3x12-minute Threshold repeats which undulate between 95-99% FTP and 6-minute recoveries separate the intervals.

lundatok

Aktiv medlem
Bra där!
Bytte batteri i Quarq'en efter passet.
Har redan en BT sticka hängande i en kabel mindre än 1 meter från hojen.

Funderade dock på om laptopens inbyggda BT kan spöka till det hela lite.
Ska inaktivera den innan nästa pass.
Har du inbyggd BT så kan det strula med antalet tillgängliga kanaler, kör jag på paddan så får jag inte ihop mer än två devices, pulsband och trainer ELLER wattmätare. Lite störigt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer