Trainerroad

Trainerroad
stoffe1 sa:
Hej
Har lite funderingar inför vintersäsongen. Jag ska försöka vara i bra form till långloppscupen drar igång i vår.
Vilka träningsprogram lämpar sig bäst till långlopp?
Jag räknar med tre pass i veckan då det kommer bli ganska mycket skidåkning också fram till Vasaloppet.
Kom gärna med lite idéer och förslag.
Ca 25 veckors träning som jag skulle vilja ha hjälp med.
Om vi nu antar att du även fast det inte finns snö kommer köra en del hårda pass för skidåkningen tycker jag att sweet spot skulle fungera bra eftersom de lämnar utrymme för annan träning då de inte kör sopslut på kroppen.

Trainerroad
glitch sa:
NLC sa:
Om du kör en "Build" redan nu som prep för en säsong 2020, vad tänker du då göra efter nyår?

Han ska bli ännu starkare förstås ;-)

Skämt å sido, vad händer om man bara kör build pass, vecka in och vecka ut tills våren kommer?
3 dagar i veckan.

Pröva och se =)

Ett block "Build" är typiskt 8 veckor och 3 ggr i veckan begränsar till "Low Volume". Men jag tror att om man tänker köra "Build - Rebuild - Rebuild" (24 veckor + ev 1 vecka mellan blocken) så behöver de senare / den sista vara av "Mid Volume" för att inte hamn på en platå, men stora frågan är nog hur mycket (strukturerad & kontinuerlig) träning ens kropp och knopp pallar (och hur ens återhämtning + liv ser ut etc).

Senast ändrad:
Trainerroad
NLC sa:
glitch sa:
NLC sa:
Om du kör en "Build" redan nu som prep för en säsong 2020, vad tänker du då göra efter nyår?

Han ska bli ännu starkare förstås ;-)

Skämt å sido, vad händer om man bara kör build pass, vecka in och vecka ut tills våren kommer?
3 dagar i veckan.

Pröva och se =)

Ett block "Build" är typiskt 8 veckor och 3 ggr i veckan begränsar till "Low Volume". Men jag tror att om man tänker köra "Build - Rebuild - Rebuild" (24 veckor + ev 1 vecka mellan blocken) så behöver de senare / den sista vara av "Mid Volume" för att inte hamn på en platå, men stora frågan är nog hur mycket (strukturerad & kontinuerlig) träning ens kropp och knopp pallar (och hur ens återhämtning + liv ser ut etc).
Körde igång idag med ramptestet. Blir nog bra detta. Körde Zwift program förra året och det gav effekt dock inte samma struktur som TR verkar ha. Är gammal friidrottare och vet att periodiserad träning är rätt väg. Dock lite skillnad på cykling och ett 100m lopp ??

Trainerroad
Så, då var det dags att dra igång vinterträningen på riktigt. Kastade ut leksaken Zwift o öppnade abonnemang på Trainerroad igen. Känns bra. TR fungerar, det vet jag sedan förr. Nu blir det att bygga kondis, ben & pannben.

Trainerroad
Jag tycker det är kul att köra race i Zwift men särskilt genomtänkt träningsupplägg blir det ju inte. Då jag utöver cykling även springer och simmar så skulle jag gärna få tips hur jag borde lägga upp min träning framöver i ex Trainerroad eller Sufferfest.
Jag har idag en FTP på runt 3.3 och skulle gärna få upp den lite till men framföralt känna att 9 mil cykel i 33-34 km/h i sommar utan draft skulle vara en skön upplevelse....
:)

Trainerroad
Hinken74 sa:
Jag tycker det är kul att köra race i Zwift men särskilt genomtänkt träningsupplägg blir det ju inte. Då jag utöver cykling även springer och simmar så skulle jag gärna få tips hur jag borde lägga upp min träning framöver i ex Trainerroad eller Sufferfest.
Jag har idag en FTP på runt 3.3 och skulle gärna få upp den lite till men framföralt känna att 9 mil cykel i 33-34 km/h i sommar utan draft skulle vara en skön upplevelse....

Min åsikt, baserat på att man har begränsad tid till cykling och vill få ut det mesta på tex tre pass i veckan är att köra så polariserat som möjligt.

Skippa de färdiga planerna, och sätt samman ett upplägg med tex:

Pass1: anaeroba, högintensiva intervaller.
30/30, 60/60 eller motsvarande.

Pass2: Vo2Max-baserade tröskelintervaller.
4x4 eller motsvarande upp mot 8min per intervall.

Pass3: lågintensiv distans, 60-75% av FTP med låg/stabil puls. Ju längre pass desto bättre men åtminstone 2-3tim.

Intervallpassen avklaras på 45min vardera.

Ovanstående tycker jag funkar skapligt när man kombinerar cykling med annan aktivitet/sport som stjäl lika mycket träningstid varje vecka i snitt.

Trainerroad
Hej. Någon som råkar ha en prövomånad till övers. Tänkte att jag skulle se om TR passar mig bättre än Zwift. Kör Zwift i dagsläget men inte riktigt taggad på att betala dubbelt för att testa.

Trainerroad
Jaha. Som rookie är jag fundersam.
Om man ska köra trainerroad med en flux inomhus och så, räcker det att träna enbart med typ telefonens app eller ger det någon fördel att logga även med Garmin?

Det värsta är att det finns så många pass att välja på, särskilt nu i november liksom.

Trainerroad
NickPick sa:
Om man ska köra trainerroad med en flux inomhus och så, räcker det att träna enbart med typ telefonens app eller ger det någon fördel att logga även med Garmin?

Det värsta är att det finns så många pass att välja på, särskilt nu i november liksom.

Du kan alltid koppla ditt Garminkonto i Trainerroad för att få passen automagiskt synkade till Garmin Connect, då behöver du inte involvera klockan/edgen.
(om jag nu fattade frågan rätt)

Trainerroad
Japp, det var "värre" än vad jag trodde det skulle vara... :-(
Nåväl, lika bra att få reda på det nu - nu kan man ju jobba på att komma ikapp.

Har kört ett knippe pass nu o benen börja kännas piggare o pannbenet växer (man vill ju inte banga ett pass när man följt upplägget hittills)

Ser nu nästan fram emot dagens pass...

kroem sa:
Satte igång kontot igen med i veckan. Va tråkigt det är att se "riktiga" watt emot lyckowatt ute... :(

Trainerroad
kroem sa:
Det du tappar via appen är (eventuellt) sånt som kräver ANT+, typ pedalmätning etc.
Samt gissningar på återhämtningstid / VO2max etc (om Garmin-enheten stödjer det).

Det jag gillar med att parallellt logga med min Edge är att jag framför näsan kan få en display med de fält som jag vill se (Power 3s, HR, Power 30s, Power Lap Avg, Lap Time).

När TrainerRoad i början var mindre stabilt var backup-loggning dessutom en nödvändighet för att inte få tokspel när man (nästan) kört klart ett längre pass och appen på datorn kraschade och valde att glömma bort alltihop...

Trainerroad
Just möjligheten att ha sina egna träningsdisplayer är största fördelen med att logga passen med en separat garmin. Särskilt när man har en nyköpt edge som man vill pilla på, lära sig menyerna och logga varv osv så det sitter i ryggmärgen inför sommarens pass sen.

Ytterligare fördel, beroende på typ av trainer, är att man får information om fördelning mellan höger/vänster. Med en ny Neo som loggas med garmin blir den informationen lika sömlös som när man kör med Quarq. Perfekt.

Efter at ha lekt runt med handplockade pass i TR ett halvår nu ska jag vid årsskiftet prova på en färdig plan, ska bli kul och motivationshöjande förhoppningsvis.
Går på en General Build så får man se hur mycket man kan sparka upp FTPn på 2månader sen.

Senast ändrad:
Trainerroad
Jag körde hela vintern 2017 på rullar i erg mode med arion digital + rullar. Funkar utmärkt bra känsla och jobbigt så det räcker.! Följde xco upplägg o short pwr build

Trainerroad
kroem sa:
Det hade varit fint om typ Garmin/Strava hade fattat att två "likadana" pass skulle slås ihop.

Ja, blir oftast problem om man både har Trainerroad och Connect synkade mot strava. Det blir den applikationen som är snabbast att synka som får förtur att hamna på strava.

Jag har löst det genom att inte synka TR mot strava, utan låter garmin sköta allt sånt. Därmed blir det naturligt att man loggar passen med cykeldatorn.
En ytterligare fördel att låta en extern enhet sköta loggningen av passen är ifall man slår ihop flera TR-pass, har egen uppvärmningsrutin eller liknande. Istället för att trainerroad ska synka varje avslutat pass så blir det en enhetlig aktivitet när man väljer att avbryta på sin garmin (eller motsvarande).

Trainerroad
ancientacid sa:
kroem sa:
Det hade varit fint om typ Garmin/Strava hade fattat att två "likadana" pass skulle slås ihop.

Ja, blir oftast problem om man både har Trainerroad och Connect synkade mot strava. Det blir den applikationen som är snabbast att synka som får förtur att hamna på strava.

Jag har löst det genom att inte synka TR mot strava, utan låter garmin sköta allt sånt. Därmed blir det naturligt att man loggar passen med cykeldatorn.
En ytterligare fördel att låta en extern enhet sköta loggningen av passen är ifall man slår ihop flera TR-pass, har egen uppvärmningsrutin eller liknande. Istället för att trainerroad ska synka varje avslutat pass så blir det en enhetlig aktivitet när man väljer att avbryta på sin garmin (eller motsvarande).

Jag upplever det tvärtom, så länge jag ser till att starta Edgen samtidigt som TR-passet börjar går det bra att både låta TR synka mot Strava och Edge via GarminConnect till Strava utan att få dubbletter.

Trainerroad
NLC sa:
ancientacid sa:
kroem sa:

Jag upplever det tvärtom, så länge jag ser till att starta Edgen samtidigt som TR-passet börjar går det bra att både låta TR synka mot Strava och Edge via GarminConnect till Strava utan att få dubbletter.

Aha, ja det hänger säkert samman med tidpunkt som passet startas såklart.

Frågan är om man tjänar något på det? Är väl inga extrafunktioner och/eller dataöverföring man får nytta av genom att ha dubbelsynk aktiverad?

För att slippa irritation och huvudbry så kör jag vidare med TR "offline". Den dagen man eventuellt sitter där utan en Garmin påslagen och vill ha ett pass synkat går det ju snabbt att temporärt aktivera överföringen direkt från TR.

Tillägg: fast om man vill nyttja möjligheten till TR-pass utomhus så krävs väl iofs aktiverad sync mot Connect i detta fall?

På tal om det, någon som fullt ut satt sig in i möjligheten att köra pass utomhus?
Minns att jag sett en instruktionsfilm hur man går tillväga, men inte satt mig in mer än så.
Vore kul att höra folks erfarenheter om det är något värt mödan att engagera sig i.

Senast ändrad:
Trainerroad
ancientacid sa:
På tal om det, någon som fullt ut satt sig in i möjligheten att köra pass utomhus?
Minns att jag sett en instruktionsfilm hur man går tillväga, men inte satt mig in mer än så.
Vore kul att höra folks erfarenheter om det är något värt mödan att engagera sig i.

Yes, körde några rundor i slutet av sommaren, tyckte faktiskt att det var otroligt bra! Däremot har man ju dilemmat med att vägen man kör kanske inte alltid matchar med intervallerna. Var spännande att trampa 400W utför :)

Funkade bäst för längre intervaller. Också värt att notera att man inte får exakt samma pass när man växlar till outside.

Trainerroad
Vernersson sa:
NickPick sa:

Du kan alltid koppla ditt Garminkonto i Trainerroad för att få passen automagiskt synkade till Garmin Connect, då behöver du inte involvera klockan/edgen.

Tack för svar. Fluxen droppade erg mode så sista intervallerna på typ 315W gick på 50-11 med runt 100 i kadens. Det var tråkigt!
Kanske är dumt att byta app i vilan och surfa, tex...?

Trainerroad
NickPick sa:
Vernersson sa:
NickPick sa:

Tack för svar. Fluxen droppade erg mode så sista intervallerna på typ 315W gick på 50-11 med runt 100 i kadens. Det var tråkigt!

Dags att byta till "vuxenutväxling" ;-P ??

Trainerroad
NLC sa:
NickPick sa:
Vernersson sa:
NickPick sa:

Byter aldrig app för att surfa.....

Kickar Netflix och kör TR minimerat.
Detta upplägg är mitt "Best Practice"

IMG_20191110_150941865_HDR.jpg

Trainerroad
Vernersson sa:
NLC sa:
NickPick sa:
Vernersson sa:
NickPick sa:

Criminal Minds? Ville egentligen bara säga att det var kul att se att du fortfarande hänger lite på happy.

Trainerroad
Hasse#7 sa:
Vernersson sa:
NLC sa:
NickPick sa:
Vernersson sa:
NickPick sa:

Criminal Minds? Ville egentligen bara säga att det var kul att se att du fortfarande hänger lite på happy.

Tack Hasse#7
Inte Criminal Minds utan Mind Hunter.
Svinbra serie om hur BSU kom att bli till inom FBI :-D

Lurkar och läser lite trådar som verkar "otjafsiga"... Tex denna brukar vara safe ;-)

[Edit] Stavning är inte min starka sida idag :-O

Senast ändrad:
Trainerroad
Inget gick bra på jobbet. Allt sket sig. Kafkaliknande. November. Regn. Mörkt.
Segt att motivera ett pass.
Men. Spotify hade satt samman en fin individuell spellista och TR presenterade ett trevligt pass. Tufft men rättvist.

Mår så mycket bättre nu efter passet. Ville bara berätta. :-)
Trainerroad, räddningen i November!
Dessutom börjar det sakta men säkert bli fason på VO2Max o Ftp'n. Snart är våren här!

Trainerroad
Hinken74 sa:
Då får du nog ringa Armstrong om 34km ska bli rimligt i 9 mil...

Förövrigt vill jag bara säga att absolut bästa är om man kör så mång timmar man bara kan. Intervaller är ett försök att hitta en genväg som inte finns. Men det vet ju alla redan om.

3R har riktigt kul pass på Zwift. Fast det krävs en del för att hålla dess tempo

Senast ändrad:
Trainerroad
Jag har äntligen kommit igång med min första TR-säsong. Det är ”kul”. Men det jag verkligen reagerat på är hur oförlåtande det blir med sittställningen efter nån timme. Jag börjar få ont i röven efter en halvtimme och sen kommer axlar, armar och handleder därefter. Det som är lustigt är att jag cyklat på samma cykel med i princip samma prylar i tio år. Aldrig någon landsvägssatsning men alltid något/några tiotal turer per år och gärna då några längre 2-3-4h-turer. Jag har tyckt att jag sitter bra. Det är flera år sedan jag körde trainer regelbundet sist, och då har det oftast blivit ett snabbt 4x4.

Jag tycker det är bra att jag upptäckt detta, det betyder nog att jag fuskar en del när jag kör ute. Plus att det är dags att försöka få upp rörligheten i ryggen lite. Så nu fixar jag lite med sittställningen vilket jag lär ha nytta av ute på vägen sen.

Nån som känner igen sig?

Trainerroad
Freddie L sa:
Jag har äntligen kommit igång med min första TR-säsong. Det är ”kul”. Men det jag verkligen reagerat på är hur oförlåtande det blir med sittställningen efter nån timme. Jag börjar få ont i röven efter en halvtimme och sen kommer axlar, armar och handleder därefter. Det som är lustigt är att jag cyklat på samma cykel med i princip samma prylar i tio år. Aldrig någon landsvägssatsning men alltid något/några tiotal turer per år och gärna då några längre 2-3-4h-turer. Jag har tyckt att jag sitter bra. Det är flera år sedan jag körde trainer regelbundet sist, och då har det oftast blivit ett snabbt 4x4.

Jag tycker det är bra att jag upptäckt detta, det betyder nog att jag fuskar en del när jag kör ute. Plus att det är dags att försöka få upp rörligheten i ryggen lite. Så nu fixar jag lite med sittställningen vilket jag lär ha nytta av ute på vägen sen.

Nån som känner igen sig?

Det har jag faktiskt inte märkt. Kämpar dock med att sluta gå ner i bocken, man kan generera mer kraft om man är upprätt, utomhus vinner man in på mindre luftmotstånd men det gör man ju inte inne.

Trainerroad
Vernersson sa:
roller sa:
Freddie L sa:
Nån som känner igen sig?

Jag känner igen mig. Detta fick mig att skaffa en annan sadel och att "tvinga" mig att variera sittställningen. Det blir annars gärna att man sitter i samma sittställning inomhus.

Rockerplate är da scheit (iaf för mig).
Köpte ett Realplate+ DIY kit från https://turborocks.co/
Smart grej! Nu var jag ju inne på att jag på något vis tyckte det var positivt att få en anledning att jobba igenom sittställningen, så jag får väl ge det en chans. Men får jag inte ordning på det kunde det där bli en fin julklapp.

Trainerroad
Vernersson sa:
roller sa:
Freddie L sa:
Nån som känner igen sig?

Jag känner igen mig. Detta fick mig att skaffa en annan sadel och att "tvinga" mig att variera sittställningen. Det blir annars gärna att man sitter i samma sittställning inomhus.

Rockerplate är da scheit (iaf för mig).
Köpte ett Realplate+ DIY kit från https://turborocks.co/

Tack för tipset! Det får nog bli någon liknande lösning för min del också.
Jag har tidigare sett hemmabyggen där de använder tennisbollar.

Tillbaka
Topp