Trainerroad

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
Botis sa:
nisseson sa:
NLC sa:
Bra val. Det jag saknar i TR är en "liknande pass" länk om man t.ex. vill köra samma format men med högre/lägre intensitet.
Har inte kört TR på ett tag, men minns det som att man lätt kunde justera intensiteten i procent av default på alla pass? Om det stämmer kan du ju köra exakt samma pass på ett par procent lägre. Minns jag fel?
Det stämmer, man kan justera ner/upp varje pass.
Visst kan man fortfarande justera intensiteten på passen (och med senaste desktop app-uppdateringen även göra det med piltangenterna under körning), men då skalas ju hela passet upp/ned inkl t.ex uppvärmning.

Eftersom passens "zoner" sätts endast utifrån inställt FTP så saknar jag länkning till liknande pass där själva workout-delen är en lättare eller jobbigare varianter (t.ex. Bird/Bashful/Baird eller Ansel Adams/San Joaquin/Foerster eller Bear Creak vs Emerson). Framför allt upplever jag att man i de högre zonerna behöver kunna sätta intervallernas effektmål lite mer anpassat för ens egen effektprofil för att det ska ge mer.
 

herne

Medlem
Trainerroad
Inomhussäsongen börjar närma sig och valet står mellan zwift (kört senaste tre åren) och TR. Finns det någon vänlig själ som sitter på en TR-kod så man kan testa en månad? God karma utlovas! Pm me :)
 

Dr_Rydell

Ny medlem
Trainerroad
Sweetspot mid vs low, 5 vs 3 dagar i veckan. Någon som tar bort onsdagens pass på mid så det blir 4 dagar i veckan. Verkar bra kompromiss om man tycker 3 är för lite, men där 5 pass i veckan tar för mkt tid i anspråk. Onsdagen verkar ju vara mer av återhämtningspass/uthållighet och är det som får stryka på foten.

Sen, short power build vs general build för långloppsåkare?

I speciality känns XC-marathon som en no brainer.
 

Henriken

Ny medlem
Trainerroad
MIn första "riktiga" cykelsäsong ska snart följas av min första trainersäsong och jag håller på att vela mellan TR och zwift. TR verkar mer uppstyrt vad gäller träningsplaner (jag behöver inte nåt avancerat men vill åtminstone se progress) men jag tror att jag skulle vilja göra nåt längre fritt pass i veckan inte minst för att nöta sadeltid. Hur brukar ni som kör TR göra med "underhållning" under passen? Å ena sidan känns Netflix som distraherande men å andra sidan vet jag inte om jag klarar att stirra på en vägg i två-tre timmar. Inbillar mig att zwift är något roligare för långpass.
 

Stumpy

Aktiv medlem
Trainerroad
I vintras, så körde jag oftast tidigt på morgonen när det fortfarande pågick någon NHL-match. Inte för distraherande i alla fall. Mer än en dryg timme står jag dock inte ut på trainern.
 

MAMTB

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag körde flera 3h-pass i vintras med trainerroad. Väljer då något av deras olika distanspass som finns där det varierar lite i motstånd eller olika övningar med jämna mellanrum. Brukar ha tv:n på samtidigt och kollar på den.
 

Henriken

Ny medlem
Trainerroad
xert + swift såg intressant ut. Vad jag förstår så integrerar de på ett bra sätt så man kan köra xert-workouts i Zwift. TrainerRoad verkar inte alls ha samma möjligheter?
 
Trainerroad
Varför vill man köra Xert + Zwift? För att se en virtuell kopia av en själv cykla? Jag kör TR/Xert och stirrar in i väggen. På lugnare pass kan man kanske ha någon Netflix-serie framför sig som man inte bryr sig så mkt om att följa men de passen blir oftast utomhus om inte vädret är total katastrof.
 

Eld

Medlem
Trainerroad
Jag kör med dum trainer och måste själv se till att följa effektkurvan. All tid går åt till att stirra på TR skärmen, se till att min effekt ligger rätt och inte ge upp för att det är "för tungt".

Det finns ingen tid eller mentalt utrymme för någon annan underhållning.
 

Henriken

Ny medlem
Trainerroad
Tanken är alltså att under vintern köra både intensiva och längre lugna pass inomhus. De intensiva passen räknar jag också med att bara stirra i väggen/skärmen och försöka hålla effekt och följa passet. Grejen är långpassen. De tror jag inte jag klarar utan nån distraktion eller variation. Zwift verkar lösa den frågan, men jag tänkte egentligen inte skaffa bägge så frågan var hur trainerroadare gör. Men visst, "Zwift" är väl ett rimligt svar.
 

Trhuster

Medlem
Trainerroad
Jag använder mig av Netflix på en surfplatta vid tråkiga långa lugna pass. Sitta och titta på en avtar i Zwift är inte så kul efter tag imo.
 

stoffe1

Medlem
Trainerroad
Hej
Har lite funderingar inför vintersäsongen. Jag ska försöka vara i bra form till långloppscupen drar igång i vår.
Vilka träningsprogram lämpar sig bäst till långlopp?
Jag räknar med tre pass i veckan då det kommer bli ganska mycket skidåkning också fram till Vasaloppet.
Kom gärna med lite idéer och förslag.
Ca 25 veckors träning som jag skulle vilja ha hjälp med.
 

herne

Medlem
Trainerroad
Det finns en specialare för xc marathon så den känns ju rätt given.
Innan det hade åtminstone jag tänkt köra sweet spot base. Däremot är jag inte hundra på vilken build phase jag ska köra. General eller sustained power kanske. Short power är bra för mtb står det i beskrivningen.
Veteranerna här kanske har andra goda råd, för mig är det första vintern med tr.

stoffe1 sa:
Hej
Har lite funderingar inför vintersäsongen. Jag ska försöka vara i bra form till långloppscupen drar igång i vår.
Vilka träningsprogram lämpar sig bäst till långlopp?
Jag räknar med tre pass i veckan då det kommer bli ganska mycket skidåkning också fram till Vasaloppet.
Kom gärna med lite idéer och förslag.
Ca 25 veckors träning som jag skulle vilja ha hjälp med.
 

stoffe1

Medlem
Trainerroad
Tack, vi är inne på samma spår. Jag väljer nu mellan General eller sustained power. Efter det blir det väl programmet för maraton.
Men hoppas någon har
 

konscious

Aktiv medlem
Trainerroad
Tjäna pengar, är TR viktigaste mål.

Finns inga som helst evidens att mala på med sst skulle vara framgångsrikt, inte ens för hobbymotionären.

Däremot generella träningsupplägg är inte heller att rekommendera.

Du är själv din bästa tränare, skaffa kunskap om fysiologi och adaption.

Du kommer bli förvånad när din känsla är rätt i att styra träningen.
 

Philan

Medlem
Trainerroad
Så du menar att företag finns för att tjäna pengar?

Och! Att om jag lär mig mycket om fysiologi och adaption så blir jag duktig på träningslära?

Låter rimligt. Men! För vanliga människor, som inte hinner/orkar/vill bli duktiga tränare, så funkar Trainerroad otroligt bra. Att de vill tjäna pengar tycker jag också är bra, svårt att tro att de skulle göra lika bra grejer om de sysslade med välgörenhet.
 

stoffe1

Medlem
Trainerroad
Klart dom tjänar pengar. Jag har inga problem att betala för den tjänsten.
Även om programmet inte är anpassat efter mig så är jag nöjd med den hjälp jag får ut av trainerroad. Sen finns det dom som har bättre kunskap än mig som säkert klarar sig utan hjälp.
 

castrello

Ny medlem
Trainerroad
stoffe1 sa:
Tack, vi är inne på samma spår. Jag väljer nu mellan General eller sustained power. Efter det blir det väl programmet för maraton.
Men hoppas någon har
I detta skede handlar det väl om att välja base. Kör du få pass säger jag sweet spot. Ska du kombinera med skidor low volume.

Jag körde short power sen (för xco) men körde två varv base och 1.5 varv build.
 

Eld

Medlem
Trainerroad
Philan sa:
Så du menar att företag finns för att tjäna pengar?

Och! Att om jag lär mig mycket om fysiologi och adaption så blir jag duktig på träningslära?

Låter rimligt. Men! För vanliga människor, som inte hinner/orkar/vill bli duktiga tränare, så funkar Trainerroad otroligt bra. Att de vill tjäna pengar tycker jag också är bra, svårt att tro att de skulle göra lika bra grejer om de sysslade med välgörenhet.
+1

Trainerroad har hjälp mig kollossalt mycket. Det skulle säkert bli ännu bättre om jag skaffade mig en duktig tränare alternativt lärde mig lika mycket själv... men det kommer ju aldrig hända.
 
Trainerroad
konscious sa:
Finns inga som helst evidens att mala på med sst skulle vara framgångsrikt, inte ens för hobbymotionären.
Just det här är intressant att du nämner, vet att Mikael Flockhart var inne på samma spår i intervjun med Tyngre Träningssnack avsnitt 194.

Särskilt om man har tidsbrist så bör väl sk sweetspot fungera som sämst. En så polariserad träning som möjligt är nog det som ger mest om man tex är begränsad till 3st pass/vecka.
 

herne

Medlem
Trainerroad
Har ni ens sett hur programmen ser ut? Av mina 8 senaste pass har någon av intervallerna varit 15 min eller längre. Visst finns det en del sweet spot men det är mer vo2 typ norska fyror och sånt. Och då kör jag ändå upplägg för mtb.
 
Trainerroad
herne sa:
Har ni ens sett hur programmen ser ut? Av mina 8 senaste pass har någon av intervallerna varit 15 min eller längre. Visst finns det en del sweet spot men det är mer vo2 typ norska fyror och sånt. Och då kör jag ändå upplägg för mtb.
Ja, har TR själv och gillar den stora databasen.
Det jag syftar på är just att har man tidsbrist och håller sig till 3pass i veckan så tror jag personligen inte att sk sweetspot är det mest givande.
Se ett exempel på ett sådant pass i bifogad bild nedan, väljer man att följa en färdig plan så har de första sex veckorna många liknande submaximala pass sett till ens FTP.
Att polarisera, förutsatt att man inte är helt nybörjare inom strukturerad träning, tror jag ger mest för de flesta.
 

Bilagor

herne

Medlem
Trainerroad
Hur skulle du vilja att det ser ut då? Är genuint nyfiken, har inte grävt tillräckligt djupt än. Känner mest att det är en ganska bra spridning nu, men optimalt kanske det inte är? Vissa tycker ju t.ex att man bara ska köra norska fyror :)
 
Trainerroad
Så hög differens på träningsstressen som möjligt.
För enkelhetens skull så fortsätter jag på inslagen väg med 3pass/vecka, då skulle jag lagt upp det enligt följande:

Pass1: Högintensivt, anaerobiskt. Långt över FTP, tex 30/30 eller 60/60 på 120%+ av FTP.

Pass2: Vo2Max-fokus, tex 4x4 eller uppemot 8min per intervall. Allt för att stressa syreupptaget max

Pass3: lågintensiv distans. 2-3tim+ där man verkligen "vågar" hålla nere pulsen.

Samtliga pass går utan problem att bygga i Trainerroad, men inte om man följer en färdig plan.
 

Spacekitty

Aktiv medlem
Trainerroad
ancientacid sa:
Se ett exempel på ett sådant pass i bifogad bild nedan, väljer man att följa en färdig plan så har de första sex veckorna många liknande submaximala pass sett till ens FTP.
Nu har du ju valt att visa ett pass från just Sweet Spot Base planerna. Det är ju för att snabbt få upp lite kondition för nybörjare som helt saknar detta innan dom kan gå vidare med build eller speciality.

General build ser ju lite annorlunda ut.

Skrmavbild2019-10-15kl.08.53.23.png
 
Senast ändrad:
Trainerroad
Spacekitty sa:
ancientacid sa:
Se ett exempel på ett sådant pass i bifogad bild nedan, väljer man att följa en färdig plan så har de första sex veckorna många liknande submaximala pass sett till ens FTP.
Nu har du ju valt att visa ett pass från just Sweet Spot Base planerna. Det är ju för att snabbt få upp lite kondition för nybörjare som helt saknar detta innan dom kan gå vidare med build eller speciality.

General build ser ju lite annorlunda ut.
Det är jag helt på det klara med, men om du kollar igen vad jag skrev så tar jag upp detta:
"... väljer man att följa en färdig plan så har de första sex veckorna många liknande submaximala pass sett till ens FTP.
Att polarisera, förutsatt att man inte är helt nybörjare..."

Det var just hela grejen att har man lite träningsvana så är det lite "bortkastat" att även som hobbymotionär som en annan var inne på köra sweetspot.

Bara för att man betalar för Trainerroads tjänst så är det ingen helig graal att följa deras planer från start till mål, inkluderat base, vilket man lätt får en känsla för att det är ett krav, eller åtminstone något som är bäst för alla.
Plockar man russinen ur programmet redan under tidig höst, istället för att slösa några veckor /månader på sweetspot TROR JAG att man kommer ut i bättre form till vårkanten. :)
 

Ubbe73

Medlem
Trainerroad
Här precis skaffat TR och ska påbörja en plan idag. Hoppas kunna cykla 4-5ggr/vecka och har kört mtb i 2 år. Valde Sweet Spot och Low volume. Var först inne på Mid, men tänkte att det är bättre att komplettera Low med lite mer utomhus cykling. Tror att motivationen till 5 pass inne kan vara svår att hålla.

Är det bättre att hoppa in på Build direkt och isåfall vilken plan? Cyklar för närvarande 3-4 ggr/vecka.
 

Ubbe73

Medlem
Trainerroad
NLC sa:
Om du kör en "Build" redan nu som prep för en säsong 2020, vad tänker du då göra efter nyår?
Syftade mer på inläggen som diskuterade om man ska köra Build eller ej. Om jag vänder på frågeställningen, Sweet Spot eller Traditional base? Skiljer en hel del i passen mellan dessa. Vad kan passa en amatör att köra? Har inget FTP som är värt att nämna........
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
Tanken med TrainerRoads träningsplaner är att "man ska köra" Base - Build - Specialty och om jag endast tränade inomhus hade jag personligen inte valt "Traditional Base" som start då det känns alltför segt att mata igenom 4 veckor med bara Z2 på trainer. Dessutom är väl alla (mer eller mindre) amatörer här även om vissa tränat längre än andra ;-)
 

Ubbe73

Medlem
Trainerroad
NLC sa:
Tanken med TrainerRoads träningsplaner är att "man ska köra" Base - Build - Specialty och om jag endast tränade inomhus hade jag personligen inte valt "Traditional Base" som start då det känns alltför segt att mata igenom 4 veckor med bara Z2 på trainer. Dessutom är väl alla (mer eller mindre) amatörer här även om vissa tränat längre än andra ;-)
Håller fast vid min plan som är Sweet Sport Low. Komplettera med 1-2 pass ute hoppas jag hinna/orka.
 

glitch

Aktiv medlem
Trainerroad
NLC sa:
Om du kör en "Build" redan nu som prep för en säsong 2020, vad tänker du då göra efter nyår?
Han ska bli ännu starkare förstås ;-)

Skämt å sido, vad händer om man bara kör build pass, vecka in och vecka ut tills våren kommer?
3 dagar i veckan.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer