Får inte loss SPD-pedalerna

Lunaspice78

Medlem
Jag har köpt en begagnad cykel med monterade SPD-pedaler. Originalpedalerna följde med och nu när jag ska byta pedaler så är det lögn i helvete att ens rubba dem. Jag är ganska övertygad om att jag drar åt rätt håll men det händer nada (har även testat motsvarande håll). Har sprayat med 5-56 och även låtit det verka över natten. Använder pedalnyckel.

Har ni några bra tips eller är det bara att kapitulera och lämna in skiten?

Sätt pedalarmen rakt ned, sätt verktyget så att det pekar på klockan två om du tittar från sidan så snett uppåt bakåt på cykeln. Sätt foten på pedalen och tryck med verktyget mot baknavet. Skaffa en längre hävarm om det behövs. Gör samma manöver på andra sidan. Tryck alltid mot baknavet.

Jag har köpt en begagnad cykel med monterade SPD-pedaler. Originalpedalerna följde med och nu när jag ska byta pedaler så är det lögn i helvete att ens rubba dem. Jag är ganska övertygad om att jag drar åt rätt håll men det händer nada (har även testat motsvarande håll). Har sprayat med 5-56 och även låtit det verka över natten. Använder pedalnyckel.

Har ni några bra tips eller är det bara att kapitulera och lämna in skiten?
Skruvstäd fick jag tipset av rn kille... Och hävarm

En annan metod som jag brukar ta till vid "omöjliga" pedaler är att med ena handen omsluta pedalnyckeln mot pedalen där den ska sitta, och säkra så att verktyget inte kan flyga iväg, och med andra handen slå några välriktade och hårda slag med en rejäl hammare på själva verktygets skaft.

Det förutsätter såklart att man först ställt vevarmen i sånt läge att den inte snurrar runt av slagen.

En annan metod som jag brukar ta till vid "omöjliga" pedaler är att med ena handen omsluta pedalnyckeln mot pedalen där den ska sitta, och säkra så att verktyget inte kan flyga iväg, och med andra handen slå några välriktade och hårda slag med en rejäl hammare på själva verktygets skaft.

Det förutsätter såklart att man först ställt vevarmen i sånt läge att den inte snurrar runt av slagen.

Ja, hammaren är bra, men du kan först prova mzi's tips.

Kopparpasta på pedalgängan när du monterar orginalpedalerna, så har du inte samma problem nästa gång.

Sätt pedalarmen rakt ned, sätt verktyget så att det pekar på klockan två om du tittar från sidan så snett uppåt bakåt på cykeln. Sätt foten på pedalen och tryck med verktyget mot baknavet. Skaffa en längre hävarm om det behövs. Gör samma manöver på andra sidan. Tryck alltid mot baknavet.
Alla har sina metoder men jag tycker inte pedalarmen skall vara rakt ned, jag tycker det är lättare om man har den runt kl 7-8 någonstans, då hamnar den lite i ett dödläge med pedalnyckeln på ca kl 2-3 och det är mycket lättare att få kraft att trycka till.

Som sagts tidigare, hävarm är the shit. Sist när jag skulle ha av en riktigt jäkla fastärgad pedal så fick jag ta en 2m hävarm. Det gick, men gängorna följde med...

Hade samma problem... kapitulerade och gick till en cykelmek.... "Inga problem" sa de... 15 min senare; "tyvärr, köp nytt vevparti...de här kommer inte loss..." Åkte hem och tigersåg och borr kom fram... Nu sitter de nya pedalerna där de ska. True story!

Jag fick inte lös en SPD pedal på en MTB jag ville sälja, även om jag stöd på pedalnycklen eller slog med en hammare på nyckeln. Hoppade att köparen ville ha SPD. Det ville han inte. Han var tyngre byygd än jag och fick lös pedalen i en sekund med bara handkraft.
Jag har nu köpt en pedalnyckel med mycket längre arm.

Senast ändrad:
Nu har jag testat. Rubbas inte en mm. Det som hände på vänster pedal (trycker på hållet mot baknavet) var att insexdelen på insidan av vevarmen började leta sig in i gängorna på vevarmen. Det känns som att den följer med när jag försöker rubba pedalen. Känns som att det inte alls ska vara så? Har inget bra att hålla emot med på insexsidan heller. Vad gör jag?

Nu har jag testat. Rubbas inte en mm. Det som hände på vänster pedal (trycker på hållet mot baknavet) var att insexdelen på insidan av vevarmen började leta sig in i gängorna på vevarmen. Det känns som att den följer med när jag försöker rubba pedalen. Känns som att det inte alls ska vara så? Har inget bra att hålla emot med på insexsidan heller. Vad gör jag?
Vad menar du med hålla emot? Och vad är insexdelen?

Bild?

Edit: baksidan av pedalaxeln? Många pedaler har både uttag för insex på baksidan och för pedalnyckel runt axeln, så är det det du menar så är det ju rätt. Axeln på pedalen går ju rakt genom vevarmen. Eller missförstår jag? (kolla filmen ovan, Daily Lama)

Jag brukar köra en spännrem som låser fast vevarmen jag ej skruvar på mot bakhjulsstaget, det brukar ge bättre möjlighet att applicera kraft med eller utan hävstång.

Vissa pedaler har ett insexhål på insidan, andra har fäste för pedalnyckel och en del har både och. Men båda dessa fästen sitter i samma axel, så man ska inte hålla emot på den ena.

Använd fast nyckel, helst av litet längd!
Pedalerna ska lossas moturs - som vanligt egentligen - men du får liksom stå avigt på vänstra sidan, (från sittpositionen sett).
Rostlösare lär du inte ha glädje av, utan använd tunn olja och låt stå över natten.
Dra litet åt "fel" håll i fall det skulle vara nåt sket i gängorna.

Tillbaka
Topp