[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?

Det gör man inte ?.

Man kan kleta på något ifall man inte vill ha ytrost, men annars är den "självsmörjande".
I en labmiljö som är helt ren ja, annars måste du smörja om du kör i något som är dåligt väder eller dammigt väder och så vidare.

Skälet till att cykellkedjor inte har oringar, är att oringen ger friktion, det tappas effekt, en mc har mycket sådant, så bråkdelar av en hästkraft struntas i, men cyklisten svär.

Det bygger bredd också, så det skulle nog bara fungera på en hoj med fast utväxling med drev och kedja, växlar i nav och vevhus går.

Racing på gp nivå, alltså en timme långa typ, skulle de kunna köra oringslöst rent teoretiskt ,men jag vet inte hur de gör. Lemans och annat endurance, så lär de köra med oring.

De oringskedjor jag hade på min mc på nittiotalet går inte att jämföra med dagens kedjor. Även om du misshandlar en kedja på en hoj med norr om 150 hk i håller den uppåt 2500 mil, sköter du den bra över 3000 mil. mina kedjor på den tiden på motorsvag hoj, jag pluggade, höll fan inte 1000 mil.

intressant. ungefär som att tätningarna på maskinlagren på våra trampcyklar mår bättre av smörjning även utitfrån?

Nej man behöver inte smörja en tätad kedja. Eller det finns en anledning till varför man skulle vilja det och det är korrosion.

När kedjan blir varm så är det knappt någon förlust längre jämfört med en otätad kedja. Eventuell friktion tas igen iom bättre smörjning. Att hjulet snurrar tyngre på mekpallen säger nada.

Att det inte finns till cykel handlar säkert om att det är överkurs och som du säger, hur växlarna fungerar.

BMW o Regina har visst tagit fram en kedja med en nästan diamanthård beläggning i rullarna.
Nästa outslitlig sägs det. Kan det bli något för cykelkedjor också?

Det är bara fördelar med att ha kvar "tillverkningsfettet" inuti kedjan så länge som möjligt
OBS: Inuti kedjan
Finns ju en anledning att det inte är ett uns av tillverkningsfett kvar i en kedja för någon som vill cykla snabbt och spara energi. Känns som det står utom allt tvivel att allt ska bort i det avseendet. Så kanske inte bara fördelar.

fabrikssmörjan verkar ha en del ska vi säga begränsningar. ska man lämna det kvar är det sannolikt bra att direkt snart späda ut det med en oljebaserad smörja så det har något att gifta sig med. för vaxbaserad smörja hävdas det att fabriksgucket helt måste bort.

adam kerin på zerofrictioncycling har ett test av fabrikssmörja i pipelinen, men har tills vidare lämnat den här informationen:

So if you desire a chain that will quickly zoom to becoming really high friction and that will eat through your drive train, then yes absolutely – leave the factory grease on.

If you want to have a day in day out super low friction chain and extremely long lasting drive train, as advised by anyone credible in this space for the last decade, remove the factory grease and use a top know lubricant choice.

When I get a chance, I will try to crank out a quick detail review, but I’m extremely pressed for time at the moment and so very quick numbers – block one – clean block of 1000km with no contamination added the factory grease chain had around 4 to 5 times the wear rate vs the top 4 or 5 lubricants tested to date.

Block 2 where contamination is added things became a lot worse – I haven’t even had time to punch the numbers in yet, but its bad. Really bad – just looking at the running sheet circa 10x as bad as the top 4 or 5 lubricants tested. I had to call test at the end of block 3 (which goes back to clean – no contamination, to give lubricants a chance to clear things from block 2 as a common claim for lubricants is they “clean as they lube”.

By the end of this block the chain was making one heck of racket, there was a worrying level of chain suck, and chain is so high friction it is was extremely hard to back pedal with no load / back pedal – if it wasn’t a 20w+ loss chain by then, I would eat a cycling helmet. A DH racing one.

Har så svårt att tro på det där pga varför skulle shimano göra så? Planerat åldrande?

Att det är lite sämre än optimalt, absolut!

PTFE anses ej vara skadligt för människor (nåja), men problemet är att det inte bryts ner. Min personliga åsikt är att biopersistenta ämnen ska användas/spridas alls. Kanske är det inget problem idag, eller om 100 år. Men skiten ackumuleras och många bäckar små senare så har man en stor mängd.

Vart kan man läsa om hur folk "dör som flugor" ? Vore intressant att veta!

Inte riktigt dör som flugor... men kolla filmen "Dark Waters"

När man sett den känns det ganska olustigt att använda teflon

Inte riktigt dör som flugor... men kolla filmen "Dark Waters"

Vill man inte se filmen så är det sammanfattat ganska bra på engelska Wikipedia. Detta var i USA, kan tänka mig att det är än mer smutsigt i andra delar av världen där man inte tar lika stor hänsyn till miljö och personers hälsa.

Unlike other persistent organic pollutants, perfluorooctanoic acid persists indefinitely and is completely resistant to bio-degradation, remaining toxic. The only way to reduce levels in the body is by physical elimination rather than degradation.[82] In 2014, the International Agency for Research on Cancer designated PFOA as "possibly carcinogenic" in humans.[83] In October 2015, one Ohio resident was awarded $1.6 million when a jury found that her kidney cancer was caused by PFOA in drinking water. In December 2016 two million dollars was awarded when a jury found it caused the plaintiff's testicular cancer and awarded punitive damages in the amount of $10.5 million.[84] This was the third case where a jury found DuPont liable for injuries resulting from exposure to PFOA in drinking water sources. There were 3,500 similar cases awaiting trial c. 2015. According to the co-lead counselor, internal documents revealed during trial showed DuPont had known of a link between PFOA and cancers since 1997. DuPont maintains it has always handled PFOA "reasonably and responsibly" based on the information they, and industry regulators, had available during its use. However, the jury concluded that DuPont did not act to prevent harm or inform the public, despite the information available. In 2017, DuPont settled 3,550 personal injury claims related to the Parkersburg, West Virginia plant for $671 million.

fabrikssmörjan verkar ha en del ska vi säga begränsningar. ska man lämna det kvar är det sannolikt bra att direkt snart späda ut det med en oljebaserad smörja så det har något att gifta sig med. för vaxbaserad smörja hävdas det att fabriksgucket helt måste bort.

adam kerin på zerofrictioncycling har ett test av fabrikssmörja i pipelinen, men har tills vidare lämnat den här informationen:

So if you desire a chain that will quickly zoom to becoming really high friction and that will eat through your drive train, then yes absolutely – leave the factory grease on.

If you want to have a day in day out super low friction chain and extremely long lasting drive train, as advised by anyone credible in this space for the last decade, remove the factory grease and use a top know lubricant choice.

When I get a chance, I will try to crank out a quick detail review, but I’m extremely pressed for time at the moment and so very quick numbers – block one – clean block of 1000km with no contamination added the factory grease chain had around 4 to 5 times the wear rate vs the top 4 or 5 lubricants tested to date.

Block 2 where contamination is added things became a lot worse – I haven’t even had time to punch the numbers in yet, but its bad. Really bad – just looking at the running sheet circa 10x as bad as the top 4 or 5 lubricants tested. I had to call test at the end of block 3 (which goes back to clean – no contamination, to give lubricants a chance to clear things from block 2 as a common claim for lubricants is they “clean as they lube”.

By the end of this block the chain was making one heck of racket, there was a worrying level of chain suck, and chain is so high friction it is was extremely hard to back pedal with no load / back pedal – if it wasn’t a 20w+ loss chain by then, I would eat a cycling helmet. A DH racing one.

Följt honom sen dag 1. Hyfsat rigoröst protokoll för test och utan några direkta BIAS (i alla fall från början). Säger han 20w och 10x sämre så litar jag på det, men ni som vill ha kvar geggan i era länkar go ahead.

Jag har iaf hittat rätt och jobbar nu bara med vanlig, klassisk cykelolja och trasor.
Inget jox (t ex vax, bornitrid, ptfe eller flourocerande effekter)
Det blir bästa resultat för mig.
Olja in och sen torka bort överflödet med trasa så har jag en drivlina som är tyst, följsam, fukttålig, ren&fin.

Senast ändrad:
Jag har iaf hittat rätt och jobbar mi bara med vanlig, klassisk cykelolja och trasor.
Det blir bästa resultat för mig. Olja in och sen torka bort överflödet med, trasa så har jag en drivlina som är tyst, följsam, fukttålig, ren&fin.
Precis, lämna efter inoljlning, drygt 5 minuter, då har det är fastnat, lösts loss, lika löser lika, och det följer med avtorkningen, finns inget bättre sätt, tvätta kedja är ett minne blot.

Har så svårt att tro på det där pga varför skulle shimano göra så? Planerat åldrande?

Att det är lite sämre än optimalt, absolut!
de förutsätter väl att köparen tar hand om sin kedja, t ex genom att strax använda shimanos egen goto oljebaserade kedjesmörj, komplett med teflon och allt.

fabriksfettet är misstänker man i första hand designat för att bevara kedjan i presentabelt skick i sin förpackning. och där inte svettas ut över förpackningsplasten alltför mycket, t ex när lastbilen som fraktar kedjan blir stående utomhus i solen en varm dag i texas.

problemet med att ta bort fabriksfettet är väl närmast en sak för vaxanvändare? kerin säger inget om det, men att han inledningsvis rengör kedjan från fabriksfettet även vid test av oljebaserade produkter är väl ägnat att ge ett sas rent system?

värdefullaste läsningen i hans tester är block 3 och 5 där han mäter slitage vid fortsatt användning av smörjan efter torr nedsmutsning i block 2 resp våt i block 4. att vaxdoppning ger så mycket bättre resultat beror delvis på att kedjan sas automatiskt får en rengörning vid varje dopp. men inget hindrar att man kokar kedjan även vid droppa på-vaxprodukter och sannolikt erhåller liknande resultat. en rätt smidig hantering ändå.

men sköljning i varmt vatten eller vax lär knappast fungera med oljebaserade produkter där kedjan antingen får rengöras med lacknafta, eller fortsätta bada i sin egen slipande smuts. kan ju något mildras om man använder tunnflytande olja med korta intervall och resulterande mer guck att ta hand om. men ju svårlösligare och motståndskraftigare preparat desto mindre självrengörning.

titta som sagt vad som händer mellan block 4 och 5; avslöjande läsning.

Jag har iaf hittat rätt och jobbar mi bara med vanlig, klassisk cykelolja och trasor.
Det blir bästa resultat för mig. Olja in och sen torka bort överflödet med, trasa så har jag en drivlina som är tyst, följsam, fukttålig, ren&fin.
Precis, lämna efter inoljlning, drygt 5 minuter, då har det är fastnat, lösts loss, lika löser lika, och det följer med avtorkningen, finns inget bättre sätt, tvätta kedja är ett minne blot.

Önskar ni båda någon gång får uppleva vad zero friction verkligen innebär!

Jag fattar det som att fabriken dumpade kemikalier som använder för att framställa Teflon (C8) rakt ut i dricksvattnet? Inte direkt så att de blev sjuka av teflonet i sig? Eller fattar jag fel?

Precis. Teflon kan dock brytas ner till PFOA/C8 när man värmer upp det över 300 grader. Debatten huruvida det är farligt eller ej i stekpannor osv. brukar dyka upp titt som tätt. Det ska inte vara farligt (för människor) vid normal användning. Å andra sidan kommer de nya rön hela tiden och det är alltid svårt att veta påverkan ett material har på djur och natur över flera decennier. Eftersom det knappt bryts ner i naturen så kan jag tycka att finns poäng att vara sparsam med användandet av PFAS-produkter.

Man kan väl fortfarande tvätta bort geggan i kedjan och få känna en drivlina som den ska vara?

Nästa steg blir då att göra sig av med tvättvätskan eller hur?
Problemet med alla de kemikalier vi omger oss med, medvetet eller omedvetet, att vi vet för lite eller ingenting alls om långtidsverkan på livsmiljön. Det kan vara på sin plats att tänka efter. Helst före. Alltså göra så gott vi kan helt enkelt. Och där ingår att ge fan i att göra saker som vi ju faktiskt vet om inte är bra.

Nästa steg blir då att göra sig av med tvättvätskan eller hur?
Problemet med alla de kemikalier vi omger oss med, medvetet eller omedvetet, att vi vet för lite eller ingenting alls om långtidsverkan på livsmiljön. Det kan vara på sin plats att tänka efter. Helst före. Alltså göra så gott vi kan helt enkelt. Och där ingår att ge fan i att göra saker som vi ju faktiskt vet om inte är bra.
Jag tvättar en kedja var 150 mil på LVG i bio-avfettning som jag sen åker till miljöstationen med den en gång per år. Kedjan tas av och ALL skit hamnar i dunken jag lämnar på stationen. Det är min nivå av "så gott jag kan" tycker den är helt OK.

apropå vad närbesläktade ämnen kan ställa till med väl ute i miljön. saxat från omni...

INRIKES

Drack giftigt vatten i flera år – dom i dag​

För åtta år sedan uppdagades det att dricksvattnet i Kallinge i Blekinge var förorenat med högfluorerade kemikalier (PFAS). I dag ska Blekinge tingsrätt avgöra om det kommunala vattenbolaget är skyldigt att betala skadestånd.
– Vi menar att det föreligger en faktisk skada redan genom att vi vet att vi har de här gifterna i kroppen och inte blir av med dem, säger Herman Afzelius, ordförande i PFAS-föreningen.
Det förorenade vattnet har kunnat spåras till det brandskum som under många år användes när flygflottiljen F17 övade brandsläckning. Kemikalier sipprade ner i grundvattnet och till den vattentäkt där Kallingebornas vatten hämtades.
Totalt 165 invånare har stämt Ronnebys kommunala vattenbolag Miljöteknik, men utan att precisera några skadeståndskrav i kronor och ören. I dagens dom klargörs bara om det finns ett skadeståndsansvar eller inte.

Helt galet att det tillåts i släckskum...

Var väl USA som spred sån skit nere i Sydkorea, tror de åkte på sanering sen även fast de försökte dölja i der längsta.

Uppsala Vatten processar mot Försvarsmakten ang föroreningar fr släckskum som användes vid F16. Artikeln fr 2019, men är långt ifrån avgjort ännu.

Geggan på utsidan tvättas bort av den metoden som beskrivs. Inne i rullarna får det ligga kvar.

Så nedan har då fått allt om bakfoten menar du? Allt de inte visste är att man måste få bort exakt rätt mängd klistergegga innan man ångar på med ännu mer olja?

(Factory grease test was with a shimano Ultegra 11spd. For the record I believe shimano likely makes the best & fastest factory grease – KMC / YBN are probably pretty close, campy is notably stickier, srams axs road is not as terrible as its 11spd road and mtb chains which are more akin to factory glued vs factory greased – in short i have enormous doubts that any other manufacturers grease will perform much better than the shimano factory grease test – we will just attain slightly different grades of terrible vs top known chain lubricants).

All PFAS vi använder i form av olja, kläder, förpackningar, skidvalla, ytbehandling med mera hamnar väl naturen förr eller senare? Det är väl inte så att det sorteras eller filtreras ut och förvaras i berggrunden för all framtid likt radioaktivt avfall?

Smörjer man kedjan med PTFE och torkar av med en trasa så hamnar det mesta via trasa, förbränning, deponi, rökgaser, vatten och till sist bland annat i växter, djur och människor. Det bioackumuleras i det tysta tills det går över någon skadlig nivå.

apropå vad närbesläktade ämnen kan ställa till med väl ute i miljön. saxat från omni...

INRIKES

Drack giftigt vatten i flera år – dom i dag​

För åtta år sedan uppdagades det att dricksvattnet i Kallinge i Blekinge var förorenat med högfluorerade kemikalier (PFAS). I dag ska Blekinge tingsrätt avgöra om det kommunala vattenbolaget är skyldigt att betala skadestånd.
– Vi menar att det föreligger en faktisk skada redan genom att vi vet att vi har de här gifterna i kroppen och inte blir av med dem, säger Herman Afzelius, ordförande i PFAS-föreningen.
Det förorenade vattnet har kunnat spåras till det brandskum som under många år användes när flygflottiljen F17 övade brandsläckning. Kemikalier sipprade ner i grundvattnet och till den vattentäkt där Kallingebornas vatten hämtades.
Totalt 165 invånare har stämt Ronnebys kommunala vattenbolag Miljöteknik, men utan att precisera några skadeståndskrav i kronor och ören. I dagens dom klargörs bara om det finns ett skadeståndsansvar eller inte.
tingsrätten gav de klagande principiellt rätt till ersättning. lär dock inte stanna i den instansen.

Senast ändrad:
l1010545.jpg

Problemet löst!

Så nedan har då fått allt om bakfoten menar du? Allt de inte visste är att man måste få bort exakt rätt mängd klistergegga innan man ångar på med ännu mer olja?

(Factory grease test was with a shimano Ultegra 11spd. For the record I believe shimano likely makes the best & fastest factory grease – KMC / YBN are probably pretty close, campy is notably stickier, srams axs road is not as terrible as its 11spd road and mtb chains which are more akin to factory glued vs factory greased – in short i have enormous doubts that any other manufacturers grease will perform much better than the shimano factory grease test – we will just attain slightly different grades of terrible vs top known chain lubricants).
Nej, men lika löser lika, med olja tar du bort det, är min erfarenhet, från både shitmano, campa och kmc kedjor. Lägger du på vaxbaserat ovanpå, så nej.

Nej, men lika löser lika, med olja tar du bort det, är min erfarenhet, från både shitmano, campa och kmc kedjor. Lägger du på vaxbaserat ovanpå, så nej.
Jag förstår verkligen inte vad du menar. Länken jag skickade visar utom allt tvivel att ha kvar geggan i kedjan dramatiskt försämrar livslängden samt en påtaglig effektförlust. Så vad är anledningen att den ska vara kvar? (inte intresserad av "det funkar för mig" svar)

Jag förstår verkligen inte vad du menar. Länken jag skickade visar utom allt tvivel att ha kvar geggan i kedjan dramatiskt försämrar livslängden samt en påtaglig effektförlust. Så vad är anledningen att den ska vara kvar? (inte intresserad av "det funkar för mig" svar)
Kan du inte förstå så kan jag inte hjälpa dig. Artikeln du postade pratar om att ta bort fettet utanpå, jag med.
fettet får du bort med avtorkningen efter att olja löst upp det. Vad är svårt att förstå? Avtorkningen är hård, fettet löser upp skiten, du får bort det. Simple as.

Kan du inte förstå så kan jag inte hjälpa dig. Artikeln du postade pratar om att ta bort fettet utanpå, jag med.
fettet får du bort med avtorkningen efter att olja löst upp det. Vad är svårt att förstå? Avtorkningen är hård, fettet löser upp skiten, du får bort det. Simple as.
Artikeln jag länkade till pratar om att fettet är dåligt och ska bort, oavsett vart det sitter. I artikeln skriver han bland annat nedan citat. Hur kan du tolka det som att man ska torka av kedjan utanpå? Deras egen guide för hur du tvättar en kedja är både för vax och "Top Drip Lube" och innefattar först 10-15 min i Mineral Turpentine, sen 2-5 agiterade bad i samma (beroende på kedja) samt ett sista i ren alkohol. Länk: https://zerofrictioncycling.com.au/wax-at-home/

"the factory grease simply has to go."

"the first thing you need to do with a chain is removing the factory grease before you put your chosen top drip lube on."

"factory grease is going to be a contamination magnet, so its starting bad, and only going to get worse."

"So if you desire a chain that will quickly zoom to becoming really high friction and that will eat through your drive train, then yes absolutely – leave the factory grease on."

"If you want to have a day in day out super low friction chain and extremely long lasting drive train, as advised by anyone credible in this space for the last decade, remove the factory grease and use a top know lubricant choice."

Så åter igen, varför ska jag lämna kvar fettet i kedjan?

a
artikeln och hela testkonceptet handlar om vad som finns inuti kedjan. helt tveklöst tydligt.

Fettet inne i rullarna gör nytta, utanpå samlar det skit. Det är verkligen inte svårt.
De kör avfetting så de tar bort även fettet inne i rullarna, det är dåligt för hållbarheten, tror inte du vinner så mycket på det.

Utanpå är det skitmagnet, ska bort, där tar jag bort det, oljan löser upp fettet på ytan så du torkar av det, efter en par tre fyra gånger är allt kladdigt skit borta på den värsta kedjan jag haft.

jag är nöjd med fettet kvar i rullarna, vill ni ta bort det, var så god.

Mckedjor kör oringar för att fett i rullarna är uselt? Tror inte det.

Fettet inne i rullarna gör nytta, utanpå samlar det skit. Det är verkligen inte svårt.
De kör avfetting så de tar bort även fettet inne i rullarna, det är dåligt för hållbarheten, tror inte du vinner så mycket på det.

Utanpå är det skitmagnet, ska bort, där tar jag bort det, oljan löser upp fettet på ytan så du torkar av det, efter en par tre fyra gånger är allt kladdigt skit borta på den värsta kedjan jag haft.

Givetvis kommer skiten även fastna på fettet även inne i rullarna och är nog en av anledningarna till att artikeln som du uppenbarligen inte har läst påstår följande:

"Again there is just such an enormous gulf between where the factory grease chain was at by the 3000km mark vs the top tested lubricants – I will revise my initial statement and say that factory grease is not even in the same state as the city of where the performance ball park is located for the top known lubricants."

"So if you desire a chain that will quickly zoom to becoming really high friction and that will eat through your drive train, then yes absolutely – leave the factory grease on.

If you want to have a day in day out super low friction chain and extremely long lasting drive train, as advised by anyone credible in this space for the last decade, remove the factory grease and use a top know lubricant choice."

Oljan är lossy, den "rinner" av och torkas av, tar med sig skiten.
Kolla upp en scot oiler för mc och läs. Du får en mc kedja att hålla puckolänge, just med olja, den är lossy, rinner av, tar med sig skit är principen. På cykeln torkar jag av det, på mcn flyger det av, tar med sig skiten, det åker in försumbart lite i en cykelkedja. Mina håller riktigt länge, det duger för min del. Det är låg friktion i dem, hur, testa med en fixe, där ser du kedjans motstånd på riktigt.

Oljan är lossy, den "rinner" av och torkas av, tar med sig skiten.
Kolla upp en scot oiler för mc och läs. Du får en mc kedja att hålla puckolänge, just med olja, den är lossy, rinner av, tar med sig skit är principen. På cykeln torkar jag av det, på mcn flyger det av, tar med sig skiten, det åker in försumbart lite i en cykelkedja. Mina håller riktigt länge, det duger för min del. Det är låg friktion i dem, hur, testa med en fixe, där ser du kedjans motstånd på riktigt.
Varför ska jag testa? Det är ju redan gjort i Zero Frictions test . Runt 20w loss nämns efter bara några 100mil i skit alltså varken försumbart eller låg friktion.

Senast ändrad:

problemet tycks vara att just fabriksfettet på cykelkedjor enligt vad kerin tydligen mätt upp ger 4-5 gånger mer slitage än en bra köpsmörja, så om man inte tar bort fabriksfettet även inne i kedjan är det önskvärt att använda en smörja som är tunnflytande nog att ta sig in och sas tvätta bort fabrikssmörjan.

men ett flertal av de varaktigare hajpade smörjorna tycks vara för trögflytande för att detta skall ske; dels har de 'penetration issues' dels har de ser man i block 3 och 5 ingen tvättande förmåga. de kan dock ändå vara att rekommendera för användning på t ex en längre tävling när man inte vill göra ett extra stopp för smörjning.

på mtb med mycket sprut och tvättning så tycker jag din metod fungerar bra med t ex syntetmotorolja. får bra hållbarhet på drivlinan. systemet tycks vara i balans. liknar väl ditt mc-system, lite självrengörande så där. men man får eftersmörja ofta, gärna var tredje timme.

på landsväg och pendling tycker jag det blir en hel del jobb att hålla kedjan ren från gucket som bildas och som dessa discipliner inte sas spontant befriar kedjan från...

Varför är just denna ”Kerin” att lita på? Är han nån slags oberoende guru, eller lever han kanske på att sälja kedjesmörjor? Utbildning? Hur är testen framtagna, finns det några vetenskapliga artiklar kring dem? Osv.
Kan ju vara värt att kolla upp för att bedöma trovärdigheten.

Varför är just denna ”Kerin” att lita på? Är han nån slags oberoende guru, eller lever han kanske på att sälja kedjesmörjor? Utbildning? Hur är testen framtagna, finns det några vetenskapliga artiklar kring dem? Osv.
Kan ju vara värt att kolla upp för att bedöma trovärdigheten.

Tillräckligt bra för att bemöta argument som "så här har jag alltid gjort och det funkar för mig"

Du kan läsa mer om hur testerna går till här : https://zerofrictioncycling.com.au/...Longevity-Full-Test-Brief-and-Protocol-v3.pdf

Affärsidén bygger på oberoende tester och sedan sälja den bästa produkten.

Finns såklart alltid en bias med där, men vill man tjäna pengar är det nog enklare att bara ha en fin flaska och sponsra GCN.

Att ytterligare en part kunde utföra liknande tester för att validera vore trevligt.

Tillräckligt bra för att bemöta argument som "så här har jag alltid gjort och det funkar för mig"

Du kan läsa mer om hur testerna går till här : https://zerofrictioncycling.com.au/...Longevity-Full-Test-Brief-and-Protocol-v3.pdf

Affärsidén bygger på oberoende tester och sedan sälja den bästa produkten.

Finns såklart alltid en bias med där, men vill man tjäna pengar är det nog enklare att bara ha en fin flaska och sponsra GCN.

Att ytterligare en part kunde utföra liknande tester för att validera vore trevligt.
Han lever alltså på att sälja den kedjesmörja som blev bäst i hans test?
Ja, isf vore det definitivt önskvärt att någon oberoende part vetenskapligt kunde återskapa resultaten.

det vore önskvärt ooms, men testerna skall betalas också. en annan testare frictionfacts tog betalt för sin hemsida, men blev sedan uppköpt. den hade också en hel del resultat som var värda att ställa ifråga. inte minst när det gällde drivlinefriktion och kedjeslitage. tour har gjort en del bra tester på smörjor med slitagemätare i labmiljö. en tysk nättidning jag har kommer med något som liknar tester ibland och som har visst läsvärde. de brittiska och amerikanska motsvarigheterna kan vi glömma; de går så uppenbart helt efter vad som ger annonsintäkter.

men kerins tester det mest verklighetsnära jag hittat. dock krävs det en del läsning för att tränga igenom ordrikedomen. som sagt för varje produkt kolla i den inledande tabellen block 3 och 5 i första hand. om du t ex köpt nfs framgår det tydligt; tvätta ur kedjan noggrannt med lacknafta så snart den träffat våt smuts. den fungerar kort sagt inte därefter.

han har vällovligt dragit ner byxorna på en del högprofilerade produkter som vi nu slipper slita sönder våra drivlinor med. och att inte klara cuten för att hamna i hans sortiment är en allvarlig nesa. senast är det absolute black graphene wax som lite överraskande får man säga visar sig inte hålla måttet.

kerin tjänar förmodligen väl så mycket pengar på sin uppdragsverksamhet gentemot olika fabrikanter som testar prototyper, men där är resultaten hemliga så länge inte fabrikanten väljer att publicera.

vi skall vara mer än glada så länge inte även han blir uppköpt.

Tillbaka
Topp