[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
I en labmiljö som är helt ren ja, annars måste du smörja om du kör i något som är dåligt väder eller dammigt väder och så vidare.Det gör man inte ?.
Man kan kleta på något ifall man inte vill ha ytrost, men annars är den "självsmörjande".
Skälet till att cykellkedjor inte har oringar, är att oringen ger friktion, det tappas effekt, en mc har mycket sådant, så bråkdelar av en hästkraft struntas i, men cyklisten svär.
Det bygger bredd också, så det skulle nog bara fungera på en hoj med fast utväxling med drev och kedja, växlar i nav och vevhus går.
Racing på gp nivå, alltså en timme långa typ, skulle de kunna köra oringslöst rent teoretiskt ,men jag vet inte hur de gör. Lemans och annat endurance, så lär de köra med oring.
De oringskedjor jag hade på min mc på nittiotalet går inte att jämföra med dagens kedjor. Även om du misshandlar en kedja på en hoj med norr om 150 hk i håller den uppåt 2500 mil, sköter du den bra över 3000 mil. mina kedjor på den tiden på motorsvag hoj, jag pluggade, höll fan inte 1000 mil.