[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?

Alla har sina favoriter. Själv gillar jag denna. Löser gammal olja och skit och drar inte åt sig smuts i större omfattning. Bara att torka av vid tvätt och olja på nytt. Jag tror den är PTFE-fri (Shimano har andra oljor som tydligt är PTFE-märkta). Med ny kedja så lägger jag i burk och dränker i denna. Känns som det tar bort det mesta av fabriksmörjningen. Det enda problemet är sprejmunstycket som kräver fingertoppskänsla för att få lagom droppar, lätt att det blir allt eller inget.

Senast redigerad av en moderator:
Så nedan har då fått allt om bakfoten menar du? Allt de inte visste är att man måste få bort exakt rätt mängd klistergegga innan man ångar på med ännu mer olja?

(Factory grease test was with a shimano Ultegra 11spd. For the record I believe shimano likely makes the best & fastest factory grease – KMC / YBN are probably pretty close, campy is notably stickier, srams axs road is not as terrible as its 11spd road and mtb chains which are more akin to factory glued vs factory greased – in short i have enormous doubts that any other manufacturers grease will perform much better than the shimano factory grease test – we will just attain slightly different grades of terrible vs top known chain lubricants).
Alltså. Den där texten får ju personen som skrivit den att framstå som ungefär lika trovärdig som hambini. Men alla blir saliga på sin tro.

Alltså. Den där texten får ju personen som skrivit den att framstå som ungefär lika trovärdig som hambini. Men alla blir saliga på sin tro.
Att jämföra med Hambini är ju bara ovärdigt. Detta är ju en person som försöker och även själv resonerar kring sitt eget bias. Finns en intervju med honom i Marginal Gains podden som är toppen. Har följt honom sen starten och viljan att verkligen göra detta bra genomsyrar det mesta. Men som nämnts tidigare finns det ju alltid saker man kan förbättra.

Vad känner du är största problemet rent sakligt?

Orkar inte plöja igenom texten och göra en seriös metodanalys,har verkligen inget ben i den här diskussionen.
Reagerade bara på tonen gentemot andra åsikter och den evtuella bias pga säljer olja som finns.
Samt har helt enkelt svårt att se hur kedjetillverkarna skulle slänga på något SÅ dåligt.
Dvs en helhetsbedömning mest på känsla.
Hen kan mycket väl ha rätt. Jag tycker bara att mer pekar åt andra håll.

Orkar inte plöja igenom texten och göra en seriös metodanalys,har verkligen inget ben i den här diskussionen.
Reagerade bara på tonen gentemot andra åsikter och den evtuella bias pga säljer olja som finns.
Samt har helt enkelt svårt att se hur kedjetillverkarna skulle slänga på något SÅ dåligt.
Dvs en helhetsbedömning mest på känsla.
Hen kan mycket väl ha rätt. Jag tycker bara att mer pekar åt andra håll.
Ingen kräver nog en metodanalys. Jag håller med om att det är svårt att både sälja Molten Speed Vax och samtidigt hävda 100% objektivitet. Men frågan är rör ju inte hur vida Molten är bättre än Silca med några få %, utan hur vida man ska ta bort factory lube eller inte. Säg att hans bias i det fallet står för hälften av effekten, då skulle kedjan och friktionen/slitaget ändå vara dubbelt. En förklaring kan ju vara att Shimano vill sälja kedjor?

Ingen kräver nog en metodanalys. Jag håller med om att det är svårt att både sälja Molten Speed Vax och samtidigt hävda 100% objektivitet. Men frågan är rör ju inte hur vida Molten är bättre än Silca med några få %, utan hur vida man ska ta bort factory lube eller inte. Säg att hans bias i det fallet står för hälften av effekten, då skulle kedjan och friktionen/slitaget ändå vara dubbelt. En förklaring kan ju vara att Shimano vill sälja kedjor?

Eller tvärt om. Skulle de sälja osmörjda kedjor (för de vet att 95% av kunderna inte orkar smörja vid montering), så skulle de få massor av reklamationer på kedjor som rostar direkt.

Eller tvärt om. Skulle de sälja osmörjda kedjor (för de vet att 95% av kunderna inte orkar smörja vid montering), så skulle de få massor av reklamationer på kedjor som rostar direkt.
Förmodligen troligare. Dock avlägset när man vill åt marginal gains. Känns dock som att de flesta i denna tråden som förespråkar att lämna kvar det inte direkt skriker efter de där sista 2 watten i ett TT-lopp utan snarare är i andra spektrat av marginal gains och vill gå den enkla vägen.

Jag letar efter innehållsförteckningen på Dumonde Techs kedjesmörj original, regular och lite. Jan Heine, Lael Wilcox och tjommarna på bikepacking.com säger ju att detta är "the bees knees" - men på Happy är det tyst om denna smörja. Ingen svensk återförsäljare är väl en av anledningarna kan jag tänka mig.

Hur som haver, är någon som vet om smörjan är radioaktiv eller inte?

Reklam:

Tillbaka
Topp