Mat/energi för cykelpass

Mat/energi för cykelpass
Egen sportdryck gör jag oftast på maltodextrin, seltin och så citronsaft från sån plastcitron. Man kan ju köra en mix av malto/dextro också

Alltid en snickers/lion eller liknande och kanske en näve nappar eller bilar. Sen brukar jag ha med en bar som inte är så sockerrik/energirik, typ en proteinbar, mest för mättnaden. Kör jag inte jättelänge eller jättehårt (vilket jag oftast inte gör så blir det lite mastigt att bara trycka i sig socker)

Kör jag utan energidryck så brukar jag köra en flaska vatten och en med resorb eller elektrolyt-tabletter. Gillar dom med lite smak och lätt kolsyra så får man lite omväxling från rent vatten. Beror på vad som finns hemma.

Jag tränar ju inte strukturerat eller tar energi på schema så det blir som det blir, men oftast ovanstående på ett eller annat sätt

Senast ändrad:
Mat/energi för cykelpass
Att försöka trycka i sig tre dadlar samtidigt som man kör högintensivt i motvind och regn är något jobbigare än en gel. Visst kostar de lite mer (jag betalar 16-18 kr styck för Umaras beroende på om jag får rabatt för hel låda eller inte, beror lite på vem som står i kassan) men den bekvämligheten tycker jag är värt det. Det går ändå inte åt mer än en låda i månaden max och 200 kr i månaden tycker jag är ok.

Mandelmassa är sjukt najs.
Om man är ute flera timmar så mat behöver intas kan man nog släppa lite på trycket på pedalerna den halvminut som krävs för att tugga i sig tre dadlar.

Mat/energi för cykelpass
20210403_120829.jpg

Mat/energi för cykelpass
Funkar inte bananer längre?
En banan ger väl runt 25-30g kolhydrater. Så minst två i timmen då om man ska köra längre pass. Blir snabbt rätt många bananer. Osmidigt format också med klämrisken och personligen skulle min mage protester efter fler än tre.

Finns rätt mycket smidigare energikällor. Men på ett kortare pass <90 minuter kan en banan vara perfekt.

Mat/energi för cykelpass
Har du en bra ryggficka eller liknande som funkar tar jag gärna en tur med dig.....
Oavsett fixar jag vispgrädden alt. vaniljsåsen:giggle:
Får erkänna att jag inte har klurat ut någon bra lösning för den typen av bakverk. Min sista VR gick dock med folieinlindad kladdkaka som "bränsle". Ett av få nöjen på den turen.

Mat/energi för cykelpass
En klassiker är annars Runekakan:

Kokade dock knäcken för länge sist så de vart spräcka tänderna hårda så det gäller att hitta rätt där så de inte blir för mjuka men heller inte stenhårda.
Runekakor är superkäk med mycket energi! Jag brukar göra en lyxigare variant där ca hälften av havregrynen byts ut mot annat som müsli med frukt, hackad mandel, nötter, russin, druvsocker, solrosfrön, puffat ris och kanske lite kakao för smakens skull.
Det gäller att få till lagom mycket torrvaror och lagom lång koktid på "limmet" (drygt en timme brukar mitt behöva koka) för att få perfekt konsistens på kakorna.

Mat/energi för cykelpass
Visa bilaga 481780
+
Visa bilaga 481781
=
allt man behöver för energi, salter och smak under träning för ca 4-5 kr flaskan. Varken hokuspokus eller billigast, men funkar bra för mig och plockas enkelt upp på ICA för en säsong. Enkelt att blanda så svagt eller starkt man önskar.

Också ett sätt (även om det blir lite kaka på kaka med glukos i båda). Men det inte alla tänker på är att upptaget av vätska (genom tarmen) underlättas om den även innehåller kolhydrater, se t.ex. https://www.presteramera.com/sportdryck/, även om man inte behöver energin i sig.

Mat/energi för cykelpass
Också ett sätt (även om det blir lite kaka på kaka med glukos i båda). Men det inte alla tänker på är att upptaget av vätska (genom tarmen) underlättas om den även innehåller kolhydrater, se t.ex. https://www.presteramera.com/sportdryck/, även om man inte behöver energin i sig.
Du tänker på att vätskeersättningtabletten innehåller socker (glukos)? Jo, iofs, men jag räknar inte så mycket på det när jag blandar min hemmagjorda sportdryck för träning. (Jag har kört Umara på tävling och skulle nog göra om det). En vätskeersättningstablett innehåller mindre än 2 gram socker så jag ser det som i sammanhanget ointressant (?), men smaksätter lagom och ger lite lämpliga salter. Bra poäng med kolhydratbehovet vid vätskeupptag, ett argument att tänka på.

Mat/energi för cykelpass
Du tänker på att vätskeersättningtabletten innehåller socker (glukos)? Jo, iofs, men jag räknar inte så mycket på det när jag blandar min hemmagjorda sportdryck för träning. (Jag har kört Umara på tävling och skulle nog göra om det). En vätskeersättningstablett innehåller mindre än 2 gram socker så jag ser det som i sammanhanget ointressant (?), men smaksätter lagom och ger lite lämpliga salter. Bra poäng med kolhydratbehovet vid vätskeupptag, ett argument att tänka på.
Tänker och tänker ? , det är klart att det inte blir så stort tillskott från brustabletten jämfört med en gel (eller två/tre) även om jag hellre brukar Resorb Sport (ca 11 gram glukos / 500 ml flaska) som komplement till fastare energi.

Mat/energi för cykelpass
Jag stoppar i mig för att funka som vanligt också dagen efter. Vad nu "vanligt" är...
Det har redan sagts att en timme eller så i slät terräng inte kräver mer än vätska. Längre sträckor kan man ha gel med sig, eller en extra flaska med någon häxblandning: Saft med en skvätt kaffe i funkar bra för mig. I sadelväskan har jag alltid en energidryck och en chokladkaka. 'Ger nånting att glädjas åt om det blir punktering, plötsligt ösregn eller annan katastrof.
Vad gäller många gel bör man tänka på att man bör dricka duktigt med vatten. Annars blir det klibbig Sahara i munnen.
Men store tid, att glida in på ett ställe och med gott samvete, efter tuff cykelinsats, få stoppa i sig värsta semlan eller nykokta kroppkakor med smält smör... Bild 004.jpg

Mat/energi för cykelpass
Jag tycker både längd och intensitet påverkar, och vad jag ska träna dagen efter.

1,5h eller kortare har jag en flaska med citron/ingefärajuice och saltstick-tabletter
2-3h med hög intensitet, t ex långa intervaller kör jag med sportdryck (Sponser competition eller Powerbar)
4-6h distans kör jag på citron/ingefärajuice och saltstick-tabletter, en energikaka efter 2h och sen en kaka/timme. Oftast har jag vilodag efter de passen, annars är kroppen rätt tömd på energi efteråt.

Tävling (3-6h) kör jag sportdryck (750ml per 1,5h), energigel var 30e minut. Tävlingar över 3h byter jag ut varannan energigel mot energikaka första 2 h för att det ska vara nåt för magen att jobba med.

Energigel kokar jag själv efter nåt enervit-recept jag hittade här på happy, mycket enklare/snabbare att få i sig när man slipper fippla med förpackningar och man vet precis vad man får i sig.

Energikakor blandar jag stalles maktkakor och en annan bakad havregryns/russin/apelsinkaka. Förvarar dem i frysen och sen tinar de i bakfickan medans man cyklar.

Mat/energi för cykelpass
För motionspass brukar jag nöja mig med vatten upp till 3 timmar. Kroppen kan vara lite slak sista halvtimman.
Ett vardagspass för mig är runt 2 timmar.
Undviker energidryck och liknande under träning.

Upp till 4 timmar räcker 1-2 mogna (brunfläckig) bananer. Mina helgpass är sällan längre än 4 timmar.
Längre pass än 4 timmar kräver energikaka eller ordentlig hyggligt snabbsmält mat.

Om kroppen skall prestera utöver det vanliga måste den få energi från start, typ en tugga energikaka per 15 minuter.

Märker stor skillnad på uthållighet om kroppen har fått bra mat dagen innan eller skräpmat.

Mat/energi för cykelpass
För motionspass brukar jag nöja mig med vatten upp till 3 timmar. Kroppen kan vara lite slak sista halvtimman.
Ett vardagspass för mig är runt 2 timmar.
Undviker energidryck och liknande under träning.

Upp till 4 timmar räcker 1-2 mogna (brunfläckig) bananer. Mina helgpass är sällan längre än 4 timmar.
Längre pass än 4 timmar kräver energikaka eller ordentlig hyggligt snabbsmält mat.

Om kroppen skall prestera utöver det vanliga måste den få energi från start, typ en tugga energikaka per 15 minuter.

Märker stor skillnad på uthållighet om kroppen har fått bra mat dagen innan eller skräpmat.

Av ren nyfikenhet - varför "nöjer" du dig med vatten på 3h pass? Vilket resonemang ligger bakom?
Kör jag ett 3h pass även på låg effekt, säg 65% av FTP, då skulle det kosta runt 1800 kcal. Lägg till ett dagligt snittgrundbehov utan någon som helst aktivitet på runt 1800 kcal så är vi uppe i snart 4000 kcal. Och de flestas liv är ju inte vakna cykla, sitta på sofflocket resten av dagen sen sova.
Inte menat som kritik, bara intresserad av resonemanget.

Mat/energi för cykelpass
Av ren nyfikenhet - varför "nöjer" du dig med vatten på 3h pass? Vilket resonemang ligger bakom?
Kör jag ett 3h pass även på låg effekt, säg 65% av FTP, då skulle det kosta runt 1800 kcal. Lägg till ett dagligt snittgrundbehov utan någon som helst aktivitet på runt 1800 kcal så är vi uppe i snart 4000 kcal. Och de flestas liv är ju inte vakna cykla, sitta på sofflocket resten av dagen sen sova.
Inte menat som kritik, bara intresserad av resonemanget.
Vad skulle problemet med att ha ett dygnsbehov på 4000 kcal vara?

Mat/energi för cykelpass
Vad skulle problemet med att ha ett dygnsbehov på 4000 kcal vara?

Det ser inte jag heller som ett problem. Däremot skulle jag tro att det är bättre att köra med nån energitillförsel på så långa pass för att kunna köra lite hårdare. Beror ju på vad man tränar för iofs och verkar inte finnas någon riktig konsensus.

Mat/energi för cykelpass
Och om underskott uppstår en dag i veckan, vad är problemet?

Det är inte en bil som får soppatorsk eller får slut på energien i batteriet.

För mig är problemet att jag inte har några dagar i veckan där jag bara kan lägga mig på soffan när jag kommer hem. Om jag inte fyller på under längre träning får jag inte upp energinivån tillräckligt för att kunna funka som vanligt hemma eftersom det tar ytterligare nån timme eller två innan kroppen balanserar ut igen efter jag har ätit. Då kommer jag få sluta köra långa pass för att orka med resten av livet (som jobb, familj och kompisar) och det vill inte jag. Så kanske inte en bil som får soppatorsk men en medelålders far som får migrän eller tappar tålamodet för minsta lilla och som inte orkar hålla sociala kontakter. Inte värt det för mig. Men funkar det för dig så funkar det för dig!

Mat/energi för cykelpass
Var ute ca 2:45 timmar i går men inte så tufft tempo, jag har blivit mästare på att pricka skitväder och pannbenet börjar nu bli så tungt att jag har svårt att hålla uppe huvudet när jag cyklar. Att tvätta cykeln efteråt är dock så tråkigt att jag dör lite mentalt, nu får det räcka.

Skämt åsido, körde bara med vatten (rundan tog längre tid än planerat) även om jag hade med lite nödproviant i from av jordnötter), var lite kall så orkade inte stanna. Kändes väl hmmm "knappt ok" men ja, lite energitillförsel skulle varit bra, lite halvtaskig energi sista 2 milen ungefär.

Tror jag kommer gå den superekonomiska varianten med sportdryck baserat på maltodextrin och fruktos (eller möjligen socker) smaksatt med lite citron eller dylikt, åtminstone att börja med. För längre turer är det så klart bra att ha med sig någon sorts fast proviant också. Kanske ska roa mig med att testa Runes energikakor, bra projekt med dottern (jag är inte jättevass i köket).

Senast ändrad:
Mat/energi för cykelpass
Var ute ca 2:45 timmar i går men inte så tufft tempo, jag har blivit mästare på att pricka skitväder och pannbenet börjar nu bli så tungt att jag har svårt att hålla uppe huvudet när jag cyklar. Att tvätta cykeln efteråt är dock så tråkigt att jag dör lite mentalt, nu får det räcka.

Skämt åsido, körde bara med vatten (rundan tog längre tid än planerat) även om jag hade med lite nödproviant i from av jordnötter), var lite kall så orkade inte stanna. Kändes väl hmmm "knappt ok" men ja, lite energitillförsel skulle varit bra, lite halvtaskig energi sista 2 milen ungefär.

Tror jag kommer gå den superekonomiska varianten med sportdryck baserat på maltodextrin och fruktos (eller möjligen socker) smaksatt med lite citron eller dylikt, åtminstone att börja med. För längre turer är det så klart att ha med sig någon sorts fast proviant också. Kanske ska roa mig med att testa Runes energikakor, bra projekt med dottern (jag är inte jättevass i köket).

Ett tips till många här tror jag är. Skit i att tvätta cykeln. Så jävla tråkigt och ofta onödigt. Bättre att cykla mer, eller vila :)

Mat/energi för cykelpass

Tror jag kommer gå den superekonomiska varianten med sportdryck baserat på maltodextrin och fruktos (eller möjligen socker) smaksatt med lite citron eller dylikt, åtminstone att börja med. För längre turer är det så klart att ha med sig någon sorts fast proviant också. Kanske ska roa mig med att testa Runes energikakor, bra projekt med dottern (jag är inte jättevass i köket).
Runes kaka låter intressant ?

Mat/energi för cykelpass
Kör jag ett 3h pass även på låg effekt, säg 65% av FTP, då skulle det kosta runt 1800 kcal. Lägg till ett dagligt snittgrundbehov utan någon som helst aktivitet på runt 1800 kcal så är vi uppe i snart 4000 kcal.
Med mat i magen och energi i kroppen tar energin inte slut efter en timma i raskt promenadtempo. Går att köra på fettreserverna + det som finns i magen. Fettförbränning är inget problem när kroppen är van vid det.
Efter träningspasset kan jag äta.

Mat/energi för cykelpass
Finns det något evidens runt hjärtproblemen för medelålders "elitmotionärer" vad gäller kost/dryck?
Man skulle kunna TRO att det inte är nyttigt att belasta kroppen med full fart i "nervsystemet" och samtidigt vara urlakad och låg energi. Det här hjärtproblemen har ju ökat, är min uppfattning.

En kollega fick hjärtproblem, tokfan tränade hårt på fastande dagar i 5:2 diet.
Hamnade på sjukhus, jag sade till han att i alla fall mula sig elektrolyter om han tränar annat än fismjukt på fastedagarna och att undvika hård träning på fastedagarna. Tokstressa dina system är inte gratis.

Jag ser till att äta och elektrolyta bra, gå superlåg i energi får mig att må dåligt i timmar, det är det inte värt, för mig. Vid rejäl värme, elektrolyt i båda flaskorna, och tabletter med i fickorna så det går att fylla på mer vid vattenstopp. Gel som energi. Vanlig värme, elektrolyt i varannan flaska. Det här gäller turer med fart i över 1 h. Ingen gel för turer under 2h typ, beror lite på hur jag mår. Men, då ska det ätas bra efter.
Det hårdaste rundor jag kört är 4h med pulssnitt 12 slag under tröskel. Då cyklar jag med folk som är starkare än jag, ensam tror jag inte jag fixar det mentalt. Jag gissar att det är rejält hårt, eller är jag en mes?

Mat/energi för cykelpass
Vad jag äter, dricker samt har med mig beror väldigt mycket på följande fyra saker:
  1. Hur länge ska jag träna?
  2. Hur hög intensitet?
  3. Vad ska jag göra efter passet samma dag?
  4. Vad ska jag göra dagen efter?
Folk är bra på att ta i beaktande nr 1 & 2 men glömmer oftast bort att även räkna in nr 3 & 4.

Mat/energi för cykelpass
Vad jag äter, dricker samt har med mig beror väldigt mycket på följande fyra saker:
  1. Hur länge ska jag träna?
  2. Hur hög intensitet?
  3. Vad ska jag göra efter passet samma dag?
  4. Vad ska jag göra dagen efter?
Folk är bra på att ta i beaktande nr 1 & 2 men glömmer oftast bort att även räkna in nr 3 & 4.
+1, jag tycker inte det är några större problem att köra 3h utan energitillskott, men det sliter definitivt mer och återhämtningen tar längre tid. Jag prioriterar att kunna genomföra intervallerna med kvalitet under hela veckan hellre än att äta/dricka så lite som möjligt.

Mat/energi för cykelpass
Och om underskott uppstår en dag i veckan, vad är problemet?

Det är inte en bil som får soppatorsk eller får slut på energien i batteriet.
Vad är
Med mat i magen och energi i kroppen tar energin inte slut efter en timma i raskt promenadtempo. Går att köra på fettreserverna + det som finns i magen. Fettförbränning är inget problem när kroppen är van vid det.
Efter träningspasset kan jag äta.

Absolut, men poängen är vad är syftet och hur hög är intensiteten. Om syftet är ett lågintensivt långpass för att träna fettadaptionen så är det väl bra att förtydliga det men även de strategier finns det olika tankar om.

Klart det går att cykla 3 h på vatten, och det går att ha ett stort energiunderskott men jag ser inga fördelar, däremot en massa nackdelar som:
Sämre träningseffekt om syftet är att köra någon form av intensitet
Sämre återhämtning
Större slitage på kroppen
För egen del som någon annan redan nämnde negativ inverkan på allmännhumöret
negativ inverkan på matintaget under resten av dagen då man tenderar att småäta mycket met osv.

Men är t.ex. syftet att köra ett lugnt 3h pass följt av en vilodag osv. så finns ju en tanke och plan bakom energiunderskottet - har inga problem med det, men viktigt tycker jag att det diskutetas nyanserat med en så komplett bild som möjligt så får var och en dra sina egna slutsatser.

Om jag är ute och cyklar med min son i 90 minuter där jag ligger på en extremt låg ansträngning så tillför jag inte någon energi heller. Men jag ser inga fördelar att inte tillföra lite energi på t.ex. ett 90 minuters tröskelpass även om det GÅR att köra utan. Tvärtom finns det egentligen bara fördelar med ett visst energitillskott.

Mat/energi för cykelpass
Vad är

Absolut, men poängen är vad är syftet och hur hög är intensiteten. Om syftet är ett lågintensivt långpass för att träna fettadaptionen så är det väl bra att förtydliga det men även de strategier finns det olika tankar om.

Klart det går att cykla 3 h på vatten, och det går att ha ett stort energiunderskott men jag ser inga fördelar, däremot en massa nackdelar som:
Sämre träningseffekt om syftet är att köra någon form av intensitet
Sämre återhämtning
Större slitage på kroppen
För egen del som någon annan redan nämnde negativ inverkan på allmännhumöret
negativ inverkan på matintaget under resten av dagen då man tenderar att småäta mycket met osv.

Men är t.ex. syftet att köra ett lugnt 3h pass följt av en vilodag osv. så finns ju en tanke och plan bakom energiunderskottet - har inga problem med det, men viktigt tycker jag att det diskutetas nyanserat med en så komplett bild som möjligt så får var och en dra sina egna slutsatser.

Om jag är ute och cyklar med min son i 90 minuter där jag ligger på en extremt låg ansträngning så tillför jag inte någon energi heller. Men jag ser inga fördelar att inte tillföra lite energi på t.ex. ett 90 minuters tröskelpass även om det GÅR att köra utan. Tvärtom finns det egentligen bara fördelar med ett visst energitillskott.

Gillar ditt tänk, visst överlever man utan energi under passet oftast men genom att tillföra energi kan du pusha hårdare (kanske i synnerhet sista delen av passet jämfört med noll energitillskott), känns lite bättre mentalt samt med bättre energibalans i kroppen.. :-) Att blir så där brutalhungrig som en varg är inte så mysigt efter träningen heller, ingen harmonisk känsla (kan dessutom ge huvudvärk).

Cykling är lite speciellt kan jag tycka, aldrig bekymrat mig så mycket om extra energi under löpning. Vet dock att jag körde med färska dadlar i en påse ibland under långpass vilket väl fungerade "ok". Men cykling tömmer min energi på ett annat sätt, sakta men säkert blir jag lite urlakad (tömd på energi helt enkelt). ;-)

Senast ändrad:
Mat/energi för cykelpass
För mig är problemet att jag inte har några dagar i veckan där jag bara kan lägga mig på soffan när jag kommer hem. Om jag inte fyller på under längre träning får jag inte upp energinivån tillräckligt för att kunna funka som vanligt hemma eftersom det tar ytterligare nån timme eller två innan kroppen balanserar ut igen efter jag har ätit. Då kommer jag få sluta köra långa pass för att orka med resten av livet (som jobb, familj och kompisar) och det vill inte jag. Så kanske inte en bil som får soppatorsk men en medelålders far som får migrän eller tappar tålamodet för minsta lilla och som inte orkar hålla sociala kontakter. Inte värt det för mig. Men funkar det för dig så funkar det för dig!
Om människan varit så känslig hade vi varit utdöda under vår tid som jägare och samlare.

Tillbaka
Topp