Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enig i det, men där finns ju också grader i vikthetshelvetet ;-)9.5 för en 29” FS med pedaler är lätt :)
Nämen, blev du putt nu? ? 9,5 kg är ju inte tungt på något vis förstås. Och kom ihåg att det här är bara tyckande, om du tycker att din cykel är lätt så kan den få vara det. Jag kommer inte protestera!Shit! har en svintung HT 9,5kg m flaskställ o dropper .inte änns närheten.
FS Allebike Alphan är väll inte lönt väga enns :)
vad har du för cykel då? Inga bilder jävligt snålt vill se, måste se, måste få ner vikten också. En bild tack :)Shit! har en svintung HT 9,5kg m flaskställ o dropper .inte änns närheten.
FS Allebike Alphan är väll inte lönt väga enns :)
FS under 10
HT under 8
Inget specielt en original cannondale fsi.vad har du för cykel då? Inga bilder jävligt snålt vill se, måste se, måste få ner vikten också. En bild tack :)
FS under 10
HT under 8
MögligFast allting annat lika skiljer det väl inte 2 kg mellan ett ramset för HT och FS (bakdämpare inkluderat)? Ramkit för en Scott Scale ligger runt 1800 gram (dämpare inkluderat) m edan de lättaste HT XC ramarna ligger på ~800 gram. Dvs det är lättare (!) att bygga en FS sub 10 kg än HT sub 8.
![]()
Best light mountain bikes 2026 – lightweight cross-country MTBs under 10kg
The best light mountain bikes combine sensational acceleration and XC speed for ultimate off-road climbing performancewww.bikeperfect.com
Tur att jag bara har stålramar(enduro, ht & gravel) så man slipper gråta sig till sömns ?FS under 10
HT under 8
Tur att jag bara har stålramar(enduro, ht & gravel) så man slipper gråta sig till sömns ?
Stål är perfekt, bara hänga cykeln i vågen och ta fram vinkelslipen.Tur att jag bara har stålramar(enduro, ht & gravel) så man slipper gråta sig till sömns ?
Här är två gamla trådar:Fler bilder på era lätta HT cyklar tack. Kanske finns en annan tråd för det men men
tackHär är två gamla trådar:
Visa din lätta 29er under 9kg
Min väger 8,86 körklar = pedaler, flaskställ, garmin edge500. Har bytat sadel annars orginal.happyride.se
Visa din lätta FS-tjunia (sub 10 kg)
Tråden kasnke borde heta visa din plan.... För det är bara en plan än så länge för min del. Men andra kanske kan visa sina färdiga cyklar? Min kommer vad det lider:-) Men jag tycker det är tid att stiga på tjunietåget och se vad man tycker. Jag har som många andra rullat en del tjunior i skogen...happyride.se
Vet inte vad min väger men det är en Trek Procaliber från 2019 med NX grupp och 34t oval black klinga. Gissar det är hjulen och dämparen som är tunga som fan (standard) och att det går att göra även denna stora bäst lite lättare med lite dollar i plånboken. Nu känns den tung som fan, det är kul att cykla men man blir såklart lite ledsen när man lyfter den.
Ja och även om man inte gör alla de här livsnödvändiga uppgraderingarna så är det oerhört roligt att snacka cykel. :DWell, det är precis som i alla andra trådar om att lätta sin cykel. Väg allt därefter vet du vilka komponenter som har störst potential för viktminskning av ekipaget (givet budget). Hjul (med däck) brukar vara en bra kandidat (där du dessutom kan få möjligheten att ha två par redo), framdämpare - lägre viktbesparing/krona men om man upplever att den begränsar så ... Sadel och kassett är två delar där man kan spara oväntat mycket vikt för relativt liten peng.
Well, det är precis som i alla andra trådar om att lätta sin cykel. Väg allt därefter vet du vilka komponenter som har störst potential för viktminskning av ekipaget (givet budget). Hjul (med däck) brukar vara en bra kandidat (där du dessutom kan få möjligheten att ha två par redo), framdämpare - lägre viktbesparing/krona men om man upplever att den begränsar så ... Sadel och kassett är två delar där man kan spara oväntat mycket vikt för relativt liten peng.
8 för ht9 för HT.
10 för FS.