Canyon MTB storlek? Small eller Medium?

Jag vet inte. Den är inte liten men inte väldigt stor. Hög möjligen men annars fin.

Vill man ha en liten cykel så går det ksnske med small På xc kan man ha lite längre stam.

Men jenny rissveds är 164 och kör enligt google small och det verkar funka hjälpligt.
Jag hade nog behövt large eller 70mm stam.

Kanske åka och testa en spec epic? Tänk bara på att epic har mycket kortare seat tube.

Inte för att jag har någon budget för xc cykel men hur mycket dyrare är en epic jämfört med lux? Jag hade kunnat tänka mig båda men får nog bara plats med 125mm dropper på lux.

Nu har jag läst mig till hur jag skall jämföra storlekar på:

Där står att jag skall jämföra citat:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vill du ha samma passform som din nuvarande cykel?

Jämför stack och reach – de är det mest exakta sättet att matcha ditt nuvarande upplägg med en Canyon-ram, särskilt om du byter från ett annat varumärke

Ignorera storleksetiketter – medium i ett varumärke kan kännas helt annorlunda i ett annat
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu har tagit dessa mått på min nuvarande MTB som är en Medium som jag är nöjd med(jag är 173 cm och någon cm till med mtb cykelskor på fötterna.)
Reach 440 (längd mellan sadelspets och styre?)
Stack 606 (höjden mellan pedal arm i vågrät läge sedan rätt upp till styre?)

Canyon Medium jag tittat på
Reach 455 (längd mellan sadelspets och styre?)
Stack 597 (höjden mellan pedal arm i vågrät läge sedan rätt upp till styre?)
Så Canyon Medium är lägre än min nuvarande MTB, bra för benen eller ryggen?

Canyon Small jag tittat på
Reach 435 (längd mellan sadelspets och styre?)
Stack 595 (höjden mellan pedal arm i vågrät läge sedan rätt upp till styre?)
Känns alldeles för liten när man kollar siffrorna?

Precis allt säger att jag skall ha Medium? Jag har som sagt haft small innan och då slog jag i knäna mm, fick ont i ryggen för jag kände att jag satt för lågt? Därför är jag livrädd för Small. Om jag utgår från siffrorna verkar reach endast vara 15 mm längre på Canyon, men det går alltid att lösa om jag skulle få problem? Jag tror dock inte att det blir problem.

Jag gillar min nuvarande Medium MTB storlek för jag slår som sagt inte i knäna i styret längre och den är förbaskat bekväm. Jag är rädd för att jag kommer slå i knäna och få ont i ryggen igen om jag väljer storlek Small av Canyon?

Hjälp? Förslag? Åsikt? Tänker jag rätt?
Hej, jag förstår det som att du ska cykla crosscountry/xc mest.

Kolla upp vad det är för längd på styrstammen på storlek S. Om det skulle vara problem med att den känns för kort kan du kanske sätta dit en 10mm längre styrstam.
Det gäller omvänt för storl M också. Kanske styrstammen är lång pp köpecykeln och du kan sätta dit en kortare sen om det känns bättre ?

Jag ligger själv ofta precis mellan två storleksrekommendatuoner. Själv har jag numera valt den mindre storleken och laborerat med en längre styrstam.

Tillbaka
Topp