Vad kvalar för att vara en lättvikts MTB?

Under 10 för FS 29:a inkl flaskställ, pedaler och dropper. Under 9 för HT. Om vi snackar XC. Den nivån bör gå att nå med de flesta ramar och storlekar bara man öppnar plånkan och väljer lite smart.

Shit! har en svintung HT 9,5kg m flaskställ o dropper .inte änns närheten.
FS Allebike Alphan är väll inte lönt väga enns :)

Shit! har en svintung HT 9,5kg m flaskställ o dropper .inte änns närheten.
FS Allebike Alphan är väll inte lönt väga enns :)
Nämen, blev du putt nu? ? 9,5 kg är ju inte tungt på något vis förstås. Och kom ihåg att det här är bara tyckande, om du tycker att din cykel är lätt så kan den få vara det. Jag kommer inte protestera!

vad har du för cykel då? Inga bilder jävligt snålt vill se, måste se, måste få ner vikten också. En bild tack :)
Inget specielt en original cannondale fsi.
Inte tagit kort sen canarisresan. så grövre däck på kassbild än normalt

Är ochså nyfiken på alla andras 8kgs cyklar dom åker tillvardags :)Visa bilaga 484670

FS under 10
HT under 8

Fast allting annat lika skiljer det väl inte 2 kg mellan ett ramset för HT och FS (bakdämpare inkluderat)? Ramkit för en Scott Scale ligger runt 1800 gram (dämpare inkluderat) m edan de lättaste HT XC ramarna ligger på ~800 gram. Dvs det är lättare (!) att bygga en FS sub 10 kg än HT sub 8.

Fast allting annat lika skiljer det väl inte 2 kg mellan ett ramset för HT och FS (bakdämpare inkluderat)? Ramkit för en Scott Scale ligger runt 1800 gram (dämpare inkluderat) m edan de lättaste HT XC ramarna ligger på ~800 gram. Dvs det är lättare (!) att bygga en FS sub 10 kg än HT sub 8.

Möglig
Bägge är dock gjort med enkla medel med rätt utgångsmaterial.

Tur att jag bara har stålramar(enduro, ht & gravel) så man slipper gråta sig till sömns ?

Jag har nu byggt en helstel single-speed i karbån med karbån gaffel. Mycket lättare än min stål stig-HT. Men även om den har ingen växlar och dämpning klarar den troligtvis just bara FS gränsen av den här tråden.

Tror inte att jag skulle känna mig trygg på en 10 kg FS eller 8 kg HT i stök i Hellasgården. Jag möter dock då och då folk på S-Works Epic och det verkar att dom överlever.

Allt beror ju verkligen på. Är det en cykel som "måste" ha dropper för cyklingens skull (även modern xchoj) så är ju vikten befogad.
2015 körde folk långlopp på pappersdäck med tiodelat och 11-36. Klart cyklarna blev lättare då.
AXS reverb väger typ 700g, men anses ju fortfarande vara värd vikten får så många tex.

Kan jag lyfta upp den för förvaring i kroken i cykelförrådet samt få upp den på biltaket utan att få ryggskott eller stånka allt för mycket så är den lätt.

Snart 2 månader sedan jag byggde ny cykel från ny bar ram men har inte lyckats finna tid att väga den, den känns ok men tendens till lite baktung, ska nog satsa på finare hjul och kassett för att få lite bättre balans i den.

Att hålla på och jaga vikt är så jävla dyrt och ger mig ingen glädje så jag lämnar det åt folk med mer pengar.

Fler bilder på era lätta HT cyklar tack. Kanske finns en annan tråd för det men men
Här är två gamla trådar:

Här är två gamla trådar:

tack

Kastar in ett litet inlägg precis innan videomöte.

Vikt måste ju ses i förhållande till cykelns pris. Instegs FS mtb ligger på ca 25 tkr. Där väger cyklarna ofta omkring 14-15 kg. T ex Scott Spark Expert som XXL har kampanjpris på. Kostar 23 tkr och uppges väga 14,6 kg. Rätt lång slaglängd. Trailbetonad?

Sett till pris ligger väl Allebikes "instegscyklar" bra i vikt?
XC raketen Marathon kostar som billigast 35 tkr och väger 11,7 kg.
Trailhojjen Alpha kostar från 34 tkr och väger 12,6 kg.

Nu hinner jag inte kolla runt på nätet men jag anser att man måste jämföra t ex instegs FS i 25 tkr-klassen mot andra hojjar med ungefär samma pris/specs/slaglängd/dropper eller inte. Först då kan man avgöra ifall cykeln är lätt eller inte.

Edit efter mitt möte: Min tanke är att t ex en heldämpad XC cykel för 25 tkr kan vara lätt jfrt med andra hojjar i sin prisklass. Om hojjarna i prisklassen väger mellan t ex 13-15 kg så är ju 13 kg att betrakta som lätt.

Jämförs samma cykel med hojjar för samma användningsområde men med dubbla priset så skulle hojjen betraktas som tung. Därför bör man jämföra cyklar inom ungefär samma prisspann för att avgöra ifall det är en lätt cykel eller inte.

Senast ändrad:
Vet inte vad min väger men det är en Trek Procaliber från 2019 med NX grupp och 34t oval black klinga. Gissar det är hjulen och dämparen som är tunga som fan (standard) och att det går att göra även denna stora bäst lite lättare med lite dollar i plånboken. Nu känns den tung som fan, det är kul att cykla men man blir såklart lite ledsen när man lyfter den.

Vet inte vad min väger men det är en Trek Procaliber från 2019 med NX grupp och 34t oval black klinga. Gissar det är hjulen och dämparen som är tunga som fan (standard) och att det går att göra även denna stora bäst lite lättare med lite dollar i plånboken. Nu känns den tung som fan, det är kul att cykla men man blir såklart lite ledsen när man lyfter den.

Well, det är precis som i alla andra trådar om att lätta sin cykel. Väg allt därefter vet du vilka komponenter som har störst potential för viktminskning av ekipaget (givet budget). Hjul (med däck) brukar vara en bra kandidat (där du dessutom kan få möjligheten att ha två par redo), framdämpare - lägre viktbesparing/krona men om man upplever att den begränsar så ... Sadel och kassett är två delar där man kan spara oväntat mycket vikt för relativt liten peng.

Well, det är precis som i alla andra trådar om att lätta sin cykel. Väg allt därefter vet du vilka komponenter som har störst potential för viktminskning av ekipaget (givet budget). Hjul (med däck) brukar vara en bra kandidat (där du dessutom kan få möjligheten att ha två par redo), framdämpare - lägre viktbesparing/krona men om man upplever att den begränsar så ... Sadel och kassett är två delar där man kan spara oväntat mycket vikt för relativt liten peng.
Ja och även om man inte gör alla de här livsnödvändiga uppgraderingarna så är det oerhört roligt att snacka cykel. :D

Håller med. Men fortfarande tycker jag att cyklingen förbättrar mer om man uppgraderar delarna funktionmässig och inte viktmässig. Både är såklart bäst.

Nu är jag 7:a på bollen och 3 år för sen på att svara
.. jag anser att en lätt mtb stigcykling är halva grejen , för att inte prata om uppför när man trampar livet ur benen ..
Jag ångrar ingenting i mina Uppgraderingar , ska jag höja något till skyarna så är kolfiber fälg plus tubeless fasiken bättre än en cykel för dubbla priset

Tillbaka
Topp