Lufta Shimano STI broms (ST-RX810)

Patrick_M

Medlem
Jag undrar om någon vet varför det inte fungerar att trycksätta bromssystemet genom att "pumpa" på bromsreglaget.

Jag har köpt ett par begagnade Shimano GRX broms-/växelreglage (ST-RX810), som jag skulle lufta i helgen.
Jag följde ParkTool's steg-för-steg förklaring: https://www.parktool.com/blog/repai...ano-drop-bar-hydraulic-brakes-using-the-bkm-1
Steg 8, där man trycksätter systemet genom upprepade "pumpningar" av bromsreglaget, fungerade dock inte för backbromsen.

Jag fick alltså en bra tryckpunkte efter jag hade sprutat in bromsvätska vid bromsoket, ändrat vinkeln på reglaget, och sedan låtit det rinner ned igen från luftningstratten på handtaget genom systemet och ut ur nippeln vid bromsoket. Enligt ParkTool skulle man sedan hålla i bromshandtaget och snabbt öppna och stänga luftningsnippeln vid oket för att släppa trycket. Sedan skulle systemet trycksättas igen genom att "pumpa" bromsreglaget. Jag fick dock aldrig upp trycket efter att jag hade släppt det.
Jag upprepa hela luftningsmetoden från början kanske 3-4 ggr, men situationen ändrades inte. På frambromsen hade jag inga sådana problem.
Har någon en förklaring vad det beror på?
/Patrick

Kanske att du luftar bromsarna på samma sätt som man brukar göra på en bil. Shimano själva rekommenderar att trycka upp vätskan från oket upp till handtaget där tratten sitter (Med en adapter på dina handtag). Jag säger inte att det är det bästa eller mest effektiva sättet, men det har fungerat för mig.

Kanske att du luftar bromsarna på samma sätt som man brukar göra på en bil. Shimano själva rekommenderar att trycka upp vätskan från oket upp till handtaget där tratten sitter (Med en adapter på dina handtag). Jag säger inte att det är det bästa eller mest effektiva sättet, men det har fungerat för mig.
Fast det skriver han ju att han gjort väl? "efter jag hade sprutat in bromsvätska vid bromsoket"

Jag tycker bakbromsen är knixig när man jobbar själv. Framförallt om man lossar oket och låter det hänga ner så gravitationen får jobba, då är manövern att trycka in handtaget och lossa nippeln samtidig ganska svår. Beror ju lite på hur slangen är dragen såklart. Frambromsen är ju redan placerad rätt när den är monterad.

Men det som var sista momentet för mig nu senast var just att verkligen följa stegen (om du kollar Shimanos manual) med att vinkla greppen de rekommenderade 45 grader upp och ner (eller vilken siffra det nu var). För att verkligen få luftbubblor inne i handtaget att släppa

Det är som moros skriver. Först olja in vid oket (via spruta), sedan ändra vinkel på handtagen och låter oljan rinner uppifrån ned. Jag såg till att håller vinklarna som är specade.
Jag hade hela cykeln i en ställning med en brand vinkel uppåt så att bromsledningen från bakoket till handtaget var stigande hela vägen.

Tillbaka
Topp