[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Se där. En nisch. Verkstäder ändrar riktning och fokus en smula, mera gummi och mindre oljebyte.

Jag kör som den gamla farbrorn jag är.
Satte just på sommardäcken och ser att det är 4 mm fram o 5 mm bak.
Kört en sommarsäsong o ca 1500 mil. Nästan bara motorväg och snittar kanske 100 på just motorvägen.
XC 40 med Continental 235/55-18.
Vinterdäcken från Nokia har klarat sej mkt bättre.

Fick plötsligt sug att leta rätt på danska "blocket"! ;)

Det bär mig emot att säga det men efter att ha provkört båda ett dygn vardera så vinner Skodan matchen hos mig. Kändes som en mer välbyggd bil. Och fler smarta detaljer. tiden får utvisa om mitt första intryck stämmer.
Hejsan. Vilken av dessa tyckte du hade mest användbart baksäte och bagageutrymme? Kikade 10 minuter på en id4 i helgen, och den bilen hade ett idiotiskt extragolv som tog bort 10-15cm av höjden. Med tre barn och fjällpackning (alpint samt ländåkning) så är man lite bortskämd med en Ford S-max.

Måste säga att av batteribilar är nog Ioniq 5 den som ger mest habegär nu. Rymlig men inte så SUV:ig och en del smarta grejer. 800V batteriplattform som ger 10-80 % laddning på 18 minuter (om man kan hitta en laddare som levererar).

Designen lär vara en vattendelare men jag gillar den.

/Johan

Måste säga att av batteribilar är nog Ioniq 5 den som ger mest habegär nu. Rymlig men inte så SUV:ig och en del smarta grejer. 800V batteriplattform som ger 10-80 % laddning på 18 minuter (om man kan hitta en laddare som levererar).

/Johan
Tycker inte designen känns så värst kontroversiell. Påminner om en del annat som finns på marknaden nu (Seat?).

Däremot kan jag bli trött på hur man gör det enkelt för sig genom att använda en sluttande bakruta. Det var ngn annan här i tråden som nämnde detta fenomen. Så mycket praktiska problem med en sådan formgivning. Är det värt det? Ger det så mkt bättre aerodynamiskt släpp eller är det mest design?

Tycker inte designen känns så värst kontroversiell. Påminner om en del annat som finns på marknaden nu (Seat?).

Däremot kan jag bli trött på hur man gör det enkelt för sig genom att använda en sluttande bakruta. Det var ngn annan här i tråden som nämnde detta fenomen. Så mycket praktiska problem med en sådan formgivning. Är det värt det? Ger det så mkt bättre aerodynamiskt släpp eller är det mest design?
Det är väl helt i linje med det postindustriella idealet form före funktion, tänkt toyota c-hr, högbyggda kupéer som bmw x6 osv...

Nedan kommer ett gravt förenklat och helt verklighetsfrämmande exempel, som tydligt visar problemet med sluttande rutor när man dagligen packar in tvättmaskiner i bilen. Varsågoda!

1619439745743.png

1619439759036.png

1619439773496.png

Senast ändrad:

/Johan
Jag håller med, Ionic 5 och kanske även syskonet Kia EV6, men den verkar profilera sig mer mot sport än praktisk.
800V tillsammans med fritt tänk över hur man kan använda utrymmet när den traditionella drivlinan är borta och lagom mycket ”rymdskepp” gör att den står högst upp på min lista.

Måste erkänna att jag blev rejält lurad av storleken på Ionic5. Trodde det var typ en Golf, men den lastar ju nästan som vår Avensis. Mycket spännande modell.

På Superben så verkar laddhybrid sänka bagageutrymmet från 660 liter till 510. Kännbart.

Provkörning av Ioniq 5, den första jag ser:

Klart intressat. Och mycket större än den ser ut!

Hur löser man säkerhetsgrejen med popupdörrhandtag? Såg ut som att Ioniq5 har sådana och det finns väl även på andra nya bilar. Om man i panik vill öppna dörren utifrån (naturligtvis måste den vars olåst), står då handtaget alltid i utfällt läge när man står stilla?

Känns för övrigt lika "fantastiskt" med popupdörrhandtag som det gjorde med popuplyktor, för 50 år sedan. Lite franskt sådär. Varför göra en sak enkel när man kan krångla till det?

• Gilla
Reactions: rln
Hur löser man säkerhetsgrejen med popupdörrhandtag? Såg ut som att Ioniq5 har sådana och det finns väl även på andra nya bilar. Om man i panik vill öppna dörren utifrån (naturligtvis måste den vars olåst), står då handtaget alltid i utfällt läge när man står stilla?

Känns för övrigt lika "fantastiskt" med popupdörrhandtag som det gjorde med popuplyktor, för 50 år sedan. Lite franskt sådär. Varför göra en sak enkel när man kan krångla till det?
Infällda handtag på vintern känns väl också lite sådär.

Ioniq fem känns riktigt smart och kul, får lite känslan av en 80-tals Fiat Ritmo i nåt sportigt utförande. Och det är såklart en bra grej.

Tesla model s har det ju. Bara att googla om någon haft problem.

Det är ett kugghjul i dem som går sönder. På alla bilar. Tror det är fixat på de som säljs nya nu dock.

Konstig grej att lägga krutet (alltså kundens pengar) på. Man löser ett problem som inte finns med de här popuphandtagen.
På det stora hela är jag övertygad om att design av detta slag bidrar till ökad miljöbelastning. Onödigt krångliga och avancerade konstruktioner gör nog ofta det i längden.

Måtte icke cykelindustrin gräva ned sig alltför djupt i liknande påfund.

• Gilla
Reactions: rln
Det handlar om luftmotstånd. Allt som sticker ut skapar turbulens och ökar motståndet. Samma sak som gör att bilar inte har stänklappar som standardutrustning längre och att många vill köra med kameror istället för backspeglar - sägs kunna göra 5% på räckvidden.

Men precis som du säger så finns det ju en avigsida också. Speglar är en rätt väl beprövad konstruktion som sällan pajar..

Tror inte det handlar så mkt om luftmotstånd i Teslas fall. I så fall har man lite konstig prioriteringsordning. Läste om en svensk Teslaentusiast som utvecklat fälgar till sin model s. Dessa hade väsentligt lägre luftmotstånd än originalfälgarna. Tesla verkar dock ganska kallsinniga till iden.
Hittade artikel:

Jag tror handtagen främst är en designgimmick.

Angående hjul på elbilar så är väl både utformning och fälgstorlek/profil/bredd viktiga för att hålla ner.

Jason på Engineering Explained har kikat på det

BMW i3 har sjukt smala hjul :)

Ford har löst handtagen lite annorlunda på sin (larvigt namngivna men i övrig intressanta) Mustang Mach-e.

Kanske nästan lika aero och mindre iskänsligt?
rs-ford-mustang-mache-71.jpg

Det handlar om luftmotstånd. Allt som sticker ut skapar turbulens och ökar motståndet. Samma sak som gör att bilar inte har stänklappar som standardutrustning längre och att många vill köra med kameror istället för backspeglar - sägs kunna göra 5% på räckvidden.

Men precis som du säger så finns det ju en avigsida också. Speglar är en rätt väl beprövad konstruktion som sällan pajar..
Handlar nog väldigt mycket om design också.

Angående hjul på elbilar så är väl både utformning och fälgstorlek/profil/bredd viktiga för att hålla ner.

Ford har löst handtagen lite annorlunda på sin (larvigt namngivna men i övrig intressanta) Mustang Mach-e.

Visa bilaga 484966
Han är ju kulig att lyssna på ibland! Dagens YT-tips.

Tror inte det handlar så mkt om luftmotstånd i Teslas fall. I så fall har man lite konstig prioriteringsordning. Läste om en svensk Teslaentusiast som utvecklat fälgar till sin model s. Dessa hade väsentligt lägre luftmotstånd än originalfälgarna. Tesla verkar dock ganska kallsinniga till iden.
Hittade artikel:

Jag tror handtagen främst är en designgimmick.
Skitsnygga ju!

Om man ska ha en liten el-pendlare för 7 mil motorväg enkel resa. Vad tittar man på då?

Om man ska ha en liten el-pendlare för 7 mil motorväg enkel resa. Vad tittar man på då?
Om du skall komma billigt undan så kanske Skoda Citigo är ett alternativ?

Om du skall komma billigt undan så kanske Skoda Citigo är ett alternativ?

När jag provkörde den för min pendling (6 mil enkel) tyckte jag att den var för bullrig. Men den är billigare än det jag landade i (Hyundai kona)

Nytt eller begagnat? Köpa eller leasa?

Hade en kollega som pendlade Uppsala-Kista i en BMW i3 och trivdes bra med det.

Nytt så kanske detta kan vara intressant prismässigt men knappast prestandamässigt :)

/Johan

Visa bilaga 484966

tesla har ju en lite annan lösning på Model 3 där handtaget är slätt me karossen men man får ut det genom att trycka på ena kanten med tummen. I alla fall ingen inbyggd mekanik för att få ut handtaget som kan krångla. Men kanske jobbigt med lite is över :-)

Nu kom priserna på Ioniq 5 first edition (72.6kWh)
FWD: 545 000 kr
AWD: 580 000 kr

Jäklar vad sugen jag blev när Avensisen ska bytas ut om nåt år. Tills dess är det frågan vad det ska bli av andrabilen. "Billig" elbil, typ MX-30, eller fossilbil ett tag till... Aja, får väl grubbla på det till i höst när det är dags.

Hejsan. Vilken av dessa tyckte du hade mest användbart baksäte och bagageutrymme? Kikade 10 minuter på en id4 i helgen, och den bilen hade ett idiotiskt extragolv som tog bort 10-15cm av höjden. Med tre barn och fjällpackning (alpint samt ländåkning) så är man lite bortskämd med en Ford S-max.
Baksäte så vinner Skodan med några centimeter. Smartare armstöd i mitten med mugg och iPad-hållare.
Bagage så vinner även Skodan med lite större bagage och smartare utrymme under golvet. Pluspoäng för iskrapa med eget fack i bakluckan.
Skodan upplever jag som större på alla ledder.

Förstår inte riktigt hur VAG-koncernen tänker. Det känns som att VWs tyngsta konkurrent idag är Skoda.

Nytt eller begagnat? Köpa eller leasa?

Hade en kollega som pendlade Uppsala-Kista i en BMW i3 och trivdes bra med det.

Nytt så kanske detta kan vara intressant prismässigt men knappast prestandamässigt :)

/Johan
Har ingen preferens, leasa är ju enkelt fast om man behöver köpa är det ju så.

BMW ID3 är ju fin men dyr.

Baksäte så vinner Skodan med några centimeter. Smartare armstöd i mitten med mugg och iPad-hållare.
Bagage så vinner även Skodan med lite större bagage och smartare utrymme under golvet. Pluspoäng för iskrapa med eget fack i bakluckan.

Förstår inte riktigt hur VAG-koncernen tänker. Det känns som att VWs tyngsta konkurrent idag är Skoda.
Precis så är det. Jag tittade på ID4 och Skodan runt årsskiftet. Vad jag läst mig till var Eniaqen på väg att lanseras och ID4 skulle komma under våren. Men väl på plats i bilhallarna så hade ID4 dykt upp plötsligt med kort varsel och skulle börja säljas, och Eniaqen var framflyttad mot sommaren. Skoda-säljaren bara suckade. Enligt honom kommer skillnaden mellan Skoda och VW bli större kommande år, alltså det ska bli en större upplevd skillnad.

Hur är det med "frunk" och plats för laddkablar?
I min Kona, får kablar antingen plats under bagaget, eller ta plats i bagaget. Inte optimalt.
Det finns gott om plats fram, om man vågar installera tredjeparts prylar.

Man kan ju eventuellt tänka sig att det är lättare att göra en elbil slät och hal på undersidan. Där finns väl fortfarande en hel del att hämta då det gäller svenssonbilar i allmänhet?
Kan tänkas att mercan är rätt slät under till exempel...

Till viss del men elbilarna skapar ett aerorace eftersom det gör skillnad på räckvidd, kolla mercedes eqs tex:

Alla elektriska varianter är nog lite extra spex men att ha helt släta dörrsidor gör skillnad som du säger!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp