Sverige till Sydostasien

ttrampar

Medlem
Sverige till Sydostasien
Hallå!
Jag har som plan att cykla från Sverige till Sydostasien så snart som restriktioner lättar och gränser börjar öppna igen. Mitt första problem utöver pandemin är cykel. Jag har sedan ett bra tag tillbaka varit på jakt efter en passande touringcykel, har mest kollat efter surly lht, kona sutra och liknande. Dessvärre är leveranstiderna alltför långa för att det ska passa min plan att förhoppningsvis lämna innan årsskiftet.

En alternativ cykel som jag har hittat är Genesis vagabond. Jag har letat runt så gott jag kan men inte hittat någon som har cyklat längre turer som kan kräva en del packning. Jag tänker mig cykelväskor bak och fram, som på en mer renodlad Tourer. Jag har heller ingen vana eller direkt kunskap kring långfärdscykling, så därför tänkte jag höra vad mer erfarna turare har för åsikter kring cykelval för rutten. Min oro är att cykeln kan bli lite ostabil med all packning, samt att geometrin kanske inte tillåter väskor bak.

Vidare förslag på litteratur, bloggar, vägval tas emot med glädje! Jag har kollat en del rutter men det känns alldeles för tidigt att bestämma sig nu med tanke på omständigheterna. Något som jag vill stå fast vid är att jag vill lämna Europa i Turkiet.

Allt gött!
Tobias

Sverige till Sydostasien
Jag har letat runt så gott jag kan men inte hittat någon som har cyklat längre turer som kan kräva en del packning. Jag tänker mig cykelväskor bak och fram, som på en mer renodlad Tourer. Jag har heller ingen vana eller direkt kunskap kring långfärdscykling, så därför tänkte jag höra vad mer erfarna turare har för åsikter kring cykelval för rutten. Min oro är att cykeln kan bli lite ostabil med all packning, samt att geometrin kanske inte tillåter väskor bak.
Vad är din budget, krav, önskemål? Skulle t.ex själv på min världenruntcykel inte ville ha hydrauliska bromsar, 29" hjul, bockstyre, navdynamo, Rohloff, Pinion, rem eller 1x11. Däremot vill jag ha fästen/mounts för fram/bak pakethållare (lowrider fram) och även fästen på gaffel och ram för flaskor/anything bags, den måste ha plats för breda däck, ett rakt styre med bar-ends, mekaniska skivbroms .. alltså en cykel byggt för att bära 100kg i alla väder/säsong, inte kostar en förmögenhet och med enkla cykeldelar som är lätt att köpa och fixa själv mitt i ingenstans.

Mennnnnn, trots att jag har cyklar som kan cykla jorden runt, var resan jag gjorde i Turkiet (cyklade tre månader) på en gammal rostig MTB den bästa resan :)

Googla 'world tour biking' etc, det finns många blog, sites, info.

Lycka till Tobias!

Sverige till Sydostasien
Senast ändrad:
Sverige till Sydostasien
Genesis Vagabond är ett trevligt alternativ. Haft min några år nu och den funkar till det mesta. Finns en bild på min gamla setup i denna tråd: https://happyride.se/forum/threads/rr-kirgizistan.3280510/
Först och främst: tack för svaret och delningen! Sen måste jag säga wow, riktigt schysst läsning och härligt inspirerande!
Om du har tid för några frågor, så skulle jag verkligen uppskatta det :)
Har du lastat den cykeln tungt någon gång? Jag är ju som sagt inne på vagabonden och har som tanke att montera väskor på rack, för att utöka packvolymen. Vad tror du om det? Kanske är bäst att kompromissa med rackmonterade väskor enbart fram eller bak och köra övrigt rammonterat?

Sverige till Sydostasien
Antar att du har koll redan, men Mairawa (Ann Johansson) och Fredrika Ek har ju gjort liknande turer och dokumenterat det fint.
Tack så mycket för ditt svar! Jag har kollat in båda två sedan en tid tillbaka. Båda otroligt inspirerande och härliga att lyssna på och läsa. Hade varit kul att få dokumenterat från start på liknande sett. Resedagbok är alltid något jag har varit dålig på, tyvärr.

Sverige till Sydostasien
Vad är din budget, krav, önskemål? Skulle t.ex själv på min världenruntcykel inte ville ha hydrauliska bromsar, 29" hjul, bockstyre, navdynamo, Rohloff, Pinion, rem eller 1x11. Däremot vill jag ha fästen/mounts för fram/bak pakethållare (lowrider fram) och även fästen på gaffel och ram för flaskor/anything bags, den måste ha plats för breda däck, ett rakt styre med bar-ends, mekaniska skivbroms .. alltså en cykel byggt för att bära 100kg i alla väder/säsong, inte kostar en förmögenhet och med enkla cykeldelar som är lätt att köpa och fixa själv mitt i ingenstans.

Mennnnnn, trots att jag har cyklar som kan cykla jorden runt, var resan jag gjorde i Turkiet (cyklade tre månader) på en gammal rostig MTB den bästa resan :)

Googla 'world tour biking' etc, det finns många blog, sites, info.

Lycka till Tobias!
Tack för ditt svar och att du delar med dig av dina råd!
Budgeten har jag kunnat jobba upp ostört under senaste året, så den är inte mitt största bekymmer. Kommer dock försöka resa så enkelt som möjligt. Vagabonden checkar av en del på listan, andra saker kanske jag får kompromissa med, såsom 29”, bockstyre, övriga delar är jag nog rätt nöjd med. Förutom 1x11, men sikte isf på att montera en 2x eller 3x framtill och hoppas den kan matcha med kasetten bak.
Sedan sitter det indexväxel på, med reglage i bromshandtaget, ska jag se det som en risk genom Asien?

Men min största oro är väl egentligen ramen och hur väl den hanterar vikt och plats för packning. Såg att du skrev om en surly pugsley, jag tycker mig se att vagabonden har en liknande geometri. Hur långt hade du gett dig ut på en pugsley och för eventuell långtur hade du försökt köra rackmonterade väskor, som en mer renodlad Tourer? Vill gärna kunna bära med mig ransoner så det räcker och blir över, jag har alltid varit en fegkörare på det sättet.

Alltid inspirerande att höra om gamla rostcyklar ute på tur, det ger mig mer mod och hopp om att bara köra!

Märker att det blev en hel del text och frågor. Hoppas det är okej, förstår om det inte finns tid att svara, känner att det finns väldigt många frågor just nu.
Tack för lyckönskningen!

Sverige till Sydostasien
Märker att det blev en hel del text och frågor. Hoppas det är okej, förstår om det inte finns tid att svara, känner att det finns väldigt många frågor just nu.
Jag älskar dina frågor, svar, undrande tankar osv. Så bara fortsätta!
Varning för mina långa texter: de är ofta lite obegripliga för jag har inte svenska som modersmål :)
Alltid inspirerande att höra om gamla rostcyklar ute på tur, det ger mig mer mod och hopp om att bara köra!
Jo, bara kör och omfamnar äventyret :) Men skulle ändå rekommendera en bättre cykel än den jag/vi hade. Min killes cykelram bröt i den turkiska resan (men han var en rambrottmästare med sin 2m längd) och vi fick många punkteringar och cykel-elände. När vi kom till gränsen Syrien kunde jag äntligen köpa (begagnat) en bättre cykel, i rätt storlek och med riktiga bromsar (inte dåligt att ha i det där landet) och det kändes som om jag lärde mig cykla på nytt. Stor skillnad, som dag och natt :)

Men min största oro är väl egentligen ramen och hur väl den hanterar vikt och plats för packning. Såg att du skrev om en surly pugsley, jag tycker mig se att vagabonden har en liknande geometri. Hur långt hade du gett dig ut på en pugsley och för eventuell långtur hade du försökt köra rackmonterade väskor, som en mer renodlad Tourer? Vill gärna kunna bära med mig ransoner så det räcker och blir över, jag har alltid varit en fegkörare på det sättet.
Om jag skulle cykla jorden runt skulle jag utan tvekan hoppa på Pugsleyn. Jag älskar den cykeln, den får mig le bara när jag ser honom och jag kan lita på den. Har kört många år med den i alla väder, terräng och med olika setup. Bikepackingbags utan pakethållare; bakpakethållare med två små sidoväskor; bak/fram pakethållare med fyra stora sidoväskor: cykelvagn (packning plus hund) och bikepackingbags plus en liten pizzarack fram (surly 8-pack rack). Den sista är min favorit-setup för jag kör ofta med packraft i tuff terräng (sand, fjäll, snö) och att ha vikt fram känns då bättre än att ha det bak.
Finns mer 8-rack och set-up bilder här (och mycket text för jag babblar mycket): https://happyride.se/forum/threads/...r-och-bikerafter.3128252/page-66#post-3633420

Här några bilder till av mina set-up: https://happyride.se/forum/threads/...k-rat-och-pugsley.3685593/page-2#post-3856263

Har också en stål Santos som (world)touringbike, handbyggt för min kropp, den kan upp till 50mm däck, bära allt jag vill men den är ingen Pugs. Den saknar den ?-känslan.
Och en stål VSF-tourbike som jag ärvde från min kille, med navdynamo, hydrauliska bromsar och hela tourbike-skiten men cykeln är för stor för mig och den har inte heller den love-känslan. Och har några till tourbikes men de är inte gjort för offroadvägar och jag är inte längre en bara-asfalt-cyklist.

Tror Vagabonden är skitbra som allterräng-världen-runt-cykel. Jag tycker också om namnet, rätta namn är ju också viktig ;) Skulle t.ex själv aldrig ville ha KONA med stora skrikiga bokstäver, eller WHITE (och då som vit rik cyklist i fattiga länder). Troll, Monkey, Moonlander, Ice Cream Truck, Vagabond låter mycket bättre :)

Har du tittat vid Salsa, t.ex Salsa Marrakesh eller Fargo? Marrakesh kan t.ex ha 29 x 2.0 däck med fenders eller 40mm utan.
Kolla också holländska märken, såsom Idworx, Avaghon, Santos, M-gineering, Pilot, 11Ants mm. Bike4travel.nl har också sitt egna tourbikemärke: https://www.bike4travel.nl/93-vakantiefietsen. Finns många holländare som cyklar världen runt :)

Senast ändrad:
Sverige till Sydostasien
spännande resa!

alla har vi våra egna nojor för vilken komponent som ska gå sönder på långfärd. jag oroar mig nog mest för frihjulsmekanismen, och skulle välja en ram med 135 mm axel qr bak om jag skulle cykla runt halva jorden, för att enkelt kunna köpa nytt nav/hjul. med ett shimanonav kan en enkelt ha en hel frihjulsbody med sig som en reservdel och byta med en insexnyckel. men för någon annan upplevs det kanske som skrattretande felprioriterat.

fördelen med 622 mm fälg och skivbroms är att det går att i nödfall stoppa i ett mindre hjul. jag skulle inte oroa mig så mycket för dilemmat hydrauliska/mekaniska bromsar. en broms kan ju gå sönder och resan fortsätta, eftersom du har två.

vevarmar och vevlager oroar mig personligen också. shimanos hollowtech II-vevarmar är pålitliga men äter vevlager. vevlager med fyrkantsaxel kan vara pålitliga och men äter vevarmar om en är en klantig mekaniker, vilket en är på långtur. jag skulle ta det förstnämnda och kanske extra lager. med det sagt så var vevarmar i stål med fyrkantsaxel min räddning en gång när en kinesisk bonde glatt svetsade ihop vevarmen med axeln och fixade ett irriterande glapp :)

ytterligare en personlig preferens: stooora däck. så skönt att slippa fundera på om vägar och stigar på kartan funkar eller ej. och hellre träna på att reparera följsamma vanliga mtb-däck i fält än att studsa runt på punkteringsskyddade jättetjocka schwalbe-touringdäck.

det är mina tankar, och andra tänker helt annorlunda. om tvivel uppstår, lyssna på yonna.

Sverige till Sydostasien
DT350 eller liknande har superlätt frihjulsmekanism som man kan byta med handkraft. Inga klackar eller dylikt. Smidig att ha med sig som reservdel också.

Sverige till Sydostasien
DT350 eller liknande har superlätt frihjulsmekanism som man kan byta med handkraft. Inga klackar eller dylikt. Smidig att ha med sig som reservdel också.
jag köpte en 350-kopia på aliexpress som käkar både pirat- och äkta dt-ratchetringar. något med toleranserna säkerligen. det borde kanske inte drabba dt:s anseende, men kombinerat med problemen de har med nya exp-naven så har jag börjat betrakta dt som lyxig finmekanik som jag personligen inte skulle lita på på långfärd. (jag har ett äkta 350-nav som funkar klanderfritt)

Sverige till Sydostasien
Först och främst: tack för svaret och delningen! Sen måste jag säga wow, riktigt schysst läsning och härligt inspirerande!
Om du har tid för några frågor, så skulle jag verkligen uppskatta det :)
Har du lastat den cykeln tungt någon gång? Jag är ju som sagt inne på vagabonden och har som tanke att montera väskor på rack, för att utöka packvolymen. Vad tror du om det? Kanske är bäst att kompromissa med rackmonterade väskor enbart fram eller bak och köra övrigt rammonterat?
Jag har aldrig lastat cykeln tyngre än under den resan men ser väl egentligen ingen anledning till att det inte skulle funka. Det är en stabil cykel i stål, inga konstigheter. Jag skulle i varje fall inte ha några betänkligheter kring att lasta upp rack och väskor och göra en liknande resa som den du tänkt på Vagabonden. Något som kan vara värt att tänka på är att den senaste varianten av Vagabonden har thru axle, för långfärd hade jag föredragit QR (som min och tidigare årgångar har).

Tillbaka
Topp