[RR] Kirgizistan

scottparsley

Aktiv medlem
[RR] Kirgizistan
Tänkte jag skulle bjuda på en kort RR från sommarens tur i Tian Shan-bergen i Kirgizistan. Vi var tre som via en äcklig hamburgare på Moskvas flygplats anlände till Bishkek i mitten av augusti. Vi inledde med en dag på stan med inköp av Snickers, gas och andra viktigheter. Cyklar byggdes ihop och väskor stuvades undan. Nästa förmiddag lämnade vi hotellet och cyklade sydöst. Genom förort och åkrar mot bergen på allt sämre vägar. 11 dagar senare var vi två kvar som låg på stranden vid sjön Issyk Kul nybadade och nöjda.

P1000238.jpg

P1000374copy.jpg

P1000410copy.jpg

P1000446copy.jpg

P1000604copy.jpg

P1000572copy.jpg

P1000716copy.jpg

P1010139.jpg

P1000811copy.jpg

P1010214copy.jpg

P1010048.jpg

P1010078copy.jpg

P1010174copy.jpg

P1010093.jpg

P1010183copy.jpg

P1010208copy.jpg

P1010276copy.jpg

[RR] Kirgizistan
Ja verkligen! Visste knappt åt vilket håll man skulle titta ibland. Kirgizistan är väldigt lätt att resa i också. Du får visum när du landar och mer behövs inte. Jag var i Tadzjikistan för några år sen och det var ett evigt meck med visum och tillstånd och vägspärrar där allt skulle kollas.

[RR] Kirgizistan
Miss Lycka sa:
+42! Vad kostade turen?

Flyget gick på dryga 3000kr. En hotellnatt i början, en i mitten och två på slutet 1000kr totalt kanske? Säg 6000kr inklusive allt? Inte var det mer iaf. Svårt att göra av med pengar när man väl är på plats. Vad all utrustning gått på vill jag helst inte tänka på... Men nu har jag allt som behövs! Minus en luftmadrass som det gick hål i näst sista natten då.

[RR] Kirgizistan
ghia64 sa:
Grymt Vackert! Till och med grytan såg vacker ut. ;-)

:) Vi var lite oroliga över utbudet av matvaror på plats så vi hade med oss endel. Vilket ledde till mkt vägande och donande med att fördela vikten för att inte behöva betala extra för att våra väskor var för tunga. Bland annat hade jag packat ner några ölkorvar som räckte till flera mycket uppskattade middagar. Bland annat den ovan. Men utbudet på affären närmast hotellet i Bishkek var som att gå in på första bästa Ica Maxi här hemma... Ute på landet var det förstås en annan grej men vi hittade ett paket riktigt bra snabbnudlar alla hade och Snickers fanns också överallt.

[RR] Kirgizistan
Här ligger rutten för den som är intresserad: https://ridewithgps.com/routes/20964157

Mycket tid gick åt hemma med att göra research och få till en rutt som skulle fungera. Tyvärr så var vi tvungna att gena medelst taxi mellan Ak-tal och Naryn för att en av oss skulle hinna med sitt flyg hem så den delen av rutten vet jag inte så mycket om. Men allt övrigt funkade verkligen perfekt. Väldigt lite transportcykling, om ens någon, otroliga vyer och lätt att slå upp ett tält nästan varsomhelst. Underlaget är mestadels modell usel grusväg. Värre ju högre upp man kommer. Jag körde på en Genesis Vagabond med 2,35" däck. Det funkade fint men bredare däck skulle knappast hindra en.

[RR] Kirgizistan
Några frågor:
Hur många timmar per dag cyklade ni?
Hur var vädret?
Var det något som ni kände att det överraskade er och som skulle påverka planeringen om ni skulle göra ngt liknande igen (bortsett från matproviantering som du ju nämnt)?
Vad använde ni er av för källor vid planering av rutten?

Senast ändrad:
[RR] Kirgizistan
GoranS sa:
Några frågor:
Hur var vädret?
Var det något som ni kände att det överraskade er och som skulle påverka planeringen om ni skulle göra ngt liknande igen (bortsett från matproviantering som du ju nämnt)?

Kollade igenom loggen och vi var på rull ca 4-5 timmar per dag. En dag hade vi ett rullsnitt på 6,2 km/h :) så då kom vi inte längre än 33km. Vi körde 85km på en dag som längst. Tycker vi höll ett lagom tempo, det var ändå tänkt som semester. Även om man tvivlade lite när det på dag 2 var dimma, blåst och hagel på 3500 meters höjd. Men det löste sig det också. Och på andra sida passet var det sol!

Vädret var förutom ovan nämnda episod grymt bra. Vi hade sol varenda dag i princip. Även uppe på höjd så blev det kring 20 grader om dagarna så det var mer än behagligt. Lite under nollgradigt som värst någon natt. Nere i dalarna kunde det vara 35 grader dagtid.

Eftersom jag tidigare varit i regionen och cyklat så visste jag ungefär vad som väntade och hade planerat för att inte göra samma misstag igen. Det jag gjorde fel den gången var framförallt att jag tog med alldeles för mycket grejer och hade fel sorts cykel (en klassisk touringcykel med 35mm däck). Det blev också lite för mycket logistik fram och tillbaka med jeep vilket tog upp mycket tid. Den här gången försökte jag få till en rutt med så lite 'dötid' som möjligt. Svårt såklart eftersom det är klurigt att veta hur lång tid allt ska ta men jag tycker vi fick till det bra. Helst skulle jag vilja cykla direkt från flygplatsen ut i ödemarken och sen komma tillbaka till flygplatsen 2 timmar innan flyget hem lyfter men det är inte så lätt att få till. Bara en sån sak som att ha någonstans att stoppa undan cykelväskorna kan ju vara nog så meckigt.

Jag använde RWGPS för att dona med rutten. OSM är hyfsat ritat så det kunde jag använda rätt mycket men vissa delar fick jag gå efter satellitbilder. Upptäckte då att Bing har långt mer detaljerade satellitbilder än vad Google har. Jag hade en papperskarta från Gizi också som var till bra hjälp. https://www.amazon.com/Kyrgyzstan-Geographical-GIZI-1-750/dp/6155010129

[RR] Kirgizistan
scottparsley sa:
GoranS sa:
Några frågor:
Hur var vädret?

Kollade igenom loggen och vi var på rull ca 4-5 timmar per dag. En dag hade vi ett rullsnitt på 6,2 km/h :) så då kom vi inte längre än 33km. Vi körde 85km på en dag som längst. Tycker vi höll ett lagom tempo, det var ändå tänkt som semester. Även om man tvivlade lite när det på dag 2 var dimma, blåst och hagel på 3500 meters höjd. Men det löste sig det också. Och på andra sida passet var det sol!

Vädret var förutom ovan nämnda episod grymt bra. Vi hade sol varenda dag i princip. Även uppe på höjd så blev det kring 20 grader om dagarna så det var mer än behagligt. Lite under nollgradigt som värst någon natt. Nere i dalarna kunde det vara 35 grader dagtid.

Eftersom jag tidigare varit i regionen och cyklat så visste jag ungefär vad som väntade och hade planerat för att inte göra samma misstag igen. Det jag gjorde fel den gången var framförallt att jag tog med alldeles för mycket grejer och hade fel sorts cykel (en klassisk touringcykel med 35mm däck). Det blev också lite för mycket logistik fram och tillbaka med jeep vilket tog upp mycket tid. Den här gången försökte jag få till en rutt med så lite 'dötid' som möjligt. Svårt såklart eftersom det är klurigt att veta hur lång tid allt ska ta men jag tycker vi fick till det bra. Helst skulle jag vilja cykla direkt från flygplatsen ut i ödemarken och sen komma tillbaka till flygplatsen 2 timmar innan flyget hem lyfter men det är inte så lätt att få till. Bara en sån sak som att ha någonstans att stoppa undan cykelväskorna kan ju vara nog så meckigt.

Jag använde RWGPS för att dona med rutten. OSM är hyfsat ritat så det kunde jag använda rätt mycket men vissa delar fick jag gå efter satellitbilder. Upptäckte då att Bing har långt mer detaljerade satellitbilder än vad Google har. Jag hade en papperskarta från Gizi också som var till bra hjälp. https://www.amazon.com/Kyrgyzstan-Geographical-GIZI-1-750/dp/6155010129
Tack!

Det där om Bings satellitbilder var dessutom något som jag känner att jag kan komma att ha nytta av i planeringen av egna kommande (betydligt mindre spektakulära) cykelresor.

Senast ändrad:
[RR] Kirgizistan
GoranS sa:
Det där om Bings satellitbilder var dessutom något som jag känner att jag kan komma att ha nytta av i planeringen av egna kommande (betydligt mindre spektakulära) cykelresor.

Notera att det kan skilja mellan olika delar av världen. På plats A är Google bäst på plats B Bing och ibland något annat. I Sverige har tex flygfoto oftast bäst upplösning.

[RR] Kirgizistan
Aron sa:
GoranS sa:

Notera att det kan skilja mellan olika delar av världen. På plats A är Google bäst på plats B Bing och ibland något annat. I Sverige har tex flygfoto oftast bäst upplösning.
Jo, jag hade dock inte över huvud taget reflekterat över möjligheten att Bing:s skulle vara bättre än googles och på ett par platser där jag gjorde stickprov (i Italien) så var det tydlig skillnad till Bings fördel. Så jag var mest glad över en möjlighet till bättre satellitdata än googles som bitvis är alldeles för dåligt för att kunna användas det alls ska gå att använda vid ruttplanering. Sen är det säkert som du säger så att det varierar vad som är bäst. Ungefär som att det sällan är en kartkälla som är bäst överallt utan att det kan vara en idé att kolla flera, i synnerhet om man ska ut på småvägar.

[RR] Kirgizistan
Du jämförde inte med Soviet Military Maps-appen? Har fått den rekommenderad för regionen tidigare.

Mycket bra RR för övrigt. Väldigt vackert land, tänker återvända dit och utforska mer, om något år. Den nämnda lättillgängligheten är väldigt trevlig!

[RR] Kirgizistan
mmmrrrr sa:
Du jämförde inte med Soviet Military Maps-appen? Har fått den rekommenderad för regionen tidigare.

Mycket bra RR för övrigt. Väldigt vackert land, tänker återvända dit och utforska mer, om något år. Den nämnda lättillgängligheten är väldigt trevlig!

Nej, den verkar inte finnas till ios? Jag vet att jag laddade ner ett gäng gamla sovjetiska kartor i pdf-format men dom gjorde mig mest förvirrad. Men på plats så köpte jag några trekkingkartor över delar av norra Kirgi som jag tror kan komma till användning i framtiden. Är lite sugen på att klura ut en rutt i bergen norr om Issyk Kul.

Har du rest mycket i Kirgizistan? Tips på möjliga rutter? Blev sugen på att åka tillbaka när jag gick igenom alla bilder :).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp