GoranS sa:
Några frågor:
Hur många timmar per dag cyklade ni?
Hur var vädret?
Var det något som ni kände att det överraskade er och som skulle påverka planeringen om ni skulle göra ngt liknande igen (bortsett från matproviantering som du ju nämnt)?
Vad använde ni er av för källor vid planering av rutten?
Kollade igenom loggen och vi var på rull ca 4-5 timmar per dag. En dag hade vi ett rullsnitt på 6,2 km/h :) så då kom vi inte längre än 33km. Vi körde 85km på en dag som längst. Tycker vi höll ett lagom tempo, det var ändå tänkt som semester. Även om man tvivlade lite när det på dag 2 var dimma, blåst och hagel på 3500 meters höjd. Men det löste sig det också. Och på andra sida passet var det sol!
Vädret var förutom ovan nämnda episod grymt bra. Vi hade sol varenda dag i princip. Även uppe på höjd så blev det kring 20 grader om dagarna så det var mer än behagligt. Lite under nollgradigt som värst någon natt. Nere i dalarna kunde det vara 35 grader dagtid.
Eftersom jag tidigare varit i regionen och cyklat så visste jag ungefär vad som väntade och hade planerat för att inte göra samma misstag igen. Det jag gjorde fel den gången var framförallt att jag tog med alldeles för mycket grejer och hade fel sorts cykel (en klassisk touringcykel med 35mm däck). Det blev också lite för mycket logistik fram och tillbaka med jeep vilket tog upp mycket tid. Den här gången försökte jag få till en rutt med så lite 'dötid' som möjligt. Svårt såklart eftersom det är klurigt att veta hur lång tid allt ska ta men jag tycker vi fick till det bra. Helst skulle jag vilja cykla direkt från flygplatsen ut i ödemarken och sen komma tillbaka till flygplatsen 2 timmar innan flyget hem lyfter men det är inte så lätt att få till. Bara en sån sak som att ha någonstans att stoppa undan cykelväskorna kan ju vara nog så meckigt.
Jag använde RWGPS för att dona med rutten. OSM är hyfsat ritat så det kunde jag använda rätt mycket men vissa delar fick jag gå efter satellitbilder. Upptäckte då att Bing har långt mer detaljerade satellitbilder än vad Google har. Jag hade en papperskarta från Gizi också som var till bra hjälp.
https://www.amazon.com/Kyrgyzstan-Geographical-GIZI-1-750/dp/6155010129