[RR] Kirgizistan

[RR] Kirgizistan
cal. sa:
Ah. Helt okej tältplats!

Ja den var bra! Från samma plats med grannen i bakgrunden:

P1010202.jpg

Det var väldigt lätt att hitta bra tältplatser. Vi kände aldrig något behov av att "gömma oss" heller som jag ibland kan känna på andra ställen. Alla var väldigt snälla och verkade tycka att det var det mest naturliga i världen att sova i tält. Kanske ett arv från tiden som nomader. Vi sov en natt i yurta också vilket var varmt och mysigt:

P1000799.jpg

[RR] Kirgizistan
Aron sa:
GoranS sa:
Det där om Bings satellitbilder var dessutom något som jag känner att jag kan komma att ha nytta av i planeringen av egna kommande (betydligt mindre spektakulära) cykelresor.

Notera att det kan skilja mellan olika delar av världen. På plats A är Google bäst på plats B Bing och ibland något annat. I Sverige har tex flygfoto oftast bäst upplösning.

Vad är det för tjänst?

[RR] Kirgizistan
Oskar sa:
Aron sa:
GoranS sa:
Det där om Bings satellitbilder var dessutom något som jag känner att jag kan komma att ha nytta av i planeringen av egna kommande (betydligt mindre spektakulära) cykelresor.

Notera att det kan skilja mellan olika delar av världen. På plats A är Google bäst på plats B Bing och ibland något annat. I Sverige har tex flygfoto oftast bäst upplösning.

Vad är det för tjänst?
bara gissar hejvilt, men kanske Lantmäteriets Ortofoton:
https://geolex.etjanster.lantmateriet.se/

(jag jämförde Lmt mot GMaps och Bing, de var näst bäst i Gbg, GMaps var klart bäst, Bing var riktigt dålig)

Senast ändrad:
[RR] Kirgizistan
Tjejn sa:
Riktigt fina bilder! Vad använder du för kamera? Misstänker att bilderna är ganska bra behandlade efteråt också.

Tack! Kameran är inget märkvärdigt, en Panasonic GX80 med kitobjektivet och ett 25mm. Men den är smidig och tillräckligt bra. Kitobjektivet la ner mot slutet av resan så då hade jag bara 25:an. Bilderna är inte mer efterbehandlade än att jag snabbt justerat färger, exponering, kontrast och så.

Tillbaka
Topp