[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Gu vad jag längtar efter nya ncap regler som gör att tex en säkerhetsklassad bil inte kan gå snabbare än 30 på 30 väg och inte snabbare än 20 utanför allmän väg som inte klassas som "fri fart"
Ja, när bilarna är självkörande har jag inget mot det. Men innan man inför det kan man ju börja med variabla hastighetsgränser. Så länge samma hastighetsregler gäller en mörk vinternatt som en sommardag, eller en tom motorväg kontra en fullpackad i rusningen, så är det uppenbart att gränsen är felsatt vid i alla fall ena situationen.

Med autopilot och löpande justeringar av tillåten fart baserat på väglag, sikt och trängsel så kan det bli rätt nice.

Ja, när bilarna är självkörande har jag inget mot det. Men innan man inför det kan man ju börja med variabla hastighetsgränser. Så länge samma hastighetsregler gäller en mörk vinternatt som en sommardag, eller en tom motorväg kontra en fullpackad i rusningen, så är det uppenbart att gränsen är felsatt vid i alla fall ena situationen.

Med autopilot och löpande justeringar av tillåten fart baserat på väglag, sikt och trängsel så kan det bli rätt nice.
Man vill ju inte förorda ett extremt övervakningssamhälle, men då det gäller trafiken kan jag nog gå med på lite hårdare styrning. Vill man känna fartens tjusning kan man köra på en motorbana, eller börja med cykelsport.

• Gilla
Reactions: BJS

Det där är bara dimridåer av fri-fartarna. Det finns ingen anledning att köra snabbare än 30-50 på vägar skyltade efter det. Får vi självkörande bilar (vilket jag inte tror), ja då kan vi skippa fartgränser och bara be bilen köra "säkert". Du kan säkert hitta något specialfall där just du måste köra fort, ja då säger jag, tryck på sos knappen, be 112 låsa upp bilen och sen kan du få åka i 200 knyck till akuten om du nu behöver det

Man vill ju inte förorda ett extremt övervakningssamhälle, men då det gäller trafiken kan jag nog gå med på lite hårdare styrning. Vill man känna fartens tjusning kan man köra på en motorbana, eller börja med cykelsport.
Vadå, ska det inte vara automatisk hastighetsbegränsning på cyklarna också? 10 km/h på cykelbana är väl lagom så att alla kan känna sig trygga och säkra?

Vadå, ska det inte vara automatisk hastighetsbegränsning på cyklarna också? 10 km/h på cykelbana är väl lagom så att alla kan känna sig trygga och säkra?
Kan hända att hastigheten är ett stort problem då det gäller cykelolyckor, har inte koll på det.
Gissar däremot att man kan vinna mkt mera på andra åtgärder än att försöka sänka hastigheten då det gäller cykelolyckor.

Det där är bara dimridåer av fri-fartarna. Det finns ingen anledning att köra snabbare än 30-50 på vägar skyltade efter det. Får vi självkörande bilar (vilket jag inte tror), ja då kan vi skippa fartgränser och bara be bilen köra "säkert". Du kan säkert hitta något specialfall där just du måste köra fort, ja då säger jag, tryck på sos knappen, be 112 låsa upp bilen och sen kan du få åka i 200 knyck till akuten om du nu behöver det
Jag pratar inte om villagator och vägar utanför skolor, utan landsvägar utanför tätorter och motorvägar, vägar där sikt och väglag har större betydelse.

Eftersom man tillåter högre hastighet på tex motorvägar trots att det leder till värre olyckor har man ju alltså gjort en avvägning mellan nytta och säkerhet redan. Men vem säger att just de angivna siffrorna är rätt avvägning? Och för vilket scenario är de anpassade?

Kan hända att hastigheten är ett stort problem då det gäller cykelolyckor, har inte koll på det.
Gissar däremot att man kan vinna mkt mera på andra åtgärder än att försöka sänka hastigheten då det gäller cykelolyckor.
Nä nä, det här handlar om att få bestämma över och begränsa andra, eftersom ett litet fåtal inte kan sköta sig!

Med tanke på hur dåligt skyltavläsning funkar och hur dåligt uppdaterade kartmaterialet verkar vara så känns det långt bort. Det skrivs en hel del om hur VAG-bilar panikbromsar när de ser en hastighetskylt på intilliggande tågbana eller korsande väg, eller hur Teslas kartmaterial har flera år gamla hastighetsgränser vilket gör att bilarna "spökbromsar" på motorvägen..

Om de inte ens klarar att lösa en sån sak så känns det som att riktig självkörning ligger långt borta!

Med tanke på hur dåligt skyltavläsning funkar och hur dåligt uppdaterade kartmaterialet verkar vara så känns det långt bort. Det skrivs en hel del om hur VAG-bilar panikbromsar när de ser en hastighetskylt på intilliggande tågbana eller korsande väg, eller hur Teslas kartmaterial har flera år gamla hastighetsgränser vilket gör att bilarna "spökbromsar" på motorvägen..

Om de inte ens klarar att lösa en sån sak så känns det som att riktig självkörning ligger långt borta!
"Alla" inom branscher har väl alltmer börjat komma fram till att självkörande bilar var liiite svårare än man först trodde.

Däremot assistans och funktioner som motverkar uppenbart idoitbeteende, där finns det nog mycket att hämta nu.

Nä nä, det här handlar om att få bestämma över och begränsa andra, eftersom ett litet fåtal inte kan sköta sig!
Antagligen. Det är ju så det funkar eller hur? Hur många Mattias Flink går det på 10 miljoner invånare. Kanske inte så många, men tillräckligt för att jag inte kan anförtros med att handla en Ak5:a på XXL när jag ändå är där och köper gympadojor till grabben.

Antagligen. Det är ju så det funkar eller hur? Hur många Mattias Flink går det på 10 miljoner invånare. Kanske inte så många, men tillräckligt för att jag inte kan anförtros med att handla en Ak5:a på XXL när jag ändå är där och köper gympadojor till grabben.
Hade varit rätt kul att ha en annars...

Jag som tycker just skyltavläsning funkar riktigt bra (har dock aldrig testat VAGs undermåliga produkter av modernt snitt:-) (Däremot är vingelvarning/filhållnkngsassistanssystemen jag testat rätt oplålitliga, men högre grad av självkörning har jag ej provat).

Jag som tycker just skyltavläsning funkar riktigt bra (har dock aldrig testat VAGs undermåliga produkter av modernt snitt:-) (Däremot är vingelvarning/filhållnkngsassistanssystemen jag testat rätt oplålitliga, men högre grad av självkörning har jag ej provat).
Plus 1 på Volvo på typ allt.

Samma sak gäller för bilar.

Håller med. Egentligen är det rätt sjukt att det är så accepterat att vuxna människor ska få leka med snabba bilar inom samma område som barn (och vuxna) går och cyklar.

Menar du att Volvo är kass på detta?
Jag tycker faktiskt att det fungerar riktigt bra.
Jag vet! Jag är partisk men jag tycker faktiskt att det fungerar rätt bra.
Assist ditt & datt fungerar mycket bra på v90 jämfört med den Passat jag hade innan. Möjligen har Passat också blivit bättre men den vi hade vågade man inte låta bromsa i kö, det blev för ryckigt. V90 kan man helt låta sköta det själv.

Tjena!

Bara Tesla och BMW som jag upplever som bättre än Volvo när det kommer till assistans.

Om man tycker att räckviddsångest är jobbigt, nu kommer motorvändarångest med en touch av förvärmning!

"De får samtidigt också en supersportbil vars motor måste totalrenoveras var 5 000:e mil. Motorn behöver dessutom förvärmas till runt 80 grader samt vändas innan den kan startas.
Exakta specifikationer och procedur för start samt service lär vi få veta mer senare i år."

Assist ditt & datt fungerar mycket bra på v90 jämfört med den Passat jag hade innan. Möjligen har Passat också blivit bättre men den vi hade vågade man inte låta bromsa i kö, det blev för ryckigt. V90 kan man helt låta sköta det själv.

Visst är det gött vid kö-körningen? ?

Just den biten funkade grymt bra i vår vw från -17. Vill aldrig ha en bil utan adaptiv farthållare igen.

Just den biten funkade grymt bra i vår vw från -17. Vill aldrig ha en bil utan adaptiv farthållare igen.
Min var en -16. I kö gick det väl bra men jag vågade inte köra i fatt en kö som gick i 90 medan jag själv körde 110. Den bromsade för sent.
Stor skillnad med v90.

Nej, det går inte att klara sig utan det. Eller rattvärme.

Min var en -16. I kö gick det väl bra men jag vågade inte köra i fatt en kö som gick i 90 medan jag själv körde 110. Den bromsade för sent.
Stor skillnad med v90.

Finns i alla fall 2 st olika farthållare hos VAG. Den som går upp till 210 km/h (tror jag att det är) ser mycket längre fram i trafiken, så man har nytta av det även i lägre hastigheter.
Samma med filbytarvarnaren. Den har längre räckvidd nu, så den börjar att reagera på bilar tidigare som ligger bakom dig.
Då kan den varna i rätt tid om någon kör om i en mycket högre fart än vad du håller vid tillfället.

Finns i alla fall 2 st olika farthållare hos VAG. Den som går upp till 210 km/h (tror jag att det är) ser mycket längre fram i trafiken, så man har nytta av det även i lägre hastigheter.
Samma med filbytarvarnaren. Den har längre räckvidd nu, så den börjar att reagera på bilar tidigare som ligger bakom dig.
Då kan den varna i rätt tid om någon kör om i en mycket högre fart än vad du håller vid tillfället.
Ja, ok. Det är som sagt 5år sen och det gör kanske mer än märket

Skulle jag få lägga pengarna på valfri bil så är det porsche! Panamera tourismo eller taycan turismo!
Måste ändå vara bästa biltillverkare alla kategorier!

Tror inte min Volvo nånsin visat fel hastighetsbegränsning i instrumentbrädan, är det ett vanligt problem i andra delar av landet kanske?

Tror inte min Volvo nånsin visat fel hastighetsbegränsning i instrumentbrädan, är det ett vanligt problem i andra delar av landet kanske?

Vår xc70 (2016, årsmodell spelar säker stor roll) läser fel ibland. Men den adaptiva farthållningen är väldigt mycket bättre än vår Hyundai kona (2020).

Stor skillnad med v90.

Våran skoda från -18 (vw koncernen) kan man ju lätt förlita sig på att den kommer sänka farten i tid om man kommer ifatt kö på motorväg. Funkar ju till o med vid rödljus i stan om bil ä framför (om än lite läskigt haha)

rattvärme skulle jag dock lätt kunna vara utan :-)

Min id3 har en bra farthållare som fungerar i bilkö osv. Däremot så vill man ju vara med "utifall" något skulle hända.
Jag hade haft en modell 3 såklart, men andra priser. Sen får ju bilen inte dra mer än typ 85kg på "cykeldraget" men jag ska inte föytta på många år, och om jag gör det så hyr jag en lätt lastbil.

Ni som hyllar rattvärme, har ni inga motor/kupévärmare eller vad är grejen?

Filbytarvarning när man skall ut i vänsterfilen utan att titta bakåt är ju bra, men många andra "säkerhetssystem" underlättar ju bara för mobilsurfing och massa annat man inte borde ägna sig åt bakom ratten.
Tar nog hellre pendeln om jag vill mobilsurfa och rattvärme på bilen, faktiskt.

Ni som hyllar rattvärme, har ni inga motor/kupévärmare eller vad är grejen?
Jag är ofta kall om händerna, speciellt efter att ha skrapat ruta, men annars också om det är svalt ute.
Men jag gratulerar dig till dina varma händer!

Det tar ganska lång tid att värma upp all inredning. Att få upp lufttemperaturen går snabbt. Själv har jag raynaudsfingrar...

Rattvärme och stolsvärme är effektiva räckviddsförlängare för elbilar och laddhybrider. Det är slöseri att värma hela bilen och värma till hög temp om man åker ensam. Detta gäller oavsett energikälla, men det är mer påtagligt i elbil där inte 70% av energin avgår som spillvärme.

Denna har kanske varit uppe eller?

Denna har kanske varit uppe eller?
Oj. Vore intressant att veta om det går att återanvända eller återvinna de batterier som byts ut eller om de bara skrotas (står ju hårdvarufel), med tanke på den stora miljöbelastning batteriframställning innebär.

Oj. Vore intressant att veta om det går att återanvända eller återvinna de batterier som byts ut eller om de bara skrotas (står ju hårdvarufel), med tanke på den stora miljöbelastning batteriframställning innebär.
Hur det är i just det fallet har jag ingen aning om
Men tex Northvolts affärsmodell skall tydligen bygga på att 50% av batterierna återvinns,
vi får hoppas att det blir så även i praktiken (minst!)
Stämmer det kan man utgå från att även andra batteritillverkare har/kommer att ha liknande återvinning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp