Dropteknik

Dropteknik
Droppen i skogen har ju sällan en så tydlig kant, det lutar mer och mer tills det är vertikalt. Tänk typ en klippavsats eller stenbumling. Vet inte riktigt hur man ska avgöra vad som är lämplig timing där? Nån som har nåt förslag? Den här stenen är mitt nästa mål, det lutar en del i landningen så går inte att rulla.

Kör man Joy of Bikes filosofi kan man ju ”poppa” ett sånt här drop och då är timingen inte lika kritisk eftersom man kan göra det tidigare. Men jag har fått tillräckligt med bra motargument mot att bunny hoppa drops för att vara skeptisk..
Visa bilaga 486195
Inget popp! Se till att ha fart och tryck fram cykeln bara. Vanligaste felet folk gör är just att de rycker i styret. Det är ju varken högt eller platt vid landningen, bra ställe att öva på.

Du kan ha dropp-positionen innan det börjar rulla nedför, spelar ingen roll. Är du för sen så lär det gå alldeles utmärkt att rulla nedför det där, så länge du har lite fart och sänker rumpan.

Om du leder cykeln och rullar den nedför så ser du ungefär lämplig fart.

Senast ändrad:
Dropteknik
Jag brukar filma mig själv för att se hur jag gör/vad som kan bli bättre. Har märkt att på drop som har en bra "påfart", tydlig kant etc, försöker jag köra "Kyle and April", men på naturligare hinder blir det mer av en huck eller bunnyhop... det är säkert inte rätt, men det funkar på de små höjder jag är på just nu... man måste börja någonstans tänker jag...

Varför kör du inte / lyckas du inte köra naturliga hinder som "Kyle and April"?

För mig har hucka eller bunnyhop aldrig funkat. "Skjuta cykeln fram", som min son sade, funkade dock direkt och är enkelt, tyckar jag åtminstone. Och det funkade perfekt idag på droppen på Hällre.

Dropteknik
Varför kör du inte / lyckas du inte köra naturliga hinder som "Kyle and April"?

För mig har hucka eller bunnyhop aldrig funkat. "Skjuta cykeln fram", som min son sade, funkade dock direkt och är enkelt, tyckar jag åtminstone. Och det funkade perfekt idag på droppen på Hällre.
Jag vet inte riktigt, kanske pga för lite fart om det inte är en rak "påfart" till droppet... eller så är det en säkerhetsreflex när omgivningen inte är helt tillrättalagd ?‍♀️... Min drop-teknik är work in progress kan man säga ?...

Dropteknik
Jag som också är kass på att droppa provade lite olika metoder idag på ett och samma dropp. Ett väldigt snällt, ca lårhögt, med platt och slätt fram till en tydlig kant och platt och slät landning. Detta gav knepiga resultat.

#1: När jag gjorde som de flesta förklarar att man ska, alltså bak med arslet och inte så mycket mer än så, resulterade det i att jag tappade kontakten med ena pedalen (vilket känns först vid landningen). Vilket är exakt vad jag är rädd för då jag vet att det brukar kunna hända. Nedslaget i sig var dock kontrollerat och snyggt med båda hjulen i stort sett samtidigt och centrerad vikt över cykeln.

#2: När jag gjorde som jag lärt mig själv att det funkar, det vill säga ungefär som ovan men en betydligt mindre rörelse och med flit landa något tidigare med framhjulet än bakhjulet, kändes det perfekt. Kort tid i luften, mjuk och fin landning inga studs eller yviga rörelser. Förmodligen klart snabbast från A till B.

#3: När jag gjorde en liten "popp", alltså "preload" precis innan, blev tiden i luften avsevärt längre och jag kom också längre innan jag landade. Vikten flyttade jag knappt bak alls och kontakten med pedalerna kändes solid. Dock blev nedslaget extremt mycket hårdare än i övriga två fall. Tokbottnade gaffeln vilket jag inte brukar på den höjden.

Allt detta finns på film men det går för fläen inte att ladda upp i inlägg! Min analys ovan hade jag inte kunnat göra utan att se i efterhand precis vad som hände. De tre olika sätten kändes extremt olika men såg nästan identiska ut. Dock uppenbart att #3 innebar mycket mindre förflyttning av kroppsvikten, knappt bakåt alls. Ett högre dropp på detta vis hade antagligen fått mig att kastas av cykeln vid nedslag dock. Men jag får prova igen och försöka vara mjukare. Eller nåt mellanting mellan #2 och #3, för #1 funkar inte alls trots att det ser bra ut på film. Märkligt.

Edit: Jag tror att #1 gör att bakhjulet liksom "trillar ner" före mig, för det finns inget som håller det uppe medan jag själv har stor trög massa och fortsätter framåt på nåt vänster. Trots hyfsad fart in känns det som att jag tappar massor av fart av att flytta vikten bakåt och sen hinner bakhjulet bara precis över kanten och rakt ner.

Edit 2: För er som håller till i Hellas är platsen på gröna precis där Stig malm korsar stigen. Mycket bra övningsställe skulle jag säga.

Senast ändrad:
Dropteknik
ezgif-4-81e79552a8b2.gif

Typ sådana här drop gör jag verkligen minimalt lite. (nånstans i Hellas, kanske A-trail? Hittar dåligt där ?)

Det är dropp i lutning med landning som är i motlut/platt där jag tycker man behöver "rycka" för att landa med hojen i rätt vinkel. Men å andra sidan vet jag inte om det egentligen handlar om en kroppsförflyttning (allting sker ganska automatiskt för min del).

Senast ändrad:
Dropteknik
Ingen här har nämnt teknik när man trycker cykeln ner mot droppet och landar så fort som möjligt.
Används dock vid höga farter annars blir det pannkaka :D

Dropteknik
Visa bilaga 486412
Typ sådana här drop gör jag verkligen minimalt lite. (nånstans i Hellas, kanske A-trail? Hittar dåligt där ?)

Det är de i lutning med landningen är motlut/platt där jag tycker man behöver "rycka" för att landa med hojen i rätt vinkel. Men å andra sidan vet jag inte om det egentligen handlar om en kroppsförflyttning (allting sker ganska automatiskt för min del).
Sånadär kan man (om man e haj på det) också manuala/pumpa baksidan på för lite extra fart

Dropteknik
Lyckas inte få in nån video, men tar några stillbilder från några försök efter lunchrundan. Får fixa bättre kamerasetup till nästa försök när det slutat öaregna.

Min tanke när jag ser det är att jag är alldeles för upprätt på cykeln när jag kommer in, vilket kan bero på att jag inte fått in mina manuals ordentligt än utan tänker att för att få in rörelsenergin för en manual ”neråt-bakåt” så måste jag först upp med baken.

D4713B55-5159-485A-9C98-6F496B06EE47.jpeg
Visa bilaga 486451
290C1B83-9B31-4497-AA27-77116BB80ECD.jpeg
70A2EE76-4A4E-4F0D-8B0E-430003A40F26.jpeg

Dropteknik
Lyckas inte få in nån video, men tar några stillbilder från några försök efter lunchrundan. Får fixa bättre kamerasetup till nästa försök när det slutat öaregna.

Min tanke när jag ser det är att jag är alldeles för upprätt på cykeln när jag kommer in, vilket kan bero på att jag inte fått in mina manuals ordentligt än utan tänker att för att få in rörelsenergin för en manual ”neråt-bakåt” så måste jag först upp med baken.

Visa bilaga 486450Visa bilaga 486451Visa bilaga 486452Visa bilaga 486453
Position på första och sista bild ser ju bra ut. Däremot ser det inte ut som att du går direkt mellan dessa lägen, utan bild två visar ett mellanläge där du ser ut att ha rest dig uppåt.

Fast det kanske blir så naturligt...

Dropteknik

Visa bilaga 486450Visa bilaga 486451Visa bilaga 486452Visa bilaga 486453
Har själv nyligen börjat cykla och att filma sig själv, speciellt i slow motion, hjälper så otroligt mycket för att hitta vad man gör för fel. För att landa bekvämt se till att ha pedalerna helt flat och landa med lika vikt på båda två, på bilden ser det ut som att du drar åt vänster.

Finns säkert lika många tekniker som cyklister men jag skulle råda dig att sluta tänka på manuals för det är överkurs här.
Förberedd droppet genom att gå ner i en squat position, liknande första bilden, men du vill ha tyngdpunkten ännu längre ner.
När du har någon decimeter kvar till kanten vill du avlasta framhjulet för att inte trycka det nedåt och på så sätt fastna på kanten. Det gör du genom att flytta hela din tyngdpunkt rakt bakåt till bakre hjulaxel. Du ska absolut inte dra eller rycka något i styret här. Så positionen du har i bild 3 vill du ha redan i bild 2. Din tyngdpunkt ska alltså gå som i ett L till bakre hjul axeln.
Själva landningen kommer naturligt för mig så den vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva.

Men filma, experimentera och testa. När det både ser och känns bra är det bara att fortsätta tills det sitter i muskelminnet.

Dropteknik

Här har vi en liten film från när jag testade Bogusky style passiv drop för en månad sedan. Håller bara vikten centrerad, går ner lågt, och låter cykeln gå ner under mig. Som ni ser så dyker framhjulet ner väldigt fort, från en högre avsats hade det nog inte slutat speciellt väl.

Dropteknik

Här har vi en liten film från när jag testade Bogusky style passiv drop för en månad sedan. Håller bara vikten centrerad, går ner lågt, och låter cykeln gå ner under mig. Som ni ser så dyker framhjulet ner väldigt fort, från en högre avsats hade det nog inte slutat speciellt väl.

Nu är jag ingen expert, men man måste skjuta fram cykeln mer och framförallt också använda ben för att skjuta cykeln fram, då dyker framhjulet mindre.

Dropteknik

Ser helt livsfarligt ut! Hellre luta för långt bak så bakhjulet landar för tidigt. Då kan man räta ut sig vid landningen.

Gjorde en liten drop-video från ÄGB där ”ditt” drop är med och jag lutade för mycket bakåt.

Dropteknik
Ser helt livsfarligt ut! Hellre luta för långt bak så bakhjulet landar för tidigt. Då kan man räta ut sig vid landningen.

Gjorde en liten drop-video från ÄGB där ”ditt” drop är med och jag lutade för mycket bakåt.
Ja se där ja. Jag har testat att poppa den också, då hamnar man långt ut och landar rätt hårt. Rätt teknik för den verkar helt klart vara att skjuta fram cykeln med lite lagom bakvikt.

Tillbaka
Topp