GoranS
Aktiv medlem
[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi
Har du bara en fikastund per dag!? ;-)Det kan vara så, autocorrect föreslog det. Det är inte så ofta jag använder stund i plural :-)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har du bara en fikastund per dag!? ;-)Det kan vara så, autocorrect föreslog det. Det är inte så ofta jag använder stund i plural :-)
samt sju bumsar på ett strax och fem år på en entusiastisk försäkran om att "vi måste ta en öl nångång"Det går tre straxar på en stund och två stunder på ett tag.
Har inte läst artikeln, men det är väl en rymdraket. 30.000 km/h är väl inget konstigt för en dylik makapär?
Mest störande är att det står Sudia Arabia. Funkar inte i mitt huvud i alla fall.Har inte läst artikeln, men det är väl en rymdraket. 30.000 km/h är väl inget konstigt för en dylik makapär?
Lite ledtråd: vart åker du för att komma 3000 mil hemifrån?Har inte läst artikeln, men det är väl en rymdraket. 30.000 km/h är väl inget konstigt för en dylik makapär?
Lite ledtråd: vart åker du för att komma 3000 mil hemifrån?
Fast enligt AB så kan raketen slå ner 3000 mil från dig. ;PNästan hem. Fattas bara 1000 mil.
En tiondel till månen?Lite ledtråd: vart åker du för att komma 3000 mil hemifrån?
Chockstörta menar du väl?Vill man sälja till massorna borde det varit. "DÖDS-Raketen kan störta på dig och din familj." Läs om Kinas hemliga avfolkningsprogram.
Ja, förlåt!Chockstörta menar du väl?
Jag har haft alla rätt på det där fåniga delprovet en gång och tänker fanimej inte äventyra den segerstatistiken. ?![]()
Lite förströelse för oss som vet hur en gallsten ska dras.
Får och får. Vem ska göra nåt åt det? Det är en ny sheriff i stan, bara att gilla läget.Vi kan andas ut:
Lite hårigt ändå. 10 ton raket som verkar kunna slå ned lite varsomhelst. Får man göra så?
Det är sant. Kallt stål talar klarspråk i slutändan.Får och får. Vem ska göra nåt åt det? Det är en ny sheriff i stan, bara att gilla läget.
Strålande!"Ta dig var du vill på semestern" lyder en rubrik i Icas stammistidning. Visste inte att de var så frigjorda...
Vad säger vi om "sparar liv"? Anglicism?
Den ser det ut som en sparkcykel och om du inte använder elmotorn och sparkar dig fram (jag antar att det går) så har du väsentligen en (tung) sparkcykel.Varför envisas en del att kalla "elsparken" för "elsparkcykel"? Eländet drivs ju enbart med motor och har väl därför en större likhet med en moped än en cykel.
Om en elsparkcykel är laglig och man väger en del måste man ibland sparka sig fram uppför.Den ser det ut som en sparkcykel och om du inte använder elmotorn och sparkar dig fram (jag antar att det går) så har du väsentligen en (tung) sparkcykel.
Däremot skulle jag aldrig komma mig gör att kalla elfordon där man sitter för elsparkcyklar eller elcykel fördes delen.
Fast "moped" är väl en sammandragen form av "motoriserad velociped" (cykel)?Varför envisas en del att kalla "elsparken" för "elsparkcykel"? Eländet drivs ju enbart med motor och har väl därför en större likhet med en moped än en cykel.
Det jag for efter var om man helt kan koppla ur eldriften och bara använda den som en sparkcykel eller om det mer blir att man kan hjälpa till och sparka men att eldriften ger en del av bidraget (större delen?). Har, som väl framgår, noll koll på hur de är utformade.Om en elsparkcykel är laglig och man väger en del måste man ibland sparka sig fram uppför.
Hur hög skall man vara? Eller nej fasen, lång ska det ju heta...Tycker inte att ni är korpulenta nog att avgöra det.
Menar du de där nya märkliga hybriderna mellan elsparkcykel och elscooter(?)? För sitter gör man ju på en normal elcykel.[...]
Däremot skulle jag aldrig komma mig gör att kalla elfordon där man sitter för elsparkcyklar eller elcykel fördes delen.
Hm, var ju inte glasklart uttryckt får jag erkänna. De fordon jag far efter är de fär man sitter ner men där det inte ens finns några pedaler.Menar du de där nya märkliga hybriderna mellan elsparkcykel och elscooter(?)? För sitter gör man ju på en normal elcykel.
Faktiskt inte.Fast "moped" är väl en sammandragen form av "motoriserad velociped" (cykel)?
sv.m.wikipedia.org
Faktiskt inte.
"Det kommer av en sammanslagning av orden mo(tor) och ped(al) och är alltså inte ett teleskopord av motor och velociped, vilket många dock tror."
![]()
Moped – Wikipedia
sv.m.wikipedia.org
Den rullar inte lätt utan drift. Men jag har inte provat nån längre sträcka.Det jag for efter var om man helt kan koppla ur eldriften och bara använda den som en sparkcykel eller om det mer blir att man kan hjälpa till och sparka men att eldriften ger en del av bidraget (större delen?). Har, som väl framgår, noll koll på hur de är utformade.
Just det.Faktiskt inte.
"Det kommer av en sammanslagning av orden mo(tor) och ped(al) och är alltså inte ett teleskopord av motor och velociped, vilket många dock tror."
![]()
Moped – Wikipedia
sv.m.wikipedia.org
Eller spänstiga ben?Äh, han har väl långa armar!
Tycker att basketen skulle göras om. Blir för många mål, så man tappar lite intresset.