Var hittar man en tunn 14mm-hylsa?

osiris

Medlem
Behöver ta bort vevlagret på en Crescent Lone 24". Har skaffat alla möjliga verktyg (pedalarmsavdragare osv) men min nemesis är 14-bulten som sitter i fästet till pedalarmen. Har en hylsa jag tycker är tunn, men den ryms inte... Var hittar man en tunnare? Eller kan/ska man använda en rörnyckel?

Bilagor

• 195CE8EA-9E71-4C47-BA0E-A42C243D6ABC.jpeg
    195CE8EA-9E71-4C47-BA0E-A42C243D6ABC.jpeg
    427.3 KB · Besök: 91
Officiella verktyget är en gammaldags vevarmsavdragare. Du kommer endå behöver sån för att dra av vevarmen, som jag antar är egentliga målet.

T.ex:

Vilken konstig vevarmsbult... det där brukar ju vara en insexbult av just den anledningen.

Ja, slipa ner hylsan med vinkelslip. Annars har nog Jula en tunnare hylsa.

Såhär ska ju en riktig vevarmsbult se ut:

vevarmsbult.jpg

Nej, det är en gammaldags vevarmsbult. Så ser ut alla riktiga gamla vevarmsbultar.

Hur gamla pratar vi då? Har pillat på cyklar i typ 20 år och aldrig stött på den där. Har visserligen mest hållt på med moderna mtb och racercyklar med Shimano. Är det typ damcyklar från 50-talet som har sådana bultar?

osiris, man anar att du fått tag i en så kallad krafthylsa, extra tjockväggig avsedd för mutterdragare. du kan förstås slipa den smalare, men kanske hellre köpa en vanlig hylsa eller sats. eller nämnds lednycklar.

Hur gamla pratar vi då? Har pillat på cyklar i typ 20 år och aldrig stött på den där. Har visserligen mest hållt på med moderna mtb och racercyklar med Shimano. Är det typ damcyklar från 50-talet som har sådana bultar?
Skruvade av en sådan senast i lördags på en MTB från kanske 2013-14.

Jag byte vevar på min frus gamla MTB till kortare för min son förra året. Den Specialized MTB är kanske 17 år gammal och kam med såna bultar.

Skruvade av en sådan senast i lördags på en MTB från kanske 2013-14.

Jag antar att det är det man använder en "pedal spanner box wrench" till längst upp till vänster i kittet.

123456tgtfg.jpg

Har under en hel cykelkarriär bara hållt mig till deore LX och uppåt... och aldrig stött på denna bult. Inte ens kompisar eller släkt har haft denna bullt, så jag har bara använt mig av stora insexnyckeln längst ner till vänster. Lite kul, alltid lär man sig något nytt.

Officiella verktyget är en gammaldags vevarmsavdragare. Du kommer endå behöver sån för att dra av vevarmen, som jag antar är egentliga målet.

T.ex:
Har redan köpt ett cykelkit med avdragare. Dock utan hylsa ?

Jag antar att det är det man använder en "pedal spanner box wrench" till längst upp till vänster i kittet.

Visa bilaga 489538

Har under en hel cykelkarriär bara hållt mig till deore LX och uppåt... och aldrig stött på denna bult. Inte ens kompisar eller släkt har haft denna bullt, så jag har bara använt mig av stora insexnyckeln längst ner till vänster. Lite kul, alltid lär man sig något nytt.
dessa finns än i dag sitter ofta på billigare cyklar typ lågpris damtrallor billiga mtbs enklare pendlarhybrider etc

jag tycker det här kombinerade verktyget med avdragare och hylsa är praktiskt. finns lite varstans, men tenderar numera att sälljas utan den inbyggda nyckeln.
45AE2698-D5EA-4867-9432-DEDCC3413CC8.jpeg

Köpte till slut en rörnyckel på amazon, men innan den hann komma köpte jag ett annat kedjeskydd som passade på befintliga fästen. Det blev lite overkill att skaffa tusen verktyg och skruva isär vevlagret bara för kedjeskyddet.

På damcyklar från 50-talet tror jag att det brukar sitta vevparti av Fauber-typ med helsmidda vevar.

helsmidda satt på typ alla standardcyklar in på åtminstone 80-talet.

vet faktiskt inte när bruket slutade, men det ersattes av fyrkantbult som fanns parallellt hela tiden.

länge var det standard, tokerier förekom hela tiden, men tagit över först senaste par decennierna

Jag har väl mekat med en fem sex cyklar det senaste året som alla har fäst vevpartiet med en sexkantsskruv i vevlagret. Alla cyklar från andra halvan av åttitalet/ början av nittiotalet. Inte bara skräpdelar heller, Deore XT var väl det finaste.

Tillbaka
Topp