Friskvårdsbidrag - cykelskor?
Till en öronmärkt privat utgift, ja. Dvs bidrag.Sen är det inte bidrag utan skattefri ersättning?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Till en öronmärkt privat utgift, ja. Dvs bidrag.Sen är det inte bidrag utan skattefri ersättning?
Enkelt! Ta bort det helt och hållet. Det finns ingen anledning att skattesubventionera vissa privata fritidsintressen och därmed vissa branscher. Speciellt som det slår så snett inom friskvård, även om det breddats en del de senaste åren.Om du vill ha en utmaning att bita i så är det bara att klura ut en bättre lösning. Ingen har lyckats hittills så det är nog inte en lätt uppgift.
Innan det går att jämföra lösningars kvalitet behöver vi nog vara överens om vad det är för problem som friskvårdsbidraget ska lösa och vilka bivillkor det finns på för att en lösning ska vara acceptabel. Redan där tror jag att det kommer att landa i politikrelaterade diskussioner.Om du vill ha en utmaning att bita i så är det bara att klura ut en bättre lösning. Ingen har lyckats hittills så det är nog inte en lätt uppgift.
Frågan är om de som verkligen skulle behöva röra mer på sig, gör det tack vare friskvårdspengarna. Jag har väldigt svårt att tro det, men motbevisa mig gärna. Det verkar snarast vara redan aktiva som råkar ha "rätt" intressen som utnyttjar det, vilket då är helt onödigt.Jag tror det kan finnas en samhällsekonomisk vinst här även om än bara en liten andel av bidragstagarna faktiskt ökar på sitt friskvårdande. Sjukvårdskostnaderna för välfärdssjukdomar som kommer av stillasittande är så bisarrt stora att det räcker med en liten förbättring av folkhälsan för att med råge finansiera bidraget.
Att det sedan inte kan fördelas rättvist är naturligtvis surt men vad är rättvist här i livet?
Håller helt med. Sett ur samhällsnytta borde de där pengarna kunna användas bättre. 0.5 öre per steg som verifieras via en gratis personligt knuten stegräknare/wearable he he. Ett härligt samhälle med total övervakning.Frågan är om de som verkligen skulle behöva röra mer på sig, gör det tack vare friskvårdspengarna. Jag har väldigt svårt att tro det, men motbevisa mig gärna. Det verkar snarast vara redan aktiva som råkar ha "rätt" intressen som utnyttjar det, vilket då är helt onödigt.
Det är fortfarande ett betydligt större steg att köpa gymkort och gå till ett gym, än att ta på sig ett par skor och sticka ut och springa. Eller bara gå promenader, om man är på en väldigt låg startnivå.
Edit: Exemplet liftkort är nästan tragikomiskt, för det är ju i 99 fall av 100 nåt som folk utnyttjar en vecka eller helg nån gång ibland för att ha en trevlig semester, inte som återkommande friskvård som faktiskt gör skillnad på hälsan.
Istället för att skapa en ny tråd undrar jag ifall det idag är möjligt att göra en bikefit via friskvårdsbidraget? Vissa hemsidor säger ja medan andra säger nej, vad gäller? :)
God damn, tack för ditt snabba svar! :)Skatteverket säger nej till bikefit.![]()
Friskvårdsaktiviteter A–Ö
Lista över friskvårdsaktiviteter och träningsformer som arbetsgivaren kan erbjuda skattefritt.www.skatteverket.se
Det var inte så dumt det med men tanken är att endast förbruka friskvårdsbidraget till en bikefit och därefter kanske ta resten via Strava. Men vi får se hur det slutar hahaBikefit är väl funkis om det blir en del av en personlig träningsplan där mer än bara bikefit ingår? Det är väl så de aktörerna som erbjuder det lägger upp det i alla fall
Fantasifull kvittoskrivning då?Bikefit är väl funkis om det blir en del av en personlig träningsplan där mer än bara bikefit ingår? Det är väl så de aktörerna som erbjuder det lägger upp det i alla fall