Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har tyvärr inget alternativ ?.Med tanke på dagens drivmedelspriser. Inga cyklar på taket!
Upp till 30% högre förbrukning! ?
Vad har du för bil? Min bil drar kanske 5% mer med cykel på taket.Med tanke på dagens drivmedelspriser. Inga cyklar på taket!
Vi har elbil, jag tror inte 30% räcker med tre cyklar på taket. På motorvägen i 110 såg det ut som det drog ca 80% mer ? Gjorde enorm skillnad att gå ner till 100.Med tanke på dagens drivmedelspriser. Inga cyklar på taket!
Årets resa till Åre blir dyr verkar det som :P.Vi har elbil, jag tror inte 30% räcker med tre cyklar på taket. På motorvägen i 110 såg det ut som det drog ca 80% mer ? Gjorde enorm skillnad att gå ner till 100.
Ptja fast hur man än vänder och vrider på det så blir resan rätt billig med elbil :D Blir lite fler laddpauser bara.Årets resa till Åre blir dyr verkar det som :P.
Ptja fast hur man än vänder och vrider på det så blir resan rätt billig med elbil :D Blir lite fler laddpauser bara.
Tid är pengar!Ptja fast hur man än vänder och vrider på det så blir resan rätt billig med elbil :D Blir lite fler laddpauser bara.
Beror på vilken takbox det är. Vi har en mindre variant och där är det inga problem med 2 cyklar och takbox.Är det någon som lyckats klämma in en takbox bredvid två moderna mtbs på ett tak på en större bil (typ Passat / V90)?
Beror på vilken takbox det är. Vi har en mindre variant och där är det inga problem med 2 cyklar och takbox.
Eller 1180 på Bilia. Ser ut som 598? Kanske bara funkar om man har Volvo. Fanns inte lokalt annars hade jag kört och kollat men nu blev det bikeshop för 100 mer
Visa bilaga 487223
Tror den heter Thule ocean 500. Bilden är från nätet. Men takboxen är smal och kombon med ganska breda takräcken gör att det finns gott om plats. Problemet är ju viktbegränsbingen på bilen som snabbt slår i taket med 2 cyklar och takbox.
FixatSer ingen bild?
Aha, bra empirisk fakta om cykeltransport!Två hojjar, på taket på en XC60, fram och tillbaka till Hafjell drog ca 30% mer.
Min lilla golf drar typ 30% mer om jag kör i 120 med cykeln bakom.
Är det någon som lyckats klämma in en takbox bredvid två moderna mtbs på ett tak på en större bil (typ Passat / V90)?
. Problemet är ju viktbegränsbingen på bilen som snabbt slår i taket med 2 cyklar och takbox.
Visa bilaga 490432
Hahaha, men vad fan? Ser jag fel att lasthållarna sticker ut typ 20 cm? :)"Modern" vetefan men en V70 -99 fixar det galant.
Har man haft ”snygga” en gång köper man vanliga med utstick nästa gång, så otroligt mycket bättre funktion.Hahaha, men vad fan? Ser jag fel att lasthållarna sticker ut typ 20 cm? :)
Det här är ju den stora nackdelen med "snygga" lasthållare, de stannar vid railsen och blir mycket mindre....
Med tanke på dagens drivmedelspriser. Inga cyklar på taket!
Japp, de sticker ut en bit... Räckena är köpta till vår Renault Espace som bestämde sig för att strula en vecka innan semestern... ? men med rätt Thule-fötter passar de på Volvon också..Hahaha, men vad fan? Ser jag fel att lasthållarna sticker ut typ 20 cm? :)
Det här är ju den stora nackdelen med "snygga" lasthållare, de stannar vid railsen och blir mycket mindre....
Backa inte in i garaget nu, för då blir det en tråkig semester.Skoda Superb med 5 hojar.
En förutsättning är att kombinera olika cykelhållare så att cyklarna förskjuts i längs-led (Thule),
annars krockar styren.
0,76 vs 0,66 med tre cyklar på taket på en Passat Alltrack bensin, mot förväntade 0,85 eller mer.Nu har jag kört några svängar standardsträckan utan cyklar på taket. Återkommer efter tre vändor med tre cyklar på taket på samma sträcka, samma väder och samma kaffe.
Skoda Superb med 5 hojar.
En förutsättning är att kombinera olika cykelhållare så att cyklarna förskjuts i längs-led (Thule),
annars krockar styren.
Det där hjälper ju aerodynamiken en del också.Har man riktiga problem så kan man ju montera av pedalerna som jag tyckte var mest i vägen och svänga styrena.
Köp UpRide om du är lite fundersam?Hur funkar Thule Proride till coolfiberram?
Mest snål iofs…Köp UpRide om du är lite fundersam?
![]()
Thule UpRide | Thule | Sverige
Thule UpRide - Universell upprätt cykelhållare utan kontakt med cykelramen, för snabb och säker montering och bästa skydd för ramen.www.thule.com
Jag kör med Biltemas dyrare variant. Har funkat bra med alla cyklar hittills. Har haft 4 st på taket samtidigt, bland annat med min långa endurohoj.Lyfter på en tråd istället för att starta en ny.
Jag har en bil utan dragkrok. Den planerar jag inte att ha mer än ett år till, men till våren/sommaren vill jag kunna ta med mina cyklar lite kors och tvärs.
Jag söker därför ett billigt alternativ. Takräcke med cykelhållare (2 st cyklar, ca 10 kg per hoj).
HELST vill jag köpa Biltema takräcke OCH cykelhållare, men är väl lite tveksam till kvalitén. Om det går illa så blir det dyrt både med nya cyklar och eventuellt sabbad bil.
Själva räcket vågar jag nog lita på Biltema för det är ju inte raketforskning direkt:
![]()
Lasthållare för takreling
Universalmodell. För takreling med hög profil (max. bredd 1150 mm). Fötter av lackerad stålplåt, låsanordning och plastbelagda fyrkantsbalkar. Säljs i par.www.biltema.se
Men deras billiga cykelhållare, någon som vet om den fungerar bra?
![]()
Cykelhållare för takräcke
Med dubbelsidig fastspänningsbygel som kopplas till cykelns ram. Tillverkad av epoxylackerad stålplåt.www.biltema.se
Går jag all in i Thule och grejer blir det så dyrt. Begagnat är väl ett alternativ men är trött på att jaga på marketplace och blocket. Sista utvägen.
Mitt scenario är mer åka iväg över påsk, kristi himmelsfärd och en gång på sommaren och ha med cyklarna.Jag kör med Biltemas dyrare variant. Har funkat bra med alla cyklar hittills. Har haft 4 st på taket samtidigt, bland annat med min långa endurohoj.
Misstänker att den är lite mer meckig än Thule mfl, man får skruva på skruvar eller handtag istället för ett enkelt handgrepp. Tar du ofta lös cykelhållare från takräcke så använd skruvdragare.
Har för mig att jag satt hållaren för ramen i fel vinkel nån gång så att den inte satt fast ordentligt. Inget hände, jag märkte det när jag kollade takräcket, hållarna och cyklarna.