Hur många cyklar på taket?

Hur många cyklar på taket?
Värt att kolla vad bilen har för maxvikt för last på taket innan man lassar upp för många cyklar. V90 har 100kg, i alla fall vår från 2019, men många bilar har 75kg så det lär väl kanske vara på gränsen med 4 cyklar ink lasthållare och cykelhållare.
 
Hur många cyklar på taket?
Två hojjar, på taket på en XC60, fram och tillbaka till Hafjell drog ca 30% mer.

Min lilla golf drar typ 30% mer om jag kör i 120 med cykeln bakom.
 
Hur många cyklar på taket?
Är det någon som lyckats klämma in en takbox bredvid två moderna mtbs på ett tak på en större bil (typ Passat / V90)?
 
Hur många cyklar på taket?
Eller 1180 på Bilia. Ser ut som 598? Kanske bara funkar om man har Volvo. Fanns inte lokalt annars hade jag kört och kollat men nu blev det bikeshop för 100 mer
Visa bilaga 487223

Har ett thulemärkt 598 och ett Volvomärkt 598.
Enda skillnaden utom logotyperna är att anodiseringen på aluminiumsprofilen skiljer sig. Volvos är aningen mörkare....
I övrigt är det exakt samma.
 
Hur många cyklar på taket?
Tror den heter Thule ocean 500. Bilden är från nätet. Men takboxen är smal och kombon med ganska breda takräcken gör att det finns gott om plats. Problemet är ju viktbegränsbingen på bilen som snabbt slår i taket med 2 cyklar och takbox.
1621682444751.jpeg
 
Senast ändrad:
Hur många cyklar på taket?
Två hojjar, på taket på en XC60, fram och tillbaka till Hafjell drog ca 30% mer.

Min lilla golf drar typ 30% mer om jag kör i 120 med cykeln bakom.
Aha, bra empirisk fakta om cykeltransport!

(Jag kör med dragkrok, har inte råd att förstöra carport+cykel+bil)

Men skit i det, hur var Hafjell ?
 
Hur många cyklar på taket?
Testkört Gbg-isaberg som enda längre tur nu och jävlar va förbrukningen drar iväg. Förvisso en del vind men från ca 0,65 utan något på taket till 0,94 ( enligt färddator) med tre cyklar på taket. Ny V90 T4 sedan i höstas.
 
Hur många cyklar på taket?
Nu har jag kört några svängar standardsträckan utan cyklar på taket. Återkommer efter tre vändor med tre cyklar på taket på samma sträcka, samma väder och samma kaffe.
 
Hur många cyklar på taket?
Med tanke på dagens drivmedelspriser. Inga cyklar på taket!
Upp till 30% högre förbrukning! ?

Ot månne i den här diskussionen, men jag hugger nog ändå. Dagens drivmedelspriser är för jäkla billiga i det stora hela. Jämför exvis med värdeminskning över tre år om man köper random beg 3 år gammal fd tjänstebilskombi, så ser man att bränslet är en piss i Mississippi jämfört med det. Om man nu inte kör 5k mil/år, men vem gör det?
 
Hur många cyklar på taket?
tänk också på vilka räcken ni väljer om ni skall ha in mycket. Thule nyaste (Edge tror jag?) har ett fäste som stjäl rejält mycket bredd. Modellen för räckena sticker ut utanför ger flera dm extra lastbredd!
Volvos är bättre än Thules på detta, antagligen eftersom de är mer specifika för bilen

Edit: Måste haft något laddningsproblem, såg inte att den diskussionen redan varit uppe när jag svarade, trots att mitt svar kom flera timmar senare...
 
Senast ändrad:
Hur många cyklar på taket?
Hahaha, men vad fan? Ser jag fel att lasthållarna sticker ut typ 20 cm? :)

Det här är ju den stora nackdelen med "snygga" lasthållare, de stannar vid railsen och blir mycket mindre....
Japp, de sticker ut en bit... Räckena är köpta till vår Renault Espace som bestämde sig för att strula en vecka innan semestern... ? men med rätt Thule-fötter passar de på Volvon också..
 
Hur många cyklar på taket?
Jag har inga siffror, men fick tanka mycket oftare på autobahn… har kört från färjan till en ort på en tank med samma bil två gånger tidigare, nu fick jag tanka med rätt många mil kvar. 2st vuxen mtb, en 20”, en 24” på taket.
 
Hur många cyklar på taket?
Skoda Superb med 5 hojar.
En förutsättning är att kombinera olika cykelhållare så att cyklarna förskjuts i längs-led (Thule),
annars krockar styren.

Bra jobbat! Tror dock jag såg någon på semestern med 6 st (!) på taket, det såg ut som en solfjäder, cyklarna lutade utåt åt sidorna. Faktum är att vi ledigt får in 4 st med "snnygga" lasthållare på en passat, så en till skulle gå utan problem tror jag. Då är det 2 st mindre cyklar dock.

Har man riktiga problem så kan man ju montera av pedalerna som jag tyckte var mest i vägen och svänga styrena.

Kan säga att man såg mååånga cyklar runt Järsvö av någon anledning :) Däremot väldigt få rena DH-cyklar.
 
Hur många cyklar på taket?
Lyfter på en tråd istället för att starta en ny.

Jag har en bil utan dragkrok. Den planerar jag inte att ha mer än ett år till, men till våren/sommaren vill jag kunna ta med mina cyklar lite kors och tvärs.

Jag söker därför ett billigt alternativ. Takräcke med cykelhållare (2 st cyklar, ca 10 kg per hoj).
HELST vill jag köpa Biltema takräcke OCH cykelhållare, men är väl lite tveksam till kvalitén. Om det går illa så blir det dyrt både med nya cyklar och eventuellt sabbad bil.

Själva räcket vågar jag nog lita på Biltema för det är ju inte raketforskning direkt:

Men deras billiga cykelhållare, någon som vet om den fungerar bra?

Går jag all in i Thule och grejer blir det så dyrt. Begagnat är väl ett alternativ men är trött på att jaga på marketplace och blocket. Sista utvägen.
 
Hur många cyklar på taket?
Lyfter på en tråd istället för att starta en ny.

Jag har en bil utan dragkrok. Den planerar jag inte att ha mer än ett år till, men till våren/sommaren vill jag kunna ta med mina cyklar lite kors och tvärs.

Jag söker därför ett billigt alternativ. Takräcke med cykelhållare (2 st cyklar, ca 10 kg per hoj).
HELST vill jag köpa Biltema takräcke OCH cykelhållare, men är väl lite tveksam till kvalitén. Om det går illa så blir det dyrt både med nya cyklar och eventuellt sabbad bil.

Själva räcket vågar jag nog lita på Biltema för det är ju inte raketforskning direkt:

Men deras billiga cykelhållare, någon som vet om den fungerar bra?

Går jag all in i Thule och grejer blir det så dyrt. Begagnat är väl ett alternativ men är trött på att jaga på marketplace och blocket. Sista utvägen.
Jag kör med Biltemas dyrare variant. Har funkat bra med alla cyklar hittills. Har haft 4 st på taket samtidigt, bland annat med min långa endurohoj.

Misstänker att den är lite mer meckig än Thule mfl, man får skruva på skruvar eller handtag istället för ett enkelt handgrepp. Tar du ofta lös cykelhållare från takräcke så använd skruvdragare.

Har för mig att jag satt hållaren för ramen i fel vinkel nån gång så att den inte satt fast ordentligt. Inget hände, jag märkte det när jag kollade takräcket, hållarna och cyklarna.

Edit: den här alltså: https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/cykelhallare/cykelhallare-aluminium-2000030017
 
Hur många cyklar på taket?
Jag kör med Biltemas dyrare variant. Har funkat bra med alla cyklar hittills. Har haft 4 st på taket samtidigt, bland annat med min långa endurohoj.

Misstänker att den är lite mer meckig än Thule mfl, man får skruva på skruvar eller handtag istället för ett enkelt handgrepp. Tar du ofta lös cykelhållare från takräcke så använd skruvdragare.

Har för mig att jag satt hållaren för ramen i fel vinkel nån gång så att den inte satt fast ordentligt. Inget hände, jag märkte det när jag kollade takräcket, hållarna och cyklarna.
Mitt scenario är mer åka iväg över påsk, kristi himmelsfärd och en gång på sommaren och ha med cyklarna.
Blir tre påmonteringar och tre avmonteringar. Kör väl runt med takräcket när jag är iväg, men inte hållarna.

Båda mina cyklar väger nog under eller strax över 10 kg, men en av dem är kolfiber så får väl kolla närmre så att den inte klämmer sönder ramen bara.
 
Tillbaka
Topp