Cykelskor eller ej?

Cykelskor eller ej?
Du bör köra både och lära dig tekniken med platta pedaler och cyckel- eller skateskor utan clipless.

TK150621 sa:
Hej.
Jag är ny på det här med cykelskor och undrar därför vad ni rekommenderar.
Bör man köra med cykelskor när man kör MTB på blöta leriga skogsvägar där det är lätt hänt att man slinter på pedalerna?

Dom i cykelaffären tyckte jag skulle ha cykelskor men blev osäker och därför frågar jag er.

Lämna gärna för och nackdelar med och utan cykelskor.

Mvh
TK

Cykelskor eller ej?
TK150621 sa:
Okej så det är även speciella skor där med, intressant detta.

Visst serru, sin behöver du en särskild påse till de speciella skorna.

Skämt åsido - var inte så orolig för att inte ha "rätt" grejor, kör på det du har och kolla upp om det finns nån kul klubb i närheten av där du bor. De kommer nog kunna guida dig bättre än trätsjuka forumrävar.

Cykelskor eller ej?
Jag har ju cykla med standard pedaler o vanliga skor enda tills nu, men det blir läskigt halt på pedalerna när det blir lerigt o jäkligt och det är så man känner att man kommer lyckas gränsla ramen inom kort .
Inget jag vill uppleva igen.

Så pedaler med skor där man känner sig säker men ändå snabbt kan ta sig av cykeln är vad jag söker :)

Cykelskor eller ej?
TK150621 sa:
Jag har ju cykla med standard pedaler o vanliga skor enda tills nu, men det blir läskigt halt på pedalerna när det blir lerigt o jäkligt och det är så man känner att man kommer lyckas gränsla ramen inom kort .
Inget jag vill uppleva igen.

Så pedaler med skor där man känner sig säker men ändå snabbt kan ta sig av cykeln är vad jag söker :)

I mina öron betyder det 510 skor och plattisar?

Freerider är en superbra sko!
Pedaler finns många att välja på tex superstarcomponents har några vettiga till ok priser, annars dmr v12 lr shimano saint för att nämna några.

Cykelskor eller ej?
Livsfarligt med allt utom plattisar
smile.png

http://ottawacitizen.com/news/local...after-another-cyclist-falls-into-rideau-canal "The man’s feet were still clipped into the pedals of his bike when he hit the water and he was slowly being dragged under"

Cykelskor eller ej?
Vad jag har läst så är det inte alls så att cykelskor ger mer smör ner i pedalerna. Så om du är beredd att bli en outcast (lite som när du kör fälgbroms i protouren) så kör vidare på det du finner naturligt.

#ifrågasättalltid

Cykelskor eller ej?
Vad jag har läst så är det inte alls så att cykelskor ger mer smör ner i pedalerna. Så om du är beredd att bli en outcast (lite som när du kör fälgbroms i protouren) så kör vidare på det du finner naturligt.

#ifrågasättalltid
Med "du", menar du TS då? För hen har inte loggat in sen 2016 och har nog gjort sitt val ?

Tillbaka
Topp