Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fråga på samma tema..
Vi ska dra in fiber i huset på landsorten. Lokala leverantören fixar fiber. Sedan går det att välja:
1. Lokala leverantören (250/100 för 330kr/mån).
2. Zmarket - Öppen fiber
3. Passiv anslutning
Hur ska jag tänka? Vad är ett bra val?
Främsta anledningen till inkoppling är stabilare internet för sambon som jobbar hemifrån. Sedan behöver vi lite knuff för streama video på 3-enheter samtidigt.
Tror du måste koppla ihop dom i programvaran. Googla på aimesh så finns det säkert massa guider. Tror båda dina routrar stödjer aimeshSå, fiber indraget. Abonnemang 250/250 med Bahnoff tecknat (var bara någon tia mer i månaden än 100/100 vilket hade räckt).
Och nu ska jag då ordna vårat eget nät i huset. Jag är ingen IT-kille så jag är lite orolig att jag tänkt fel.
Där fibern kommer in har jag monterat en ASUS RT-AC68U, den har jag konfigurerat WiFi-nätverk och lösenord för.
Sedan tänkte jag dra en ethernet-kabel till arbetsrummet i källaren för att garantera stabil uppkoppling. Så från RT-AC68U på ovanvåningen kopplar jag in en ASUS RT-AC58U V3 i arbetsrummet. Den ställer jag in som Access Point.
Men frågan då. Kommer det bara bildas "ett" WiFi-nätverk (likt i Mesh) eller är det två olika? Min tanke var att det skulle fungera som Mesh. Men jag fick lov att konfigurera WiFi även i RT-AC58U (jag döpte dock nätverken lika i båda routrarna och med samma lösenord, men kommer enhetern byta när man rör sig i huset?).
Gick frågan att förstå? Använder jag rätt termer?
Mest är en annan funktion. Du väljer mesh node mode på den i källaren och sen lägger du till den i i routernSå, fiber indraget. Abonnemang 250/250 med Bahnoff tecknat (var bara någon tia mer i månaden än 100/100 vilket hade räckt).
Och nu ska jag då ordna vårat eget nät i huset. Jag är ingen IT-kille så jag är lite orolig att jag tänkt fel.
Där fibern kommer in har jag monterat en ASUS RT-AC68U, den har jag konfigurerat WiFi-nätverk och lösenord för.
Sedan tänkte jag dra en ethernet-kabel till arbetsrummet i källaren för att garantera stabil uppkoppling. Så från RT-AC68U på ovanvåningen kopplar jag in en ASUS RT-AC58U V3 i arbetsrummet. Den ställer jag in som Access Point.
Men frågan då. Kommer det bara bildas "ett" WiFi-nätverk (likt i Mesh) eller är det två olika? Min tanke var att det skulle fungera som Mesh. Men jag fick lov att konfigurera WiFi även i RT-AC58U (jag döpte dock nätverken lika i båda routrarna och med samma lösenord, men kommer enhetern byta när man rör sig i huset?).
Gick frågan att förstå? Använder jag rätt termer?
Tror du måste koppla ihop dom i programvaran. Googla på aimesh så finns det säkert massa guider. Tror båda dina routrar stödjer aimesh
Mest är en annan funktion. Du väljer mesh node mode på den i källaren och sen lägger du till den i i routern
Edit.
Kan kolla exakt vid tillfälle annars.
Eftersom du har en trådad node kan du ställa in att den inte ska använda wifi för backbone men tror auto är default
Jag har också trådat. Det funkar. Har dock inte samma router så 100% är jag inte men skulle tro det är sammaJo, båda stödjer aimesh. Var därför jag gick på ASUS. Men mesh verkar vara trådlöst? Jag går ju trådat mellan enheterna. Men det ska ska kanske inte spela någon roll?
Ska fortsätta klicka runt ett tag..
Du ska välja imesh node inte ap mode så blir det rätt.Jo, båda stödjer aimesh. Var därför jag gick på ASUS. Men mesh verkar vara trådlöst? Jag går ju trådat mellan enheterna. Men det ska ska kanske inte spela någon roll?
Ska fortsätta klicka runt ett tag..
Ja, men jag tror auto är default. Man ser vilket inteface som användsDu ska kunna använda "ethernet backhaul" som kopplar ihop över trådat ethernet istället för wifi.
Jag har också trådat. Det funkar. Har dock inte samma router så 100% är jag inte men skulle tro det är samma
Du ska inte göra nåt annat på noden än att ställa in rätt mode och sen lägga till den från den andra
Du ska kunna använda "ethernet backhaul" som kopplar ihop över trådat ethernet istället för wifi.
Jag vill nog säga att det fortfarande finns ett värde med trådat. Om inte annat så är det en annan sak som kan gå snett.Jag fick igång båda routrarna idag och fick igång aimesh.
Testade att placera dem där de ska vara och när jag kollade hastigheten via bredbandskollen så når jag full hastighet genom mesh/trådlöst. Finns det då något mervärde att dra kabel mellan dem som jag hade tänkt från början?
Jag kör också med bredband2 och är väldigt nöjd. Mycket trevlig kundservice dessutom.
Började bra för mig också med Bredband2. Skulle ha 69 sek i fakturaavgift på första fakturan innan det skulle gå att registrera e-faktura. 2 st arga samtal senare så blev det löst. Att få betala för att få betala är ingenting som jag går med på.Tyvärr inte samma erfarenhet av Bredband 2. För mig var de fula och smyghöjde priset. Helt plötsligt betalade jag mer än listpriset på deras hemsida. Tyvärr hade autogiro och märkte det inte omedelbart. Inte fick jag någon brev om prishöjning som man enligt lag måste skicka ut. Kundtjänst påstod att de hade meddelat prishöjningen "via fakturan" och erbjöd sig sänka kostnaden till listpriset. Jag sa tack och hej och bytte till Bahnhof.