Pendla till jobb (nybörjare)

KyussLives

Medlem
Hej

Jag har en vanlig herrcykel (Crescent Kebne) som jag ibland tar ut på en ”långrunda”
Jag skulle vilja pendla till jobb 2-3ggr i veckan och jag har ca 26-27km till jobb. Jag har vid 2-3 tillfällen gjort det men det går TRÖGT.
Borde jag byta cykel? Eller är jag helt enkelt bara inte redo för den sträckan. Ska tilläggas att jag har ca 30kg övervikt. Tips mottages:)

/beach24

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Besök: 200
Det första du ska göra är nog att rengöra och fetta in. Kolla att inget går trögt när du gjort det.

Men 30km med 30kilo packning ÄR trögt! Cykla ett par gånger till och unna dig sedan en roligare cykel, så kommer det vara roligare!

Nu är du på ett cykelforum, där vår huvudsakliga uppgift är stötta/hetsa/inspirera till cykelköp. Så ja, du borde byta cykel. :-)

Skämt åsido så kan du nog hitta ett effektivare vapen för att klämma din respektingivande pendlingssträcka. Det finns mycket som kan ge små fördelar, typ lägre vikt, mer lättrullade däck, en drivlina med mindre förluster osv. Men det stora är att sitta mer effektivt och aerodynamiskt. Jag tror nog att du kan tweaka din nuvarande cykel en del, men hur mycket inspiration ger det? Jag hade köpt en enklare racerhoj att sommarpendla på för att se hur roligt jag tycker det är under optimala förhållanden. Sen fixat till nuvarande, eller ännu hellre köpt en racigare hybrid eller cross/gravel för att boosta motivationen till hösten.

Så du behöver alltså minst två cyklar. Grattis! ;-)

Sänk styrstammen i botten, smörj kedjan och köp mer lättrullade däck (jack brown blue är suveräna sulor för pendling).
Ingen aning om vad du har för kadens, men det är inte ovanligt att se nypendlare som cyklar sakta på tunga växlar, så välj hellre en lättare växel och trampa snabbare än en tyngre och trampa långsammare, det bör göra en del för upplevelsen ?

26-27 km enkel väg är rätt långt att cykla om man är ovan oavsett om man har en riktigt bra cykel och litet mindre vikt. Gånger två om man ska hem med. Har du möjlighet att cykla ena vägen och åka kollektivt eller liknande andra vägen? Och sen göra tvärtom nästa dag?

Ny cykel är kul som belöning och inspiration, men jag tror inte det är det primära så här i början.

Med de förutsättningarna tror jag att många skulle valt elcykel, det går ju att variera assistansen eller bara använda den i backar / vid motvind.

Däck kan göra en stor skillnad, jag har ingen koll på däcken som sitter på din men jag bytte däck på gummans vintercykel, en postkodcykel å det var som dag och natt hur mer lättrullad den blev .
Relativt billig uppgradering!?
Mange

Om du cyklar 1-2 gånger i veckan kommer du märka en enorm skillnad efter ett par veckors tid. Ont i ryggen, arslet och att känna sig totalt nedbruten är normalt i början. Men det går över. Efter ett tag kommer du kunna cykla den sträckan helt obehindrat. Det viktiga är att du cyklar regelbundet.

Cykeln har allt du behöver för pendling.

Däck kan göra en stor skillnad, jag har ingen koll på däcken som sitter på din men jag bytte däck på gummans vintercykel, en postkodcykel å det var som dag och natt hur mer lättrullad den blev .
Relativt billig uppgradering!?
Mange
Kolla på torsten-var-namnet inlägg ovan - han är något på spåren!

Tack snälla för alla svar. Och dessutom så varierande! Jag är som sagt ingen erfaren cyklist direkt, men det skulle jag vilja ändra på. Japp har 30Kg+ övervikt men det lär jag inte ha efter ett par 5-6mil 2-3ggr i veckan.

Har funderat på en lättare cykel än min 18kg tunga Crescent. Vågar mig knappt på en racercykel med cykeldress då allt överblivet fett lär hamna på ställen där dej tidigare ej befunnit sig på ??.

Jag får väl se till och fetta in kedjan och sänka styret och hålla ut några mil till!
Ni kanske kan rekommendera en bra instegscykel runt 10,000?

tavk ?

Köp en bil istället. 27 km är för långt för alla för att det ska vara härligt. 15km är rätt långt bara det och där skulle jag dra en gräns. Du kan såklart börja racerpendla men då är 27 km plötsligt för kort avstånd. Du kan alternativt köpa elcykel och bara trampa halva sträckan.

edit: Racerpendla kommer bara förvärra din situation, du kommer ständigt behöva oroa dig över stöld och även att duscha.

Sadeln ska du ha precis så högt att du kan cykla med hälarna på pedalerna utan att du vickar fram och tillbaka på sadeln. När du justerat sadelhöjden behöver du inte trampa med hälarna längre!

Köp en bil istället. 27 km är för långt för alla för att det ska vara härligt. 15km är rätt långt bara det och där skulle jag dra en gräns. Du kan såklart börja racerpendla men då är 27 km plötsligt för kort avstånd. Du kan alternativt köpa elcykel och bara trampa halva sträckan.

edit: Racerpendla kommer bara förvärra din situation, du kommer ständigt behöva oroa dig över stöld och även att duscha.
Den magiska gränsen vart det blir för långt och var det är för kort.
Häromdagen stötte jag på en herre i ett segment som tydligen verkar pendla Bålsta - Täby.. All Cred till denna oavsett årstid.
Någon här som kanske känner sig träffad?

Nu vet jag inte vart i landet du bor men bor du kring en tåglinje så går det ju även ta cykeln till jobbet vissa dagar och endast cykla hem eller tvärtom så man inte känner så tvungen att pendla dryga 55km om dagen ToR då jag tolka du hade 27km enkel KyussLives?

Som tidigare var inne på så gör däcken under om det sitter några billiga Noname däck på.
Likaså byta till SPD eller kombipedaler kan vara skönt att variera lite muskelgrupper.
I början personligen när jag börja med SPD så böt jag mellan platt/clipless under veckan då jag kände obehag från baksida men det är ju högst personligt.

Det är stor skillnad på om din normalvikt är 100, 70 eller 40kg.
Väger du 130kg idag så får du vänta med att köpa bättre cykel till du nåt ett delmål med vikten.
Då håller också nya cykeln, kanske.
Väger du runt 100kg och neråt så finns det nog mkt fina, bättre, pendlingscyklar.

Häromdagen stötte jag på en herre i ett segment som tydligen verkar pendla Bålsta - Täby.. All Cred till denna oavsett årstid.

Nu vet jag inte vart i landet du bor men bor du kring en tåglinje så går det ju även ta cykeln till jobbet vissa dagar och endast cykla hem eller tvärtom så man inte känner så tvungen att pendla dryga 55km om dagen ToR då jag tolka du hade 27km enkel KyussLives?

Som tidigare var inne på så gör däcken under om det sitter några billiga Noname däck på.
Likaså byta till SPD eller kombipedaler kan vara skönt att variera lite muskelgrupper.
I början personligen när jag börja med SPD så böt jag mellan platt/clipless under veckan då jag kände obehag från baksida men det är ju högst personligt.
De flesta människor är inte extremister och har inte konstiga föreställningar pågående medan de cyklar. Själv har jag nog cyklat så mycket som 27km i en tur, men då behövde jag aldrig cykla tillbaks men det var också under en tid när jag fanatiskt vägrade att vara posh och visa alla att damcykel dominerade, därför jag även föredrog lite rost på kedjan. De flesta människor kommer bli trötta av att hålla på 27 km på en vanlig cykel.

Idag undviker jag all pendlingscykel då det skapar mer psykisk smärta än vad det ger glädje. Du måste ha fem lås för att få behålla cykeln och människor kör som galningar, eller så börjar jag bara bli gammal, det med lås stämmer dock.

Edit: Bara gör hela resan kort och bespara dig massa uppgraderingar. Köp en racer och börja cykla på den, desto mer du cyklar desto mindre kommer du vilja pendla på den du har. I teorin kan du såklart cykla till jobbet på racer men det har jag svårt att tro att du vill göra, speciellt med 30 kg packning, racers och packning går INTE ihop.

Senast ändrad:
Jag har 28-29 km enkel och började cykelpendla så smått för 10 år sedan. Har (och hade) inte 30+ kg och började direkt med en halvgammal beggad räser för 5000, men 2 eller max 3 d/v var vad jag pallade i början trots hyfsad grundkondis, så det är helt ok att du tycker det känns lite tungt nu. Det blir bättre!

Du har fått många tips, så varför inte några till :-)
Jag skulle ganska snart leta rätt på nåt bättre begagnat med bockstyre, det blir mycket lättare, speciellt i motvind. Kroppsnära lycra är absolut inget krav bara för att man kör räser (fast för mycket fladder är irriterande), ett par cykelbyxor med pad (dvs 'blöja') höjer komfort och kan bäras under nåt annat om är lite blygsamt lagd.

De flesta människor är inte extremister och har inte konstiga föreställningar pågående medan de cyklar. Själv har jag nog cyklat så mycket som 27km i en tur, men då behövde jag aldrig cykla tillbaks men det var också under en tid när jag fanatiskt vägrade att vara posh och visa alla att damcykel dominerade, därför jag även föredrog lite rost på kedjan. De flesta människor kommer bli trötta av att hålla på 27 km på en vanlig cykel.

Idag undviker jag all pendlingscykel då det skapar mer psykisk smärta än vad det ger glädje. Du måste ha fem lås för att få behålla cykeln och människor kör som galningar, eller så börjar jag bara bli gammal.

Dig blir man verkligen inte klok på.
Cyklar man ett par mil varje dag är det inget problem efter ett tag men visst är det tufft i början. Men van blir man efter några veckor. Efter en sommar vill man nog cykla året runt kan jag tro. Och tanken med TS cyklande är väl att tappa kilon och öka på orken? Det lär man inte göra i förarsätet på en bil.

Dig blir man verkligen inte klok på.
Cyklar man ett par mil varje dag är det inget problem efter ett tag men visst är det tufft i början. Men van blir man efter några veckor. Efter en sommar vill man nog cykla året runt kan jag tro. Och tanken med TS cyklande är väl att tappa kilon och öka på orken? Det lär man inte göra i förarsätet på en bil.
Då ska han alltså pendla 54 km per dag? Jag har 54 km ner till ett riktigt smultronställe där jag skulle vilja pocka och gå i skogen. Det är en sträcka som är perfekt för racer men det går inte för då måste jag ha med andra skor. Cykla ner på vanlig cykel är ett stort nono, 54 km är helt enkelt rätt långt om man cyklar på vanlig cykel. Cykla på racer och cykla på vanlig cykel är som natt och dag.

Elcykel är perfekt i detta läge. Cykelpendla 3h per dag är inte realistiskt och kommer trötta ut de flesta normala människor. Hur det är trolligt att säga att 54km är en lång sträcka kan jag inte förstå. *svar på nedanstående*

Senast ändrad:
Då ska han alltså pendla 54 km per dag? Jag har 54 km ner till ett riktigt smultronställe där jag skulle vilja pocka och gå i skogen. Det är en sträcka som är perfekt för racer men det går inte för då måste jag ha med andra skor. Cykla ner på vanlig cykel är ett stort nono, 54 km är helt enkelt rätt långt om man cyklar på vanlig cykel. Cykla på racer och cykla på vanlig cykel är som natt och dag.

Elcykel är perfekt.

Bra att du talar för dig själv.

Min hemliga pendlingsdröm är att en gång i veckan gå upp tidigt och cykla 55 km till jobbet. Och på eftermiddagen ta cykeln på tåget hem. Känns avlägset just nu...

Tack snälla för alla svar. Och dessutom så varierande! Jag är som sagt ingen erfaren cyklist direkt, men det skulle jag vilja ändra på. Japp har 30Kg+ övervikt men det lär jag inte ha efter ett par 5-6mil 2-3ggr i veckan.

Har funderat på en lättare cykel än min 18kg tunga Crescent. Vågar mig knappt på en racercykel med cykeldress då allt överblivet fett lär hamna på ställen där dej tidigare ej befunnit sig på ??.

Jag får väl se till och fetta in kedjan och sänka styret och hålla ut några mil till!
Ni kanske kan rekommendera en bra instegscykel runt 10,000?

tavk ?

Kolla på t.ex. Trek FX3, Nishiki Pro SLD, eller liknande. Det är bra pendelcyklar runt 10 k.

Förra jobbet låg 20 km hemifrån. Där var det lagom att pendla båda hållen samma dag. Det var inga problem att pendla nästan varje dag - när man väl hade vant sig.

Nuvarande jobb ligger 35 km hemifrån, det är lite värre - om man inte tar det lugnt. Nu brukar jag ta tåget dit, ta med cykeln + kläder, byta om och cykla hem, det är ganska lagom. Men jag har en hyfsad landsvägscykel och är ganska van vid att cykla de sträckorna.

Cykeln gör en hel del skillnad. 28 km på en Kebne är bra mycket jobbigare än det dubbla på en landsvägscykel.

Backar och motvind gör det ännu jobbigare eftersom du inte har någon bra aerodynamisk sittställning på en sådan cykel och pga den extra vikten.

Jag hade inte satt målen för högt utan försökt cykla enkel väg ett par gånger i veckan först, och sedan kanske ökat på antalet gånger innan jag hade gett mig på att cykla ToR samma dag. Var beredd på att du kan bli väldigt trött i kroppen / benen om du inte låter kroppen återhämta sig, särskilt om du är ganska otränad.

Om ditt mål är att gå ner i vikt så är min erfarenhet att det är svårt bara genom att cykla / motionera - jag har iallafall väldigt svårt att gå ner oavsett hur mycket jag cyklar. Men du kommer definitivt att få bättre kondis vilket kanske också är ett mål. Så - cyklingen *kommer* att gå lättare, det är fullt naturligt att det går trögt i början, och det är både cykelns och konditionens fel! Men kämpa på!

Om man gillar att mäta saker så är Strava (www.strava.com) en bra app för att logga hur det går rent hastighetsmässigt och för att föra statistik på sin träning / cykling.

Cykla någon gång i veckan typ när det är fint väder. Ta det lugnt i början så att du inte åker på några skador. Skaffa en pulsklocka då kommer du att se hur du utvecklas. Det kommer helt klart att vara trögt i början. Men håller du bara i så kommer det att gå lättare. Cykeln du har duger fint. Du kan byta framöver då har du också lite egen erfarenhet och vet mer vad du vill ha

Du nämnde något om att sänka sadeln? Sadelns höjd bestäms främst av din benlängd så kolla upp hur man väljer rätt höjd och håll den där. Styret kan sedan höjas och sänkas efter behag. Lägre styre ger mindre luftmotstånd men mer ont i rygg och nacke. Försökt hitta en gyllene medelväg, d.v.s. så lågt du klarar av utan att smärtan blir outhärdlig.

Sträckan du har är lång men inte ogörbar. Och även om din cykel inte är så spännande så funkar den. Jag började pendla på en 26" helstel MTB från 90-talet i för liten storlek och med fastrostad för låg sadel. Det gick det också. (Jag hade dock bara 18 km enkel väg).

En annan viktig sak att tänka på när man cyklar sådana sträckor är energi och vätska. Se till att inte påbörja resan hungrig eller törstig. För den sträckan skulle jag till och med ha med mig ett litet mellanmål, typ en banan, som man lätt kan äta på vägen. (Bra att ha på allt över en timme).

Och så en sak till. Ha inte bråttom.

Annars håller jag med de andra bra tips du fått. Smörj kedja och kolla att växlar och bromsar är ok. (Byt kablar om det behövs). Lättrullade däck. Och välj en lättare växel än du kanske är van vid. (Det går inte fortare, men det blir mindre jobbigt)

Sadelhöjd:

Jag bor i Trelleborg (3km från Tågstation) och jobbar i Hyllie I Malmö. 25min tågresa. Jag jobbar 3 dagar i veckan (permiterad) så har ganska mycket överskottsenergi ;) går säkert att fixa till min cykel med fler ”byten” men känns som bortkastade pengar? Men klart ett alternativ

Det är stor skillnad på om din normalvikt är 100, 70 eller 40kg.
Väger du 130kg idag så får du vänta med att köpa bättre cykel till du nåt ett delmål med vikten.
Då håller också nya cykeln, kanske.
Väger du runt 100kg och neråt så finns det nog mkt fina, bättre, pendlingscyklar.
Ja det är ju sant, idag väger jag 115 pannor. Gick upp ca 30kg på ett år då jag la av med löpning. Och ja, nu är jag nästan för fet för att springa då risken för att skada knän är betydligt större än att trampa på en cykel

Idag undviker jag all pendlingscykel då det skapar mer psykisk smärta än vad det ger glädje. Du måste ha fem lås för att få behålla cykeln och människor kör som galningar, eller så börjar jag bara bli gammal, det med lås stämmer dock.

Edit: Bara gör hela resan kort och bespara dig massa uppgraderingar. Köp en racer och börja cykla på den, desto mer du cyklar desto mindre kommer du vilja pendla på den du har. I teorin kan du såklart cykla till jobbet på racer men det har jag svårt att tro att du vill göra, speciellt med 30 kg packning, racers och packning går INTE ihop.
Den där ”herrcykeln” jag äger har jag cyklat 8mil i ett svep. Visst är det en lögn om jag sa att jag cykla den biten utan att nästan bryta ihop! Lite därför jag frågar om tips och råd. Dem där 30kg är min övervikt och den blir jag förhoppningsvis av med inom kort.

Jag bor i Trelleborg (3km från Tågstation) och jobbar i Hyllie I Malmö. 25min tågresa. Jag jobbar 3 dagar i veckan (permiterad) så har ganska mycket överskottsenergi ;) går säkert att fixa till min cykel med fler ”byten” men känns som bortkastade pengar? Men klart ett alternativ
Aha! Då är det ju platt väg hela vägen. Bra däck och underhåll som nämnts tidigare är en bra början, lättare cykel har mindre betydelse.
Däremot är vinden din fiende så att sänka styret kan ge lite hjälp där.
Och blir det övermäktigt nån dag får du ju ta med cykeln på Pågatåget. Till och med gratis för närvarande..

Edit, ev kan du byta kassett så att du får någon riktigt låg "lättaste" växel. Kan behövas när nordvästan ligger på på den sträckan. Det finns inte mycket lä för vinden där. ?
Å andra sidan blir hemfärden en njutning. Om inte vinden vänder ?

Senast ändrad:
Jag har 28-29 km enkel och började cykelpendla så smått för 10 år sedan. Har (och hade) inte 30+ kg och började direkt med en halvgammal beggad räser för 5000, men 2 eller max 3 d/v var vad jag pallade i början trots hyfsad grundkondis, så det är helt ok att du tycker det känns lite tungt nu. Det blir bättre!

Du har fått många tips, så varför inte några till :-)
Jag skulle ganska snart leta rätt på nåt bättre begagnat med bockstyre, det blir mycket lättare, speciellt i motvind. Kroppsnära lycra är absolut inget krav bara för att man kör räser (fast för mycket fladder är irriterande), ett par cykelbyxor med pad (dvs 'blöja') höjer komfort och kan bäras under nåt annat om är lite blygsamt lagd.
Vad kul att höra, precis reggat mig här idag och måste säga Wow! Denna sida är helt underbar. Så många aktiva och hjälpsamma!
Jag ska definitivt kolla upp begagnade marknaden. Och de där cykelbyxorna med pads har jag någonstans långt nere i byrålådan.. pga att man troligtvis är för blygsam :) ska bära dem under träningsbyxor framöver. tack för tipsen

Ts, kör hårt. Jag var i dina skor förra året, 20kg övervikt och behövde göra nåt åt det. Jag började dock med mtb (som tillsammans med ganska strikt kosthållning gjorde att jag tappade kilon rätt fort) men fick för mig att börja pendla 24-26km enkel väg förra hösten.
Köpte gravel för 10k och körde hela sista veckan innan jag gick på föräldraledighet. Tyckte det gick så pass bra att jag i år har som mål att inte ta bilen till jobbet en enda dag (kan inte åka kommunalt pga arbetstider)
Mitt tips är att verkligen lyssna på kroppen. Kör inte slut dig i början på veckan för då är det lätt att låta cykeln stå nästa gång.
Och sätt upp mål, typ ”cykla 3 dagar per vecka” ”200km per månad” eller liknande

Som @ani sa, ett par vadderade cykelbyxor är att rekommendera. Jag kör mina fladdriga mtb kläder utanpå. Tycker det är först nu på senare tid, när snittfarten börjar ligga runt 30km/h som fladdret irriterar och bromsar

Hur lång tid har det tagit när du cyklat på den cykel du har nu?
Fan vad roligt att höra. Jag jobbar i snitt 3 dagar i veckan och inte alltid 3dagar på rad. Detta pga permiterad. Jag brukar väl cykla dem 2,7milen på 1h25min (59min rekord) men då räknar jag inte med hårda vindar och regn. Drömmen hade varit att ha en racer/hybrid lite lättare än min tunga pjäs för att snitta 1h cykling. Och det tycker jag inte låter allt för orealistiskt. Tack snälla för att du dela med dig ?

Att cykla 54 km ett par gånger i veckan är inga problem alls sett till den fysiska ansträngningen. Det är väl snarare tidsåtgången i förhållande till "livspusslet" som kan bli ett problem.
Absolut, du har en poäng där. MEN har isåfall en del back-up. Då tågstationen ligger ca 1min från min arbetsplats samt att jag kan förvara min cykel tryggt inne på min arbetsplats så är alternativen många. :)

Förra jobbet låg 20 km hemifrån. Där var det lagom att pendla båda hållen samma dag. Det var inga problem att pendla nästan varje dag - när man väl hade vant sig.

Nuvarande jobb ligger 35 km hemifrån, det är lite värre - om man inte tar det lugnt. Nu brukar jag ta tåget dit, ta med cykeln + kläder, byta om och cykla hem, det är ganska lagom. Men jag har en hyfsad landsvägscykel och är ganska van vid att cykla de sträckorna.

Cykeln gör en hel del skillnad. 28 km på en Kebne är bra mycket jobbigare än det dubbla på en landsvägscykel.

Backar och motvind gör det ännu jobbigare eftersom du inte har någon bra aerodynamisk sittställning på en sådan cykel och pga den extra vikten.

Jag hade inte satt målen för högt utan försökt cykla enkel väg ett par gånger i veckan först, och sedan kanske ökat på antalet gånger innan jag hade gett mig på att cykla ToR samma dag. Var beredd på att du kan bli väldigt trött i kroppen / benen om du inte låter kroppen återhämta sig, särskilt om du är ganska otränad.

Om ditt mål är att gå ner i vikt så är min erfarenhet att det är svårt bara genom att cykla / motionera - jag har iallafall väldigt svårt att gå ner oavsett hur mycket jag cyklar. Men du kommer definitivt att få bättre kondis vilket kanske också är ett mål. Så - cyklingen *kommer* att gå lättare, det är fullt naturligt att det går trögt i början, och det är både cykelns och konditionens fel! Men kämpa på!

Om man gillar att mäta saker så är Strava (www.strava.com) en bra app för att logga hur det går rent hastighetsmässigt och för att föra statistik på sin träning / cykling.
Tack för svar
Där bekräftade du min misstanke, dvs att en landsvägscykel är hälften så jobbig som min kebne! Jag har cyklat till och från jobbet med kebne’n dovk inte flera dagar i sträck.. finns en anledning till det :).
Jag är i full gång med att ändra mina kostvanor, så ifall man får kondis med cykeln så vore det asgrymt.
Har kikat lite på Strava förr. Ska definitivt kolla upp det mer. Kör (WorkOutDoors) idag och även den har grymma funktioner iallafall för löpning. Mvh

Cykla någon gång i veckan typ när det är fint väder. Ta det lugnt i början så att du inte åker på några skador. Skaffa en pulsklocka då kommer du att se hur du utvecklas. Det kommer helt klart att vara trögt i början. Men håller du bara i så kommer det att gå lättare. Cykeln du har duger fint. Du kan byta framöver då har du också lite egen erfarenhet och vet mer vad du vill ha
Jag arbetar i snitt 3 dagar i veckan, men visst med min övervikt så ökar ju skaderisken. Pulsklocka kanbjag ej leva utan så den har man :) cykeln är en utmärkt citycykel men känns för tung för 54km/dag. Givetvis pga kondis o vikt. Tack för tipsen!

Du nämnde något om att sänka sadeln? Sadelns höjd bestäms främst av din benlängd så kolla upp hur man väljer rätt höjd och håll den där. Styret kan sedan höjas och sänkas efter behag. Lägre styre ger mindre luftmotstånd men mer ont i rygg och nacke. Försökt hitta en gyllene medelväg, d.v.s. så lågt du klarar av utan att smärtan blir outhärdlig.

Sträckan du har är lång men inte ogörbar. Och även om din cykel inte är så spännande så funkar den. Jag började pendla på en 26" helstel MTB från 90-talet i för liten storlek och med fastrostad för låg sadel. Det gick det också. (Jag hade dock bara 18 km enkel väg).

En annan viktig sak att tänka på när man cyklar sådana sträckor är energi och vätska. Se till att inte påbörja resan hungrig eller törstig. För den sträckan skulle jag till och med ha med mig ett litet mellanmål, typ en banan, som man lätt kan äta på vägen. (Bra att ha på allt över en timme).

Och så en sak till. Ha inte bråttom.

Annars håller jag med de andra bra tips du fått. Smörj kedja och kolla att växlar och bromsar är ok. (Byt kablar om det behövs). Lättrullade däck. Och välj en lättare växel än du kanske är van vid. (Det går inte fortare, men det blir mindre jobbigt)

Sadelhöjd:

Tack för tipsen. Intressant det där med sadelhöjd, och ska kollas upp! Har rengjort och oljat kedjan. Men växlingen känns inte 100. Ska lämna in den hos en lokal cykelreparatör för att justera den. Ska köra på denna sommaren ut, och eventuellt kolla upp en ny/beg racer på sensommaren. Tack ännu en gång

Aha! Då är det ju platt väg hela vägen. Bra däck och underhåll som nämnts tidigare är en bra början, lättare cykel har mindre betydelse.
Däremot är vinden din fiende så att sänka styret kan ge lite hjälp där.
Och blir det övermäktigt nån dag får du ju ta med cykeln på Pågatåget. Till och med gratis för närvarande..

Edit, ev kan du byta kassett så att du får någon riktigt låg "lättaste" växel. Kan behövas när nordvästan ligger på på den sträckan. Det finns inte mycket lä för vinden där. ?
Å andra sidan blir hemfärden en njutning. Om inte vinden vänder ?
Platt nja ganska, Men som du skrev.. vinden ? oftast västliga vindar givetvis.. men det där om gratis cykel på pågatåg visste jag ej ? det ska utnyttjas en dag.

Hej Kyuss!
Vad kul att du vill börja jobbpendla med cykel! Det kommer både gynna din hälsa och miljön. Cykling är enligt vissa studier det transportsätt som gör folk mest glada - hoppas det blir så för dig med.

Det har skrivits många bra tips här redan, som du märker. Jag skulle bara vilja lägga ett: Stirra dig inte blind på själva cykeln, avvara lite stålar för kläder som en bra regnjacka och galoscher. På så vis blir själva cyklingen trevligare och man hittar även färre ursäkter till varför man inte ska orka cykla just idag!

Hej Kyuss!
Vad kul att du vill börja jobbpendla med cykel! Det kommer både gynna din hälsa och miljön. Cykling är enligt vissa studier det transportsätt som gör folk mest glada - hoppas det blir så för dig med.

Det har skrivits många bra tips här redan, som du märker. Jag skulle bara vilja lägga ett: Stirra dig inte blind på själva cykeln, avvara lite stålar för kläder som en bra regnjacka och galoscher. På så vis blir själva cyklingen trevligare och man hittar även färre ursäkter till varför man inte ska orka cykla just idag
Hej Kyuss!

Det har skrivits många bra tips här redan, som du märker. Jag skulle bara vilja lägga ett: Stirra dig inte blind på själva cykeln, avvara lite stålar för kläder som en bra regnjacka och galoscher. På så vis blir själva cyklingen trevligare och man hittar även färre ursäkter till varför man inte ska orka cykla just idag!
Tjena
Ska bli kul att se vart detta hamnar. Bortsett från hälsan och miljön är ju pengarna man sparar :) har fått många fina tips. Tack även du! ?

Tillbaka
Topp