Glappande baktriangel Orbea Oiz 2019

martin84

Medlem
Hej. Jag har en Orbea Oiz 2019 där den nedre länken till baktriangeln har börjat glappa, från sida till sida. Tänker att detta inte borde ha med slitna lager att göra. Har läst att man kan tajta till det där på andra modeller men vet inte riktigt hur här. Finns bara en stor insex-bult strl 12 på icke drev-sidan och den går inte att dra åt mer. Nån som har en idé?

Bilagor

• 53BDB074-C59A-4B21-92DD-EA25CB284CFB.jpeg
    53BDB074-C59A-4B21-92DD-EA25CB284CFB.jpeg
    165.4 KB · Besök: 172
Är allt åtdraget enligt specifikationer och det ändå glappar så är det lagerna som är dåliga. Byt dom innan du får större problem som trasiga bultar eller dåliga lagersäten.

Lagren till svingen på både oiz och Occam är tyvärr löjligt klena.
Grymt trevliga hojar annars men just dom här lagren får man räkna med att få byta ut ofta.

Jag kör med denna typ av lager i sving/länkagelagringen.....inbillar mej att ett "fullrullat" lager som är fullmatat med kulor,(större yta som tar belastningen),kan ta upp ett uns mer belastning än ett vanligt.
Går dock inte att hitta annat än hos "cykelhandlare"....har försökt med min verktygs/lagerleverantör i firman,men dom går bet på denna typ av lager.

https://www.bike24.com/p2174388.html

Jag kör med denna typ av lager i sving/länkagelagringen.....inbillar mej att ett "fullrullat" lager som är fullmatat med kulor,(större yta som tar belastningen),kan ta upp ett uns mer belastning än ett vanligt.
Går dock inte att hitta annat än hos "cykelhandlare"....har försökt med min verktygs/lagerleverantör i firman,men dom går bet på denna typ av lager.

vet inte om det är dom här du är ute efter.
Här är ett öppet lager så man kan se hur många kulor det är i lagret.

vet inte om det är dom här du är ute efter.
Här är ett öppet lager så man kan se hur många kulor det är i lagret.

Nja,tror det där bara är lager med djupare kulbana för att tåla mer sidobelastning.
Dom jag kör med är denna typen,bara kulor och ingen kulhållare.?

223273-02-d-426544.jpg

Precis vad jag behöver ?
Tack för länken, ska beställa direkt!

Har fått byta mina lager på min Oiz -20. Verkar tyvärr vara en lite klen konstruktion. Hoppas att de nya från Enduro Bearings håller längre än original lagerna.
Dock har jag nu börjar känna ett litet glapp även i den övre infästningen av triangeln, på den ena sidan. Glappet är axiellt. .
Oiz link.png

Det sitter nya lager, samt att jag kontrollerat att distanserna där är rätt monterade samt att det är draget med rätt moment
Är det någon annan som råkat ut för detta? Finns det någon "fix" på detta problem som är känd?

Har fått byta mina lager på min Oiz -20. Verkar tyvärr vara en lite klen konstruktion. Hoppas att de nya från Enduro Bearings håller längre än original lagerna.
Dock har jag nu börjar känna ett litet glapp även i den övre infästningen av triangeln, på den ena sidan. Glappet är axiellt. .Visa bilaga 492394
Det sitter nya lager, samt att jag kontrollerat att distanserna där är rätt monterade samt att det är draget med rätt moment
Är det någon annan som råkat ut för detta? Finns det någon "fix" på detta problem som är känd?
För mig glappade den nedre baksving-axeln, jag bytta ut själva axeln men inte lagren vilket gjorde att glappet försvann. https://www.allbike.dk/orbea-main-pivot-axle-12330034.html

Okej, kan vara värt att hålla koll på den axeln oxå!
Lika bra att se till att ha dessa olika delar hemma om det börjar glappa någon stans så att man snabbt kan byta.
Är det någon som dragit det här mot Orbea, som ett reklamationsärende?
Hej.

för mig gick det så illa att den gängade delen i baksvingen har släppt från sitt fäste.
några bilder till orbea och förklaring på vad som har hänt och dom skickar en helt ny ram till mig. inte bara baksvingen som det är fel på utan både ram och baksving. så det känns som att dom vet om att det är bekymmer med den biten.
cykel har gått 615mil

Tillbaka
Topp