Sned ram eller färg?

Woodknocker

Aktiv medlem
Sned ram eller färg?
Okej här kommer vi. Det är dags att fejsa reality and inse problemen. Böjd (i så fall skrot?) eller färglager som gör det omöjligt att få in hjulet? Allt jag vet är att det är katastrof.

Jag insåg i alla fall snabbt att där sitter en bump och först trodde jag att det var gummi de hade satt dit men så roligt fick jag inte ha det. Jag hoppas såklart att det är en bump som orsakar detta. Böjdhet går så lätt att skylla på mig liksom...

Edit: tog bort bilderna. Tack för hjälpen.

Senast ändrad:
Sned ram eller färg?
Det är väl bara att testa med lite fint sandpapper och se vad som händer. Överanalysera mindre.
Jag ska kanske testa sandpapper efter jag har fått svar från människorna som har tillverkat saken. Har läst att man inte ska göra sådana grejer före det. Personen jag pratade med som fick en bild sa i alla fall att han tyckte dropouten såg trasig ut, ingen från företaget dock.

Sen ser jag rost också, hur de nu har lyckats med det. Det är sämsta stället att battla om också, det är enkelt för dem att säga att du har orsakat detta. Jag filmad dock uppackningen så kanske fick med något på den.

Aja tack så mycket för input. Hmm ja.

Sned ram eller färg?
Battla om? Ska ni göra upp i swift om saken?

På vilket sätt ser den trasig ut?
Nej då det ska vi inte, det tror jag inte de orkar, så som de måste jobba. Eller ja de verkade ju inte jobba så värst med tanke på att det tog 1 månad för dem hur som helst så... Jag vet inte hur den ser trasig ut men en kille föreslog att den hade fått en smäll och blivit böjd. Då tänker jag att om den är böjd då ska även hangern vara det men den är inte böjd och där går hjulet in.

Han menade även att det kunde vara krackelerat i materialet, även det går att fila bort I guess men det är inte lika kul slipa bort material, är det färg är det bästa tänkbara. Enligt företaget ska "allt vara klart från fabrik", det vet jag ju dock är en lögn med tanke på vad de ställde till med i bromskaliperhålen.

Sned ram eller färg?
Jag tycker att det låter som att du behöver stöd av någon som kan hjälpa dig i real life, inte bara via frågor på ett forum.
Det kommer nog inte på fråga. Detta ska bli enkelt och prisvärt. Jag uppskattar er tid och era råd.
Det var helt klart dumt att inte börja med allt detta direkt, men jag har inte bara cyklar att tänka på. Rent tidsmässigt snackar vi dock bara några veckor hit eller dit. Kunde aldrig tro att det skulle uppstå problem med att sätta på hjulen. Ett företag som sägs göra perfekta vevlagerhus ska inte blafsa på massa färg överallt (om det nu är så turligt).

Förresten vill de flesta cykelhandlare inte ha att göra med kinagrejer.

Sned ram eller färg?
För oss som inte ser vad felet är, kan du inte markera på bilden vilken bump du menar och var krackeleringen är.
Den här bilden vore perfekt om den hade fokus. Bumpen är konstig för i vissa vinklar glänser den och ser helt klart ut som metall, sen på andra ser man att det kan vara färg. Hursomhelst tack så mycket för er tid nu inväntar jag svaret ifrån Kina inatt. Sen kanske jag filar oavsett vad de säger.

Sned ram eller färg?
På bilderna ser det väldigt tunt ut, stoppar det verkligen axeln från att komma i rätt position?
Undrar jag också, alltså huruvida det är tunt eller ej.. Jag tänker inte använda våld för att försöka få in den dock.
Hela den här ramens funktionalitet kokar ner till huruvida färglagret är tunt eller tjockt eller om det ens är färg. Vi får se hur det utvecklar sig. Jag inväntar svar ifrån klåparna. Tack för era delvis delade åsikter.

Sned ram eller färg?
Men om navet går in fint i växelörat måste det väl vara superlätt att se var det tar i med örat monterat?
Japp. Eller jaa det kan jag inte bedöma då det tar stopp i absolut början, är ju mycket möjligt att hela köret är kaputt. . Min sista bild talar om var det tar emot, går inte förklara bättre.

Framhjulen går in där bak.

Sned ram eller färg?
Japp. Eller jaa det kan jag inte bedöma då det tar stopp i absolut början, är ju mycket möjligt att hela köret är kaputt. . Min sista bild talar om var det tar emot, går inte förklara bättre.

Framhjulen går in där bak.
Det är inte så att du har fel standard på navet på bakhjulet om framhjulet går in där bak( kan ju ha tolkat den meningen fel ?)

Sned ram eller färg?
Det är inte så att du har fel standard på navet på bakhjulet om framhjulet går in där bak( kan ju ha tolkat den meningen fel ?)
Du vet du vad. Hur förklarar du då att höger sida på bakhjulet går in? Är det olika standarder på samma hjul då eller? Det enda jag vet är att sommaren smälter iväg för mig och det gör att jag mår skit, det är det enda som är objektivt i denna härva. mars april maj och juni. Naajs juli augusti och september kvar då? Herregud jag trodde aldrig min cykelsäsong skulle sluta så här. Det gör mig nästan sugen att köra ZWIFT och det gör jag ju också, tur man har det, suger ändå att sitta inne när det är 22 grader och alla lirare kör omkring därute.

Sned ram eller färg?
Hur ska han kunna förklara det? Du skriver så jäkla vagt...
Framhjulet går in där bak (höger vänster bakåt på ramen). Ja faktum är att TVÅ framhjul, jag kan köra med ett itll så att det blir 3 framhjul går in där bak, höger vänster baktill.

Ja det var kanske snurrigt skrivet, börjar bli arg, dumma kinesram.

10x100 FRAM
10x130 BAK
Där har ni ramens mått.

Sned ram eller färg?
Så här står det om Fulcrum 5:

Inbyggd bredd framnav
100 x 5 mm QR
Inbyggd bredd baknav130 x 5 mm QR

Bra, då var det avklarat.

Front wheel:

• Spokes: 20
  • Axle size: 9mm
  • Hub width: 100mm
  • Weight: 818g
Rear wheel:

• Spokes: 24
  • Axle size 9mm
  • Hub width: 130mm
  • Free hub compatibility: Shimano 10- speed
  • Weight: 1075g
  • Colour: Black/Grey

Jag vet helt ärligt inte varför framhjulet går in när inte bakhjulet går in.

Sned ram eller färg?
@Woodknocker skulle du kunna göra följande så underlättar det för alla, inklusive dig själv:

1) Fota dropouten när växelörat är monterat på ramen så man ser hur det sitter.

2) Fota det som sen inte går in var det nu inte går in.

Sen kan vi nog klura ut vad som är fel. (y)

Sned ram eller färg?
@Woodknocker skulle du kunna göra följande så underlättar det för alla, inklusive dig själv:

1) Fota dropouten när växelörat är monterat på ramen så man ser hur det sitter.

2) Fota det som sen inte går in var det nu inte går in.

Sen kan vi nog klura ut vad som är fel. (y)
Nu har vi snart varit jorden runt.

Ja den här kvaliten får jag beklaga men det är vattnet. Nu ser ni i alla fall var det inte går in. Ja, kartongen var inte skadad vad jag kunde se, vet man inte vad de har ställt till med. Känsliga grejer växelöra och det. Skulle kanske satte i hjulen samma dag som jag fick det här skräpet men då var jag så trött på kineser redan och hade flyt på Zwift.

Senast ändrad:
Sned ram eller färg?
Hej.. Testa att köra in baknavet från sidan, alltså i det läge som navet ska hamna i om allt stämmer. Dra ut navet åt motsatt håll som du skulle montera navet åt, du låtsas alltså att du tar bort hjulet. Gör det här utan örat för att koll ramen och inget annat. Du har nog råkat ut för ett tryckfel, hålaxeln i bak har nog varit 10mm i några decennier nu... och 9mm i fram. Jag tycker att det ser ut som ingången till baknavets läge ser liiite trångt ut, kan det vara därför som 9mm går in men inte 10mm?? Liiiite filande så är saken biff?? mvh borano20

Sned ram eller färg?
Hej.. Testa att köra in baknavet från sidan, alltså i det läge som navet ska hamna i om allt stämmer. Dra ut navet åt motsatt håll som du skulle montera navet åt, du låtsas alltså att du tar bort hjulet. Gör det här utan örat för att koll ramen och inget annat. Du har nog råkat ut för ett tryckfel, hålaxeln i bak har nog varit 10mm i några decennier nu... och 9mm i fram. Jag tycker att det ser ut som ingången till baknavets läge ser liiite trångt ut, kan det vara därför som 9mm går in men inte 10mm?? Liiiite filande så är saken biff?? mvh boranonå20
Hej du. Många som säger fil nu, jag överväger det kraftigt. Samtidigt vet jag att det är en no going back mission.
Kanske ska skicka den här bilden till tillverkaren, som oftast ger ett svar om dygnet, ska vara glad så länge de uslingarna svarar. Skulle köpt aluframe.

Saken är att när jag pushar in saker (axlar) från sidan så tar toppen emot även då, hålet är ju inte jättedjupt. Sedan jag öppnade ögonen och fokuserade mig på den här delen har jag upplevt det som att det sitter en bump där, först trodde jag att det var gummi men det var det inte.

Jag tycker också det är konstigt med 9mm men det står så på Fulcrums hjul, annars vet jag att 9 fram och 10 backtill är vanligast. Och jag har mätt saker och axlen är 130mm och den är 9 i diameter, så är det på båda hjulen.

Sned ram eller färg?
Fila litegrann enligt markering nedan och gå vidare med livet :cool: (y)
Screenshot_20210601-065600-997.png

Sned ram eller färg?
Jag har filat många ramar genom åren. Både kinaplast och premium hand made in "lyxland", inget har exploderat ännu.
Området kring dropouts är löjligt hårt pressat och tåls att gå loss med en fil.
Hade det varit vevlagret som hamnat snett eller inte gått att få in hade jag också gjort en stor grej av det med tillverkaren.
Fram med rundfilen nu!

Sned ram eller färg?
Tack så mycket för era gratis råd, tid är ju cash och mycket tid läggs ner här nu på den eventuella färgen.
Om vi kan få ihop min cykel så tidigt som möjligt i juni kanske vi kan nå lite nya (gamla) höjder. Det är inga nya planeter som kommer att nås direkt för med tanke på detta vet jag inte om cykeln är säker.

Jag fick mejl från tillverkaren som jag inte kommer posta svaret. De skrev på bra engelska att de behövde fler bilder för att sedan utropa på konstig engelska att de gör massor av ramar.

Sned ram eller färg?
Var bor du? Finns det ingen snäll happyit lokalt som kan kika på din ram? Otroligt svårt att ställa diagnos på internet.
Det har jag svårt att tänka mig. Menar du min farhåga om ramen i stort finns det väl inte så mycket att göra än att köra på den försiktigt. Rätt säker på att jag kommer pusha den lite dock om skräpet börjar rulla, så blir väl ett och annat KOM på plant också. Men det är inte min drömcykel direkt.

Tillbaka
Topp