Uppgradera från Sram Guide R till ?

DanielLikesToBike

Aktiv medlem
Hej, jag tycker bromsarna som kom på min Slash 8 är ganska kassa. Jag har luftat och bytt belägg och justerat så gott jag kan men de biter inte alls. Jag kan knappt låsa varken fram eller bakhjul hur mycket jag än trycker på handtaget.

Eftersom jag provat det mesta funderar jag på om det är en uppgradering som gäller och då verkar det klara valet att fortsätta med Sram (efter som jag har luftningsverktyg etc för märket) och gå på Code RSC. Så jag undrar
1. Är det vettigt?
2. Ska jag kolla på någon annan Sram broms?
3.behöver jag byta överhuvudtaget, har jag missat något öppenbart vid justeringen?
4. kan jag komma undan med att bara byta handtag eller någon annan del än hela kittet?

Vad tycker du?
Tack!

Svor som satan över mina sram guide re som kom på ny cykel. Efter x antal luftningar, svordomar och besvärjelser, så började jag lura på om man kunde shimsa en aning för att få bite point lite längre ut.
Kan tillägga att jag upplevde samma sak. Omöjligt att låsa bromsarna, samt bite point alldeles för långt in.
Testade då att forcera ut bite point läget genom att lägga ett par ganska slitna gamla belägg emellan, utan skiva, och trycka ut kolvarna lite. Fick då till så att bite point hamnade längre ut på handtaget. Blev betydligt bättre bett i grejerna.

Svor som satan över mina sram guide re som kom på ny cykel. Efter x antal luftningar, svordomar och besvärjelser, så började jag lura på om man kunde shimsa en aning för att få bite point lite längre ut.
Kan tillägga att jag upplevde samma sak. Omöjligt att låsa bromsarna, samt bite point alldeles för långt in.
Testade då att forcera ut bite point läget genom att lägga ett par ganska slitna gamla belägg emellan, utan skiva, och trycka ut kolvarna lite. Fick då till så att bite point hamnade längre ut på handtaget. Blev betydligt bättre bett i grejerna.
Jag har nu justerat "bite point" manuellt, ungf som du beskrev och första intrycket är bra. I slutändan vill jag inte köpa bort problem som kan lösas med lite svett.

Jag hade Guide R på min förra Stumpjumper och hatade dem nerför. Jag bytte till fyrkolvs-XT men de G2 RSC som satt på min nya Stumpjumper kändes bra. Men jag flyttade ändå över mina gamla XT till den på grund av samma anledning som du vill behålla SRAM, har alla luftningssaker plus att grabben har XTR så det blev liksom ”enklare”. Så G2 RSC med fyrkolvsok blir i så fall mitt tips.

Tycker att Code tar bra mkt bättre men olika belägg gör stor skillnad. Testa ngt top notch från Trickstuff eller liknande (har själv ej testat just Trickstuff men har hört på internet att det blir skillnad i klös).

Har Guide R på min Stumpjumper, Magura MT7 på min Pole och min trailhoj. Magurorna är som om de vore från en annan planet. Otroligt mycket mer bromskraft. Sen har de lite andra nackdelar men när jag byggde min Pole häromveckan var valet lätt. Shimano har jag aldrig testat.

Hade liknande strul med mina guide R , gjorde en luftning , tryckte ut kolvarna lite för att få bättre bitpunkt och bytte till ett par trickstuffbelägg , nu nyper dom riktigt gott =)

Kör nästan bara DH, väger 104kg. Testat fyrkolvs Magura Mt5, shimano Saint och Hope. Alla är riktigt bra men Magura är inte så lätta att serva samt plastiga handtag. Hope är schyssta ur servicesynpunkt, alla delar går o köpa o byta ut.

Jag har kört rätt många olika bromsar och tycker att Code RSC är bäst hittils. Bra med kraft, bra möjlighet att modera kraften och smidigt med bite adjust. Testade nya 4-kolvs shimano nyligen och de är också bra men störde mig på flytande ingreppspunkt (verkar väldigt vanligt, en ska kunna lösas med Putoline olja istället för Shimanos dito). Dock saknar alla Shimano bromsar justering av bite point på samma effektiva sätt som Code RSC.
Hayes Dominion har jag också kört lite, riktigt bra bromsar!

Tillbaka
Topp