"Permanent" laga MTB-däck

N_sandstrom

Aktiv medlem
Som alla märkt så börjar det bli ont om reservdelar i butikerna, och däck är inget undantag.
Ska jag få tag på ett bakdäck utan pyspunka från mina vanliga butiker så är det 3 månader bort minst.

Men, jag har kvar en hyfsat hög av bättre begagnade däck, som jag enbart bytt bort av lathet, för att det är lättare att köpa nytt.
Dom flesta har ett par maXalami-lagningar, och sedan något envist hål som är aningen för stort.

Hur gör man nu bäst när man "måste" börja laga gammalt?

Jag har testa Casco's Rubberfix, den som "ersatt" Liquisole, men trots rengöring med både IPA och Aceton så vägrar det fästa bra mot gummit.
Går att riva av hela lagningen som om det vore häftmassa på en colaburk.

Loctite 480 skulle säkert fungera bättre, men den prislappen är lite avskräckande.

Vad använder ni, som faktiskt funkar? Och som går att få tag i 2021?

En klassisk slanglagnings lapp på insidan från tex biltema .

Bilagor

• 20210418_151134.jpg
    20210418_151134.jpg
    1.1 MB · Besök: 336
Jag pluggar med maxlami + rubber cement och tycker det fungerar för mig.
Park tool har även tire patches man kan sätta på insidan, kanske fungerar bättre på MTB däck, fungerade icke på 38mm.

Inget i sakfrågan men Biltemas ”gummilagning” känns mer som gamla Liquisole. Förhoppningsvis fler och mer av de klassiska kemikalierna i den…

Permanentlagning vet jag väl inte om jag kan kalla det men hittade ett fint hål i bakdäcket innan senaste ss-turen och hade svårt att få nåt att sitta ordentligt. Blev tjejsur och kladdade på ordentligt med Karlssons klister och det har hållit finemang sedan dess.
E9A537D2-61D4-4E32-9CAB-7849F90C86C4.jpeg

Kanske kan vara nåt (lagningslapp på insidan, lim, häftklammer.. (men borde nog sytt istället egentligen)

Brukar laga med lagningslapp för slang.
Näst senast jag försökte på ett Magic Mary så sandpapprade jag tyvärr ner till corden och där gick det inte att få lappen att sitta.
Gången efter rengjorde bara jag med ipa och fick lappen att sitta bra.

Jag pluggar med maxlami + rubber cement och tycker det fungerar för mig.
Park tool har även tire patches man kan sätta på insidan, kanske fungerar bättre på MTB däck, fungerade icke på 38mm.
Rubber cement som i en specifik produkt, eller är det ett koncept?

Många bra tips över lag, får bli en tur till Biltema framöver!

Va? Jag har då inte märkt av att det är någon större brist på däck. Jo kanske enskilda modeller och storlekar men då finns det alltid mängder av något annat liknande. Kolla utanför din LBS och du skall finna.

klistrar på en stram tygbit från en gammal skjorta på däckets insida. frestas inte att använda däcket med tätmjölk innan lagningen är genomtorr, dvs flera dygn. då löses den upp, långsamt men säkert.

på utsidan ibland ingenting, ibland en vanlig lagningslapp, ibland biltema vindrutetätning, polyuretan likande sikaflex.

det senare använder jag också på slitna däcksidor. sitter bra.

Va? Jag har då inte märkt av att det är någon större brist på däck. Jo kanske enskilda modeller och storlekar men då finns det alltid mängder av något annat liknande. Kolla utanför din LBS och du skall finna.
Jag vill ju ha just min sort, och den var det brist på redan i höstas :p

Min "LBS" är CRC, bike24, r2, hela högen.

Oavsett tillgång på däck är det väl rimligt att laga skador som går att laga enkel om däcket annars inte är slut.

I Biltemas lilla kit med laglappar medföljer en bit vävförstärkt laglapp för däcksidor. Eller gjorde förut iaf. Vulkades precis som en vanlig lapp. Nån som vet var man köper det i större ark? Har sett på typ Aliexpress men det känns meckigt.

Oavsett tillgång på däck är det väl rimligt att laga skador som går att laga enkel om däcket annars inte är slut.

I Biltemas lilla kit med laglappar medföljer en bit vävförstärkt laglapp för däcksidor. Eller gjorde förut iaf. Vulkades precis som en vanlig lapp. Nån som vet var man köper det i större ark? Har sett på typ Aliexpress men det känns meckigt.

Jag är med på gruppköp av ark!

24x3" däck verkar varit slut hela året iallafall, men det kanske bara är jag som behöver
Tycker tvärtom att jag så massor av 24" Kanske inte just x3 då :p

Det som läcker nu är ett DHR II 29x2,4 EXO+

Nu är det förvisso sommar ett tag, så kan lika gärna slänga på ett Agressor eller så (som jag också har liggandes med småhål), men det är kul att slippa köpa nytt :p

Bara man får till en lagning som man vågar lita på, såklart.

gummilagning på insidan sen då de börjat småtorka på med en laglapp för slang efter den e på plats så limma hålet/revan även utifrån med gummilagning

Tycker tvärtom att jag så massor av 24" Kanske inte just x3 då :p

Det som läcker nu är ett DHR II 29x2,4 EXO+

Nu är det förvisso sommar ett tag, så kan lika gärna slänga på ett Agressor eller så (som jag också har liggandes med småhål), men det är kul att slippa köpa nytt :p

Bara man får till en lagning som man vågar lita på, såklart.

Köpte ett DHR II 29x2,4 EXO+ på XXL i söndags för 499kr.

Nu hittar jag inte arken där heller vad jag än söker på bara för det ?
En sådan där rulle av vävförstärkt gummiduk har jag haft liggande i åratal. Den är kanske slut nu och minns inte var jag köpte den. Kan ha varit BT. Har lagat däck och slang med den. Lite tjock så det kan bli en liten bump av lagningen, men det höll. Använde vanlig solution eller bostik kontaktlim.

Istället för en gammal laglapp på insidan av däcket borde man kunna offra ett kasserat däck och klippa bitar av däcksidan. Med tanke på att den är armerad så borde risken för gummiblåsa vara mindre.
(normal disclaimer: har inte testat själv, men teorin låter bra)

Istället för en gammal laglapp på insidan av däcket borde man kunna offra ett kasserat däck och klippa bitar av däcksidan. Med tanke på att den är armerad så borde risken för gummiblåsa vara mindre.
(normal disclaimer: har inte testat själv, men teorin låter bra)
Smart! Tar man ett avdankat lätt xc däck eller liknande borde det bli perfekta lagningslappar av dess sidoväggar. Kanske går att rugga upp och limma fast med CA lim, alternativt sånt man limmar lagningslappar med.

Köpte ett DHR II 29x2,4 EXO+ på XXL i söndags för 499kr.
Grymt bra tips, som slår tyskarna i pris också!

Bor du i stockholm har bl.a Xxl i barkarby i lager. Eller hade för några dagar sen när jag köpte mig några maxxisdäck.
Annars finns det på bl.a Bikeshop.se
kan du leva med vanlig exo finns det på fler ställen
Flexade precis iväg och högg det sista i Barbarky!

Men ska ändå ge mig på att laga den gamla däckhögen :p

saknar min rulle, den har sedimenterat någonstans. är inte vävförstärkt

skulle gärna köpa en ny, men inte betala 26€ i frakt. någon som sett den till salu i sverige?

gummilagning på insidan sen då de börjat småtorka på med en laglapp för slang efter den e på plats så limma hålet/revan även utifrån med gummilagning
Biltema har slutat sälja gummilagning ?

Vad köper man istället?

Finns på nätet och i 23 varuhus?:
Annars:

Att sy och limma (även sy med limmet så det går med tråden) är ett underskattat tips. Blev förvånad över hur lätt det gick att sy EXO däck, och det håller bra än så länge, tre månader.

det finns lämplig fetare tråd i varje försäljningsställ av sytråd.

en elektroniktång eller nålförare är ett hjälpsamt verktyg, man bör sy med en teknik med dubbelt förankrade stygn, så att tråden inte skär.

Tillbaka
Topp