[OT?] Smårisig i kistan. Hjälp!?

Han har iallafall inte luktat illa och sett besvärad ut de gånger vi träffats de senaste åren.
? Då kanske det är löst?! Med teknik?

Pruttfiber säger jag. Står det på din granola, innehåller inget socker, då har den pruttfiber i sig.
Kallas inulin, cikoriarot, och så vidare.
Palun, coop och så gott som alla granolor innehåller det.
Jag gjorde ett test och köpte 8 st, delade ut till 8 kollegor, 3 av 8 fick problem.
Du får fisar som luktar så illa att du själv inte kan ligga kvar under täcket, magen blir bullrig, lite "spänd" och det är inget skoj att gå på toa, och lukten blir brutal där också.

Så, jag äter noll av den skiten.

Tjena!

Just Cikoriaeffekt råkade ju ut för för ett gäng år sedan. Drack x antal Ängöls Bistra Årens under en kväll, dvs öl bryggd med Cikoria.
Min fru skickade ut mig dagen efter och jag fick inte komma tillbaka förens det var doftfritt. Två dagar själv i sommarstugan.

Det senaste året (samtidigt som mitt cyklande eskalerat) har jag varit lite smådålig i magen hela tiden.

På jobbet frågade nyligen en besökare om vi hade fel på avloppet efter att jag varit där. Pin- och plågsamt.

Har jag fått cancer i tarmarna? Någon som har tips på huskurer mot sånt här? Jag har hört något om Acidofilus-, Bicidofilusbakterier(?) i tablettform från hälsokostbutiken.

Jag vill tillägga att jag i övrigt anser mig leva sunt och äter en bra och varierad kost. Jag är vid 39 år i mitt livs form.
Testa att äta mindre fibrer. Idag är sällan problemet att få i sig tillräckligt med fibrer, snarare tvärtom. Tillverkarna öser i fibrer i det mesta eftersom det är gratis (det är en restprodukt) samtidigt som vi tror att mer fibrer alltid är bättre och produkten därför kan prissättas högre.
Lagom är bra, men med cyklistdiet på mycket bröd och pasta kan det bli för mycket av det goda om det är tunga fullkornsbröd, fiberpasta och fiberberikad havregrynsgröt. Man kan bli både hård och lös av mycket fibrer.
Ett par andra komponenter i alla fall jag är känslig för är oligofruktos och sockeralkoholer.
Oligofruktos är populärt i många proteinbars, och det räcker med en enda för att fisarna från helvetet och ett jobbigt toabesök nästa gång ska följa. Sockeralkoholer är populärt som alternativ till socker i många produkter och ger också fisar från helvetet.

Nu är det här säkert någon väckelsesida och jag är inte på något sätt intresserad av eller engagerad av militant kostkritik, men en länk från google som belyser det i alla fall.

Nu är ju diskussionen gammal, men jag provade psykologbesök för magproblem, med diagnos IBS. Vid första anblicken så känns ju kopplingen kanske inte uppenbar. Däremot insåg jag att jag ofta fick värre problem när jag skulle göra något som gör att jag inte var nära en toalett, eller viktiga dagar när jag absolut inte ville ha magproblem. Jag anade därför att det kunde finnas något psykologiskt som förstärkte det hela. Käkade dimor relativt regelbundet innan detta.

Det var psykologbesök via nätet, vilket var väldigt smidigt. Ett färdigt program där jag fick lära mig att känna igen kroppens signaler och hur hjärnan reagerar på dessa. Enkelt kan man väl säga att man lär sig avdramatisera magens signaler. Dessutom fick jag en del verktyg för att hantera när magen drog igång. Ofta lugnar magen ner sig igen om den första instinkten inte är att springa direkt till toaletten. Svårt i början, men blev betydligt lättare. Nu är jag i princip problemfri och käkar ingen medicin!

Låter hokus pokus men funkade super för mig!

Nu är ju diskussionen gammal, men jag provade psykologbesök för magproblem, med diagnos IBS. Vid första anblicken så känns ju kopplingen kanske inte uppenbar. Däremot insåg jag att jag ofta fick värre problem när jag skulle göra något som gör att jag inte var nära en toalett, eller viktiga dagar när jag absolut inte ville ha magproblem. Jag anade därför att det kunde finnas något psykologiskt som förstärkte det hela. Käkade dimor relativt regelbundet innan detta.

Det var psykologbesök via nätet, vilket var väldigt smidigt. Ett färdigt program där jag fick lära mig att känna igen kroppens signaler och hur hjärnan reagerar på dessa. Enkelt kan man väl säga att man lär sig avdramatisera magens signaler. Dessutom fick jag en del verktyg för att hantera när magen drog igång. Ofta lugnar magen ner sig igen om den första instinkten inte är att springa direkt till toaletten. Svårt i början, men blev betydligt lättare. Nu är jag i princip problemfri och käkar ingen medicin!

Låter hokus pokus men funkade super för mig!
Är väl inte mer hokus pokus än att man bryter ett ben eller får hjärtinfarkt. Hur man tänker påverkar kroppen, ofta är det så att man stressar upp sig och gör man det kan magen ta stryk. Ibland är magens krascher anledningen till att jag softar ner lite.

Hjärnan är lika mycket kropp som kroppen.

Tillbaka
Topp